جنرال موتورز

چرا پونتیاک تعطیل شد و امروز چه جایگاهی می‌توانست داشته باشد؟

نایب‌رئیس سابق جنرال موتورز، «باب لوتز» دلیل تعطیلی پونتیاک را به‌تفصیل توضیح داده و به جایگاه این برند اگر امروز همچنان در حال فعالیت بود اشاره کرده است.

آزتک یک تراژدی بود. کابین بدی داشت و به‌طور وصف‌ناپذیری وحشتناک بود. باورم نمی‌شد. گفتم چطور ممکن است یک سری از متخصصان خودرو بتوانند چنین چیزی را در معرض دید عموم قرار دهند.

این‌ها صحبت‌های نایب‌رئیس بخش توسعهٔ محصولات جنرال موتورز «باب لوتز» است. وی از همان لحظه‌ای که آزتک به بازار آمد متوجه مشکلات پونتیاک شد. هرچند این شرکت تا پایان قرن بیستم هنوز سالانه نزدیک به نیم میلیون دستگاه خودرو به فروش می‌رساند اما پونتیاک خسته شده بود. سبد محصولات آن قدیمی شده و تقریباً تمام محصولاتش اساساً شورلت‌های ری‌بج شده بودند. آزتک هم به بهبود شرایط کمک نکرد اما پونتیاک دقیقاً کجا اشتباه کرد؟

ریشهٔ این مشکلات به اواخر دههٔ ۸۰ بازمی‌گردد. عرضهٔ فی‌یرو و نسل جدید فایربرد در سال ۱۹۸۴ باعث افزایش فروش پونتیاک و دستیابی به رکورد ۸۵۰ هزار دستگاه در همان سال شدند اما در سال ۱۹۹۰ زمانی که دیگر محصولات پونتیاک به سمت پلت‌فرم‌های مشترک دیفرانسیل جلو حرکت کردند، فروش شرکت رو به کاهش گذاشت به ۶۳۶ هزار دستگاه در سال ۱۹۹۰ رسید. در سال ۱۹۹۶ نیز این شرکت موفق به فروش تنها ۴۷۹ هزار دستگاه خودرو شد و بدترین سال خود طی سه دهه قبل را تجربه کرد. لوتز دراین‌باره می‌گوید:

دوره‌ای از اواخر دههٔ ۸۰ و کل دههٔ ۹۰، جنرال موتورز به برندهای خود توجه نمی‌کرد. همهٔ سدان‌ها تقریباً یکسان بودند. پونتیاک گرند ام مشابه الدزمبیل بود و صرفاً در برخی پانل‌های بدنه تفاوت داشت

فی‌یرو تنها چهار سال دوام آورد و نسل پنجم فایربرد که در سال ۱۹۹۳ معرفی شد هم مورد استقبال قرار نگرفت. به همین دلیل، پونتیاک در قرن بیست و یکم از طریق عرضهٔ خودروهای اقتصادی بدون جذابیت بر اساس پلت‌فرم‌های دیفرانسیل جلو به فعالیت خود ادامه داد. سپس در سال ۲۰۰۱ جنرال موتورز دوباره باب لوتز را به کار گرفت. وی کار خود را در جنرال موتورز در سال ۱۹۶۳ آغاز کرد و تا زمانی که در سال ۱۹۷۱ راهی ب‌ام‌و شد، برای بخش اروپایی این شرکت آمریکایی کار می‌کرد. مأموریت جدید او در جنرال موتورز اصلاح برندی بود که راه خود را گم کرده بود:

من روزهایی را به یاد می‌آورم که پونتیاک با خودروهایی مثل GTO و جاج، هیجان‌انگیزترین برند جنرال موتورز محسوب می‌شد و دلیلی نمی‌دیدم که نتوانیم آن را بازگردانیم

لوتز می‌خواست پونتیاک را به چیزی شبیه دوج برای جنرال موتورز تبدیل کند. بدین منظور، وی یک کوپه برای رقابت با چلنجر، یک سدان دیفرانسیل عقب برای رقابت با چارجر و یک سوپراسپرت دونفره برای رقابت با وایپر را در نظر داشت. همچنین با وجود پیشرانه‌های قدرتمندی که جنرال موتورز در اختیار داشت، ساخت رقیبی برای هلکت نیز به‌آسانی آب خوردن بود. طبق این استراتژی، اولین اقدام لوتز عرضهٔ یک GTO جدید بود. با توجه به خودروهای کسل‌کننده و دیفرانسیل جلوی آن زمان پونتیاک، GTO جدید بر پایهٔ هولدن موناروی استرالیایی ساخته شد. این خودرو در سال ۲۰۰۴ با پیشرانهٔ LS1 با ۳۵۰ اسب بخار قدرت معرفی و بعداً به موتور قوی‌تر LS2 با ۴۰۰ اسب بخار مجهز شد. ری‌بج هولدن راهی سریع و آسان برای تزریق هیجان به پونتیاک بدون نیاز به شروع کردن از صفر بود.

لوتز می‌گوید:

مأموریت هولدن بسیار شبیه به پونتیاک بود. این شرکت خودروهایی زیبا با قیمت مناسب و نسخه‌های پرفورمنس بالا تولید می‌کرد. هرازگاهی نشریات آمریکایی که هولدن را آزمایش می‌کردند، روی جلد تیتر می‌زدند «خبر خوب: بهترین خودرویی که جنرال موتورز می‌سازد، خبر بد: شما نمی‌توانید آن را بخرید». من فکر کردم که چرا ما این خودروها را عرضه نکنیم تا آمریکایی‌ها بتوانند بخرند؟ هولدن مرکز ساخت سدان‌ها، استیشن‌ها، وانت‌ها و کوپه‌های ارزان دیفرانسیل عقب بود

پونتیاک GTO حداقل روی کاغذ خودروی موفقی به نظر می‌رسید. قدرت زیاد، انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و هندلینگ عالی، این همهٔ چیزی بود که لوتز برای آمریکا می‌خواست اما زمانی که GTO با دو سال تأخیر با ظاهری قدیمی و قیمت بالا راهی بازار شد، آمریکایی‌ها دست رد به سینه‌اش زدند. این یک کوپهٔ اسپرت ۲۵ هزار دلاری بود که در آمریکا به یک ماسل کار قدیمی ۳۴ هزار دلاری تبدیل شد. به همین دلیل، GTO فقط دو سال تا ۲۰۰۶ تولید شد.

در همان سال اما پونتیاک سدان قدیمی گرند ام را با G6 جدید جایگزین کرد. این خودرو با پیشرانهٔ ۲۰۰ اسب بخاری V6 و تجهیزات استاندارد بیشتر از رقبای خود، موفق عمل کرد. G6 در اولین سال حضور کامل در بازار یعنی ۲۰۰۵ تعداد ۱۲۴,۸۴۴ دستگاه فروخت که این رقم سال بعد به ۱۶۰ هزار دستگاه رسید. G6 به ناجی پونتیاک تبدیل شد و اگر این برند تعطیل نمی‌شد، نسل بعدی G6 می‌توانست به چیزی شبیه کاماروی چهاردر یا بلک‌وینگ ارزان‌تر تبدیل شود. متأسفانه اما زمانی که پونتیاک تعطیل شد، پلت‌فرم آلفای جنرال موتورز هنوز آماده نشده بود.

لوتز می‌گوید:

پلهٔ بعدی که می‌توانست گام نهایی در بازسازی برند پونتیاک باشد، ساخت نسل بعدی G6 بر اساس پلت‌فرم آلفای کادیلاک بود. قرار بود کوچک‌ترین محصول کادیلاک به پونتیاکی با بدنهٔ کاملاً منحصربه‌فرد و پیشرانه‌های سبک و چابک V6 قدرتمند یا چهار سیلندر پرفورمنس بالا تبدیل شود. من فکر می‌کنم این کار دوباره پونتیاک را به میدان بازمی‌گرداند. G6 بر اساس کادیلاک می‌توانست موفقیت بزرگی به دنبال داشته باشد

در سال ۲۰۰۴ اما لوتز اولین پروژهٔ اختصاصی پونتیاک را معرفی کرد. سولستیس اولین پونتیاک دونفره پس از فی‌یرو و یک طراحی جذاب از این برند بود. سولستیس دقیقاً همان خودرویی بود که او برای برند پونتیاک تصور می‌کرد حتی اگر برای فروش بالا طراحی نشده بود:

هدف عرضهٔ یک خودروی اسپرت دونفره برای پونتیاک بود. این اساساً مشابه همان کاری بود که من در کرایسلر با وایپر انجام دادم. مهم نبود چقدر می‌فروشد یا سودآوری دارد بلکه همه‌چیز به خاطر احیای برند، جلب‌توجه دوباره به برند و ایجاد هیجان واقعی برای برند بود

بااین‌حال، سولستیس در مدت کوتاهی که عرضه شد، به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرد. این خودرو در ۱۰ روز اول بیش از ۷ هزار سفارش دریافت کرد و چنان موردتوجه قرار گرفت که جنرال موتورز مجبور به افزایش تولید شد. سولستیس طی تنها چهار سال ۶۵,۷۲۴ دستگاه فروخت.

این خودرو اولین نقطهٔ عطف مهم برای پونتیاک در دوران لوتز بود. دههٔ پرفرازونشیب ۹۰ این برند را بسیار ضعیف کرده بود اما یک خودروی اسپرت ارزان دقیقاً همان چیزی بود که پونتیاک برای شروع آینده‌ای سودآورتر نیاز داشت. بااین‌حال، وقتی پونتیاک به ورشکستگی نزدیک می‌شد، لوتز دوباره به استرالیا نگاه کرد و این بار یک سدان بزرگ را به آمریکا آورد. این خودرو هولدن کومودور بود که در اوایل سال ۲۰۰۸ با نام G8 توسط پونتیاک عرضه شد و در نسخهٔ GXP با ۴۱۵ اسب بخار قدرت، به یکی از قوی‌ترین محصولات تاریخ این برند تبدیل شد:

من هنوز فکر می‌کنم G8 یکی از زیباترین و متناسب‌ترین خودروهای پونتیاک و یکی از زیباترین سدان‌های تاریخ است. این خودرو با موتور ۶.۲ لیتری و گیربکس دستی، یک سدان عالی بود

تا سال ۲۰۰۸ دگرگونی موردنظر لوتز در پونتیاک تقریباً کامل شد. این شرکت حالا سبد محصولاتی منسجم و کاملاً رقابتی داشت که شامل مدل‌های G5، G6، G8، گرند پری، سولستیس و یک شاسی‌بلند بر اساس شورلت برای عموم مردم می‌شد. پونتیاک حتی با وجود بحران مالی، همچنان سالانه بیش از ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو به فروش می‌رساند اما نهایتاً خورشید این برند دوست‌داشتنی در ۲۷ آوریل ۲۰۰۹ غروب کرد. به دلیل بحران اقتصادی جهانی، جنرال موتورز پونتیاک و سه برند دیگر خود که عملکرد ضعیفی داشتند یعنی هامر، ساب و ساترن را تعطیل کرد. هرچند لوتز در یک بازهٔ زمانی نسبتاً کوتاه هفت‌ساله اقدامات زیادی انجام داد اما کمی دیر شده بود و فروش پایین محصولات جدیدتر نهایتاً پایان پونتیاک را رفم زد.

اما اگر پونتیاک هنوز وجود داشت چه شرایطی می‌داشت؟ لوتز در پاسخ به این سؤال می‌گوید:

پونتیاک یک خانواده از سدان‌های دیفرانسیل عقب را عرضه می‌کرد و بی‌تردید سولستیس هم هنوز در نسل جدید تولید می‌شد. G6 هم هنوز تولید می‌شد اما در قالب نسل دوم بر اساس پلت‌فرم آلفای کادیلاک. همچنین چون سدان‌ها خیلی محبوب نیستند، احتمالاً دو یا سه شاسی‌بلند اسپرت با سبکی مشابه پورشه کاین عرضه می‌کرد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۹ رای

منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2959 ديدگاه)

    خودروهای امریکایی به دلیل اینکه بیش از حد به سایز بزرگ و مصرف بالا عادت داشتن بعد از بحران نفتی دهه هفتاد به بن بست بزرگی خوردن که بعضی ها قربانی و بعضی با تغییر رویه ادامه دادن
    تکیه بیش از حد ریسک بالا هم داره حکایت همه تخم مرغها و یک سبد

    موافقم 20
    مخالفم 4
  2. ممد ژانگولر

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3838 ديدگاه)

    دلیل تعطیلی فقط یک چیز بود که بهش اشاره نمیکنن.((سیاست))
    یعنی چی یعنی اینکه خود برندهای آمریکایی رقیب خودشون شده بودن . اشباع طراحی .نیاز به سوزوندن مهره ها و جا باز بشه برای تثبیت تنوع بازار .کم کردن هزینه ها .خداشاهده من بشم رئیس جمهور دنیا با توجه به تجربه ایی که دارم هیچکی نمیتونه گولم بزنه حتی با اشک تمساح.تو حرفاش یک اشاره درست نکرده . همش داستان سرایی

    موافقم 9
    مخالفم 10
    1. علی جردن

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      اگر آمریکایی ها رقیب خودشون بودن این اتفاق برای چین باید صد بار می افتاد!
      تنها دلیل تعطیل شدن کارخونه های خودروهای آمریکایی تکنولوژی قدیمی و مصرف سوخت بالا بود.

      موافقم 17
      مخالفم 3
  3. (Ali(chevynova

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (7007 ديدگاه)

    بزرگترین اشتباه جی ام بود
    باید هامر و ساب و ساترن رو تعطیل میکرد و با یه برنامه ۲ الی ۵ ساله پونتیاک و بیوک رو تقویت میکرد
    اشتباه دوم جی ام برگردوندن هامر توسط جی ام سی بود
    بهتر بود بجای هامر ، پونتیاک رو برمیگردوند و خط تولید بیوک و و پونتیاک رو مشترک میکردن تا سبب افزایش فروش هر۲ شرکت میشد
    بهترین کاری که جی ام کرد ممانعت از فروش برند پونتیاک بود

    موافقم 15
    مخالفم 5
    1. reza-srt

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (59 ديدگاه)

      عجبب..یه دوتا ماشالا بگو عشق کنیم

      موافقم 11
      مخالفم 2
    2. آرش آمریکایی

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (631 ديدگاه)

      بنظرم پونتیاک میتونست تعطیل نشه
      پونتیاک خودروهای اسپرت محور عقب رو می‌ساخت که سگ جون و کم خرج با طراحی جذاب باشن مثل بی‌ام‌و ولی بدون دردسرهای اون
      و کادیلاک هم لوکس تر و آپشن دار تر از چیزی که الان هست میشد
      در واقع بی ام‌ و میشد سدان‌های ارزان‌تر کادیلاک

      شوی هم که کلا رفت به سمت محور جلو اصلا تو این بازه خودرو تولید نمی‌کرد و بیوک. هم مدل های لوکس شورولت بود دیگه

      ولی در کل جی‌ام خیلی برند تعطیل کرد من نمیدونم چجوری ماری بارا جی‌ام رو از 3 خودرو ساز 5 ام و ششم کرده هنوز سر کاره و بیشترین حقوق رو بین مدیران خودروساز دنیا میگیره

      خیلی برند تعطیل کرد یا فروخت مثل اپل، واسکهال، دوو، هولدن
      حالا کاری با ساترن و ساب و پونتیاک ندارم

      بیوک رو که اصلا خراب کرده

      عملا قید حضور در بازار رو زده
      خب دوباره جی‌ام بخواد تو اروپا و استرالیا بازار سازی کنه باید کلی هزینه بده بعد حاج خانم این همه برندی که روش سرمایه گذاری شده بود رو داد رفت

      موافقم 14
      مخالفم 1
      1. آرش آمریکایی

        ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (631 ديدگاه)

        آقا اونجا خواستم بگم پونتیاک میشه سدان های ارزان تر کادیلاک اشتباه شد

        موافقم 6
        مخالفم 0
  4. Taha Ayoobi

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2473 ديدگاه)

    ایکاش از بین نمی‌رفت، واقعا آدم دلش میسوزه.
    پونتیاک، الدزمبیل، پلیموث و… واقعا حیف شدن.

    موافقم 14
    مخالفم 2
  5. ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4716 ديدگاه)

    کاش دوباره بازش کنن ماشینای جدید بسازن منم کمکشون میکنم و از بازو هام استفاده میکنم تا در کارخونه رو باز کنیم

    موافقم 9
    مخالفم 3
  6. زیزیگولو

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5908 ديدگاه)

    درسته که جنرال موتور تولید پونتیاک رو متوقف کرده ولی یاد و خاطره‌ این ماشین دوست‌ داشتنی همچنان با مدل “پونتیاک ترنس ام” زنده هستش👌

    موافقم 15
    مخالفم 0
  7. sinasvj

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (341 ديدگاه)

    واقعا پونتیاک حیفه کاش زودتر برش گردونن

    موافقم 8
    مخالفم 1
  8. R@min

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1848 ديدگاه)

    پونتیاک باید امروز رقیب محصولات آلمانی می بود و کادیلاک یک کلاس بالاتر می رفت.

    بهتر بود جی ام پونتیاک به بازار برمی گردوند تا کلاس کادیلاک انقدر پایین بیاره که کراس اوور بزنه.

    موافقم 5
    مخالفم 4
  9. silent

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    اون موقع هم ما پول اونهارو نداشتم ولی انصافا چقدر تنوع اون موقع زیاد بوده ،یعنی منظورم فقط معنی تنوع نیست بلکه با طراحی های متنوع روبرو آدم میشد و بین این همه خوبان باید تامل میکرد ولی الان به تعداد انگشت شماری میشه اشاره کرد .

    موافقم 6
    مخالفم 1
  10. رومانی>چین>فرانسه

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1147 ديدگاه)

    فقط به من بگین کرایسلر چطور دوم اورد

    موافقم 3
    مخالفم 3
  11. پراید

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    عوضش هیچ کس مثل ایران خودرو و سایپا نتونست آشغال هاشو به مردم بندازه

    موافقم 8
    مخالفم 1
  12. arash

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (60 ديدگاه)

    با سلام. متاسفانه غرور و نخوت صفتی بود که موجب شد کمپانی جنرال موتورز به عنوان سمبل رویای آمریکایی که بیش از 70 سال خودروساز شماره 1 جهان بود را به سمت ورشکستگی برد و بعد از این شکست تحقیر آمیز در برابر رقبای تا دندان مسلح آلمانی و ژاپنی و حتی آمریکایی مثل فورد دیگر جنرال موتورز نتوانست روحیه و انگیزه ای برای رقابتی تازه خلق کند البته مدیرانی خرفت مثل نادان ریک واگنر هم در این سقوط تاریخی نقش داشتند و برای ما میتواند درس عبرت باشد که اقتصاد و رقابت در تولید محصولات با کسی شوخی ندارد اگر الان فرضا محصولی پرفروش داری که در زمان گاو شیرده است و آنرا بروز نکنی و تنها بر موفقیتهای گذشته تکیه داشته باشی به فوریت با سیلی بازار و مصرف کنندگان از خواب زمستانی خرس وار بیدار خواهی شد. ضمنا اینگونه رقابت و نداشتن رودرباسی سبب میشود مصرف کنندگان محصولات بهتر جذاب تر با قیمت مناسب تر همواره خریداری کنند و اگر این بلا برای پونتیاک الدزمبیل ساترن پلیموت کرایسلر مرکوری اتفاق نمی افتاد جنرال موتورز هم میشد مشابه ایران خودرو و سایپا که همچنان با غرور دارند پژو پارس و پراید تولید و من وشما هم با کلی پارتی بازی و نوبت و صف و قرعه کشی و یکصد میلیون تومان رهن بانک ، یکدستگاه خودرو خریداری خدا را شکر و در گوشی خود اسنپ رانندگان را روشن ، کارت سوخت را کنترل و ماشین را آتیش میکنیم.

    موافقم 7
    مخالفم 1
  13. قدرت طهماسبی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (41 ديدگاه)

    با ادغام صنعت خودرو ایران چه خواهد شد ، تولید مشترک موفق با کمترین هزینه ها ، چرا مثل پونتیاک ورشکسته نمی شوند ، تولید خودروهای ساده ، کم کیفیت و ایمنی ضعیف ولی فروش بالا بدون اعتراض ، ایران قطب اقتصادی خودرو جهان

    موافقم 2
    مخالفم 1
  14. داود

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بگید بیاد ایران
    فرقون هم بسازه یک سال جلوتر پولش رو می گیره

    موافقم 2
    مخالفم 0
  15. ناجی

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    تجربه نامؤفق احیای برند داتسون توسط کمپانی نیسان نشون داد که یک برند هرچقدر هم در زمان خودش موفق و پرفروش بوده ولی بعد از تعطیلی دیگه قابلیت احیا نداره چون بازار فراموشش میکنه و مصرف کننده های نسل جدید خاطره ای باهاش ندارن که دوباره جذبش بشن

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا