پژو پارس یا همان پرشیا یکی از قدیمیترین محصولات ایرانخودرو است که حالا با قیمتهای نجومی جولان میدهد. پارس به عنوان فیس لیفتی ماژور از ۴۰۵ معرفی شد و در زمان خود جزو شاخصترین محصولات ایرانخودرو محسوب میشد. پارس را میتوان بهترین حرکت این شرکت در طی این چند دهه دانست که این خود از ضعف دردناک صنعت خودروی کشور در ارائه محصولات روز و مدرن حکایت دارد. نکته عجیب و جالب اینکه ایرانخودرو از پارس به عنوان خودرویی لوکس نام میبرد، خودرویی که از هر جنبه و استانداردی جزو محصولات از رده خارج و منسوخ شده در بازارهای جهانی خواهد بود. پارس از سال ۷۹ تاکنون روی خط تولید قرار دارد و طی این سالها با نسخههای مختلفی همچون سال، دوگانهسوز، ELX، LX و… تولید شده است. طی هفتههای آتی نسخه جدیدی از این خودرو با نام سال سفارشی و سفارشی ELX در دسترس خواهد بود که مهمترین تغییر آن نصب پیشرانه بهبود یافته با نام XU7P است. با ما همراه باشید تا این خودرو را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
طراحی خارجی پژو پارس سال سفارشی
ظاهر پارس سال سفارشی تفاوتی با نسخههای استاندارد ندارد. همانطور که گفته شد پارس جدیترین و بهترین تلاش ایرانخودرو در فیس لیفت ساختههای قدیمی خود است ولی آنچه بهطور واضح به چشم میآید قدیمی بودن ظاهر این خودرو در مقایسه با محصولات روز دنیاست. البته باید اذعان کرد طراحی پارس در مجموع نسبت به آنچه هر روزه در خیابانها میبینیم هماهنگتر است. پارس از پلتفرم و بدنه مشترکی با ۴۰۵ سود میبرد ولی دارای چراغها و زههای متفاوتی نسبت به آن است. از موارد قابلذکر در پارس سال سفارشی ELX میتوان به رینگهای آلومینیومی و شیشههای دودی اشاره کرد. بدنه این خودرو در نهایت سادگی طراحی شده است و خبری از خطوط منحنی روی آن نیست که اگرچه این موضوع باعث کهنگی طراحی آن می شود اما از طرفی کاهش هزینههای صافکاری و رنگآمیزی در صورت تصادفات را در پی دارد. نکته تأسفبرانگیز که اخیراً نیز بحثبرانگیز جلوه می کند افت محسوس کیفیت بدنه است و مالکان با انتشار ویدیوهای متعددی از نازکی ورق بدنه و کیفیت نازل آن شکایت داشتهاند.
طراحی داخلی پژو پارس سال سفارشی
مهمترین تغییر پارس از سال ۹۳ تاکنون در بخش داخلی آن رخ داده است یعنی جایی که شاهد داشبوردی به اصطلاح سوناتایی (!) هستیم. اگرچه طراحی این بخش انتقاد خاصی ندارد ولی از نظر کیفیت نسبت به قبل پسرفت داشته است و با گذشت زمان به سر و صدا میافتد. در پارس سال سفارشی جدید مواردی همچون پشت آمپرهای متفاوت، دسته راهنمای جدید و تریم دو رنگ دیده میشوند.
مشخصات فنی پژو پارس XU7P
مهمترین تغییر پارس سال سفارشی جدید به پیشرانه ارتقا یافته موسوم به XU7P مربوط میشود که اگرچه از نظر مصرف سوخت و آلایندگی بهبود یافته است اما قدرت و گشتاور کمتری نسبت به پیشرانه قدیمی XU7 تولید میکند. ایرانخودرو مدعی است این پیشرانه قدرت ۹۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری (پیشرانه قدیمی XU7 قدرت ۱۰۰ اسبی و گشتاور ۱۵۳ نیوتون متری تولید میکند) دارد که این قدرت و گشتاور به لطف ایجاد تغییراتی در برخی قطعات همچون میلسوپاپ، سرسیلندر و… ایجاد میشود. طبق اظهارات ایرانخودرو، دور پیشرانه در دنده نهایی کاهش یافته است تا علاوه بر کمتر شدن سر و صدای پیشرانه مصرف آن نیز کاهش یابد. همچنین گفته میشود یکی از مهمترین معضلات پیشرانه قدیمی XU7 یعنی خرابی واشر سرسیلندر در پیشرانه XU7P رفع شده است هرچند این موضوع باید در عمل ثابت شود.
ایرانخودرو میگوید مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه اصلاح شده به حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است که کاهش قابلتوجهی را نسبت به مصرف ۹ لیتری پیشرانه XU7 نشان میدهد.
مشخصات فنی پژو پارس سال سفارشی با پیشرانه XU7P | |
کد کلاس (های) خودرو | ۳۵۱۰۳ |
نوع موتور | XU7 P |
حجم موتور (cc) | ۱۷۶۱ |
حداکثر توان موتور (hp) | ۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه |
نسبت تراکم | ۹.۳ |
تعداد سوپاپ | ۸ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب اکتان ۸۷ و ۹۵ |
سیستم انژکتوری | پاشش چندنقطهای |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۸۵ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۲ |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی |
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) | ۷.۰۶ |
طول خودرو (mm) | ۴۴۹۸ |
عرض خودرو (mm) | ۱۷۰۴ |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۴۱۰ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۶۶۹ |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۱۶۵ |
حجم فضای صندوقعقب (Lit) | ۴۷۰ |
گنجایش مخزن سوخت (Lit) | ۶۶ |
گارانتی | ۳ سال یا ۶۰/۰۰۰ کیلومتر (هرکدام زودتر فرا برسد) |
امکانات و تجهیزات پژو پارس سال
پژو پارس سال سفارشی XU7P و پژو پارس سال سفارشی ELX از نظر تجهیزات تفاوت زیادی با نسخه عادی ندارد و تنها برخی موارد همچون پشت آمپرهای جدید، دسته راهنمای متفاوت، سنسور نور و باران و… به آن افزوده شدهاند. در جدول زیر میتوانید امکانات و تجهیزات این دو مدل را مشاهده کنید:
پژو پارس سال سفارشی با پیشرانه XU7P | پژو پارس سال سفارشی ELX با پیشرانه XU7P | |
کد کلاس (های) خودرو | ۳۵۱۰۳ | ۳۵۱۰۲ |
ترمز | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمزهای جلو دیسکی و ترمز عقب دیسکی | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمزهای جلو دیسکی، ترمز عقب دیسکی |
کیسه هوای ایمنی | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
فرمان | هیدرولیکی، کلیدهای کنترل روی فرمان (MFC) | هیدرولیکی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC) |
سیستم تهویه | اتوماتیک | اتوماتیک |
سیستم صوتی | رادیو پخش | مالتی مدیا |
چراغها | چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشهخوان | چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشهخوان، چراغهای عقب دودی، چراغخطر سوم سقفی |
آینهها | آینههای جانبی برقی راهنمادار | آینههای جانبی برقی تاشونده راهنمادار |
شیشهها | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب، شیشههای عقب دودی | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب شیشههای عقب دودی |
تزئینات | تریم دورنگ، قطعات دکوراتیو طرح چوب، تودوزی پارچهای | تریم دورنگ مشکی – کرم، قطعات دکوراتیو طرح چوب، تودوزی پارچهای |
تجهیزات ایمنی | ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور دندهعقب | ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور دندهعقب، دوربین دندهعقب، اخطار کاهش باد لاستیکها TPMS |
رینگ و لاستیک | ۱۵ اینچ آلومینیومی | ۱۵ اینچ آلومینیومی |
صندلی | تنظیم دستی پشتی صندلیهای جلو | تنظیم برقی پشتی صندلیهای جلو |
سایر تجهیزات | دماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوقعقب از داخل اتاق | دماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوقعقب از داخل اتاق، دسته راهنمای طرح جدید، سنسور نور و باران، جلو آمپر دیجیتال |
قیمت پژو پارس سال
مدل | توضیحات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
پژو پارس سال | موتور قدیم | --- | --- |
پژو پارس سال | دوگانه سوز | ۱۷۶,۶۸۳,۰۰۰ | --- |
پژو پارس XU7P | سال | ۱۶۵,۸۶۲,۰۰۰ | ۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس XU7P | سفارشی | ۱۸۵,۱۳۸,۰۰۰ | ۴۸۹,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس XU7P | سفارشی ELX | ۲۰۹,۱۲۵,۰۰۰ | ۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس TU5 | LX | ۱۷۶,۸۴۵,۰۰۰ | ۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰ |
معایب پژو پارس سال
- کیفیت نازل بدنه و کابین
- استهلاک بالای قطعات
- هزینههای نگهداری بالا
- ایمنی پایین
- طراحی قدیمی
نکات مثبت:
- فضای داخلی جادار
- فراوانی قطعات و خدمات پس از فروش
- پیشرانه بهبود یافته با مصرف سوخت کمتر
جمعبندی
در مجموع باید گفت پژو پارس سال سفارشی تغییر چندانی نسبت به قبل نداشته است و تنها بهبود محسوس آن به پیشرانهای مربوط میشود که هنوز خود را در دنیای واقعی اثبات نکرده است. پارس نیز همچون سایر خودروها از افزایش شدید قیمتها در امان نبوده است و هماکنون از دسترس قشر عظیم خریداران خارج شده است؛ اما در مجموع باید پارس را خودرویی خانوادگی با طراحی نسبتاً مناسب و امکانات قابلقبول برای چنین بازاری دانست. البته اگر خریدار بودجه بیشتری داشته باشد میتواند پژو پارس TU5 را انتخاب کند که صدای کمتر را با نرمی و قدرت بیشتر ترکیب کرده است.
موحد
۱۱ آبان ۱۴۰۱آقا فرانسه یه غلطی کرد ۳۵ سال پیش این خودرو ساخت اززمان فیلم تاکسی ۱ نماد فرانسه ۳۰سال گزاشتن کنار ولی توایران چه صلاح هست هنوز تولید میشود آرم پزو دراین خودرو در کشور ما پیر شد
مرتضی
۱۸ آذر ۱۴۰۱داداش پژو که خوبه ناشکری نکن،پراید و نیسان ابی هم هنوز خرید وفروش میشه . ما بدبخت تر از این حرفاییم
رضا
۱۳ آبان ۱۴۰۱سلام هنوز هیچ ماشینی به پای پژو پارس وپژو اس دی نرسیده واقعا سواری محبوب خیلی جوانهاست من خودم بین جک s۵وپارس پارس رو انتخاب میکنم
مهرداد
۲۳ آبان ۱۴۰۱پارس اصالت داره
مجید
۲۳ دی ۱۴۰۱موافقتم . هنوزم بین ماشینای ایرانی محبوبیت داره
عدی
۱۵ آبان ۱۴۰۱با سلام
من یک ماهه پارس موتور جدید سوارم.
سوختش خارج شهر ۷ لیتر هست با کولر رفتم.شتابش بد نیست.فقط دنده ۵ ضعیفه.در کل راضی هستم از پارس xu7p
ساسان
۱۹ آبان ۱۴۰۱آیا پزو پارس xu7p مشکل واشر زدن دارد یانه؟
امیر علی
۱۹ آبان ۱۴۰۱توصیه موکد میکنم این ماشینای آشغال تا زمانی پیش ما محبوب هستن که واردات ممنوع باشه
در اصل ما از بازار خودرو ۵۰سال عقبیم
Jalil
۸ بهمن ۱۴۰۱آره جدیدا صدای تراکتور میده صدایی شبیه ماشینای موتور دیزل گازوئیلی
محمد رستمی
۲۰ آبان ۱۴۰۱سلام من یدونه از این پارس ها خریدم صدای موتورش خیلی مزخرفه اولش که روشن میکنم انگار داخل موتور روغن ندارن تو حرکت هم کنار جدول که راه میرم صدایی شبیه انگشتیهای موتور یا شیم میده.خواستم ببینم اینا همشون همینجوری هستن یا فقط ماشین من اینجوریه
رحمان
۹ دی ۱۴۰۱من tu5 داشتم هم از صفر همینطوری بود صدای انگشتی میداد انگار سوار تیبا بودم فکرمیکردم روغنش کمه. ولی روی ۱۰هزارتا بهتر شد
انبردست
۲۶ دی ۱۴۰۱ی سوال، صدای تیبا با پراید مگه فرق داره؟ 👂گفتی تیبا نگفتی پراید. 😂🧠
امین
۲۹ دی ۱۴۰۱بله صدای تیبا نرم تره چوا فیلر اتومات هستن
Amir ghalandar
۱۰ بهمن ۱۴۰۱اشکال از ماشین شماست البته رانندگی هم تاثیر داره.
ابراهیم
۲ آذر ۱۴۰۱سلام
من اردیبهشت ۱۴۰۱ صفرش رو خریدم
به نظرم مشکل بزرگ این ماشین عایق بندی ضعیف هست صدای موتور در داخل کابین زیاده ( اصلا صدای موتور به روا خیلی شبیه هست تا پژو) . و اینکه به اندازه تیبا۲ تیز نیست و وقتی گاز میدی یه مکثی داره
و کیفیت وسایل استفاده شده در داخل کابین نرم نیست و صدا میده
علی
۲۴ دی ۱۴۰۱واقعا شتابش از تیبا ضعیف تره ؟
من الان تیبا ۲ دارم میخوام عوض کنم پارس بگیرم
نمیدونم پارس سال بگیرم یا پارس موتور جدید
محسن
۲۹ دی ۱۴۰۱پارس سال و موتور جدید یکی هست
ولی هزینه تعویض روغن ۱۲۰۰.۰۰۰تومان هست چون روغن 0w20 باید بریزی که مخصوص ماشین های یورو۵ و هیبریدی هست اگه روغن غیر از این بریزی یاتاقان میزنه
سجاد
۱۲ آذر ۱۴۰۱باسلام و احترام
پژو پارس سفارشی رو از نظر مصرف سوخت امتحانش کردم در جاده صدی ۵٫۵، در شهر صدی ۹٫۵ و ترکیبی تقریباً صدی ۷ می سوزونه، روغن مناسب هم ۲۰، ۵۰ خوبه و جواب میده، در سربالایی هم با دنده ۴ خوب بالا میره اما در دنده ۵ عملکردش در سربالایی خوب نیست، در دنده ۱، ۲ و ۳ صدای موتور داخل کابین میاد اما در دنده های بالاتر هیچ صدایی نمیاد، بطور کلی از ماشینهایی مثل تندر ۹۰، سورن و امثال خودش یه مقدار بالاتره، با صحبتی که با دوستان مکانیک و متخصص ماشین هم داشتم به نظر موتورش از tu5 فعلا بهتر جواب داده البته در بلند مدت هنوز امتحان خودش رو پس نداده
Mahdi
۲۰ آذر ۱۴۰۱سلام.. داداش قصد جسارت ندارم اما بدون اطلاع خواهشا مطلبی رو انتشار نده که یه بنده خدایی ناخواسته بیاد و این اشغالارو بخره tu5 موتور به روز تر و کم استهلاک و کم مصرف تر از xu7 هست. به لطف داشتن ۱۶ سوپاپ و طراحی مناسب.. جوری که هنوز تو خود فرانسه با تغییراتی جزئی داره رو خودروهای تولیدات جدیدشونم هنوز استفاده میشه.. در کل ما بیچاه ره ایم که هنوز tu5رو موتور خوبی میدونیم ولی در حال حاضر تو محصولات تولید داخل میشه بگی جز بهترین هاست.. با تشکر
سامان
۲۳ آذر ۱۴۰۱توی کیفیت tu5 شکی نیست.ولی الان وضع اینطوریه که tu5 ایرانیزه شده اولا ثبتنامش مشکله دوما بازار ازاد خیلی گرونتره. بخاطر یه روغن ارزونتر یا استهلاک شاید کمتر چون چندسال رانا داشتم ازلحاظ شتاب و سرعت روی اتاق سنگین پارس وslx خصوصا باکولر ضعیفه وبه نظر من ارزش نداره ۷۰ میلیون بیشتر هزینه کرد.
و کلا طراحی این موتور برای ۲۰۶ هست. شما از تیونینگ کارا وریمپ کارا هم بپرسید همین را میگن
سعید
۹ دی ۱۴۰۱اون تغییراتی که فرانسه سالها روی اصالت موتورtu5انجام داده و لوازمی که استفاده شده عزیز قابل مقایسه با ما نیست.ما فقط اسم پژورا به یادگار نگه داشتیم.
Hm
۲۸ آذر ۱۴۰۱Tu5 برای آب و هوای مرطوب اروپاست و با بنزین ما زیاد بدرد نمیخوره
داور
۲۶ دی ۱۴۰۱۲۰-۵۰ بریزی، یاتاقان میزنی. زدن ،گفتن. ۰-۲۰ بریز. چیزی که تو دفترچه نوشته. حتی میگن اگه نمایندگی اصرار کرد هم نباید روغن دیگه بریزی، چون خطر جدیه.
محسن
۲۹ دی ۱۴۰۱منم پارس موتور جدیدxu7p دارم.نمایندگی تاکید کرد غیر روغن 0w20 روغن دیگه داخلش نریز که یاتاقان میزنه.شما که فرمودید روغن ۲۰w50 جواب میده آیا کسی امتحان کرده؟
و شما از کجا میدونی این روغن جواب میده؟
چون واقعا روغن ۲۰ هزینه بالایی داره ۱.۲۰۰.۰۰۰هر تعویض روغنه
وحید
۹ بهمن ۱۴۰۱سلام من خودم پارس xu7pدارم و بایستی روغن ۰۲۰ بریزید چون موتور به این روغن پیشرفته طراحی شده درسته که هزینه تعویض روغنش ۱۵۰۰ میشه اما جز بهترین روغنها با سطح کیفی خیلی بالاست و از همه مهمتر بعد از هر تعویض به راحتی ۱۰ هزار کیلومتر راه میره بدون کوچکترین فشاری
محسن
۲۹ دی ۱۴۰۱خودم قبلا tu5 داشتم اما این موتور جدید واقعا عالیه شتاب عالی کم صدا و مصرف حدودا با تیوفایو برابره
بشخصا از xu7pبیشتر راضی هستم تا tu5
چون تیوفایو نسبت به پلاس کند هست شتاب نداره تو سربالایی کم میاره
اصطحلاک تیوفایو خیلی بیشتره تا پلاس تعویض استکانی فقط ۲۵۰۰ غیر از دست مزد هزینه داره چون cvvt هست
M
۱۹ دی ۱۴۰۱درجواب سجاد ، راننده حرفه ای فقط تو و دیگه بس ، آخه کی با دنده ۵ میره سربالایی که تو میری ، برادر باهوش موتور جدیدهای پارس روغنشون ۲۰.۵۰ نیست و درجش اس ان ۰.۲۰ هست ، برو روغن ماشینتو عوض کن تا گیرپاژ نکرده ،
تایادم نرفته بگم که ماشین های موتور ۲۰۰۰ ،۱۶ سوپاپ دنده پنج شون تاثیر داره روی سرعت و زیر موتور ۲۰۰۰ فقط موتور سبک میکنه تا فشار نیاد به موتور ، امتحان کن اگر با دنده ۴ ۱۸۵ تا پر کردی و دادی دنده ۵ سرعتت بیشتر نمیشه ، و میاد روی ۱۸۰ تا و دور موتور ۱۰۰۰ تا میاد پایین و صدا قطع میشه چون دیگه فشار روی ماشین نیست .
راننده های حرفه ایی که موافق و کی مخالف نظر منه ، اگر اشتباه یا صحیح گفتم بگید.
سامان
۲۳ دی ۱۴۰۱بعضیا با بدگویی از ماشینای ایرانی فکرمیکنن الان توی ایران فروش فوری مرسدس بنز و بی ام و یا تویوتا هست با وام بلندمدت بدون کارمزد ولی ما اومدیم پژو و سمند تحویل ۶ ماهه بخریم سوارشیم. خب مومن الان چیزی نیست که بخریم همینم داریم با بدبختی وگرونی میخریم . بااین گرونی سرسام اور همینم تونستی بخری باید روزی صدبارخداراشکرکنی.
امیرحسین
۲۸ دی ۱۴۰۱سلام وقتتونبخیر، ای کاش قیمت بازار خودرو ها هم مثل قیمت کارخانه آنها بود، تا مردم کمتر سختی بکشن، لطفا ساختارها رو بهبود ببخشید
توتون
۲۸ دی ۱۴۰۱یک فیلم از ۲۰۷نشون میداد که طرف توی کشور خارجی ماشین را برده بود تعمیرگاه ولی تعمیرکاران میگفتند این موتور متعلق به ۲۰۷نیست .خدا از دزدها نگذره که مردم بیچاره ای هستیم هیچی نداریم هیچی .
Jalil
۸ بهمن ۱۴۰۱Tu5
امیرحسین
۲۹ دی ۱۴۰۱سلام میخوام ی ماشین بخرم گیر کردم ک موتور tu5 بخرم یا موتور جدید لطفاً راهنمایی کنید کدومش بهتره
tu5 یا xu7p
D
۷ بهمن ۱۴۰۱موتور tu5 قدرتش ۱۰۷ اسب بخاره این مدل ۹۷ اسب مطمئناtu5 بهتر از اینه گول بزک دوزکشو نخورید شما هر آپشنب بخواهید میتونید با ۵ میلیون هزینه خودتون بهtu5اضافه کنید .
سید ابوالفضل موسوی
۱۲ بهمن ۱۴۰۱حتما TU 5 بخر موتور بهتر روغن ارزانتر
D
۷ بهمن ۱۴۰۱سلام
موتورش ۱۰ اسب ضعیف تر شده موتور TU5قدرتش۱۰۷ اسب بود . مطمئن باشید خودرو خوبی نخواهد بود ، در دراز مدت به این نظر خواهید رسید.
سید ابوالفضل موسوی
۱۲ بهمن ۱۴۰۱تعویض روغن خیلی گرون قیمت میشه از روغن ۰۲۰ استفاده باید بشه ۱.۳۰۰.۰۰۰ تومان