فورد

تجربه سواری فورد فوکوس ۱.۰ اکوبوست ۱۲۵

سرعت دگرگونی در صنعت خودرو سرسام‌آور است. زمانی که نسل چهارم فورد فوکوس در سال ۲۰۱۹ روانه بازار شد سروصدای زیادی به پا کرد اما با گذر زمان توجه مردم از آن هم دور شد. فورد این‌بار با به‌روزرسانی هاچبک محبوبش و ارائه نیم‌نسل تازه، در تلاش است تا مشتریان بیشتری را از قشر متوسط جامعه به خود جذب کند.

نسل ۴.۵

به‌روزرسانی فورد برای فوکوس و فیس‌لیفت این هاچبک محبوب آمریکایی بیشتر از آنکه بر جنبه‌های مکانیکی این خودرو تمرکز کند، روی بخش‌های دیحیتال متمرکز بود. فوکوس امروزه به‌جای استفاده از یک سیستم اطلاعات سرگرمی با نمایشگر ۸ اینچی در مرکز داشبورد و بهری‌وری از نرم‌افزار «Sync3» این شرکت، حال از یک نمایشگر بزرگ‌ ۱۳.۲ اینچی سود می‌برد که به آخرین نمونه سیستم یکپارچه فورد، «Sync4»، مجهز شده است.

ویژگی کلیدی این به‌روزرسانی دریافت آپدیت‌های از راه دور به شمار می‌رود که به فوکوس اجازه می‌دهد تا برای مدت طولانی‌تری به‌عنوان یک خودروی به‌روز شناخته شود. از دیگر ویژگی‌های جدید این سیستم می‌توان به اطلاع‌رسان زنده وضعیت ترافیک، رهیاب و سیستم کنترل صوتی مانند دستیار صوتی آمازون، الکسا، اشاره کرد.

به‌روزرسانی قابل‌توجه به‌همراه دنده دستی

طراحی بیرونی این خودرو نیز کمی دچار تغییر شده است، فوکوس هم‌اکنون از جلوپنجره، سپر و چراغ‌های جدیدی استفاده کرده که دربرابر سایر نسخه‌ها آن را متمایز می‌کند. هیبریداسیون ۷۴ ولتی فوکوس اکوبوست ۱.۰ لیتری ۳ سیلندر توربو هم از دیگر نسخه‌های جدید دردسترس خریداران این هاچبک مشهور محسوب می‌شود.

فورد نمونه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر این هاچبک را از خط تولید خارج کرده است بنابراین انتخاب مشتریان این شرکت به نسخه‌های ۹۹، ۱۲۳ یا ۱۵۳ اسب بخاری هیبریدی یا بنزینی ختم می‌شود. البته نسخه مشهور فوکوس ST با بهره‌وری از یک موتور ۲.۳ لیتری ۴ سیلندر ۲۷۶ اسب بخاری نیز دردسترس خریداران قرار دارد.

بخش زیادی از فناوری بهینه‌شده موتور فورد و انعطاف بالای آن به جعبه‌دنده ۷ سرعتی خودکار دو کلاچه‌اش باز می‌گردد. پیش از این، خریداران به انتخاب یک جعبه‌دنده ۶ سریعتی دستی یا یک نمونه ۸ سرعتی خودکار بهم‌همراه مبدل گشتاور محدود بودند. فورد مدعی شده که استفاده از جعبه‌دنده جدید باعث رانندگی بهینه‌تر و جذاب‌تر خواهد شد.

از دیگر ویژگی‌های ایمنی این هاچبک که توسط مجموعه ایمنی «NCAP» نیز تایید شده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: دستیار نقاط کور، دستیار برخورد، کروزکنترل تطبیقی با فناوری توقف و حرکت، شناسایی علامت‌های راهنمایی و رانندگی و دستیار نگهداری خودرو میان خطوط.

راندمانی آشنای نسل ۴.۵

تجربه رانندگی فوکوس نسبت‌به نسل گذشته خود تفاوت چندانی پیدا نکرده است که حقیقتا جای گلایه نیز ندارد. این خودرو یک حس اروپایی و نرمال‌بودن، مقرو‌ن‌به‌صرفگی و معقولیت را به کاربر خود القا می‌کند؛ خودرویی که می‌تواند خود را به‌عنوان همراهی مطمئن برای خانواده‌ها معرفی کند و درعین حال از لذت رانندگی نیز نکاهد.

فوکوس برخلاف مینی کوپر رفتارهای ناگهانی از خود نشان نمی‌دهد بنابراین راننده با گذشت زمان می‌تواند خودروی خود را بهتر درک کند و در پیچ‌های تیز عملکرد بهتری داشته باشد. فورد فوکوس اصلا به نرمی هاچبک فرانسوی DS 4 نمی‌رسد؛ حتی از اشکودا اکتاویا نیز کمی خشک‌تر است اما در ازای سواری سفت‌تر خود فرمان‌پذیری بهتری را ارائه می‌دهد.

فرمان فوکوس حس سبکی دارد که با کاراکتر این خودرو در تناسب کامل است. نمونه ST-Line حس اسپرت‌تری را به راننده منتقل می‌کند با این وجود نمی‌توان به حال‌وهوای موجود در این فوکوس هم خرده گرفت چراکه درکنار دقت بالا بازخورد مناسبی را نیز ارائه می‌دهد.

عملکرد مناسب فوکوس در جاده

ورود به یک پیچ چالش‌انگیز عملکرد واقعی شاسی را نمایان می‌کند که بدون تاخیر وارد عمل شده و مسیر تعیین‌شده توسط راننده را می‌پیماید. با فشار دادن پا روی پدال گاز، می‌توان بیش‌فرمانی را در چرخ‌های فوکوس حس کرد که چندان حواس‌پرت‌کن نیست. حس درگیرکردن راننده به‌وسیله پدال کلاچ و دسته دنده که در میان کنسول جا خوش کرده، از همیشه بیشتر شده است.

ارتباط یکپارچه اجزای داخلی این خودرو در بخش جعبه‌دنده به راننده اجازه می‌دهد تا به‌جای تکیه به کامپیوتر برای بهره‌وری از نسبت‌دنده‌های گوناگون، خودشان این کار را انجام دهند. هرچند استفاده از دنده دستی باعث خستگی زیاد در عبور از ترافیک می‌شود اما لذت رانندگی را در باقی موارد برای خودرودوستان چندبرابر می‌کند. همان‌گونه که گفته شد، جعبه‌دنده عملکرد مناسبی دارد اما این جعبه‌دنده ۶ سرعتی همچنان به پای نمونه موجود در فوکوس ST نیست و دقت پایین‌تری دارد.

فضای داخلی معمولی

کابین فوکوس فیس‌لیفت برای خلاف نسل گذشته دیگر میزبان دکمه‌ها تنظیم سیستم تهویه و… نیست و به‌جای آن شاهد به‌کارگیری یک نمایشگر در کنسول میانی و تنها کلیدهای کنترل صدا و چهار دکمه دیگر برای کنترل بخش‌های اصلی خودرو همچون سیستم روشن/ خاموش خودرو هستیم. فورد باوجود بهره‌وری از یک نمایشگر بزرگ، آیکون‌های رابط کاربری‌اش را کوچک طراحی کرده است که حقیقتا حرکتی ناپخته به شمار می‌رود.

متاسفانه باقی بخش‌های کابین فورد چندان طراحی به‌روز و شگفت‌آوری ندارد و حس یک کابین تقریبا ارزان‌قیمت را می‌دهد. کابین محصولات فورد طرفداران مختص به خود را دارد چراکه در آن، همه چیز همیشه در جای مناسبی قرار گرفته است. شاید کیفیت این کابین سیاه و خاکستری به اندازه کابین محصولات آئودی نباشد اما از آنجا که خریدار تنها مبلغ ۲۳,۵۰۰ پوند برای خرید این خودرو هزینه می‌کند، می‌توان این کیفیت ساخت را توجیه کرد.

جمع‌بندی

فورد فوکوس پیش از معرفی فیس‌لیفت جدیدش و به‌لطف بهره‌وری از تناسب و زیبایی در طراحی به‌عنوان یک خودروی خانوادگی ستودنی شناخته می‌شد. خودرویی که با استفاده از فرمان‌پذیری در خور توجه (در محدوده قیمتی خود) و حفظ آرامش سرنشینان، به همه المان‌های مورد نیاز برای تبدیل‌شدن به انتخابی مناسب برای خریداران را دارد. تمام این ویژگی‌ها در فیس‌لیفت تازه نیز حفظ شده‌اند.

فوکوس نسل ۴ به‌عنوان یک خودروی احتراق‌داخلی به‌عنوان هاچبکی منطقی، لذت‌بخش و درعین حال راحت محسوب می‌شد که سرانجام در گاراژ بسیاری از اقشار متوسط جامعه، جای خود را پیدا می‌کرد. نسل ۴.۵ این خودرو هم میراث‌دار تمام بخش‌های مثبت نسل قبلی به شمار می‎‌رود و درعین‌حال، به‌طرز شگفت‌آوری هم ارزان است.

مشخصات فنی فورد فوکوس ۱.۰ اکوبوست ۱۲۵ تیتانیوم:

قیمت نمونه تست‌شده: ۲۴,۷۵۰ پوند (۲۸,۷۴۳ دلار)
موتور۳ سیلندر ۹۹۹ سی‌سی توربوشارژ بنزینی
جعبه‌دنده۶ سرعتی دستی
محور محرکدیفرانسیل جلو
قدرت/ گشتاور۱۲۳ اسب بخار/ ۱۶۷ نیوتن متر
شتاب اولیه۱۰.۲ ثانیه
حداکثر سرعت۱۹۸ کیلومتر بر ساعت
وزن خالص۱۳۳۰ کیلوگرم
مصرف سوخت۴.۵ تا ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
رقبای اصلیکیا سید/ سئات لئون

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1594 ديدگاه)

    چه خوشگله

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۱
  2. Taha Malek

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (692 ديدگاه)

    خیلی دوست داشتنیه
    مثل اینکه دیگ خبری از نسخه rs نیست متاسفانه یکی از ماشینای مورد علاقم بود

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۰
  3. blackwing

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (114 ديدگاه)

    میتونست ماشین توشهری خیلی خوبی برای مردم ایران زمین باشه.. 🤦🏻‍♂️

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۲
  4. محسن

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (96 ديدگاه)

    بینهایت عالی به نظر من برای خانواده های معمولی جزو بهترین گزینه هاست .حالا اینجا نزدیکترین تولید ملی شبیه بهش کوییک دو رنگه😔

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۱
  5. amir1400

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (399 ديدگاه)

    قیمت این ماشین به پول ما ( تازه با حساب قیمت تخیلی پوند حدود ۳۹ هزار تومان ) میشه ۹۰۰ میلیون تومان ، یعنی قیمتش از خیلی آشغال های چینی که به مردم تحمیل میکنن کمتر هست ، واقعا افسوس 😔

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۱
    1. Payfast

      ۱۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (715 ديدگاه)

      ۱۰۰ درصد گمرک و که حساب کنیم با سود وارد کننده بیشتر از ۲.۲ میلیارد میشه

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
  6. قاطر فروش

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (873 ديدگاه)

    سواریشو با دی اس ۴ مقایسه کرده ک ۱۰ هزار پاوند گرونتره

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۰
  7. Khosrow

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2290 ديدگاه)

    شکیل و ارزنده ..

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۴
    1. Radmehr

      ۱۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (409 ديدگاه)

      شما که ضد آمریکا بودی…؟

      موافقم ۱۸
      مخالفم ۰
  8. یوسف

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (604 ديدگاه)

    بهترین گزینه برای فضاهای شهری، جمع و جور، تند و تیز، کم مصرف، با فضای داخلی منعطف. البته همون جور که تو متن اشاره شده کابینش نسبت به رقبای اروپایی مثل پژو ۳۰۸ یا فولکس گلف خیلی ساده طراحی شده ولی خیلی هم ارزون تر از اون هاست و من هم به شخصه با کابین های شسته رفته مثل این راحت ترم.

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۳
    1. cyberpunk

      ۱۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (10 ديدگاه)

      آمریکا و کره سالار
      یکی کابوس اروپا شده
      یکی کابوس جاپن

      موافقم ۵
      مخالفم ۳۶
      1. کرگدن باواریا

        ۱۲ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (348 ديدگاه)

        جریان چیه هرچی فیکه کره رو میچسبونه آمریکا و آلمان ؟!
        دادا اصلا میدونی فلسفه خودروسازی آمریکا چیه ؟ که میچسبونی کنار کره؟ هپ..

        موافقم ۱۵
        مخالفم ۲
        1. Royal Driver UK 70

          ۱۳ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (652 ديدگاه)

          این همون میلاد زمه، خب طبیعیه، کسیه که گند زده به پدال کاریش نمیشه کرد.

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
  9. امیرحسین

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (214 ديدگاه)

    چ با کلاسه و خوشگله ولی موتورش ضعیفه حجمش پایینه

    موافقم ۸
    مخالفم ۴
    1. Taha Malek

      ۱۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (692 ديدگاه)

      حجمش پایینه ولی ضعیف نیست واسه داخل شهر مناسبه

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۰
    2. amir1400

      ۱۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (399 ديدگاه)

      شتابش برای یه ماشین شهری خیلی هم خوب است

      موافقم ۶
      مخالفم ۰
  10. T

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (334 ديدگاه)

    بهش ۱۶ میدم

    موافقم ۵
    مخالفم ۴
  11. datsun

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2760 ديدگاه)

    طراحیش عالیه کیفیت هم که فورده ، یکی از بهترین خودروها برای عموم مردمه

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۰
  12. کرگدن باواریا

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (348 ديدگاه)

    تنها هاچبکی هست که به سدان ترجیحش میدم

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۰
  13. MohammaD

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (127 ديدگاه)

    ??مجله اتوکار??

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  14. پدرام

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (741 ديدگاه)

    شما فقط خروجی رو ببین که از یک موتور ۹۹۹ سی سی سه سیلندر با توربو ۱۲۳ اسب بخار گرفته! ۱۶۷ نیوتن متر گشتاور
    تازه این نسخه پایه اش هست

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۰
  15. شاپور

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (206 ديدگاه)

    ۴سال پیش این دلبر در صورت واردات به پول ما میشد ۱۱۵میلیون ولی الان شده حدود ۹۰۰میلیون تازه بدون گمرکی و عوارض

    موافقم ۹
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا