پورشهفورد

مقایسه عملکرد موستانگ GTD در نوربرگ‌رینگ با پورشه 911 GT2 RS

درحالی‌که موستانگ GTD در نوربرگ‌رینگ تایم ۶ دقیقه و ۵۲ ثانیه را ثبت کرده، هنوز نزدیک به پنج ثانیه با تایم سال ۲۰۲۰ پورشه 911 GT2 RS فاصله دارد.

فورد موستانگ GTD ابتدا در سال ۲۰۲۴ با تایم ۶ دقیقه و ۵۷ ثانیه، در پیست نوربرگ‌رینگ رکورد زد هرچند شرایط آب‌وهوایی آن‌چنان ایده‌آل نبود. تلاش مجدد در سال ۲۰۲۵ با شرایط بهتر، این زمان را به ۶ دقیقه و ۵۲ ثانیه بهبود داد که آن را در سطح لامبورگینی هوراکان پرفورمانته قرار می‌دهد. این دستاورد نه‌تنها موستانگ GTD را به اولین خودروی آمریکایی با زمان زیر ۷ دقیقه در این پیست تبدیل کرده، بلکه سریع‌ترین خودروی آمریکایی در تاریخ نوربرگ‌رینگ نیز هست.

بااین‌حال، پورشه ۹۱۱ GT2 RS، پرچم‌دار خانوادهٔ نسل قبلی ۹۱۱، با رکورد ۶ دقیقه و ۴۷ ثانیه که در سال ۲۰۲۰ ثبت شد، همچنان از موستانگ GTD با اختلاف ۴.۸ ثانیه سریع‌تر است. این مدل که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ تولید شد، ژن‌های مسابقه‌ای پورشه را به جاده و پیست آورد. GT2 RS هم مانند موستانگ GTD اساساً یک خودروی مسابقه‌ای با جواز تردد در جاده‌ها محسوب می‌شود.

پیشرانه

هر دو خودرو از پیشرانه‌های مجهز به القای اجباری برای عملکرد فوق‌العاده استفاده می‌کنند. موستانگ GTD با پیشرانه ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ، ۸۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، درحالی‌که GT2 RS با پیشرانه ۳.۸ لیتری تخت شش سیلندر توئین توربو، ۷۰۰ اسب بخار ارائه می‌دهد. هر دو با همکاری تیم‌های مسابقه‌ای و مهندسان توسعه یافته‌اند تا فناوری مسابقه را به جاده بیاورند. هر دو خودرو از گیربکس دوکلاچه استفاده می‌کنند و محرک عقب هستند. در موستانگ GTD، گیربکس هشت سرعته دوکلاچه در عقب نصب شده و قدرت از طریق میل‌گاردان فیبر کربنی منتقل می‌شود که وزن را کاهش و عملکرد را بهبود می‌بخشد. در GT2 RS، گیربکس هفت سرعته دوکلاچه و پیشرانه تخت شش سیلندر به‌صورت یکپارچه در عقب طراحی شده‌اند.

موستانگ GTD همچنین از سیستم روغن‌کاری کارتل خشک استفاده می‌کند و ردلاین پیشرانهٔ آن به ۷,۶۵۰ rpm می‌رسد. اگزوز تیتانیومی، پولی سوپرشارژر کوچک‌تر برای افزایش بوست و رینگ‌های منیزیمی برای کاهش وزن تعلیق، به دستیابی سرعت حداکثر ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت کمک می‌کنند. سیستم کاهش درگ (DRS) با فلپ‌های متحرک در بال عقب و زیر خودرو، داون‌فورس را بهینه می‌کند. در GT2 RS، پیشرانه ۳.۸ لیتری که تا ۷,۲۰۰ rpm دور می‌گیرد، از فناوری توربوشارژ هندسه متغیر (VTG) استفاده می‌کند که از سال ۲۰۰۹ توسعه یافته است. مخزن آب ۵ لیتری برای خنک‌سازی توربوها، دمای هوای ورودی را تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهد.

قیمت

تولید موستانگ GTD بسیار محدود است و از طریق نمایندگی‌های معدودی عرضه می‌شود. قیمت پایهٔ این خودرو از ۳۲۵ هزار دلار آغاز می‌شود ولی با سفارش تمام آپشن‌ها این رقم می‌تواند حتی از ۶۰۰ هزار دلار هم فراتر برود. از سوی دیگر، GT2 RS در سال ۲۰۱۸ با قیمت نزدیک به ۳۰۰ دلار عرضه شد که با سفارش پکیج وایساخ این رقم به ۳۲۵ هزار دلار می‌رسید. اکنون نیز نمونه‌های کارکرده GT2 RS با چند هزار کیلومتر کارکرد، بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار دلار قیمت دارند.

مشخصات فنی

فورد موستانگ GTD پورشه ۹۱۱ GT2 RS
سال عرضه ۲۰۲۵ ۲۰۱۸
پیشرانه ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ۳.۸ لیتری H6 توئین توربو
قدرت ۸۱۵ اسب بخار ۷۰۰ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر ۷۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب عقب
وزن ۱۹۷۰ کیلوگرم ۱۴۷۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۳۲۵ هزار دلار ۲۹۵ هزار دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Kamran Aghaei

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    کسی از موستانگ توقع نداشت روزی
    همچین رکوردی بزنه پس کارش واقعا
    ستودنی هست

    در کل نه موستانگ بلکه تمام خودروسازای
    دنیا توی‌این پیست نمیتونن تهدیدی برای
    پورشه باشن ( مرسدس رو فاکتور میگیرم )

    در کل مرحبا به موستانگِ وحشی 🔥

    موافقم 10
    مخالفم 1
  2. Aranmilan

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (60 ديدگاه)

    این قیمت واسه موستانگ خیلی زیاده

    موافقم 8
    مخالفم 2
  3. 🇩🇪هیتلر»

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    فورد لایک💚
    پورشه دیسلایک♥️

    موافقم 6
    مخالفم 17
  4. کافکا

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (366 ديدگاه)

    پورشه هیچ وقت قیمتش 295 هزار دلار نبود
    خیلی بیشتر از اون قیمت فروخت کارخونه
    ولی این دو تا هیچ شباهتی به هم ندارن
    محل قرار گیری موتور 90 درصد ژنتیک یک ماشین اسپورت تشکیل میده

  5. همایون

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1100 ديدگاه)

    چرا کوروت zo6 یا zr1 تو این پیست رکورد نمیزنن؟خیلی ضایع هستش که سریعترین خودرو آمریکایی تو رتبه ۱۳ این پیست باشه فکر کنم حتی هنسی ونوم جدید که دوهزار اسب داره اگه به پکیج دانفورس مجهز شه رکورد خوبی بزنه حتی زینگر ۲۱c که چندساله صحبتش هست هم میتونه جزو سه خودرو قرار بگیره ژاپن و آمریکا اصلا اوضاع خوبی تو لپ تایمهای نوبرگرینگ ندارند البته یکی دوتا رکورد متفرفه از سوبارو wrx و نیسمو GTR هست ولی بهترین رکورد شرکتی ژاپنیها هم واسه lfaنوربرگرینگ پکیج هستش که رتبه ۶۰ رو داره دوتا پله پایینترم GTR قرارداره

    موافقم 6
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا