کیا

اولین تجربه رانندگی با قدبلند جدید کیا: تلوراید 2019

درست به اندازه‌ی استینگر GT که در بالاترین سطح خودروهای سواری کیا قرار دارد، تلوراید هم بزرگ‌ترین و گران‌ترین شاسی‌بلند این خودروساز کره‌ای است؛ اما برخلاف استینگر تلوراید وارد بازار بریتانیا نخواهد شد چراکه ظاهراً ابعاد، قیمت و پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری آن رابطه‌ی دوستانه‌ای با جو بازار این کشور اروپایی ندارد.


اما این موضوع خیلی هم بی‌ربط نیست. چیزی که تلوراید انجام می‌دهد ارائه‌ی مسیری روشن برای طراحی نسل بعدی شاسی بلندهای کیا همچون سورنتو و اسپورتیج می‌باشد. همچنین این خودرو نشان می‌دهد که کیا از نظر کیفیت و دینامیک سواری به کجا رسیده است. این خودروساز هم‌اکنون می‌تواند با قیمتی کمتر رقبای لوکس را به چالش بکشد.

اول از همه بیایید نگاهی به ابعاد این خودرو بیندازیم. با طول ۵۰۰۱ میلی‌متری، تلوراید ۵۰ میلی‌متر طویل‌تر از ولوو XC90 بوده اما ۱۶۳ میلی‌متر کوتاه‌تر از ب‌ام‌و X7 می‌باشد. البته این خودرو باریک‌تر از هر دو خودروی یاد شده است. با این طول زیاد شاهد قرار گرفتن سه ردیف صندلی در کابین خواهید بود که دو صندلی کاپیتانی در ردیف دوم وجود داشته و ردیف سوم هم از نوع نیمکتی است. فضای پای این خودرو خوب بوده و محفظه بار برجسته‌ای هم تدارک دیده شده است. صندلی‌های آخری همان‌گونه که انتظار می‌رود تا شده و در کف خودرو قرار می‌گیرند.


تلوراید کاملاً بزرگ حس می‌شود و موقعیت رانندگی راحتی داشته و میدان دید آن از هر چهار گوشه هم خوب است. البته بزرگ‌ترین سورپرایز این شاسی‌بلند به حس لوکس بودن آن مربوط می‌شود و این موضوع در نسخه‌ی حاضر در تست یعنی SX چهار چرخ محرک با قیمت ۴۴۵۸۵ دلاری (حدود ۳۶۳۰۰ پوند) بیش از پیش نمود دارد. واضح است که تلوراید چند هزار دلاری ارزان‌تر از رقبا می‌باشد.


کابین تریم بندی هوشمندانه‌ای داشته و از داشبوردی با ظاهر لوکس و عناصر چوبی و آلومینیومی و پلاستیک‌های باکیفیت پوشانده شده است. یک صفحه لمسی ۱۰.۲۵ اینچی با سیستم ناوبری هم وجود دارد. شارژ بی‌سیم، ۶ درگاه USB، اپل کارپلی و اندروید اتو و… نیز جزو تجهیزات دیگر این شاسی‌بلند هستند.

هر جایی را که لمس کنید حس لوکس بودن را خواهید داشت و تکنولوژی‌های بکار رفته در تلوراید نیز به اندازه‌ی رقبا پیشرفته است. هدآپ دیسپلی و پایش نقاط کور عملکرد خوبی داشته و تصویری باکیفیت از نقاط کور این خودرو را در پشت آمپرها نشان می‌دهد.

همچنین طیف گسترده‌ای از سیستم‌های کمک‌راننده و رفاهی همچون دستیار رانندگی در بزرگراه، سیستم تهویه مطبوع برای همه و سیستم صوتی با ۱۰ بلندگو وجود دارند.


این خودرو از نظر دینامیکی مثل شاسی بلندهای رده متوسط است. تلوراید سواری هیجان‌انگیزی نداشته و هدفش هم این نیست؛ اما سواری آن خوب بوده و جو آرام و ساکتی بر کابین حکم فرماست که احتمالاً مهم‌ترین فاکتور چنین خودرویی نیز محسوب می‌شود.


فرمان خودرو خیلی دقیق نبوده و کمی هم تکان های بدنه وجود دارد که شاید بیشتر از حد انتظار شما باشد. پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری زیر کاپوت نیز خیلی سریع حس نمی‌شود. با قدرت ۲۸۷ اسب بخاری و گشتاور ۳۵۵ نیوتون متری، این پیشرانه کار خود را در حد متوسط انجام داده و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نیز با تعویض‌های نرم خود آن را همراهی می‌کند.


اگرچه کیا تلوراید وارد بازار بریتانیا نخواهد شد اما از نظر طراحی ظاهری، کیفیت و تکنولوژی کابین می‌تواند یک نقطه‌ی آغاز برای توسعه‌ی نسل بعدی شاسی بلندهای کیا همچون سورنتو و اسپورتیج باشد. این خودرو همچنین به ما یادآوری می‌کند که کیا چگونه به برندهای لوکس نزدیک‌تر شده و همچنان قیمت رده میانی خود را حفظ کرده است. اگر تلوراید در بازار آمریکا فروش بالایی داشته باشد تعجب نخواهیم کرد…

مشخصات کیا تلوراید ۳.۸ V6 AWD SX

  • قیمت: ۴۴۵۸۵ دلار
  • پیشرانه: ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۲۸۷ اسب بخار/۳۵۵ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: اعلام نشده
  • حداکثر سرعت: اعلام نشده
  • مصرف سوخت: اعلام نشده

منبع: autoexpress

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Omid622

    ۱ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (744 ديدگاه)

    جاش تو ایران کشور چهاررفصل خالیه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. Bilbo

    ۱ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (516 ديدگاه)

    از نمای بغل با این چرخ و ریم ها خیلی فوق العاده هست.
    نمای جلو در عین عجیب بودن اما دلنشین هست، کابین هم در عین سادگی دلچسبی و بخش عقب هم احساس برانگیزه.
    بنظرم باتوجه به این برچسب قیمتی واقعا فوق العاده هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سروش

      ۲ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (228 ديدگاه)

      همه چی برای رقابت تو بازار آمریکا داره جز موتور قوی. شاید طراحی بهتر و پرزرق و برق تری نسبت به اکسپلورر داشته باشه ولی اکسپلورر دیفرانسیل عقب و قدرتش 400اسبه. گیربکس ۱۰سرعته با تقریبا همین قیمت

      موافقم 0
      مخالفم 1
  3. car lover

    ۱ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (688 ديدگاه)

    تو خیلی از مگای امریکایی تو کلاس خودش تونسته رقبایی از خود امریکا رو شکست بده و اول بشه البته با اختلاف کم ولی این مدل خیلی خوبه و امریکایی پسندهم هست
    البته خوب بودن ی چیزی خوش فروش بودن و اقبال نشون دادن چیز دیگس مث کرولا و روفور که مجلات تحسینشون نمیکنن ولی روز به روز ب فروششون اضافع نیشه
    پرچم این کلاس تو امریکا که فعلا دست گرند چروکیه و با اختلاف نسبتا زیادی
    دوم فک کنم اکسپلورر باشه یا هایلندر یادم نیس

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. Amir.z

    ۱ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (175 ديدگاه)

    وقتی ماشینای اسیایی طراحیشون از ماشینای امریکایی امریکایی تر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. car lover

      ۱ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (688 ديدگاه)

      الان از گرند چروکی امریکایی تره یا اکسپلورره دیف عقب???
      ی جوریم میگی ماشیناااای اسیایی …
      غیر این چی داریم تو اسیا پتوپهن؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Amir.z

        ۲ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (175 ديدگاه)

        حداقل از شورلت کامارو امریکایی تر…..نه؟
        درضمن نگفتم همه که…. این جمع بستن درواقع نحوه بیان یه حقیقت

        موافقم 0
        مخالفم 1
      2. Amir.z

        ۲ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (175 ديدگاه)

        از شورلت کامارو امریکایی تر…..نه؟
        اون جمع بستن هم یه جور نحوه بیان حقیقت منظورم چندتا ماشین اسیایی نبود

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. Abbas

    ۱ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    واقعا اینا به کجا رسیدن؟؟!!اوایل فک میکردم طراحی قلدر به رخ کیا نمیخوره ولی انگار خورده،کابینشم که واقعا زیباس و عناصر خوبی توش بکار رفته ولی قدرتش نسبت به این هیکل یکم بحث بر انگیزه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۱ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    البته بهتر بود بنویسین اولین تست تلوراید توسط autoexpress، وگرنه این ماشین قبلا هم تست شده که یکی از بهتریناش، ویدئویی بود که تیم ایرانی Cars i Have Driven منتشر کردن.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. Alireza

    ۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (754 ديدگاه)

    طراحی داخلیش بی ام وست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Omid622

    ۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (744 ديدگاه)

    جاش تو ایران کشور چهارفصل خالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا