تجربه و آزمایشجگوار

پشت فرمان جگوار F-Pace SVR، شاسی‌بلند جذابی که محکوم به نابودی است

صنعت خودروسازی جهانی هیچ‌گاه از حرکت به سمت جلو بازنمی‌ایستد و هر خودروی جدیدی عمر محدودی دارد. بااین‌حال، نسخهٔ بروز شدهٔ جگوار F-Pace SVR مرگ زودرسی خواهد داشت زیرا این خودرو پس از اعلام برنامهٔ جگوار برای انتقال به سبد محصولات تمام الکتریکی تا سال ۲۰۲۵ به بازار آمد. همچنین با حذف F تایپ SVR، این کراس‌اوور هم‌اکنون تنها مدل SVR در سبد محصولات این شرکت بریتانیایی محسوب می‌شود.

مثل نسخه‌های ضعیف‌تر F-Pace، تغییرات نسخهٔ SVR هم در فیس‌لیفت اخیر جزئی هستند ولی همین تغییرات سعی دارند کراس‌اوور جگوار را برای رقابت با رقبا یاری کنند؛ اما قبل از پرداختن به این به‌روزرسانی‌ها، ابتدا بهتر است مروری بر ستارهٔ اصلی این خودرو که کمترین تغییر را داشته یعنی پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ آن داشته باشیم. این موتور ۵ لیتری که جگوار-لندروور در سال ۲۰۰۹ آن را معرفی کرد، توسعه‌ای از پیشرانهٔ AJ-V8 است که در سال ۱۹۹۶ با مهندسی فورد معرفی شد.

ازآنجایی‌که سال گذشته کارخانهٔ فورد در ولز که این موتور را تولید می‌کرد تعطیل شد، انتظار می‌رفت پیشرانهٔ سوپرشارژ جگوار-لندروور هم کنار گذاشته شود اما این شرکت تصمیم گرفت خط تولید این موتور را به کارخانهٔ خود در انگلستان منتقل کرده و تا چند سال دیگر آن را حفظ کند. این موتور ۵ لیتری اخیراً روی لندروور دیفندر هم نصب شده است ولی به نظر می‌رسد F-Pace SVR آخرین جگواری باشد که از آن استفاده می‌کند.

هرچند قدرت ۵۵۰ اسب بخاری این موتور در F-Pace SVR جدید بدون تغییر باقیمانده اما گشتاور آن از ۶۸۰ به ۷۰۰ نیوتن متر افزایش یافته است. نرم‌افزار گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک خودرو هم بروز شده که کمک می‌کند این SVR جدید ۰.۳ زودتر از قبل به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. این یعنی نسخهٔ جدید با وجودی که ۷۰ کیلوگرم سنگین‌تر شده است، برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت حالا بجای ۴ ثانیه به ۳.۷ ثانیه زمان نیاز دارد.

SVR جدید همچنین به لطف لانچ بهتر، همین اختلاف ۰.۳ ثانیه‌ای را در مسافت ۴۰۰ متر هم حفظ کرده و حالا ظرف ۱۲.۱ ثانیه این مسافت را طی می‌کند. بااین‌حال، کراس‌اوور جگوار هنوز هم به سریع‌ترین خودروهای این کلاس نزدیک نشده است زیرا رقبایی مثل بی‌ام‌و X3 M ظرف تنها کمی بیش از ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسند؛ اما همه‌چیز فقط سرعت و شتاب نیست و این جگوار در جذابیت امتیاز بالایی کسب می‌کند. موتور V8 سوپرشارژ این خودرو پرفورمنسی قدرتمند را با غرش جذابی ترکیب می‌کند و به همین دلیل از لحاظ صدای موتور عمدتاً از همهٔ رقبای شش سیلندر خود بهتر است.

در کابین SVR حتی از سیستم فعال حذف سروصدا هم خبری نیست تا تجربهٔ شنیداری بدون فیلتری را فراهم کند. البته بااین‌وجود، نسخهٔ جدید این خودرو ساکت‌تر از پیش از فیس‌لیفت شده است زیرا حالا همیشه سیستم اگزوز دوحالتهٔ آن به‌صورت پیش‌فرض در حالت آرام‌تر قرار می‌گیرد که این یعنی هنگام تخته کردن گاز دیگر از آن غرش مهیب خبری نیست. البته غرش ۸۷ دسی‌بلی که ما در داخل کابین در حالت تخت گاز ثبت کردیم اصلاً صدای کمی نیست و این روزها صدای ۷۰ دسی‌بلی در سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت هم برای یک خودروی لوکس چندان ساکت و آرام به‌حساب نمی‌آید.

گیربکس اصلاح‌شدهٔ SVR تعویض دنده‌های سریع فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهد خصوصاً زمانی که از پدال‌های فلزی پشت غربیلک فرمان استفاده کنید. حالت اسپرت گیربکس نیز تهاجمی‌تر از قبل به نظر می‌رسد زیرا با کمترین بازی با پدال گاز، سریع معکوس می‌دهد و دنده‌ها را پایین نگه می‌دارد. علاوه بر این، در شاسی خودرو هم تغییرات زیادی صورت گرفته است تا جایی که به گفتهٔ جگوار، تمام ماژول‌های کنترلی جدید هستند و تمام تنظیمات دینامیکی اصلاح شده‌اند اما این به‌روزرسانی‌ها هیچ تغییری در جذابیت شخصیت اسپرت و درعین‌حال راحت SVR ایجاد نکرده‌اند.

این کراس‌اوور بریتانیایی خصوصاً روی جاده‌های ناهموار سواری راحت‌تری نسبت به حالت معمول این کلاس دارد. بسیاری از کراس‌اوورهای اسپرت سعی می‌کنند با تنظیمات سفت‌تر تعلیق، رفتار خود را به خودروهای پرفورمنس کم‌ارتفاع‌تر شبیه کنند اما F-Pace برای جذب ناهمواری‌ها، هوشمندانه‌تر از سیستم تعلیق خود استفاده می‌کند درحالی‌که هنوز هم به‌خوبی بادی‌رول را کنترل می‌کند. هرچند در سرعت‌های پایین سواری خودرو سفت احساس می‌شود اما به گفتهٔ تیم توسعه، توجه ویژه‌ای به بهبود کیفیت سواری SVR روی دست‌اندازهای بزرگ شده است.

البته رینگ‌های ۲۲ اینچی آلومینیومی سفارشی ۱,۲۰۰ دلاری (رینگ‌های استاندارد ۲۱ اینچی هستند) در خودروی آزمایشی ما با کاهش فاق لاستیک‌ها، در خشکی سواری خودرو نقش داشته‌اند. لاستیک‌های تابستانی پیرلی P Zero PZ4 در این ماشین، هم احساس خوب فرمان را فراهم می‌کنند و هم چسبندگی مناسب ۰.۸۹ جی را به همراه دارند. به‌جز حالت‌های برف و یخ که در آن‌ها توزیع نیرو بین محورها به‌صورت ۵۰-۵۰ انجام میگیرد، سامانهٔ چهارچرخ محرک خودرو که در همهٔ حالت‌ها درصد بیشتری از نیرو را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد. در حالت دینامیک که تهاجمی‌ترین حالت رانندگی است، SVR اساساً محرک عقب می‌شود و تنها زمانی که کشش چرخ‌های عقب کاهش پیدا کند به چرخ‌های جلو هم نیرو منتقل می‌شود.

هنگام فشار زیاد به خودرو، SVR احساس بازیگوشی پیدا می‌کند اما به لطف کنترل الکترونیکی دیفرانسیل عقب و بهبود کشش، هرگز سرکش نمی‌شود. همچنین حالا در حالت دینامیک، امکان شخصی‌سازی بسیاری از تنظیمات وجود خواهد داشت و راننده می‌تواند برای پیشرانه، فرمان، کمک‌فنرها و گیربکس تنظیمات راحت یا پویا را انتخاب کند؛ اما یکی از نوآوری‌های F-Pace جدید که خیلی از آن استقبال نمی‌کنیم، بوست الکتریکی ترمزها است. البته خودرو به لطف کالیپرهای ترمز شش پیستونه در جلو، خیلی خوب ظرف ۴۹.۳ متر از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت متوقف می‌شود اما در این سیستم جدید، حرکت پدال خیلی کاهش یافته که این در سرعت‌های پایین کار با پدال ترمز را کمی دشوار می‌کند هرچند که ما پس از چند ساعت رانندگی با SVR به این ویژگی عادت کردیم.

ظاهر F-Pace SVR با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر در جلو و چراغ‌های جلوی تمام LED شیک‌تر به همراه رنگ زرد سفارشی ۴,۵۵۰ دلاری در نمونهٔ آزمایشی ما، کمی تهاجمی‌تر از قبل از فیس‌لیفت شده است. همچنین به گفتهٔ بخش SVR جگوار، آئرودینامیک اصلاح‌شدهٔ این خودرو، به میزان یک‌سوم از نیروی رو به بالا کاسته و حداکثر سرعت را با ۵ کیلومتر افزایش به ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت رسانده است.

در داخل خودرو نیز شاهد داشبورد جدید هوشمند کیفیت بالاتر تزئینات و بازطراحی کنسول مرکزی با کنترل‌های دوار لوکس برای بخاری بجای دکمه‌های پلاستیکی قبلی هستیم. نمایشگر لمسی ۱۱.۴ اینچی خمیده با سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید Pivi Pro جگوار-لندروور نیز هم نما و هم عملکرد بسیار بهتری نسبت به سیستم قدیمی دارد. درمجموع با وجود قیمت ۹۷,۳۷۹ دلاری نمونهٔ آزمایشی ما، این تغییرات فضای جذاب‌تری را در داخل خودرو ایجاد کرده‌اند.

جگوار F-Pace SVR همچنان خودرویی است که در موارد ناملموس امتیاز بهتری نسبت به معیارهای قابل‌اندازه‌گیری کسب می‌کند. این سریع‌ترین یا پرشتاب‌ترین کراس‌اوور در کلاس خود نیست و دقیق‌ترین دینامیک را هم ندارد اما در بین تمام کراس‌اوورهای پرفورمنس، یکی از بی‌مشکل‌ترین گزینه‌ها برای زندگی واقعی خواهد بود. متأسفانه اما جگوار برای مدتی طولانی چنین خودروهایی تولید نخواهد کرد و وقتی این‌ها کنار رفتند دلمان برایشان تنگ خواهد شد.

مشخصات فنی

Jaguar F-Pace SVR 2022

پیشرانه ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۵۵۰ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۲.۱ ثانیه
توقف از ۱۱۰ ۴۹.۳ متر
شتاب جانبی ۰.۸۹ جی
حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت
طول ۴,۷۶۲ میلی‌متر
عرض ۱,۹۵۸ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۶۹ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۸۷۲ میلی‌متر
وزن ۲۱۸۱ کیلوگرم
مصرف سوخت ۱۳.۰ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۸۵,۹۵۰ دلار
قیمت تست‌شده ۹۷,۳۷۹ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. new reventon

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (394 ديدگاه)

    سایز فرمونش اندازه چرخ دوچرخه ها لاری قدیمه!
    ولی ماشین خوبیه
    ولی صد درصد در مقابل ماکان کم میاره. ولی خب ماسل کار! خوش رخیه، از ظاهرش اون اوایل خیلیا سن کپ کرده بودن.

    موافقم 25
    مخالفم 6
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (10176 ديدگاه)

    گران اما خوش‌تیپ !

    درد و بَلاش بخوره تو سر هرچی کره‌ای اسکی‌بازه !

    موافقم 37
    مخالفم 25
    1. Humer

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (299 ديدگاه)

      شما ماشین باز نیستی ماشین باز بدون تعصب حرف
      می زنه
      وگرنه تفاوت شما با اون کاربر که می گفت می گفت ار ۱۰ تا پست باید ۹ تاش بی ام وه باشه چیه؟؟؟؟
      شما درسته بیشتر از همه کامنت گذاشتی ولی خب که چه
      مثل 🐘 درسته سرش بزرگتره ولی هوشش ( حالا اینجا نظرش ) از 🐵 کمتره

      موافقم 23
      مخالفم 2
      1. Mad.z.Max

        ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (1839 ديدگاه)

        عالی 🤣

        موافقم 6
        مخالفم 1
  3. Humer

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (299 ديدگاه)

    این رینگ و این رنگ عالیه
    حیف که جگوار مثل استون مارتین شده سود و ضرر زیاد دارند
    قبلا شاید لوتوس هم می گفتم ولی الان لوتوس خیلی بهتر از قبل شده

    موافقم 21
    مخالفم 4
    1. elman

      ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (86 ديدگاه)

      استون که داره یواش یواش داره جون میگیره ولی جگوار دیگه رسما داره نابود میشه

      موافقم 25
      مخالفم 2
  4. کامران

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (65 ديدگاه)

    جز صدای خوب که بخاطر موتور فورده دلیلی برای انتخاب این عنگلیسی همیشه خراب پیدا نمیکنم.

    پ.ن: صنعت عنگلیس چقدر وابسته اس سورس همه موتوراشون بنز ؛ فورد ؛ بی ام

    موافقم 8
    مخالفم 42
    1. elman

      ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (86 ديدگاه)

      در مورد موتور های صنعت خودروسازی انگلیس باید بگم که این وضعیت تازگیا بوجود اومده که از موتور های آلمانی و آمریکایی استفاده میکنن .
      قبلنا انگلیسی ها بهترین موتور هارو داشتن

      موافقم 27
      مخالفم 8
  5. Hamid

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    محصولات انگلیسی یک حالت گرون و سلطنتی دارند که هم خوبه هم بد

    موافقم 15
    مخالفم 5
    1. elman

      ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (86 ديدگاه)

      و این حالت سلطنتی روز به روز داره طرفداراش بیشتر میشه و این به نفع خودروسازی انگلیس هست

      موافقم 20
      مخالفم 5
  6. Mf1

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (243 ديدگاه)

    واقعا نابود شده!! خوبیش اینه که طراحی با ابهتی داره جگوار اگه با ابهت نابود بشه بهتره تا طراحی مسخره نابود بشه

    موافقم 13
    مخالفم 0
  7. Jdm باز

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    این تب الکتریکی سازی واقعا چیکار کرد با دنیای خودرو….
    واقعا خیلی سخته که در سال های نه چندان دور همه ی خودروساز ها کاملا الکتریکی بشن😞

    موافقم 14
    مخالفم 2
  8. net

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3133 ديدگاه)

    طراحی داخلی یکپارچه مشکی و صندلی چرم مشکی خوبه.اگر صفحه نمایش شناور نبود و به داشبورد چسبیده بود قشنگتر میشد.اگر بالای چراغ جلو مسطح بود مثل چراغ باریک زیبا جگوار f تایپ r قشنگتر میشد.اگر به جای ۴ لوله اگزوز دو لوله اگزوز در سمت چپ و راست بود قشنگتر میشد.اگر خط نازک سفید اطراف شیشه دربها داشت قشنگتر میشد.اگر بالای چراغ عقب خط نازک مشکی نداشت و یکپارچه قرمز زرشکی بود قشنگتر میشد.سقف سانروف بزرگش خوبه.رینگ مشکی و پره رینگ بد هست اگر رینگ خاکستری بود با پره های مستقیم قشنگتر میشد

    موافقم 2
    مخالفم 5
  9. behnam-84

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    حیف که ماشین با این ظاهر عصبانی و اسپرت که همراه با این رنگ زیبا و رینگ بسیار خوشگل و داخلش هم که با اون فرمون و تزیینات دلنشینش و موتور خوش صدا خیلی زود خداحافظی کنه.جذابیت جگوار به موتورهای هشت سیلندر و طراحیهاش و چیزهای دیگه هست.

    موافقم 15
    مخالفم 1
  10. امیررضا

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (264 ديدگاه)

    “این موتور ۵ لیتری که جگوار-لندروور در سال ۲۰۰۹ آن را معرفی کرد، توسعه‌ای از پیشرانهٔ AJ-V8 است که در سال ۱۹۹۶ با مهندسی فورد معرفی شد.”
    وقتی میگن آدم همیشه در حال یادگیریه یعنی این. من الان فهمیدم اینو.

    موافقم 8
    مخالفم 2
  11. net

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3133 ديدگاه)

    بالای چراغ جلو که برامدگی داره و مسطح نیست شبیه چراغ لیفان x60 چینی مدل ۹۲ شده

    موافقم 4
    مخالفم 14
  12. مهردادکمال

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1813 ديدگاه)

    از مازراتی گریکاله تروفئو که خیلی جذابتره پس روی کاغذ شکست مازراتی حتمیه اما به پای المانی ها و ژاپنی ها نمیرسه و همین باعث عدم موفقیتش شده

    موافقم 1
    مخالفم 7
  13. Mustang shelby gt 350

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (116 ديدگاه)

    به عنوان یه طرفدار جگوار باید بگم این روز ها از جگوار و آستون مارتین نا امیدم ای خدا

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا