فیات

به‌روزرسانی آبارث 595 و 695 برای مدل 2022، فلفل‌های تندوتیز

استلانتیس هم مثل همهٔ خودروسازان بزرگ دنیا، برنامه‌های زیادی برای الکتریکی‌سازی برندهای زیر چتر خود دارد اما آبارث هنوز هم قصد ندارد از بنزین دل بکند زیرا پیشرانه‌های چهار سیلندر قدرتمند همچنان با صدایی بلند در سینهٔ مدل‌های ۵۹۵ و ۶۹۵ آواز می‌خوانند و حالا این دو مدل در نسخه‌های توریسمو و کامپتیزیونه برای مدل ۲۰۲۲ به‌روزرسانی‌هایی را تجربه کرده‌اند.

مدل پایهٔ این خانواده، ۵۹۵ است هرچند که با برخورداری از ۱۶۵ اسب بخار قدرت در چنین پکیج کوچکی نمی‌توان آن را خیلی خودروی پایه‌ای دانست. این مدل در دو نسخهٔ توریسمو و F595 ارائه می‌شود که اولی روی زیبایی ظاهری و دومی روی پرفورمنس تمرکز دارد. پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو اما در هردو نسخه قدرت یکسانی تولید می‌کند. نسخهٔ توریسمو که در مدل‌های هاچ‌بک و کانورتیبل ارائه می‌شود، روی رینگ‌های ۱۷ اینچی قرار گرفته و به قاب کرومی مات آینه‌های جانبی، غربیلک فرمان ویژه و صندلی‌های چرمی به رنگ مشکی یا قهوه‌ای مجهز است. در این مدل تجهیزاتی مثل کنترل تهویهٔ اتوماتیک و ناوبری به‌صورت استاندارد ارائه می‌شوند و برای آن گیربکس‌های دستی یا اتوماتیک قابل انتخاب خواهد بود.

در نسخهٔ اسپرت F595 هرچند از قدرت بیشتر خبری نیست اما صدای اگزوز افزایش پیدا می‌کند. این نسخه به سیستم اگزوز فعالی با چهار سر اگزوز مجهز است که قابلیت کنترل توسط راننده را دارد و با فشردن یک دکمه، در حالت بی‌صدا یا صدای بلند قرار می‌گیرد. سر اگزوزهای این سیستم نیز به‌صورت عمودی روی‌هم نصب شده‌اند و نمای زیبا و منحصربه‌فردی را ایجاد کرده‌اند. F595 هم مثل توریسمو روی رینگ‌های ۱۷ اینچی قرار گرفته اما از سیستم تعلیق ارتقاءیافته‌ای بهره می‌برد و به نشان‌های ویژه‌ای هم مجهز شده تا از برادر خود متمایز شود.

۶۹۵ که مدل پرچم‌دار محسوب می‌شود از همان موتور ۱.۴ لیتری استفاده می‌کند که البته در اینجا ۱۸۰ اسب بخار قدرت را تحویل راننده می‌دهد. به لطف این نیروی بیشتر، هاچ‌بک آتشین آبارث ظرف ۶.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که از شتاب ۷.۳ ثانیه‌ای مدل ۵۹۵ سریع‌تر است. ۶۹۵ هم در دو نسخه ارائه می‌شود که یکی از آن‌ها توریسمو است و در دو مدل کوپه و کانورتیبل قابل خریداری خواهد بود. این نسخه در داخل به‌صورت استاندارد به تودوزی چرمی و آلکانترا مجهز است.

نسخهٔ دوم ۶۹۵ اما که کامپتیزیونه نام دارد، به این ترکیب سیستم اگزوز فعال را هم اضافه می‌کند. در داخل این نسخه نیز صندلی‌های چرمی با نمونه‌های مسابقه‌ای پارچه‌ای با قاب فیبر کربنی و دوخت قرمزرنگ جایگزین می‌شوند. در ۶۹۵ کامپتیزیونه قدرت همان ۱۸۰ اسب بخار است اما امکان سفارش یک گیربکس سکوئنشال پدالی وجود خواهد داشت. البته متأسفانه در این صورت، دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی خودرو حذف می‌شود.

قیمت آبارث ۵۹۵ در اروپا از ۲۱,۲۹۵ پوند آغاز می‌شود درحالی‌که مدل ۶۹۵ طبیعتاً گران‌تر بوده و قیمت پایهٔ آن به ۲۴,۴۹۵ پوند می‌رسد. گران‌ترین عضو خانوادهٔ این هاچ‌بک‌های اسپرت هم مدل ۶۹۵ کامپتیزیونه کانورتیبل با قیمت پایهٔ ۲۹,۹۴۵ پوند محسوب می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. احمدرضا

    ۱ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (877 ديدگاه)

    خیلی دوسش دارم
    ماشین های کوچیک و گوگولی با قدرت زیاد و صدای خیره کننده 😁

    موافقم 24
    مخالفم 0
  2. میثم

    ۱ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    چقدر طراحی این ماشین عالیه
    چه بنزینی و چه مدلهای جدید الکتریکیش

    موافقم 19
    مخالفم 0
  3. ARMAN

    ۱ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (325 ديدگاه)

    اگه تو اروپا زندگی میکردم برای روزمره فقط اینو برمیداشتم

    موافقم 8
    مخالفم 0
  4. حسین دهمرد

    ۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2490 ديدگاه)

    سقف پارچه ایش خیلی باحاله.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  5. رامتین

    ۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3142 ديدگاه)

    واقعا جالبه. در کنار ماشینهای دیگه برای کارهای درون شهری خصوصا ترافیک زیاد، عالیه.

    موافقم 5
    مخالفم 0
  6. BMW M4 CS (old grille)

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    نمیدونم چرا احساس میکنم زبان طراحیش از پورشه ۹۱۱ اسکی رفتن، نوع خطوط بدنه من رو یاد ۹۱۱ ۲۰۱۸ میندازه

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. اسماییل

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      فیات پونصد اصلش مال نیم قرن پیشه این مدل های آبارت در واقع نسخه اسپرت شده ی فیات پونصد نسل جدیدن و کلا زبان طراحیشون ثابت مونده. مثل گلف نسل جدید و مینی کوپر نسل جدید ولذا ادعای شما اساسا اشتباه است چون روی آلمان تعصب دارید فکر میکنید همه از آلمان کپی میکنن درحالیکه ایتالیا و فرانسه و انگلستان هیچ اعتنایی به طراحی های ژرمن ها نداشته و ندارند و فقط کره و ژاپن عاشق تقلید کردن از آلمانیا هستن

      موافقم 2
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا