خودروهای چینیهفته نامه

دوراهی: جک J5 یا سایپا آریو؟!

خودروهای سواری به دلیل مرکز ثقل نزدیک‌تر به سطح زمین و همچنین فضای صندوق بار مناسب از دیرباز انتخاب رانندگان حرفه‌ای و البته خانواده‌ها بوده‌اند اما با موج توفنده‌ای که شاسی بلندها و کراس اوورها به راه انداختند، شاید سدان ها کمی به حاشیه رفته باشند اما هنوز هم افرادی که خواهان خودرویی خوب باشند گزینه‌های متعددی پیش روی دارند (این را برای بازار آن‌طرف آب عرض کردیم!).

 جک J5 یا سایپا آریو
در جدیدترین سری از نوشتارهای “دوراهی” که مقایسه‌ای بین محصولات داخلی به منظور بهره‌مندی از نظرات و تجربیات شما همراهان عزیز می‌باشد سراغ دو خودرویی رفته‌ایم که به نظر می‌رسد یکی محبوب‌تر بوده و دیگری نیز نسخه ریبج شده از کمپانی‌ای چینی است که در بین خودرویی‌ها اصلاً محبوب نیست!

جک J5مشخصات جک J5

جک یکی از شناخته شده ترین چینی‌های بازار ایران بوده و نمونه سدان آن که در بازار کشور عرضه گردید J5 بود که دو نسخه دستی و اتوماتیک آن به بازار ایران عرضه شد. نمونه دستی پیشرانه‌ای ۱.۵ لیتری داشت اما تمرکز ما روی نسخه‌های اتوماتیک و فول این دو سدان چینی است.

JAC J5
جک J5 اتوماتیک دارای پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری با قدرت ۱۴۰ اسب بخاری و گشتاور ۱۶۵ اسب بخاری می‌باشد. این نیرو از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو ۱۰.۵ ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن نیز ۱۷۵ کیلومتر در ساعت می‌باشد.

سایپا آریو
در طرف دیگر این مقایسه سایپا آریو قرار دارد که همان زوتی Z300 قبلی بوده و سایپا آن را با نشان خود عرضه می‌کند. زوتی به کپی کاری کاملاً مو به مو از محصولات روز دنیا مشهور بوده و نمونه بارز آن نیز کپی از روی پورشه ماکان می‌باشد. خب جدای از آن، در دوراهی امروز نسخه اتوماتیک آریو حضور یافته است.

Saipa S300
آریو اتوماتیک دارای پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری با خروجی ۱۱۲ اسب بخار و گشتاور ۱۵۱ نیوتون متری می‌باشد. این نیرو نیز از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. به نظر می‌رسد در این مورد برتری با جک بوده اما خب بد نیست به شتاب و سرعت آریو نیز اشاره‌ای بکنیم. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت این خودرو به ترتیب برابر با ۱۲.۵ ثانیه و ۱۷۵ کیلومتر در ساعت می‌باشد.

JAC J5 engine
دو فاکتور مهمی که این روزها مورد توجه خانواده‌ها قرار می‌گیرد مصرف سوخت و حجم صندوق بار خودروها است. جک J5 اتوماتیک مصرف سوخت حدود ۷.۶ لیتری و حجم صندوق‌عقب ۴۱۵ لیتری داشته درحالی‌که مصرف سوخت آریو برابر با ۷.۲ لیتر بوده و صندوقی ۴۶۰ لیتری دارد.

سایپا S300 یا زوتای Z300

هر دوی این خودروها در کشور چین با فیس‌لیفت‌هایی جدید ارائه شده‌اند اما طبق سنت شرکت‌های ایرانی، بعید است چنین تغییراتی را به این زودی و لااقل تا زمانی که این خودروها با افت فروش مواجه نشده‌اند شاهد باشیم.


نهایتاً به بحث قیمت می‌رسیم. نمونه‌های صفرکیلومتر جک J5 اتوماتیک قیمت حدود ۶۶ میلیونی داشته درحالی‌که سایپا آریو اتوماتیک با بهای حدود ۵۹ میلیون تومانی خریدوفروش می‌شود.

JAC J5 Interior

خب انتخاب شما چیست؟ جک J5 یا سایپا آریو؟ نظرات و تجربیات خود درباره این خودروها را با ما در میان بگذارید.

مقایسه مشخصات فنی

سایپا آریو اتوماتیک

جک J5 اتوماتیک

موتور

۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری
قدرت ۱۱۲

 ۱۴۰

گشتاور

 ۱۵۱ ۱۶۵
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک

۴ سرعته اتوماتیک

طول

 ۴۵۶۵  ۴۵۹۰
عرض  ۱۷۶۶

 ۱۷۶۵

ارتفاع

 ۱۴۸۶  ۱۴۶۵
فاصله بین دو محور  ۲۷۰۰

 ۲۷۱۰

وزن

 ۱۲۷۵  ۱۳۵۵
مصرف سوخت ۷.۲

۷.۶

حجم صندوق بار

 ۴۶۰  ۴۱۵
شتاب صفر تا صد ۱۲.۵

۱۰.۵

حداکثر سرعت

 ۱۷۵ ۱۷۵
قیمت ۵۹

حدود ۶۶

[polldaddy poll=9924067]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۳ دیدگاه‌ها

  1. کاوه

    ۱ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظر سایپا عمدا تبلیغی برای اریو انجام نمیده من دو ساله اتوماتشو دارم جادار بسیار نرم و کم مصرف فرمون عااالیو دقیق مصرف پایین شتابشم بنظرم خوبه قبل اینم مگان اتومات داشتم زیاد توی شتاب فرقی ندارن

    موافقم 20
    مخالفم 3
  2. فرهاد

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود فروان.بنده جدیدا آریو گرفتم و پدرم ٢سالی جک داره …با اختلاف بالا آریو بسیار پر شتابتر و مخصوصا در سربالایی ها راحتر عمل میکنه…نکته جالب آریو نرم بودنش که بیش از حد نرمه

    موافقم 23
    مخالفم 6
    1. مهرداد

      ۹ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (2 ديدگاه)

      خدا وکیلی سوار نشدی یا حداقل یکیشونو سوار شدی.شتاب آریو از جم بهتره؟!؟!؟!؟!?‍♂️

      موافقم 20
      مخالفم 3
    2. همایون

      ۱ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش جک j5 اتومات تو سربالایی توسان و اسپورتیج ۴ سیلندر رو میگیره نمیدونم چه جووری میگی اریو بهتره من خودم جک دارم و جک سوارم فوق العادست فقط کاشکی گشتاورش یکم بیشتر بووود

      موافقم 15
      مخالفم 18
  3. پوریا

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام یک سالی هست آریو دارم خدایش راضی هستم مخصوصا تو کابینش حرف نداره فقططططط تنها ضعف آریو کمکهای جلوی آن میباشد که اونم قابل حله

    موافقم 20
    مخالفم 1
  4. عباس

    ۱۶ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من جک جی ۵ داشتم که توسط یکی از فامیل ها به عظمت اریو پی بردم متوجه شدم با خودروی ۱۵۰ میلیونی طرفم که با یک سوم زیر قیمت واقعی ینی ۵۰ میلیون میتونم بخرم خریدم والله جک پیش این هیچیه امون حس تویوتا رو میده اریو رخدا بهترینه فک کنم سر تر از سراتو تم باشه

    موافقم 21
    مخالفم 9
  5. کیهان

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه نکته اینه که اریو فروشش کمه و جک نه موتور جک ۱۸۰۰و اریو۱۶۰۰پس جک هم شتابش بیشترت هم از اریو قویتره اریو نرمیش به جک نمیرسه پس دوستان عزیز تا نمیدونید حرف نزنید

    موافقم 13
    مخالفم 32
  6. Salar

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من هر دو خودرو رو سوار شدم جک از لحاظ نرمی و لذت رانندگی از آریو بهتره.آریو بخاطر طراحی اتاق زیر داشبورد جای پاش بیشتره.جک کم صداتره و پرقدرت تر.ظاهرشونم که سلیقه ایه

    موافقم 19
    مخالفم 19
  7. مراد

    ۶ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اریو نرم جادار خانوادگی/شتاب خوب /مصرف به مراتب کمتر/ترمز ها عالی /گیربکس هوشمند پاور تک کره /موتورمیتسوبیشی/ 4 ستاره کیفی از خودروسازی خودمان / 5 ستاره در تصادفات و ایمنی/ اتاق تویوتا /به نظرم با سراتو 1600 قابل مقایسه و بهتر است و در شرایط قیمتی الان که دنا و برلیانس و اچ سی وسراتو و قیمت های کاذب و حباببین 60تا 100 میلیونی دارند بهترین گزینه خودرو اوتومات است .
    باور ندارید از مصرف کننده ها بپرسید نه از این دلالان یا کاسبکاران سایت ها که هدفی جز تامین سود خود ندارند.

    موافقم 29
    مخالفم 2
  8. مهرداد

    ۹ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پدرم آریو داره و صرفا برای تنوع جک j5 برای خانمم خریدم و همزمان هردوی این ماشین هارو سوار میشم.١-ظاهر(سلیقس) ٢-هردو گیربکس معمولی دارن و با ماشین های گران قیمت مثل اپتیما و سانتافه و مزدا ٣ نباید مقایسه بشه اما با دوام هستند اگر به روغنشون برسین(جک حداقل ی جاهایی معکوس میده) ٣-موتور:شما کاپوت آریو رو که باز کنی متوجه میشی که خالیه که برای تعمییر خوبه اما این موتور برای این ماشین نیست و در کل جک موتور بهتری داره که وقتی در حالت تیپترونیک گاز بدی متوجه میشی که موتور جک خیلی بهتره اما خب از نظر مصرف متعادل شهر و جاده به صورت ترکیبی در فصول متنوع جک صدی ١٠ راحت میسوزونه اما آریو صدی ٩ که بنظرم مهم نیست(با اضافه کردن آپشن کروز نه با آریو و نه با جک مشکل گاز خوردن ماشین رو در جاده نخواهید داشت). ۴-فضای کابین:هر دو جادار هستند بخصوص در بحث صندلی عقب که چون فاصله ی محوری زیادی دارن عالی هستند اما دریچه کولر عقب جک جذابش کرده صندوق هردو جاداره اما ی کوچولو صندوق آریو بزرگتره۵-سیستم تعلیق:هردو سواری نسبتا نرمی دارن،اما ارتفاع جک کمی پایینه(فکرتون سمت مزدا ٣ نره و مثل اون گیر نمیکنه)،کمک های جلوی آریو ها ١٠٠٪؜ خراب هستند و تقریبا ١ سال و نیم باید در صف باشید تا بهتون کمک فنر بدن.۶-کیفیت مونتاژ هر دو خوبه و زود به سر و صدا نمیوفتن(حداقل از محصولات ایرانخودرو بهترن).٧-کیفیت متریال داخلی:هردو ضعیف هستند و داخل فقط پلاستیک خشک داری اما صندلی های خوبی دارن.٨-آپشن:جک سانروف داره و آریو نداره البته زوتی داره.من خودم روی هردو کروز و مانیتور نصب کردم(هیچ کدوم نداشتن).جک سنسور نور و سنسور باد لاستیک و تهویه دیجیتال و اتوماتیک داره که کلا آپشن مهمی نیست.٩-خدمات پس از فروش:قطعات جک و آریو بطور کلی در نمایندگی ها موجود هستش اما قطعات جک راحتتر پیدا میشه اما از نظر قیمتی تقریبا یکسان هستن.
    این تجربه ی حداقل ١٠٠٠٠ کیلومتر رانندگی با هردوی این اتومبیل های قابل قبول در رنج قیمت خودشون بود حالا انتخاب با شماست.

    موافقم 81
    مخالفم 4
  9. مرتضی حسین زاده

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بخدا آریو از لحاظ سرعت، شتاب، نرمی، قدرت، و….. بهتره
    از هر لحاظ بهتره داداش جک کجا آریو کجا من داداشم جفتشو داره واقعا خنده داره جک اومدن با آریو مقایسه کردن.
    شما اصلا میدونین زوتی چه شر کتیه؟
    یکی از ماشینش زوتی t800 بزن تو گوگل اون وقت میفهمی زوتی چه شاهکاری.

    موافقم 20
    مخالفم 9
  10. Reza

    ۲۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من هم اریو داشتم وتازه هم جک خریدم حدود دوماه جک خریدم اریو لوازمش واقعا گرون و قابل مقایسه با جک نیست چون وقتی میخاستم جک بخرم خیلی تحقیق کردم واریو خیلی هن هست ولی جک وقتی پشت فرمون نشستی واقعا دست کمی از ماشین های کره ای نداره

    موافقم 4
    مخالفم 13
  11. اکبر

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    آریو از نظر ایمنی اتاق و نرمی و سواری سرتره ولی جک قویتره موتورش……جفتشو داشتم

    موافقم 5
    مخالفم 0
  12. علیرضا

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خدمت دوستان ، من بعنوان کسی که هر دوشو دارم نظرمو دقیق میگم ، 5 ساله آریو دنده ای دارم مدل 96 ، سیستم تعلیق فوق العاده نرم ، شتاب و کشش ضعیف و یجورایی لش بودن ماشین کاملا حس میشه مخصوصا زمان حرکت از توقف ، فوق العاده کم استهلاک و کم خرج و کم سوخت . کیفیت رنگشم چنگی به دل نمیزنه . رینگشم حتما 16 کنید تا کف ماشین گیر نکنه به دست انداز و …کابینش کمی صدا داره که بخاطر مونتاژ ضعیفش هست . اما جک j5 دنده ای که یک ساله دارم : تقریبا مثل آریو میمونه ولی شتابش به مراتب بهتره و یجورایی اون حس لش بودن آریو رو حس نمی کنی با جک ، کابین و داشبوردش خیلی قشنگه و حس تویوتا کمری رو داره ، از لحاظ نرمی و تعلیق کمی از آریو ضعیفتره ، سوختش کمه ، کیفیت قطعات و … حدودا مثل آریو هست چون جنس فیک نداره و فقط جنس اصلی چینی داخل بازار هست و این یکی از مزایای ماشینای چینی هست ! به نظرم در بین تمام ماشینهای چینی داخل بازار ایران در این رنج قیمت و حتی کمی بالاتر بهترین گزینه از هر نظر مخصوصا این موارد : کابین و داشبورد زیبا ، اتاق جادار و محکم و زیبا و متناسب ، زنجیر تایم بودن و موتور کم استهلاک میتسوبیشی داشتن ، کم سوخت بودن . توربو شارژ نبودن و …
    پس نتیجه اینکه با توجه به قیمت ، هردوی این ماشینها بهترین انتخاب هستند اما جک بهتر خرید و فروش میشه چون شناخته شده تره . شغل بنده هم مهندس کامپیوتر و طراح هستم ، ماشینای قبلیمم پراید ، 206 ، سمند ، ال نود بوده . بدرود………….

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا