اگر خودرویی در بازاری محدود موفق شود گاهی اوقات بهتر از حد انتظار عمل خواهد کرد و حتی به پرفروشترین محصول آن کلاس تبدیل خواهد شد. مثال عالی از این وضعیت در سال ۲۰۱۹ رخ داده است. داج کاروان که اولین بار به عنوان مدل سال ۲۰۰۸ معرفی شد بسیار پرفروشتر از کرایسلر پاسیفیکای جدیدتر ظاهر شده است. خریداران حتی چندین نمونه از مدل قدیمی تاون اند کانتری را سال پیش خریدهاند.
درصد تغییر | فروش سال ۲۰۱۸ | فروش سال ۲۰۱۹ | نام خودرو |
۱۹.۳- | ۱۵۱۹۲۷ | ۱۲۲۶۴۸ | داج کاروان |
۶.۸- | ۱۰۶۳۲۷ | ۹۹۱۱۳ | هوندا اودیسه |
۱۷.۴- | ۱۱۸۳۲۲ | ۹۷۷۰۵ | کرایسلر پاسیفیکا |
۱۶.۱- | ۸۷۶۷۱ | ۷۳۵۸۵ | تویوتا سی نا |
۱۱.۱- | ۱۷۹۲۸ | ۱۵۹۳۱ | کیا سدونا |
۱۶.۶- | ۶ | ۵ | کرایسلر تاون اند کانتری |
موفقیت ادامهدار کاروان احتمالاً به توانایی فیات-کرایسلر در فروش این خودرو به سازمانها و ناوگانها مربوط است. این خریداران به دنبال خودرویی با جدیدترین و بیشترین تجهیزات نیستند بلکه خواهان خودرویی جادار برای جابجایی افراد و اشیا هستند. سن بالای کاروان همچنین باعث شده مکانیکهای زیادی با این خودرو آشنا شده و تعمیر آن راحتتر صورت گیرد.
گفته میشود کاروان احتمالاً در سال ۲۰۲۰ روانه موزه خواهد شد. کرایسلر وویاگر جای این خودرو را میگیرد خودرویی که نسخه ارزانتر پاسیفیکا میباشد.
هوندا اودیسه هم سال نسبتاً خوبی در سال ۲۰۱۹ داشته و کمترین افت فروش را در این کلاس تجربه کرده است. نسخه بهروز این خودرو به عنوان مدل سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد. تصاویر جاسوسی زیادی از این خودرو تاکنون منتشر شده است.
تویوتا سی نا هم با افت فروش روبرو بوده اما احتمالاً ژاپنیها از این بابت نگران نیستند. مینی ون فعلی تویوتا در سال ۲۰۱۱ عرضه شده و تصاویر جاسوسی نسل جدید آن نیز منتشر شده است. این خودرو احتمالاً در سال ۲۰۲۱ معرفی خواهد شد تا رقیبی تازهنفس برای اودیسه باشد.
با فروش حدود ۱۶ هزار دستگاهی، کیا سدونا نیز پنجمین خودروی پرفروش کلاس خود بوده است. این خودرو اخیراً بهروز شده و از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و تکنولوژیهای بهتر سود میبرد؛ اما این تغییرات ظاهراً کمکی به بهبود وضعیت آن در بازار نکردهاند.
حسین دهمرد
۱۸ دی ۱۳۹۸سدونا از همشون بهتره.البته هیچ علاقه ای به این کلاس خودرویی ندارم.