سایر خودروهای اروپایی

ضرر 1.7 میلیارد دلاری ریویان در سه‌ماهه دوم سال 2022

ریویان نتایج مالی خود در سه‌ماههٔ دوم امسال را منتشر کرده است که نشان از افزایش چشمگیر ضرر خالص شرکت دارد. این استارتاپ الکتریکی در این سه ماه درآمدی ۳۶۴ میلیون دلاری داشته و زیان خالص آن از ۵۸۰ میلیون دلار در سال قبل به ۱.۷۱ میلیارد دلار افزایش یافته است. به همین دلیل، ریویان برآورد زیان سالانه خود طی سال جاری را از ۴.۷۵ میلیارد دلار به ۵.۴۵ میلیارد دلار افزایش داده است. البته علیرغم این ضرر هنگفت، ریویان می‌گوید همچنان ۱۴.۹ میلیارد دلار سرمایهٔ نقد دارد که برای پوشش ۵ میلیارد دلاری که برای افتتاح دومین کارخانه تولیدی ایالات‌متحده در جورجیا در نظر گرفته شده است هم کافی خواهد بود.

بااین‌حال، برای حفظ این سرمایه، ریویان برخی برنامه‌های خود را تا سال ۲۰۲۳ به تعویض انداخته و تلاش می‌کند تا حد امکان هزینه‌ها را کاهش دهد. بدین منظور، شرکت اواخر ماه گذشته شش درصد از نیروی کار خود را اخراج کرد. در طول سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲، هزینه‌های عملیاتی ریویان مجموعاً بیش از یک میلیارد دلار بوده است که بیش از دو برابر ۴۱۰ میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل است. این هزینه‌های عملیاتی هنگفت ناشی از فعالیت‌های پیشرفته در زمینه توسعهٔ محصولات بوده است و این شرکت امیدوار است با صرف هزینهٔ بیشتر، در آینده بتواند در سرمایهٔ خود صرفه‌جویی کند.

در همین حال، درحالی‌که میزان تحویل ریویان در سه‌ماههٔ اول امسال تنها ۱,۲۲۷ دستگاه بوده، این تعداد در سه‌ماههٔ دوم به بیش از سه برابر افزایش یافته است. درمجموع، این شرکت طی سال جاری ۶,۹۵۴ دستگاه خودرو تولید کرده است که ۴,۴۰۱ دستگاه آن در سه‌ماههٔ دوم از خط تولید خارج شده است. مجموع خودروهای تحویلی شرکت در نیمهٔ اول امسال نیز به ۵,۶۹۴ دستگاه رسیده که بخش عمدهٔ آن پیکاپ الکتریکی R1T بوده است. این در حالی است که ریویان برای امسال رسیدن به تولید ۲۵ هزار دستگاهی را در نظر دارد. این استارتاپ اعلام کرده است که تاکنون مجموعاً ۹۸ هزار پیش سفارش برای پیکاپ R1T و شاسی‌بلند R1S در ایالات‌متحده و کانادا دریافت کرده است. ریویان همچنین ۱۰۰ هزار دستگاه سفارش از آمازون برای ون الکتریکی EDV هم دارد که اولین سری آن را ماه گذشته تحویل داد. این در حالی است که کارخانهٔ این شرکت در ایلینوی از زمان شروع فعالیت خود تاکنون تنها حدود ۸ هزار دستگاه خودرو (شامل هر سه مدل R1T، R1S و EDV) تولید کرده است.

هرچند نتایج مالی این شرکت در سه‌ماههٔ دوم امسال اصلاً جالب نبوده است اما انتظار می‌رود افزایش فروش خودروهای الکتریکی و همین‌طور نگرانی‌های اقلیمی به بهبود شرایط ریویان در سه‌ماههٔ سوم کمک کند. البته باید توجه داشت که طی سال‌های اخیر کل صنعت خودرو اعم از خودروسازان کوچک و بزرگ با کمبود قطعات و مشکلات تولید مواجه بوده‌اند و بلومبرگ پیش‌بینی می‌کند که ریویان ممکن است تا سال ۲۰۲۴ چیزی در حدود ۹ میلیارد دلار زیان داشته باشد. این شرکت نوپای آمریکایی اگر می‌خواهد با چنین ضرر هنگفتی دچار ورشکستگی نشود باید خودروهای بسیار زیادی تحویل دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    اگه پیشبینی درست باشه و در سال ۲۰۲۴ به ۹ میلیارد دلار زیان برسه عملا شرکت اش ورشکسته است و مجبور به جذب سرمایه گذارهای شخصی میشه یا اینکه فروش شرکت به شرکت های بزرگتر. مثل فورد که الان هم در ریویان سرمایه گذاری کرده.
    البته اگه بتونه هر سال تولید و فروش اش رو افزایش بده مشکلی پیش نمیاد ولی متسفانه نمیتونه یا حداقل خیلی سخته. امیدوارم ریویان ورشکست نشه و بمونه.

    موافقم 24
    مخالفم 2
    1. TML BN

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1058 ديدگاه)

      بله دقیقا به راحتی ورشکست میشه ولی از اونجایی که خودرو های برقی روز به روز در حال افزایش اند و خوب سود داره به احتمال زیاد براش سرمایه گذار خصوصی پیدا میشه حالا انشالله که ورشکست نشه

      موافقم 11
      مخالفم 1
  2. MC20

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1613 ديدگاه)

    دیر اومدی نخواه زود برو …

    موافقم 8
    مخالفم 1
  3. T

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (354 ديدگاه)

    رویان هم مثل پولستار زیاد مردم اونطور که باید استقبال میکردند. نکردند!

    موافقم 1
    مخالفم 12
  4. Porsche

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    چقدر بازار فیک زدن داغه…

    موافقم 13
    مخالفم 2
  5. phonix

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1798 ديدگاه)

    اگه سریع تر وارد نشه و تیراژ رو بالا نبره
    فورد با سری اف برقی بازار پیکاپ های برقی رو هم میبره
    از اون طرف جنرال هم دارع میاد

    موافقم 5
    مخالفم 1
  6. Kato

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (449 ديدگاه)

    اگه فرم چراغ های جلوش درست کنه همه چی حل میشه 😂

    موافقم 2
    مخالفم 4
  7. RezaRs

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (278 ديدگاه)

    باید سریعا به وام با مبلغ کلان بگیرن و شرکت ساخت باتری و منتاژی سزیعا بسازن و میزان تولید بالا ببرن

    موافقم 4
    مخالفم 0
  8. Afg

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (497 ديدگاه)

    ریویان میتونه یه الگوی خوب برای ویرانخودرو و سایپا باشه اخراج شش درصدی نیروی کار بخاطر حداقل رساندن ضرر

    موافقم 4
    مخالفم 0
  9. Afg

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (497 ديدگاه)

    چه ون کاربردی و قشنگی تولید کردن به اندازه یک کامیونت فضای بار داره

    موافقم 2
    مخالفم 0
  10. ارین صاحب جمعی

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1074 ديدگاه)

    مشکل اینجاست اگر این کارو بکنه بشدت تحت پیگرد قانونی قرار گرفته میشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. akrh78

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1358 ديدگاه)

    به نظر من بهترین کاربرد وسایل نقلیه الکتریکی همین ون ها و کلا سرویس های درون شهری هستن، مثل پست و پیک و تاکسی و حمل بار
    از اون طرف هم برا مصارف به اصطلاح heavy duty و مسافرت بین شهری یا دریایی و هوایی اگه زمین و زمان رو هم به هم بدوزی باز احتراق داخلی هست که گزینه برتره بخاطر چگالی انرژی چندین برابری نسبت به الکتریسیته

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا