هوندا

با تاکئو فوجی ساوا بنیان‌گذار کمتر شناخته شده هوندا آشنا شوید

اگرچه سوئیچیرو هوندا به عنوان مؤسس هوندا شناخته می‌شود اما یکی دیگر از بنیان‌گذاران این غول صنعتی، تاکئو فوجی ساوا است که کمک‌های زیادی به تثبیت شرکت و موفقیت آن کرد.

اندکی پس از تأسیس هوندا، تاکئو فوجی ساوا به او سوئیچیرو ملحق شد. او که دست راست مؤسس شرکت محسوب می‌شد به موفقیت عظیم هوندا در طول نزدیک به ۲۵ سال همکاری نزدیک کمک شایان کرد. فوجی ساوا که این هفته وارد تالار مشاهیر دنیای خودرو شده است در آگوست ۱۹۴۹ یعنی یک سال پس از تأسیس شرکت هوندا و درست پس از عرضه موتورسیکلت دریم دی تایپ با سوئیچیرو ملاقات کرد.

فوجی ساوا تا اکتبر همان سال در بخش تجاری همچون فروش، مالی و بازاریابی مشغول به کار شد. سوئیچیرو نیز روی طراحی تولید، تکنولوژی و فرایند تولید تمرکز کرد. او حتی قبل از اینکه هوندا وارد فرایند تولید خودرو شود مقدمات حضور در آمریکا را فراهم کرد. در سال ۱۹۵۹ و زمانی که کمپانی به دنبال گسترش خود بود تاکئو فوجی ساوا خواهان تأسیس شاخه آمریکایی هوندا شد. او در آن زمان اظهار داشت:

موفقیت در بازار آمریکا کلید موفقیت جهانی است. مواجه شدن با چالش‌های بازار آمریکا شاید سخت‌ترین کاری باشد که باید انجام داد

هوندا به لطف تجارب تجاری فوجی ساوا توانست پرفروش‌ترین برند موتورسیکلت بازار آمریکا در اواسط دهه ۶۰ میلادی لقب بگیرد. او به تأسیس شبکه نمایندگی مستقل کمپانی کمک کرد و به دنبال همکاری با نمایندگی‌های کوچک و حتی تازه‌کار بود و در همین راه به موفقیت دست ‌یافت و توانست حضور هوندا در آمریکا را گسترش دهد. فوجی ساوا همچنین در سال ۱۹۶۰ مرکز تحقیق و توسعه مستقل هوندا را تأسیس کرد. او می‌خواست مهندسان آزادی عمل بیشتری داشته باشند. تاکئو فوجی ساوا پروژه تحقیقات هوایی هوندا را نیز به‌صورت مخفیانه در دهه ۸۰ میلادی کلید زد و این پروژه در نهایت منجر به تولید هوندا جت شد، محصولی که نسخه الیت II آن همین سال قبل عرضه شده است.

بخش تحقیق و توسعه هوندا همچنان به پشتیبانی از بخش خودروسازی در تولید محصولاتی که از نظر تکنولوژی پیشتاز هستند ادامه می‌دهد. هوندا هم‌اکنون در حال ورود به دنیای تکنولوژی پاک و سبز، سیستم‌های خودران و دیگر تکنولوژی‌های روز است. فوجی ساوا در دهم نوامبر ۱۹۱۰ به دنیا آمد و قبل از ملاقات با سوئیچیرو می‌خواست معلم شود اما قبل از پیوستن به هوندا فروشنده محصولات فولادی یک شرکت بود. او تا مارس ۱۹۷۳ همراه سوئیچیرو بود و پس از آن هر دو بازنشست شدند. فوجی ساوا سی‌ام دسامبر ۱۹۸۸ و در سن ۷۸ سالگی درگذشت. همان‌طور که گفته شد طی هفته جاری نام تاکئو فوجی ساوا وارد تالار مشاهیر دنیای خودرو شد. به عنوان سخن پایانی باید گفت سوئیچیرو هوندا اولین مدیر خودرویی ژاپنی بود که نامش در سال ۱۹۸۹ وارد تالار مشاهیر خودرویی شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (57 ديدگاه)

    در یک مستند کوتا در یوتیوب زحمت هاو تلاش های سوئیچر هوندا را برای احداث هوندا را مطالعه کردم از کوکی پژوهش انجام داد رفت در تعمیرگاه کار کرد بعد از چند سال تحقیق خودرو تولید کرد ولی شکست خود بعد رفت سراغ موتور سیکلت که اون هم شکست خود دوباره تلاش کرد و تونست بزرگترین تولید کننده موتورسیکت در جهان رو بسازه البته با کمک فوجی ساوا

    موافقم 38
    مخالفم 0
  2. Enzo Ferrari 2008

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    دمش گرم روحش شاد

    موافقم 25
    مخالفم 0
  3. arash

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (57 ديدگاه)

    با سلام ظاهرا در سال 1958 هوندا مدیرکل تبلیغات خود را جهت بررسی وضعیت بازار موتور سیکلت به آمریکا رهسپار میکند و بعد از چندماه این مدیر بازمیگردد و به آقای هوندا میگوید که ای کاش من را 20 سال زودتر به این سفر می فرستادی تا به امپراطور گزارش دهم با وضعیت و شرایطی که در آمریکا دیدم در نبرد بین ژاپن و آمریکا حتی 1 درصد هم احتمال پیروزی ژاپن وجود ندارد حتی 1 درصد و در نبرد و جنگ نظامی با آمریکا ، شکست ژاپن 100 درصد قطعی است.

    موافقم 16
    مخالفم 10
    1. datsun

      ۳۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (3621 ديدگاه)

      ظاهرا تاریخ جنگ جهانی رو نخوندی ژاپن جوری دهن آمریکا رو سرویس کرده بود که گزینه به جز بمب اتم مقابل ژاپن نداشت،

      موافقم 32
      مخالفم 27
      1. مازیار

        ۳۱ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (137 ديدگاه)

        داتسون عزیز
        انتخاب بمب اتم توسط آمریکا بیشتر بخاطر “سماجت” ژاپنی ها برای دست نکشیدن از جنگ بود (تا جایی که بعضی از ژنرال های افراطی ژاپن بعد از قبول شکست از طرف امپراطور به دلیل خیانت قصد کشتن او رو داشتن!!)
        البته در قدرت نظامی و بیشتر از اون غیرت و تعصب ژاپنی های اون دوران تردیدی نیست اما بر کسی هم پوشیده نیست که بعد از میدوی کمر ژاپن شکست و وارد سراشیبی سقوط شد

        موافقم 22
        مخالفم 0
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۳۱ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (2452 ديدگاه)

          من در این زمینه مطالعاتی داشتم و به نظرم، نتیجه تحقیقات اولیور استون، مستندساز و نویسنده آمریکایی بسیار منطقی هست
          ایشون در مجموعه تاریخ ناگفته امریکا، معتقد هست که اگر امریکا از بمب اتم استفاده نمی‌کرد، قطعا ژاپن با حضور گسترده نیروهای شوروی مجبور به صلح می‌شد و در اون حالت، ممکن بود ژاپن به صورت موقت یا دائمی، تبدیل به متحد شوروی بشه
          از طرف دیگه، آمریکایی‌ها دنبال بهانه بودند تا به دنیا نشون بدهند که یک سلاح بسیار پیشرفته کشتار جمعی دارن
          این طوری شد که هنگام نزدیک شدن قشون شوروی به ژاپن از طریق کامچاتکا، تصمیم گرفتند قبل از تسلیم ژاپن، بمب اتم رو عملا آزمایش کنند
          …………………………….
          پیشنهاد می‌کنم مجموعه فیلم‌های مستند تاریخ ناگفته امریکا رو تماشا کنید
          از سایت های مختلف قابل دانلود هست
          https://www.downloadha.com/movie/the-untold-history-of-the-united-states/

          موافقم 25
          مخالفم 0
        2. R@min

          ۳۱ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (1820 ديدگاه)

          آقای اشتری مقصر اصلی بمباران اتمی، خود ژاپنی ها بودن و اینکه اون مستند استون که تفکرات کمونیستی داشت و داره از مقاله وارد ویلسون ساخته بود و خود این قضیه بحث سرش زیاده، بنظرم کمترین بهایی بود که امپراطوری ژاپن برای نسل کشی میلیونی و آزمایش سلاح های شیمیایی تو چین و کره و حتی مردم مخالف خودشون انجام داد، واقعا تو کشتار دست کمی از نازی ها نداشتن.

          حالا طرفی نجات دهنده دنیا نبود و جنگ بین بد و بدتر بود.

          موافقم 12
          مخالفم 15
        3. مازیار

          ۳۱ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (137 ديدگاه)

          البته الیور استون کلا یه آدم ناراضی و ضد سیستم هست و اینو تو فیلمهاش کاملا میشه دید اما خوب سیاست هم که همه می دونیم چه صفاتی داره
          شاید …

          موافقم 17
          مخالفم 1
      2. Royal Driver

        ۳۱ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (1293 ديدگاه)

        تا یکی دو سال ژاپن بیشتر غلبه نکرده بود بر آمریکا، اما قدرت سلاحی زمینی و استراتژیک هوایی ژاپن اصلا با آمریکا قابل مقایسه نبود، آمریکا تاکتیک هایی رو ابدا کرده بودند توی نبرد هوایی که ژاپن فکرش رو هم نمیکرد این به کار. از لحاظ تجهیزات پیاده نظام هم با وجود کیفیت ساخت سلاحای ژاپنی در مقابل آمریکایی ها شانسی نداشتن اولا تولید محدود داشتن دومن بی دوام بودن سلاح های ژاپن حتی بهترین تانکشون هم ازش ۴۰۰ تا ۶۰۰ تا ساختن درحال که آمریکا از یکی از تانک های اصلیش ۳۰ هزار تا ساخت‌. آمریکا از سلاح های باکیفیت تری نسبت به ژاپنیا استفاده میکرد، هزینه ساخت بالا درکنار دوام بالا رو دراختیار نظامیا قرار میدادن. بهتره یکم درمورد سلاح، هواپیماها و روند افت کیفیتی که طی جنگ برا ژاپنیا پیش اومد رو مطالعه کنید خوب میشه.

        موافقم 13
        مخالفم 5
      3. Amirmohammad

        ۳۱ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (503 ديدگاه)

        اتفاقا یکی از مسائلی که همیشه امریکا رو محکوم میکنن بخاطرش اینه که بدون استفاده از بمب اتم هم ژاپن شکست خورده بود تو اون جنگ و صرفا بخاطر شو و قدرت نمایی از بمب اتم استفاده کرد و اون همه انسان بی گناه کشته شدن

        موافقم 9
        مخالفم 7
      4. corvette

        ۱ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (328 ديدگاه)

        فرمانده نیروی دریایی وقت ژاپن در سال ۱۹۴۶ : من میتوانستم آمریکا را برای ۶ ماه یا ۱ سال شکست دهم
        اما بعد آن بازم شکست میخوردیم . هرکسی که ذخایر نفت تگزاس و صنایع دیترویت رو دیده بود به قدرت آمریکا پی میبرد

        دوست من اینجا قرار نیست سنگ کسیو به سینه بزنیم
        اما اگه تاریخ رو دقیق بخونیم
        متوجه میشیم
        ژاپن هیچ راهی برای شکست آمریکا نداشت

        موافقم 13
        مخالفم 2
      5. phonix

        ۱ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1822 ديدگاه)

        داتسون جان زمان بمباران اتمی ژاپن اسمان ژاپن کاملا باز شده بود چون امرکایی ها توان هوایی ژاپنو رو کاملا نابود کرده بودن و با بمب افکن های بلند پرواز راحت میرفتن بالا سر شهر های هدف و بمبارونشون میکردن .
        علن اصلی حملات هم نابود کردن توان صنعتی زاپن بود هردو شهر ناگازاکی و هیروشیما مراکز صنعتی بودن و هنوزم هستن هنوزم فعالیت های شدید نظامی دارن مثلا بندر ناگاساکی هنوزم مرکز صنایه شیپ بیلدینگ میتسوبیشی هست و بندرگاه نظامیه .

        موافقم 1
        مخالفم 1
  4. BMW

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1392 ديدگاه)

    روحش شاد واقعا مرد بزرگی بود

    موافقم 11
    مخالفم 0
  5. MC20

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1925 ديدگاه)

    فکر کنم فقط توو ایرانه که در یک سایت ” خودرویی ” در مورد یک مدیر و بنیانگذار نابغه ” خودرویی ” مطلب گذاشته میشه اما کامنت ها سر از میدان جنگ دوم جهانی و ناگازاکی و هیروشیما و آسمان متحدین و زمین متفقین و سواحل نرماندی و منچوری و استالینگراد و مقایسه قدرت توپ و تانک و تفنگ و پیاده نظام طرفین در میاره … در آخر هم جنگ جهانی سوم در کامنت های پدال تا ابد تمومی نداره انگار … اما دریغ که هیچ کس هم این وسط نمیگه سوییشرو هوندای نابغه ، در هنگام ساخت کارخانه هوندا سیمان لازم داشت ولی ژاپن در حال جنگ ، سیمان رو سهمیه بندی کرده بود و اولویت رو به صنایع نظامی اختصاص داده بود … هوندای نابغه در این شرایط نگفت من میرم هروقت جنگ تموم شد برمی گردم کارخونه رو میسازم … هوندا و همکارانش نشستن و سیمان بر پایه گیاه ساختند !!!!!!!!! با این اختراع و تولید سیمان گیاهی و تولید انبوه اون بدون نیاز به سیمان صنعتی دولتی ، کارخونه رو ساختن … برند هوندا امروزه ثمره اراده پولادین و نبوغ رشک برانگیز مردیه که حدود و ثغور مدیریت و مرزهای پشتکار و با هم جابجا کرد … روحت تا ابد شاد … اما افسوس که امروز شیادی به نام ماسک داره برای نوجوانان لیدری میکنه 🤦‍♂️

    موافقم 25
    مخالفم 6
    1. phonix

      ۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1822 ديدگاه)

      تاریخ صنایع بزرگ ژاپن – امریکا – المان – فرانسه و… رابطه خیلی محکمی با تاریخ جنگ داره .
      مثلا شرکت سونی بنیانگذارانش کار اموز های ارت امپراطوری بودن و توی ارتش با لوازم الکترونیک اشنا شدن .

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. دانیال

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (597 ديدگاه)

    هوندا عشق لاینتهی

    موافقم 9
    مخالفم 2
  7. Genius

    ۳۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1276 ديدگاه)

    بعد بمباران اتمی در حالی که تصور میشد ژاپن میره تا برای همیشه از نقشه جهان حذف بشه به یکباره بدلیل شعور مردم و درایت و رهبریت مقتدرانه پادشاهشون ژاپنی ها از خاکستر جنگ جهانی دوم برخاستن و شدن چنین غول تکنولوژیکی که امروز هستند!ما چی؟ما چون نه مردم بافرهنگ و متشخصی داریم و نه قدرت بالاسرمون عاقله بعد ۳۵ از آتش‌بس جنگ مختصر و منطقه ایمون با همسایه غربی یعنی عراق هنوز میگیم اگه ویرانخودرو داره سمند رو که همون ۴۰۵ عه رنگ میکنه بنام دنا میفروشه عواقب ۸سال جنگ تحمیلیه😶😶

    موافقم 17
    مخالفم 4
    1. Amard

      ۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (815 ديدگاه)

      ما ایرادمون امثال شما هستن که فقط تو مجازی با توهین به هم وطن نقد میکنی آیا متوجه نیستی جامعه جهانی به مردم ایران و کلا خاورمیانه بی توجه و فقط در جهت منافع خودش مثلا اوکراین و تایوان قدم برمی‌داره آمریکا و متحدانش پشت مردم ایران خالی کردن و با تحریم هاشون از لحاظ اقتصادی قدرت مردم گرفتن برای هر گونه تغییر مثبت ما هم ایران‌خودرو داریم قبل از کره و ترکیه و امارات امروز اونها کجان ما کجا

      موافقم 2
      مخالفم 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا