هفته نامه

چرا خودروهای هیدروژنی، نقش مهم در آینده حمل‌ونقل دارند؟

هرچند خودروهای الکتریکی به‌سرعت در حال فراگیر شدن هستند اما از خودروهای هیدروژنی هم نباید غافل شد که می‌توانند راهی برای حمل‌ونقل پاک باشند.

هیدروژن سوختی تجدید پذیر است که این روزها نام آن را در صنعت خودروسازی زیاد می‌شنویم. از هیوندای N ویژن ۷۴ گرفته تا آئودی H-Tron کواترو، نشان می‌دهد که طی دههٔ آینده می‌توانیم شاهد خودروهای هیدروژنی زیادی در جاده‌ها باشیم. پیل‌های سوختی هیدروژنی محصول ترکیب هیدروژن با اکسیژن هستند که با واکنشی شبیه به باطری، برق تولید می‌کنند. پس از ساخت اولین پیل سوختی در اواخر سدهٔ ۱۸۰۰، یک مهندس آلمانی بنام «سر ویلیام گراو» در دههٔ ۱۹۲۰ اولین کسی بود که پیشرانهٔ بنزینی خودروها را با نمونهٔ هیدروژنی تعویض کرد. امروزه، پیل‌های سوختی هیدروژنی کوچک انرژی لپ‌تاپ‌ها و همین‌طور انرژی موردنیاز سیستم‌های الکتریکی موشک‌ها را تأمین می‌کنند.

هیدروژن، سوختی تجدید پذیر برای تأمین انرژی

طی چند دههٔ گذشته، خوشید و باد اصلی‌ترین منابع انرژی تجدید پذیر بوده‌اند. طبق گزارش ادارهٔ اطلاعات انرژی ایالات‌متحده، ۲۱.۳ درصد از برق این کشور در سال ۲۰۲۲ توسط منابع انرژی تجدید پذیر تولید شده است که سهم انرژی باد ۱۰.۳ درصد و انرژی خورشید ۳.۴ درصد بوده است درحالی‌که ۶۰.۴ درصد از کل شبکهٔ برق هنوز توسط سوخت‌های فسیلی تغذیه می‌شود؛ بنابراین، خودروهای الکتریکی همچنان بشدت بر منابع انرژی تجدید ناپذیر یا سوخت‌های فیلی متکی هستند. این یعنی برق موردنیاز اکثر خودروهای الکتریکی در حال حاضر توسط گاز یا ذغال سنگ تولید می‌شود؛ بنابراین، برای هدف کربن خنثی صددرصدی که کاخ سفید تا سال ۲۰۵۰ برای ایالات‌متحده تعیین کرده است، باید از منابع انرژی تجدید پذیر بیشتری استفاده کرد و هیدروژن این پتانسیل را دارد که به یکی از منابع انرژی تجدید پذیر کلیدی برای آیندهٔ کربن خنثی تبدیل شود.

در خودروها نیز دهه‌ها است که به هیدروژن به‌عنوان منبعی برای تأمین انرژی توجه شده است. به‌عنوان‌مثال، اولین اتوبوس‌های هیدروژنی آمریکا در سال ۱۹۹۵ در شیکاگو معرفی شدند و در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ دولت این کشور میلیون‌ها دلار بودجه به توسعهٔ وسایل نقلیهٔ هیدروژنی اختصاص داد. ایسلند نیز قبل از ایالات‌متحده برنامهٔ توسعهٔ اقتصاد بر پایهٔ سوخت هیدروژن تا سال ۲۰۳۰ را تنظیم کرده بود. این یعنی عزم کلی برای استفاده از هیدروژن به‌عنوان یک سوخت تجدید پذیر وجود دارد و هم‌اکنون در سراسر جهان بیش از ۵۶ هزار دستگاه وسیلهٔ نقلیهٔ پیل سوختی هیدروژنی در حال تردد هستند.

کمبود جایگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژن، مانعی بزرگ

بااین‌وجود، هنوز هم موانع بزرگی بر سر راه فراگیری خودروهای هیدروژنی وجود دارد. علیرغم شروع سرمایه‌گذاری در این زمینه از اوایل دههٔ ۲۰۰۰، جایگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژن هنوز بسیار کم هستند. طبق گزارشی که در پایان سال ۲۰۲۲ منتشر شد، برای وسایل نقلیه در کل ایالات‌متحده تنها ۵۶ جایگاه هیدروژن وجود دارد که حتی توزیع گسترده‌ای هم ندارند و اکثر آن‌ها در کالیفرنیا هستند. در کنار زیرساخت‌های ضعیف، قیمت بالای خودروهای هیدروژنی هم مزید بر علت شده و جلوی فراگیری این خودروها را گرفته است.

زمان سوخت‌گیری کوتاه بجای معطلی برای شارژ باطری

یکی از مزایای اصلی خودروهای هیدروژنی، زمان موردنیاز اندک برای سوخت‌گیری است. مثل خودروهای بنزینی، سوخت‌گیری خودروهای هیدروژنی هم تنها چند دقیق طول می‌کشد. این یعنی رانندگی با خودروی هیدروژنی همان مزیت‌های خودروهای الکتریکی مثل سواری ساکت، بهره‌مندی از تخفیف‌های مالیاتی خودروهای پاک و شتاب فوری را بدون نگرانی از بابت شارژ باطری فراهم می‌کند.

خودروهای هیدروژنی، کارآمد و توانمند

اکثر خودروهای هیدروژنی پیل سوختی بازار بردی بیش از ۴۸۰ کیلومتر دارند و به‌عنوان‌مثال، هیوندای نکسو می‌تواند با هر بار سوخت‌گیری کامل تا ۶۶۰ کیلومتر را طی کند. این در حالی است که برخی از خودروهای الکتریکی هنوز نتوانسته‌اند به برد ۴۸۰ کیلومتری برسند. همچنین درحالی‌که هوای سرد روی برد خودروهای الکتریکی تأثیر منفی می‌گذارد، خودروهای هیدروژنی همچون نکسو با آزمایش در قطب شمال نشان داده‌اند که در هر شرایط آب و هوایی کارایی مناسبی خواهند داشت؛ بنابراین، اگر زیرساخت‌ها افزایش پیدا کند، خودروهای هیدروژنی با مزیت‌هایی که نسبت به نمونه‌های الکتریکی دارند، می‌توانند به بازیگر مهمی در عرصهٔ حمل‌ونقل آینده تبدیل شوند. سال گذشته، فروش خودروهای الکتریکی در سراسر جهان، با جهش ۵۵ درصدی به ۱۰ میلیون دستگاه رسید و تنها زمان نشان خواهد داد که خودروهای هیدروژنی در آینده چه مقدار از سهم بازار را تصاحب خواهند کرد.

چین و هدف یک میلیون خودروی هیدروژنی تا سال ۲۰۳۵

این فقط ایالات‌متحده نیست که روی هیدروژن تمرکز دارد و کشورهایی که پیشروی گسترش بازار خودروهای الکتریکی هستند، برای توسعهٔ زیرساخت‌های هیدروژنی هم اهداف بزرگی را در نظر گرفته‌اند. به‌عنوان‌مثال، چین و نروژ در استفاده از خودروهای الکتریکی پیشتاز جهان هستند و حدود ۶۰ درصد از کل فروش خودروهای الکتریکی دنیا طی سال گذشته فقط در چین بوده است ولی بااین‌وجود، این کشور قصد دارد تا حدود یک دههٔ آینده، یک میلیون خودروی هیدروژنی در جاده‌های خود داشته باشد.

بسیاری از دولت‌ها و خودروسازان بشدت روی تکنولوژی هیدروژنی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به گزارش بلومبرگ، چین در برخی مناطق کشور خود پتانسیل پیشی گرفتن خودروهای هیدروژنی از الکتریکی را می‌بیند اما باید ابتدا زیرساخت‌های لازم فراهم شود. تویوتا نیز قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به تولید ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی هیدروژنی برسد؛ بنابراین، به نظر می‌رسد بحث‌ها بر سر هیدروژن به پایان رسیده و انبوهی از خودروهای پیل سوختی در راه هستند. اگر یک اتوبوس هیدروژنی را در نظر بگیریم، در طول پنج سال کار، بیش از ۴۵۰ کیلوگرم کربن را از جو زمین حذف خواهد کرد که معادل کاشت ۱۳,۱۹۰ درخت است؛ بنابراین، با توسعهٔ هیدروژن، آیندهٔ عاری از کربن قابل‌دسترس به نظر می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

منبع
TopSpeed

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. ۰۰۹۸سامورایی

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (140 ديدگاه)

    هیدروژن جایگزین مناسبیه ولی سختی های خاص خودش هم داره،
    چین الان در تحقیق و توسعه هیدروژن و باتری حالت جامد چند سالی هست بیشترین پتنت ها را ثبت می کنه و با شتاب بیشتری حرکت می کنه.
    البته الان هیدروژن به تنهایی جواب نداده چون هنوز موانعی سر راهه.
    باید ببینم نتیجه چه می شه.

    موافقم 8
    مخالفم 5
  2. مانی

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (252 ديدگاه)

    به نظرم خودروهای هیدروژنی هیچ آینده ای در صنعت خودرو نخواهند داشت و بساط این تخقیقات پوچ هم در صنعت خودرو برچیده می شود.نزدیک به چند دهه است که در این زمینه تحقیق می شود کی می خواهد نتایج این تحقیقات به صورت عملی و کم هزینه در صنعت خودرو استفاده شود؟آیا می توان خودروهای هیدروژنی را با قیمت های پایین تر از ده هزار دلار تولید کرد؟

    موافقم 8
    مخالفم 31
  3. دیجی

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (383 ديدگاه)

    تو این 50سال اخیرا بشر خیلی از ذخایر نفت گاز ومعادن رو شخم زد واستفاده کرد که شاید هزار سال بکر مانده بود معلوم نیست برای ایندگان چیزی باقی می ماند یا انها کوچ کنند به یه سیاره دیگر

    موافقم 4
    مخالفم 6
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (10460 ديدگاه)

      اتفاقاً تو این دوران کرونایی که گذراندیم و تعطیلی‌ها رو دیدیدم ، میشه فهمید اگر سربه‌سر زمین نگذارند و کمی به حال خودش وا بگذارند ، خودش خودش را ترمیم میکنه و نیازی هم به دلسوزی نداره !

      اینقدر که انسان‌ها زمین رو به گند کشیدن ، نفت و … نکشید !

      موافقم 13
      مخالفم 19
  4. AMANTE

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    من احساس میکنم آینده برای ماشین های الکتریکی یا بهتره بگم گهواره های الکتریکی هست.
    چرا گفتم گهواره چون به نظرم در آینده ماشین به شکل امروزی نیست و فقط یک وسیله است که داخل اش میشینی و در یک مسیر مشخص خودش حرکت میکنه.
    مثل یک چیزی شبیه ی قطار های مغناطیسی.
    مثلا عکس پایین رو نگاه کنید یکسری خط سفید رنگ هستن که وسایل روی اونها حرکت میکنن و انرژی حرکتی شون رو از اون تامین میشه.
    https://static.dezeen.com/uploads/2015/11/Minority-Report_movie_2002_Alex-McDowell_dezeen_468_3.jpg

    موافقم 6
    مخالفم 11
    1. noir

      ۱۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (597 ديدگاه)

      داداش اون برای ما ایرانیا با این روند تا هزار سال دیگه هم امکان پذیر نیست

      موافقم 10
      مخالفم 4
  5. ARIAN

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (332 ديدگاه)

    مانی جان همین حرف های شما رو یه سری ها قبل از اومدن ماشین های الکتریکی میگفتن. حالا شده جریان این حرف های شما. به محض ورود اولین شرکت خودروساز هیدروژنی رقبا در عرض دو سه سال وارد میشن تا سهم خودشون رو از بازار تصاحب کنن. مثل وقتی که تسلا اومد و بعد از اون همه شرکت ها اومدن تا آمار فروشش رو کم کنن و سهم خودشون رو بیشتر کنن و الان byd چین داره کم کم آمار فروشش رو از تسلا بیشتر میکنه. دیگه موهای سرم تو خودرو سفید شدن و پیشبینی آینده خودرو واسه کسی مثل من کار سختی نیست.

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. TRD

      ۱۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بله . کشورای اروپایی و چین هم دارن توجه بیشتری به هیدروژن نشون میدن . همین الانم بزرگترین بازار برقیای جهان هم اول مال چین و بعدش اروپاست . این دو بازار بیشترین توجه رو به سوخت های پاک دارن .
      آمار فروش مدلای هیدروژنی مثل میرای هم در اروپا رو به افزایش بوده .
      سوخت هیدروژنی در آینده پیشرفت خیلی بیشتری میکنه .

      موافقم 6
      مخالفم 2
  6. miladzm

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    آینده این صنعت الکتریکیه این پروژه های دم دستی کوچیک مثل هیدروژن و .. دیر یا زود بساطشون جمع میشه .

    موافقم 2
    مخالفم 16
    1. Anti BTS

      ۱۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اتفاقا هیوندای هم یه مدل هیدروژنی داره به اسم نکسو
      سال ۲۰۲۲ کلا ۴۰۸ تا فروخت تو امریکا .
      میرای تو همون سال ۲۰۹۴ تا فروخت یعنی ۵ برابر 😁😆

      موافقم 8
      مخالفم 3
  7. Amirmohammad

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (530 ديدگاه)

    نمیتونه حرف الکتریکی بشه چون مشکلات زیادی داره برای تولید و تامین

    موافقم 0
    مخالفم 5
  8. Elmiraj

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (3162 ديدگاه)

    تا زمانی که هیدروژن با مصرف برق تولید میشه ، امید بستن به آن خیالی بیش نخواهد بود…

    موافقم 5
    مخالفم 13
  9. فرشاد

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    فولکس و پورشه اخرش یه چیزی از هیدروژن درمیارن حتما حتما

    موافقم 3
    مخالفم 1
  10. sina

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2649 ديدگاه)

    اولین و بزرگترین هدف خودروهای هیدروژنی الکتریکی باید حمل ونقل عمومی باشه که هم نقش بیشتری داره تو آلایندگی کمتر و ایجاد زیرساخت براش آسونتره
    ولی منتها نوک پیکان دولت های اغلب به سمت مردم هست

    موافقم 2
    مخالفم 1
  11. Sina

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (822 ديدگاه)

    من اولش فکر میکردم هیدروژن گزینه بسیار خوبیه
    تا وقتی که فهمیدم مخزن زیر پات ۷۰۰ بار هستش
    هیچ‌مثالی به ذهنم نمیرسه تا بگم این مقدار فشار چقدر وحشتناکه
    اونم مخزن هیدروژن خود هیدروژن فوقلاده خطرناک و اشتعال زاست اصلا آتیشی نمیبینی فقط حس میکنی گرمت شده داری ذوب میشی

    موافقم 2
    مخالفم 4
    1. Elmiraj

      ۱۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3162 ديدگاه)

      مثالش ساده هست…

      تقریبا همه ما فیلم های انفجار مخازن CNG که بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ بار فشار دارن رو در زمان سوخت گیری دیده ایم ، حالا شما در نظر بگیر ۵ برابر قدرتمند از این انفجار به علاوه آتش مهیب چی میشه…!!!!

      موافقم 3
      مخالفم 7
    2. F16

      ۱۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ایمنی جزو بدیهی ترین و ابتدایی ترین نکات ساخت خودروئه .
      اونم کمپانیای صاحب نام دنیا که براشون این چیزا خیلی مهمه .
      مطمئنا همه ی جوانب ایمنی رعایت میشه تا استاندارد لازم کسب بشه و جواز به کار گیری و تردد کسب کنن و اینطور نیست که کسی از خطراتش آگاه نباشه .

      موافقم 12
      مخالفم 1
    3. رضا

      ۱۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (218 ديدگاه)

      با این طرز تفکر تو حتی موقع آب خوردن هم میتونی خفه بشی بمیری. سوخت اسمش روشه. میسوزونه. گازوییل و بنزین و گاز و برق و الکل و هیدروژن نداره. همشون همینن. مهم اون مخزنه که اون رو بسپار به طراحش و مهندسیش. حساب کتاب داره. به خودت استرس نده گل.

      موافقم 8
      مخالفم 1
  12. حسین

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    خودروی هیدروژنی اصلا هیچ مزیتی از نظر محیط زیستی به خودروی الکتریکی نداره، که حتی نویسنده مطلب هم ازش آگاه نیست. برای تولید هیدروژن باید با مصرف برق از الکترولیز آب هیدروژن تولید کرد یعنی با مصرف برق اول گاز هیدروژن تولید میشه بعد دوباره با واکنش هیدروژن و اکسیژن الکتریسیته تولید می‌کنه! در حالیکه همون برق رو میشه برای شارژ باتری استفاده کرد!
    علاوه بر اون استدلال اینکه چون برق در نیروگاه فسیلی تولید میشه پس بده برای هیدروژن هم صدق می‌کنه چون اون هم برق مصرف می‌کنه.

    موافقم 4
    مخالفم 9
  13. منصور

    ۱۵ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (59 ديدگاه)

    ایکاش منبع و مرجع این مقاله را هم معرفی می کردید. ظاهرا نویسنده مقاله درک خوبی از مفهوم انرژی ندارد که هیدروژن را به عنوان یکی از منابع انرژی تجدید پذیر مطرح می کند. هیدروژن یک حامل انرژی است (مانند نفت و گاز) نه یک نوع انرژی (مانند نور یا انرژی حرکتی سیالاتی مانند هوا و آب). هیدروژن به حالت خالص در طبیعت وجود ندارد. برای تهیه هیدروژن باید ترکیبات حاوی این عنصر (مانندآب) را تجزیه کنید که اینکار نیاز به صرف انرژی فراوان دارد که بخشی از آن در هنگام سوختن هیدروژن قابل استحصال است. یعنی در مجموع این فرایند نه تنها انرژی تولید نمی شود بلکه مقداری از انرژی هم هدر می رود. به علاوه حمل و نقل و ذخیره سازی آن بسیار پر هزینه و دشوار است که در نتیجه هزینه تامین انرژی برای مصرف کننده را به شدت بالا می برد.

    موافقم 4
    مخالفم 4
  14. blackwing

    ۱۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1098 ديدگاه)

    به نظرم ماشین های عادی و عمومی که تولید انبوه هستن همگی هیدروژنی بشن و سوپرکارها ، ماسل کارها و اسپرت کارها سوخت فسیلی باقی بمونن چون تولید محدود تری دارن و ضرر کمتری میرسونن.
    به نظرم بساط الکتریکی ها خیلی زودتر از چیزی که همه فکر میکنن جمع میشه و دورانشون خیلی زود به پایان میرسه ، همین الان میشه نشونه‌هاشو دید…

    موافقم 0
    مخالفم 1
  15. 18:45

    ۱۶ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (513 ديدگاه)

    زنده باد هیدروژن…
    ای کاش کاستی های زیر ساخت هاش خیییلی زود برطرف بشه، چون واقعا از انواع برق و بنزین و هیبرید خیلی بهتره.
    خلاصه بگم با سوخت هیدروژن خیلی زودتر میشه منابع طبیعی رو حفظ کرد و از گرمای کره زمین و کم آبی جلوگیری کرد…
    به امید انبوه شدن این فناوری…

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا