جگواردوج

درگ کوپه‌های اسپرت سوپرشارژ، چلنجر هلکت در برابر جگوار F تایپ R

این روزها با وضع قوانین سخت‌گیرانهٔ آلایندگی و همین‌طور تسریع الکتریکی‌سازی، استفاده از پیشرانه‌های V8 سوپرشارژ بسیار کمتر شده است تا جایی که دوج چلنجر هلکت و جگوار F تایپ R از معدود کوپه‌های V8 سوپرشارژ بازمانده در بازار محسوب می‌شوند. حال این دو کوپهٔ اسپرت قدرتمند برای برگزاری مسابقهٔ درگ در برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند. همان‌طور که اشاره شد، هردوی این خودروها از موتورهای V8 سوپرشارژ استفاده می‌کنند که به گیربکس‌های هشت سرعتهٔ اتوماتیک متصل هستند اما شباهت‌ها بین هلکت و F تایپ R در همین‌جا به پایان می‌رسد.

هرچند چلنجر هلکتی که در اینجا حضور دارد از انواع بالا ردهٔ ردآی یا سوپر استوک نیست ولی با برخورداری از ۷۱۷ اسب بخار قدرت و ۸۹۰ نیوتن متر گشتاور هنوز هم خودروی بسیار قدرتمندی است. البته تمام این نیروی عظیم فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود که لانچ کردن با هلکت را برای رانندگان غیرحرفه‌ای بسیار دشوار می‌کند. همچنین این ماسل کار آمریکایی با وزنی بیش از ۲ تن، خودروی بسیار سنگینی است. بااین‌حال، هلکت ظرف حدود ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

از سوی دیگر، جگوار را داریم که هرچند از نوع SVR نیست ولی همین F تایپ R هم چه در خط مستقیم و چه در جاده‌های پیچ‌درپیچ خودروی بسیار سریعی است. در سینهٔ این خودرو یک موتور ۵ لیتری قرار گرفته که آن را در بسیاری از محصولات جگوار-لندروور می‌بینیم. این موتور در اینجا ۵۷۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این یعنی جگوار بسیار از رقیب آمریکایی ضعیف‌تر است اما از سوی دیگر، وزن کمتری هم دارد که برابر با ۱۷۷۸ کیلوگرم است. برتری مهم‌تر این خودرو نیز برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک است که در آغاز حرکت بسیار به کمک آن می‌آید. به همین دلیل، F تایپ R هم با وجود قدرت کمتر مثل هلکت ظرف ۳.۵ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتری آن کمی از رقیب کمتر است.

با آغاز درگ از حالت سکون، جگوار به لطف کشش چهارچرخ محرک سریعاً جلو می‌افتد و با اختلاف زیادی پیروز می‌شود. پس از این، درگ دیگری برگزار می‌شود که هرچند این بار اختلاف کاهش پیدا می‌کند اما بازهم کوپهٔ بریتانیایی به پیروزی راحتی دست می‌یابد. در مسابقات رولینگ از سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت اما شرایط کاملاً متفاوت است و چلنجر که حالا از مشکل کشش آغاز حرکت رها شده، به لطف قدرت بیشتر خود به‌راحتی از جگوار فاصله می‌گیرد.

مقایسه مشخصات فنی

 

چلنجر هلکت

جگوار F تایپ R

پیشرانه۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت۷۱۷ اسب بخار۵۷۵ اسب بخار
گشتاور۸۹۰ نیوتن متر۷۰۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکعقبچهارچرخ
وزن۲۰۱۲ کیلوگرم۱۷۷۸ کیلوگرم
قیمت۶۸,۱۲۵ دلار۱۰۹,۷۷۵ دلار

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (4363 ديدگاه)

    جگوار F تایپ R انتخابم

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۱۸
    1. viper2

      ۱۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (958 ديدگاه)

      چلنجر رو انتخاب میکنم با این که ماشین های جگوار رو با توجه به نسخه های کلاسیکی که دیدم خیلی دوست دارم . مخصوصا اگر جگوار f باشه . با اون صدای خیلی خفن و کلفتش که به ماشینهای امریکایی پوشراد شباهت داره . اما چلنجر انتخابم هست چون موتورش تقویت پذیر تر هست همچنین عضلانی تر هست و همچنین مهمتر از همه امریکاییه اما چیزی از اسب مسابقه ای بریتانیا کم نمیشه .

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۱۲
  2. JDM lover

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    ابهت و خفن بودن از چلنجر میباره واقعا

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۹
  3. سوشیانت

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (421 ديدگاه)

    چلنجر رو انتخاب می کنم چون فنی بهتری داره شتاب که برابره ولی قدرت موتور چلنجر بیشتره حداکثر سرعتش هم بیشتره

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۱۳
  4. Aboalfazl demon

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (519 ديدگاه)

    تو این کلاس فقط GT500
    حتی M4 و zl1 هم در حد GT500 نیستن

    ( یه مطلب بگم . نمیخوابگم چلنجر خداس . اما پدال جان خیلی درگ وجود داره . چلنجر خیلیا رو زده . اونارو هم بزاری بد نیست . چند وقت دیگه درگ چلنجر و پراید هم میزاری میبینیم پراید برده

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۱۰
    1. viper2

      ۱۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (958 ديدگاه)

      دقیقا منم میخواستم بگم

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۵
    2. Clean energy (سلام فرمانده)

      ۱۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1280 ديدگاه)

      کاملا موافقم
      حضرت گنگ فورد موستانگ gt500
      هنلینگش خوبه
      سرعتم که اصن عالی
      قدرت عالی
      ابهت و گنگ بودن، همه خم شن به احترامش
      مهندسی
      به روز و با کیفیت
      صوای موتور زیبا
      دیگه چی میخوای😐
      از یه ماشین چی میخوای

      موافقم ۸
      مخالفم ۱
    3. viper2

      ۱۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (958 ديدگاه)

      تعداد درگ هایی که چلنجر توش برده به اونایی که باخته ۱۰۰ هزار به یکه فکر کنم پدال میگرده که اون یکی رو پیدا کنه . پدال واقعا میخوای چی بگی ها؟ میخوای بگی چلنجر ضعیفه . شما برین باخت پورشه از بیوک رو جمع کنید نمیخواد به فکر ضعیف نشون دادن سلطان اصالت و صلابت و مردونگی و …. چلنجر باشید

      موافقم ۵
      مخالفم ۵
  5. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2113 ديدگاه)

    پدال دیگه گندش رو در آورده.حالا به حرف من رسیدید که مسئولین پدال در راستای دژمنی با آمریکا هستن.دوستان من حالا برید بگردید و از این درگهای مخصوص اخمقها پیدا کنید واقعیت عوض میشه.یعنی الان تایم ۹.۸ چلنجر ردای یا تایم ۹.۶ چلنجر دیمون به عنوان سریعترین ماشین تولید بالای تاریخ عوض میشه.یادتون باشه اسمش درگه باید تو پیست مخصوص باشه.احتمالا دست اندر کاران پدال چند باری به درگهایی که تو ایران برگزار شده اومدن و از نزدیک دیدن که چطور یه بیوک اسکای لارک مونتاژ ایران فقط با اضافه کردن کاربراتور ادلبروک و هدرز آبروی انواع پورشه رو برد.حالا میخوان اینجا که اختیار دارن واقعیت رو عوض کنن.راستی پدال عزیز شنیدیم از قدرت ۱۹۰۰ اسبی تواتارا سریعترین خودروی تاریخ ناراحتی و فکر میکنی که اگر مطلب رو نزاری قدرت تواتارا کاهش پیدا میکنه.

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱۲
  6. TML BN

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (773 ديدگاه)

    درگ جالبی بود و نشون میداد که چهار چرخ بودن و وزن کمتر چقدر مهمه

    موافقم ۷
    مخالفم ۳
  7. ارش

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1534 ديدگاه)

    انتخابم جاگواره اونم به خاطر زیبایی ولی بعید میدونم سریعتر باشه .

    موافقم ۵
    مخالفم ۴
  8. RezaRs

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (197 ديدگاه)

    نتیجه رو نمیتونم باور کنم 😕 غیر منطقیه

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  9. AMIN (M.A.S)

    ۱۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (746 ديدگاه)

    دعوای گربه ها
    جگوار ماشین جالبیه هرچند من نسخه قبل فیس لیفتشو بیشتر دوس داشتم
    توی درگای قبلی هلکت این راننده خوب نشون داده بود بعضی وقتا انگار حسش نیست هرچند لانچای خوبش و برد هاش معمولا اینجا تو پدال پوشش داده نمیشه :(
    ولی درکل توی مسیر مستقیم با لانچ خوب جگوار رقیب خوبی واسه هلکت نیست

    تراتل هوس یه مسابقه بین هلکت جیل بریک و کادیلاک CT5 بلک وینگ و لکسوس IS500 گذاشته که برخلاف سایر ویدیوهاش خیلی جالبه
    کریس هریس پشت فرمون هلکت میشینه!!
    موتور ترندم یه بررسی با سوپراستوک انجام داده و بعد از تست جاده ای و گفتن نکات تکراری و جدید رفته مدرسه مسابقه ای رادفورد و در کنار اموزش دیدن و تست درگ سوپراستوک شاهد تایمای خیییلی جالبی با دیمن توسط بقیه حاضرین بوده که فک کنم ارزش پوشش دادن داشته باشه

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
    1. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

      ۱۶ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2113 ديدگاه)

      متاسفانه پدال از قدرت نماییه آمریکاییها خوشش نمیاد و حاضر نیستن پیروزیهای آمریکاییها رو کار کنن.البته تحقیر شدن پی در پی اروپاییها در مقابل آمریکاییها باعث درد و رنج مسئولین پدال شده و کمر بسان تا این تحقیر رو تسکین بدن.ولی پدال عزیز به خدا دست ما نیست این قدرت بی پایان آمریکاست که باید پذیرفت حالا ما هم بگیم پدال درست میگه چیزی عوض میشه.

      موافقم ۷
      مخالفم ۸
      1. viper2

        ۱۶ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (958 ديدگاه)

        دقیقا درسته . اینو میشه از تعداد ماشین های امریکایی ای که در هفته ی اخیر به صورت گذر موقت اومدن و تقریبا اینقدر زیادن که هر وقت پاتو میذاری بیرون یکی دوتاش رو میبینی فهمید و همچنین از کم بودن ماشین های المانی . ماشین المانی به درد خلیج فارس نمیخوره . تمام .

        موافقم ۶
        مخالفم ۸
        1. viper2

          ۱۶ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (958 ديدگاه)

          پدال شما نمیتونید محبوبیت ماشین های امریکایی قدرتشون رو با این پست های بی خاصیتتون کم کنید . هیچ وقت نمیتونید . چون همه حتی همون المانی فن ها هم توی دلشون میدونن که ماشین های امریکایی حرف اول و اخر توی کارایی و قدرت و قلدری و ابهت و دوام و …. میزنن

          موافقم ۷
          مخالفم ۹
        2. Clean energy (سلام فرمانده)

          ۱۶ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (1280 ديدگاه)

          ناراضی هستید؟ لطفا برید
          ما رو هم راحت کنید از دست مزخرفایی که هر روز میگین

          موافقم ۶
          مخالفم ۴
        3. Porsche 911

          ۱۶ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (987 ديدگاه)

          تا کی میخواید این حرفارو به خورد خودتونو بقیه بدید
          اولا که از یه درگ ارزش ماشینی کم یا زیاد نمیشه
          درگ های الان هم که مشخصه
          حدفشون جذب بازدید هست و خیلی فنی نیست بجز موارد محدود
          نه چلنجر ماشین بدیه و نه جگوار F تایپ

          اگه بخوایم از دید فنی نگاه کنیم خب وزن کمتر و AWD بودن له کمک جگوار اومد
          البته یه جایی خوندم که توی یک سری ماشین ها هدر رفت قدرت زیاده و چلنجر هم جزو اون لیست بود

          موافقم ۳
          مخالفم ۲
        4. Porsche 911

          ۱۶ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (987 ديدگاه)

          {ماشین المانی به درد خلیج فارس نمیخوره . تمام .}
          تا وقتی معیارتون بازار خلیج فارس باشه که جزو نادان ترین بازار هاست
          حرفی نمیشه بزنیم

          موافقم ۵
          مخالفم ۲
  10. آرمان

    ۲۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بنظرم همش فقط به راننده بستگی داره و چلنجر میتونست ببره اگه راننده خوب بود البته که این در مورد ماشین های دنده‌ای بیشتر صدق میکند اما تو ماشین های اتوماتیک هم تاثیر به سزایی داره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا