جنرال موتورز

جی‌ام‌سی سی‌یرا دنالی اولتیمیت، S کلاس دنیای پیکاپ‌ها!

سال‌ها پیش در اوایل دههٔ ۲۰۰۰، لینکلن تصمیم به ساخت پیکاپ لوکسی گرفت و بدین منظور کانسپتی بنام بلک‌وود را در نمایشگاه دیترویت ۱۹۹۹ رونمایی کرد. این پیکاپ بر اساس فورد F150 ساخته شده بود و روی کاغذ ایدهٔ جالبی به نظر می‌رسد زیرا F150 پرفروش‌ترین خودرو آمریکا بود (و هست) و ساخت مدل لوکسی بر اساس آن می‌توانست به محصول موفقی تبدیل شود. بلک‌وود کانسپت در نمایشگاه‌های مختلف با استقبال مواجه شد و لینکلن با آرزوی تکرار موفقیت نویگیتور، دستور تولید آن را صادر کرد.

اما بلک‌وود نمی‌توانست یک پیکاپ واقعی و کاربردی باشد زیرا قسمت بار آن با آلومینیوم پوشیده شده و یک درب برقی بزرگ برای آن در نظر گرفته شده بود. این ویژگی‌ها، اتاق بار بلک‌وود را به یک صندوق بار بزرگ و لوکس شبیه کرده بودند که هرگز مناسب حمل بارهای بزرگ و کثیف نبود. شاید به همین دلیل بود که پیکاپ لوکس لینکلن هرگز در بازار موفق عمل نکرد و درحالی‌که در ابتدا فروش سالانهٔ ۱۰ هزار دستگاهی برای آن در نظر گرفته شده بود، فقط یک سال روی خط تولید ماند و تنها ۳,۳۵۶ دستگاه از آن به فروش رسید.

لینکلن اما به‌درستی از شکست بلک‌وود درس نگرفت و پس از اینکه فهمید هیچ‌کس یک خودروی سواری با شکل و شمایل پیکاپ نمی‌خواهد، وانت لوکس دیگری را کاملاً بر اساس F150 ساخت. این خودرو که مارک LT نام گرفت و در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد، برخلاف بلک‌وود، یک پیکاپ واقعی بود و در اصل نسخهٔ لوکسی از F150 با جلوپنجرهٔ جدید و کابین زیباتر محسوب می‌شد. بااین‌حال، هرچند مارک LT به‌مراتب موفق‌تر از بلک‌وود عمل کرد و حتی فروش آن در سال ۲۰۰۶ به نزدیک ۱۳ هزار دستگاه رسید اما هرگز نتوانست به پیش‌بینی فروش سالانهٔ ۲۰ هزار دستگاهی فورد نزدیک شود. به همین دلیل، فورد پس از مدل ۲۰۰۸ به تولید لینکلن مارک LT پایان داد و تیپ بالا ردهٔ F150 پلاتینوم را جایگزین آن کرد.

از سوی دیگر، در سال ۲۰۰۲ جنرال موتورز هم تصمیم به ساخت پیکاپ لوکسی گرفت اما این کار را با شیوهٔ متفاوتی انجام داد. جنرال موتورز برای ساخت وانت لوکس خود صرفاً اتاق باری را به کادیلاک اسکالید اضافه کرد و نام آن را اسکالید EXT گذاشت. این خودرو نسبت به پیکاپ‌های لینکلن کمی موفق‌تر عمل کرد و تا دو نسل روی خط تولید دوام آورد اما بااین‌حال، هرچند فروش اسکالید EXT در سال ۲۰۰۲ به بیش از ۱۳ هزار دستگاه رسید ولی طی سال‌های بعد فروش آن همواره رو به کاهش گذاشته و از سال ۲۰۰۸ به بعد به کمتر از ۳ هزار دستگاه در سال رسید. به همین دلیل، تولید اسکالید EXT هم در سال ۲۰۱۳ خاتمه یافت.

این نشان می‌دهد که پیکاپ‌های لوکس هیچ‌گاه موفق نبوده‌اند تا جایی که مرسدس بنز X کلاس هم در بازار شکست بدی خورد اما طی سال‌های اخیر اوضاع در بازار ایالات‌متحده تغییر کرده و وانت‌های لوکس و گران‌قیمت بسیار محبوب شده‌اند. این بار اما خودروسازان آمریکایی بجای ساخت پیکاپ‌های لوکس مجزا از طریق برندهای لوکس خود، تیپ‌های لوکسی را بر اساس وانت‌های موجود ارائه می‌کنند. این پیکاپ‌های قیمت‌های بسیار بالایی دارند و تجهیزات و تجمل آن‌ها با سدان‌های لوکس آلمانی برابری می‌کند. یکی از مصادیق این موضوع، جی‌ام‌سی سی‌یرا دنالی است که فروش بالایی هم دارد اما هم‌زمان با معرفی نسخهٔ فیس‌لیفت سی‌یرا، جی‌ام‌سی پا را از این هم فراتر گذاشته و نسخهٔ مجلل‌تری از این پیکاپ را با نام دنالی اولتیمیت ارائه کرده است که می‌توان آن را S کلاس دنیای پیکاپ‌ها دانست!

در نمایشگاه خودروی شیکاگو توانستیم جی‌ام‌سی سی‌یرا دنالی اولتیمیت را از نزدیک ببینیم و کاملاً تحت تأثیر قرار گرفتیم. این پیکاپ مجلل از جلوپنجره‌ای بزرگ‌تر از قبل بهره می‌برد که کروم تیره نمای جذابی به آن بخشیده است. همین کروم تیره روی رینگ‌های عظیم ۲۲ اینچی هم کار شده و لوگوی GMC هم بجای قرمز معمولی که در دیگر محصولات این شرکت به کار می‌رود در اینجا به رنگ مشکی درآمده است. در عقب سی‌یرا هم درب پشتی مالتی‌پرو دیده می‌شود که یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌های این پیکاپ است.

سی‌یرا دنالی اولتیمیت به همان اندازه‌ای که در ظاهر جذاب و باابهت به نظر می‌رسد، در داخل هم کاملاً مجلل است. این پیکاپ در اینجا در مقایسه با نسخه پیش از فیس‌لیفت یک گام بزرگ در طراحی و کیفیت به سمت جلو برداشته است. ازآنجایی‌که دنالی اولتیمیت بالاترین نسخه در خانواده سی‌یرا محسوب می‌شود، از تجهیزات کاملی شامل نمایشگر سربالای ۱۵ اینچی چندرنگی، آینه عقب دوربینی، تودوزی چرمی، ماساژور صندلی‌های جلو، تریم چوبی و آستر سقف جیر بهره می‌برد.

چرم و دوخت تودوزی دنالی اولتیمیت از کیفیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و در حد چیزی است که در سدان‌های لوکس می‌بینیم. البته در قسمت پایینی رو دری‌ها از پلاستیک خشکی استفاده شده اما این قسمت‌ها معمولاً توسط سرنشینان لمس نمی‌شوند و هرجایی که در معرض لمس قرار دارد عالی و درجه‌یک است. رابط کاربری نمایشگر لمسی ۱۳.۴ اینچی خودرو عالی است و با وجود این نمایشگر بزرگ، هنوز هم برای سیستم تهویه دکمه‌های فیزیکی تعبیه شده که استفاده از آن‌ها آسان است. بالای غربیلک فرمان دنالی اولتیمیت هم یک نوار LED کار شده که نشانگر وجود سیستم نیمه خودران سوپر کروز است.

ورود به صندلی‌های عقب این پیکاپ لوکس به لطف پله رکاب‌های برقی باز شونده به‌راحتی صورت می‌گیرد و کف مسطح این قسمت نیز فضای زیادی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. حتی صندلی‌های عقب به گرم‌کن هم مجهز هستند و از همان تودوزی چرمی باکیفیت بهره می‌برند. به‌طورکلی، پس از اولین ملاقات نزدیک با لوکس‌ترین پیکاپ جی‌ام‌سی باید گفت این شرکت در برطرف کردن انتقاداتی که قبلاً از دنالی داشتیم درخشان عمل کرده است. البته این ویژگی‌ها هرگز ارزان به دست نمی‌آیند زیرا قیمت سی‌یرا دنالی اولتیمیت از ۸۰,۳۹۵ دلار آغاز می‌شود. برای مقایسه، قیمت کادیلاک اسکالید EXT در سال ۲۰۰۷ از ۵۵ هزار دلار و در آخرین سال عرضه یعنی ۲۰۱۳ از ۶۴ هزار دلار شروع می‌شد اما خریدار نداشت!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. viper2

    ۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    پیکاپ خوبیه ولی با طراحیش کنار نمیام . جلو پنجره زیادی شلوغ شده.

    موافقم 5
    مخالفم 81
  2. بردیا

    ۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (140 ديدگاه)

    آدم دلش نمیاد با این بره آفرود یا بار جابه جا کنه :|

    موافقم 55
    مخالفم 7
    1. رحیم

      ۹ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (104 ديدگاه)

      ناراحت نشو ، ولی دلیلش اینه که فقیری ، ثروتمند که باشی: هم دلت میاد ، هم لذت میبری.

      موافقم 27
      مخالفم 48
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۹ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      تا جایی که میدونم ، این دست پیکاپ‌ها را برای آفرود یا حمل بار نمیگیرند و جنبه‌ی سنتی بازار آمریکا هست که مردمانش عاشق پیکاپ هستند و برای تمام رفت‌و‌آمدهای روزانه استفاده میکنند !

      به قسمت آخر مقاله توجه کنید ، آن زمان خریداری نداشت به سبب قیمت بالا ، اما !!!
      اما در این زمانه این قیمت به نظرم اصلاً بالا نیست و برای مردم جا افتاده و البته درآمدها بالا رفته و تعداد ثروتمندان معمولی هم بالا رفته !

      به نظر من تنها خطری که بویش می‌آید بحران جنگ روسیه و اوکراین هست که بحران انرژی را شکل میدهد و گرانی مواد نفتی که باعث میشه سوخت گران بشه و در این زمانه که میبینیم در عصر طلایی خودروسازان قرار گرفته‌ایم ، دوباره برگردیم به دورانی که خودروها کوچک‌تر شوند با موتورهای ضعیف‌تر و کم مصرف‌تر و مرگ بسیاری از خودروهای ارزشمند مثل پیکاپ و SUV ، که امیدوارم چنین نشود !

      آمریکایی‌ها ، آلمانی‌ها ، انگلیسی‌ها و ژاپنی‌ها در بهترین حالت خودشان قرار گرفته‌اند و میبینیم حتی جیپ هم دارد درست عمل میکند و همه دارند تلاش و رقابت میکنند برای ارائه‌ی بهترین خودرو !

      اما بوهای بدی می‌آید از جنگ و بحران که ای کاش چنین نشود اما گویی پوتین دیوانه شده و هرچیزی را که احتمال میدهند به حقیقت تبدیل میشود !
      بوی جنگ جهانی سوم !
      بوی استفاده از بمب اتم !
      سوختن تر و خشک !
      اوضاعی وحشتناک که جای امنی در جهان باقی نمیگذارد و نابودی زمین !
      گویی جنون جمعیت و ثروت دارد مردم را خفه میکند !

      در آخر اینکه لذت بردم از این پیکاپ و کیفیت بالای آن در تمام جوانب .

      موافقم 32
      مخالفم 14
  3. R@m!n

    ۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    کاملا آمریکایی پسند و زیباست و از جهتی چون از موتور دایناسوره ۶.۲ لیتری L87 و گیربکس ۱۰ سرعته مشترک در تمام پیکاپ ها و SUV استفاد می کنه میشه مطمئن بود که تمام این ۹۰ یا ۱۰۰ هزار دلار خرجه کیفیت اجزای داخلی و خارجی شده.

    طرفدار این مدل پیکاپ ها نیستم چون بنظرم حماقته که اسکلید و نویگیتور رو رها کنی، به جاش پیکاپ لوکس بخری.

    لفظ S کلاس هم بنظرم کاملا اشتباهه. با یه سرچ ساده در ویکی پدیا هم میشه فهمید که S کلاس ها بیشتر در هر نسل وارد کننده تکنولوژی های جدید در صنعت خودرو بودن نه صرفا یه محصول لاکچری (چبالاب بردن کیفیت داخلی اصلا کاره سختی نیست برای برندها فقط باید بازاره خریدشو پیش بینی کنن). هر محصولی که یه لایه چرم میکشن رو صندلیاش که نباید کنار S کلاس اورد.

    موافقم 33
    مخالفم 9
    1. Clean energy (صیانت!)

      ۹ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      منطقی فقط خودت

      موافقم 8
      مخالفم 5
  4. میثم

    ۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    والا ۸۰ هزارتا خیلی خوبه
    فقط ای‌کاش لوگوش همون تم قرمز همیشگی رو داشت

    موافقم 17
    مخالفم 6
  5. آرم@ن

    ۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (183 ديدگاه)

    انصافا عالیه

    موافقم 18
    مخالفم 4
  6. The man in black

    ۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (36 ديدگاه)

    هرکسی که سوار این شد بدهی بالا اورده چون به یه جا بزنی معلوم نیست که چقدر برات اب بخوره بعدشم اینا از این همه محصولات شکست خورده لینکلن اینا درس نگرفتن مثل برادران وارنر و فیلم های دی سی هستش اولش با گرین لنترن شروع می کنند و میگن که این فیلم آن چنان موفق میشه که دنیای دی سی یو افتتاح میشه که اون به سرنوشت همین بلک وود رسید بعدشم با فیلم های بدتر از بد.

    موافقم 4
    مخالفم 33
    1. Mad.z.Max

      ۹ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1841 ديدگاه)

      پیشنهاد میکنم یه نگاهی به آمار فروش سالانه جی ام سی سیرا طی تمام سالای فروشش بندازی. کلا محصولات دنالی جی ام سی همگی خوب میفروشن به نسبت قیمتشون، توی بازار دست دومم خیلی خوب قیمتشون حفظ میشه، مخصوصا سیِرا.
      همینجوری از رو هوا حرف زدن که نشد

      موافقم 18
      مخالفم 1
      1. میثم

        ۹ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (3540 ديدگاه)

        تو کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هم فروش خوبی دارن

        موافقم 9
        مخالفم 0
        1. میثم

          ۹ اسفند ۱۴۰۰
          سوابق: (3540 ديدگاه)

          خلیج فارس یه جورایی عربیه
          فارسی کاملش میشه شاخاب پارس

          موافقم 5
          مخالفم 0
  7. کوبیده

    ۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1114 ديدگاه)

    دوستان کسی میدونه از نظر کیفیت . محصولات جی ام سی کادیلاک و لینکان نسبت به هم چگونه هستند ؟

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. Nima

      ۹ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      اول لینکلن
      دوم کادیلاک
      سوم جی ام سی
      (برای متریال عرض کردم)

      موافقم 10
      مخالفم 0
      1. کوبیده

        ۹ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (1114 ديدگاه)

        دست شما درد نکنه

        موافقم 2
        مخالفم 0
    2. viper2

      ۹ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      لینکلن و کادیلاک فلسفه شرکتشون لوکس سازی هست . کادیلاک نماینده جنرال موتورز هست و لینکلن نماینده فورد و کرایسلر خدا بیامرز هم نمیانده موپار .
      جی ام سی فلسفش لوکس سازی نیست بیشتر کارش روی truck ها هست .

      موافقم 8
      مخالفم 0
      1. کوبیده

        ۹ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (1114 ديدگاه)

        🙏

        موافقم 2
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا