فورد

طرح جدید فورد برای ساخت موتور احتراقی هیدروژن‌سوز

فورد اوایل اسفند اعلام کرد که بخش تجارت خود را به دو قسمت مجزا تقسیم می‌کند؛ «مدل E» وظیفه خودروهای برقی کنونی و دردست توسعه این شرکت را برعهده خواهد داشت. در کنار این گروه، بخش «آبی» برروی مدل‌های احتراقی تمرکز می‌کند. براساس پتنت و ایده جدید که این بخش از فورد ثبت کرده است، امیدواریم که در آینده شاهد انتشار هیجان‌انگیزی از سوی فورد باشیم.

پتنت فکری فورد هیدروژنی

«Muscle Cars & Trucks» (به مخفف: MCT) موفق شد تا در بخش پتنت‌های آمریکا، فایلی را از سوی شرکت فورذ پیدا کند که در آن، ایده یک موتور احتراقی هیدروژنی به ثبت رسیده است. یک موتور هیدروژنی عادی از سیستم پیشران مشابه خودروهای برقی استفاده می‌کند؛ به این صورت که نیروی ذخیره‌شده در هیدروژن به برق موجود در سلول‌های باتری تبدیل می‌گردد. موتور هیدروژنی جدید فورد (که هنوز درحد یک ایده به ثبت رسیده است) با این سیستم‌ها کمی متفاوت است؛ خودروساز مشهور آمریکایی این ایده را برای موتورهای احتراقی مجهز به توربوشارژ طراحی کرده است.

MCT مدعی است که براساس این پتنت، موتور هیدروژنی فورد باید به‌صورت تئوری قادربه انجام وظیفه در گستره وسیعی از مقادیر راندمان انتقال هوای موتور است. در این موتور هم مانند یک موتور احتراق داخلی امروزی، از چرخه گازهای اگزوز (EGR) و زمانبندی سوپاپ برای کنترل روند احتراق استفاده می‌شود. براساس اطلاعات موجود، این موتور می‌تواند با ضریب راندمان انتقال هوای بالای ۲.۰۰ نیز کار کند؛ این به معنای سوخت ۱ سلول هیدروژن در ازای مصرف ۶۸ سلول هوا است. برای نمونه می‌توانید ضریب این موتور را با ضریب نمونه‌های عادی مقایسه کنید که برابر ۰.۵۴ تا ۱.۲۵ هستند.

hydrogen-v8-yamaha-toyota
یک نمونه موتور هیدروژنی از یاماها و تویوتا

از دیگر ویژگی‌های یادشده برای این موتور می‌توان به سیستم تزریق مستقیم اشاره کرد که هیدروژن را مستقیما به سیلندر هدایت می‌کند. این فناوری روی کاغذ می‌تواند تا ۲۶ درصد قدرت بیشتری را در مقایسه با رقبای بنزینی در اختیار کاربر خود قرار دهد. فورد موتور هیدروژنی خود را با یک واحد برقی نیز همراه کرده است؛ بنابراین یک ژنراتور نیز میان موتور احتراقی و جعبه‌دنده قرار گرفته است.

شایان‌ذکر است که بگوییم پتنت فورد به‌جای پوشش‌دادن تمام موتور، تنها به روش‌های احتراق و مدیریت مخلوط هیدروژن اشاره می‌کند. در آخر بهتر است توجه داشته باشید که بخش بزرگی از پتنت‌ها و ایده‌های صنعتی خودروسازان، سرانجام وارد خط تولید می‌گردند. فورد هم‌اکنون پتنت‌هایی را به ثبت رسانده است که فناوری آن، رانندگی یک خودرو با ذهن و… را ممکن می‌سازد.

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. kastech

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (174 ديدگاه)

    ورود تکنولوژی سوخت هیدروژنی به خودروهای سواری نه منطقیه نه به صرفه، در حالیکه صنعت حمل و نقل عمومی مسبب بیشترین انواع آلودگیهاست باید هیدروژنی بشه ماشینای سواری هم برقی بشن کافیه

    موافقم ۵
    مخالفم ۱۵
  2. مردیم از خوشی

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (868 ديدگاه)

    چه زوری می زنند برقی نشند
    ولی عالیه چون بلاخره باعث پیشرفت تکنولوژی هست حتی اگه آینده ای تو صنعت خودرو نداشته باشه امکانش زیاده جا های دیگه به کار بیاد مخصوصا صنعت کشتی سازی

    موافقم ۴
    مخالفم ۱۲
  3. Jdm باز

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (858 ديدگاه)

    ایول به فورد 🙂

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱
  4. میثم

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2852 ديدگاه)

    هیدروژن آینده بینظیری داره

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا