هفته نامه

خودروهای انقلابی و تاریخ ساز امریکا؛ از فورد مدل T تا جیپ و کوروت C8

این خودروهای آمریکایی، از لحاظ تکنولوژی، طراحی و مهندسی بر صنعت خودروسازی بسیار تأثیرگذار بودند و دنیای ما را تغییر دادند.

هرچند آمریکا خودرو را اختراع نکرده اما در پیشرفت این وسیلهٔ نقلیه نقش بسیار پررنگی داشته است به‌گونه‌ای که تا سال ۱۹۱۳، حدود ۸۰ درصد از خودروهای جهان فقط در این کشور ساخته می‌شدند. همچنین خودروسازان آمریکایی با سرعت خیره‌کننده‌ای پیشگام ارائهٔ تکنولوژی‌های جدید در خودروها بودند. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه انقلابی‌ترین و تأثیرگذارترین خودروهای آمریکایی تاریخ را معرفی کنیم. این‌ها خودروهایی هستند که از لحاظ تکنولوژی، طراحی و مهندسی بر صنعت خودروسازی بسیار تأثیرگذار بودند. این خودروها دنیای ما را تغییر دادند.

فورد مدل T

فورد مدل T به‌عنوان اولین خودروی تولید انبوه جهان شناخته می‌شود. این خودرو از سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۷ تولید و حدود ۱۵ میلیون دستگاه از آن ساخته شد. فورد در طول این سال‌ها فرایند تولید انبوه را اصلاح کرد و به همین دلیل قیمت مدل T از ۸۲۵ به ۲۶۰ دلار در سال ۱۹۲۵ کاهش یافت. مدل T اما چیزی فراتر از خودرو بود. این ماشین شیوهٔ حمل‌ونقل آمریکا را تغییر داد و به شکل‌گیری آمریکای مدرن قرن بیستم کمک شایانی کرد.

دوسنبرگ SJ

دوسنبرگ SJ که در سال ۱۹۳۲ عرضه شد، نقطهٔ مقابل فوردها و شورلت‌های ارزان‌قیمتی بود که اکثر آمریکایی‌ها در دوران رکورد اقتصادی از آن‌ها استفاده می‌کردند. SJ را باید یک سوپرکار دست‌ساز گران‌قیمت دانست که معادل بوگاتی شیرون در دههٔ ۳۰ محسوب می‌شد. این ماشین با پیشرانهٔ هشت سیلندر خطی سوپرشارژ با دو میل بادامک و چهار سوپاپ در هر سیلندر، با دنده دو به سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و به حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کرد. بین سال‌های ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۵ تنها ۳۶ دستگاه SJ ساخته شد.

کرایسلر ایرفلو

هرچند اصول آیرودینامیکی سال‌ها در هواپیماها اعمال می‌شد اما تا سال ۱۹۳۴ هیچ‌کس در صنعت خودروسازی به‌طورجدی به این موضوع توجه نکرده بود. طراحان کرایسلر اولین کسانی بودند که درک کردند برای کاهش مصرف سوخت باید خودرو را به‌گونه‌ای ساخت که کمترین مقاومت را در برابر هوا داشته باشد. نتیجهٔ این تفکر، ساخت کرایسلر ایرفلو به‌عنوان اولین خودروی آیرودینامیک جهان بود. البته ایرفلو از لحاظ فروش شکست خورد اما در عرض یک دهه بعد، تمام خودروسازان از اصول طراحی آیرودینامیکی آن برای کم‌مصرف‌تر کردن محصولات خود استفاده کردند.

جیپ MB

جیپ یکی از عوامل اصلی پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم بود. تا پایان جنگ بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه از این خودرو ساخته شد و به نیروهای متفقین برتری فوق‌العاده‌ای در پیشروی‌های زمینی داد. پس از جنگ نیز جیپ سرسخت و چابک به وسیله‌ای برای تفریح و بیراهه نوردی تبدیل شد. جیپ اولین خودرویی بود که امروزه با عنوان شاسی‌بلند می‌شناسیم و بسیاری از شاسی‌بلندهای مشهور جهان مثل تویوتا لندکروزر و لندروور دیفندر از روی آن ساخته شدند.

تاکر ۴۸

تاکر به‌واقع یکی از انقلابی‌ترین خودروهای تاریخ آمریکا محسوب می‌شود زیرا از نوآوری‌هایی برخوردار بود که تا سال‌ها بعد هم در دیگر خودروها دیده نمی‌شد. چراغ جلوی تطبیقی که در پیچ‌ها تغییر جهت می‌داد، رول بار ادغام‌شده در سقف، شیشهٔ جلوی نشکن و داشبورد نرم تنها تعدادی از نوآوری‌های ایمنی این خودرو بودند. در تاکر حتی به جلوگیری از سرقت هم فکر شده و بدین منظور امکان قفل کردن ترمزدستی فراهم شده بود. متأسفانه اما «پرستون تاکر»، مؤسس شرکت، به اتهام کلاه‌برداری به دادگاه کشیده شد و شرکت تاکر پس از ساخت تنها ۵۰ دستگاه خودرو ورشکست شد.

الدزمبیل راکت ۸۸

در سال ۱۹۴۹، الدزمبیل با تجهیز مدل ۸۸ به پیشرانهٔ V8 قدرتمند راکت، سریع‌ترین سدان آمریکایی را خلق کرد. این خودرو با ترکیب وزن نسبتاً سبک و پیشرانهٔ V8 قدرتمند ۱۳۵ اسب بخاری، برای اولین بار فرمول ساخت ماسل کار را ارائه کرد. راکت تا سال ۱۹۵۱ در مسابقات اتومبیلرانی آمریکا مثل نسکار و همین‌طور رقابت‌های جاده‌ای تقریباً بی‌رقیب بود و موفقیت غیرمنتظره‌ای را برای الدزمبیل به دنبال داشت.

فورد موستانگ

فورد موستانگ نه‌تنها کلاس خودرویی جدیدی بنام پونی کار را ایجاد کرد بلکه یکی از اولین خودروهایی بود که برای گروه خاصی از خریداران طراحی شد. زمانی که «لی یاکوکا» متوجه شد اولین موج افزایش زادوولد پس از جنگ جهانی دوم به سن رانندگی رسیده و خودرویی بسیار متفاوت از گشتی‌های بزرگ و نرم والدینشان می‌خواهند، ایدهٔ ساخت خودرویی اسپرت بر اساس مدل فالکون را مطرح کرد. موستانگ با فروش بیش از یک میلیون دستگاه در ۱۸ ماه اول تولید، موفقیت خیره‌کننده‌ای را به دنبال داشت.

دوج کاروان

در سال ۱۹۸۳، کرایسلر با عرضهٔ دوج کاروان و پلیموث وویاجر، حمل‌ونقل خانوادگی را برای همیشه تغییر داد. این شرکت با ارائهٔ خودرویی میان سایز با ظرفیت حمل هفت نفر، رانندگی آسان و کابین کاملاً تطبیق‌پذیر، خودروی خانوادگی جدیدی بنام مینی‌ون را تعریف کرد. مینی‌ون‌ها به‌سرعت جایگزین استیشن‌های سنتی شدند و در اروپا و ایالات‌متحده محبوبیت زیادی پیدا کردند تا جایی که در عرض یک دهه پس از معرفی دوج کاروان، تقریباً همهٔ خودروسازان غیرلوکس یک مینی‌ون در آمریکا عرضه کردند.

تسلا مدل S

تسلا مدل S تصویر خودروهای الکتریکی را کاملاً تغییر داد. تا پیش‌ازاین، خودروهای الکتریکی مدل‌هایی کند و کسل‌کننده بودند اما مدل S نشان داد یک خودروی الکتریکی هم می‌تواند لوکس، سریع و هیجان‌انگیز باشد. این ماشین همچنین اثبات کرد که صنعت خودروسازی آمریکا هنوز هم می‌تواند تحول‌آفرین باشد. مدل S به‌تنهایی تمام تصوری که از خودروهای الکتریکی وجود داشت را تغییر داد و به همین دلیل به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین مدل‌ها در تاریخ خودروسازی آمریکا جاودان خواهد بود.

شورلت کوروت C8

کوروت ۱۰ سال زودتر از پورشه ۹۱۱ یعنی در سال ۱۹۵۳ به بازار آمد و خیلی زود به یکی از نمادهای خودروسازی آمریکا تبدیل شد. این ماشین در طول تاریخ خود همواره پرفورمنس بالا را با قیمت پایینی ارائه می‌کرد تا قشر گسترده‌ای از جامعه بتوانند از شتاب و سرعت لذت ببرند اما کوروت C8 همه‌چیز را به سطح جدیدی ارتقاء داد. این ماشین با ترکیب موتور وسط، یک سوپراسپرت واقعی است و در پرفورمنس و تکنولوژی‌ با رقبایی که دو یا سه برابر گران‌تر هستند برابری می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۴ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (228 ديدگاه)

    کاش تاکر ورشکست نمیشد

    موافقم 60
    مخالفم 0
    1. Cyber truck punk

      ۲۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (143 ديدگاه)

      جای کاربر علی Chevy nova خالیه.
      بگو لامصب ماشالاه ( ماشاالله) رو.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. Black Z

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    تسلا چطور لوکس به حساب میاد ؟
    باز لوسید رو بگیم یچیزی . اما واقعا هنوز نفهمیدم چطور میشه تسلا رو لوکس حساب کرد .

    موافقم 40
    مخالفم 8
    1. misha

      ۱۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (84 ديدگاه)

      با جا دادن صفحه نمایش بزرگ( هیچکس هم علاقه ای به بحث در مورد کاربردی بودن یا نبودن این تلویزیون توی کنسول وسط نداره!) البته که تسلا در مورد متریال و تکنولوژی کابین در سطح بالایی قرار داره اما مسئله اینجاس که تو دنیای امروز تقریبا تمام این موارد تو خودروهای متوسط هم بکارگرفته میشه

      موافقم 17
      مخالفم 3
      1. datsun

        ۱۸ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (3598 ديدگاه)

        طبق بررسی ها گواه از کیفیت متوسط متریال و مونتاژ افتضاح قطعات رو میده صرفا به خاطر تجهیزات و آپشنهای که داره تو رده لوکس قرار میگیره و خبری از چرم چوب با کیفیت نیست

        موافقم 21
        مخالفم 9
        1. Tesla

          ۱۸ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (654 ديدگاه)

          با همون متریال متوسط و مونتاژ افتضاح فعلا جاپونی ها رو تو هر مقایسه و آماری سرویس کرده ( همین چند روز لکسوس اومد الگو ما تسلا هست !! ) 😉🤣🤣🇺🇸🇺🇸⚡️💪

          موافقم 17
          مخالفم 36
      2. P

        ۱۸ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (290 ديدگاه)

        الان یجوریه که اگه تلویزیون بزارن رو داشبورد میشه طراحی نواورانه ،اگه نزارن میشه طراحی قدیمی ،هرچیم تلویزیونه بزرگتر باشه نواورانه تره 🤦‍♂️

        موافقم 27
        مخالفم 3
      3. parhamiof

        ۱۸ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (744 ديدگاه)

        منطق تسلا:هرچی ماشین مدلش بالاتر تلویزیونش بزرگتر
        یه مدل دیگه بده بیرون فکر کنم تلویزیون 55 اینچ ایکس ویژن میزاره روش

        موافقم 14
        مخالفم 4
    2. علی

      ۱۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (173 ديدگاه)

      راست میگه تسلا فقط یه ماشین برقی معمولیه هیچ تجمل بازی جز مانیتور وسطش نداره

      موافقم 7
      مخالفم 5
  3. datsun

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3598 ديدگاه)

    فورد t بزرگ ترین خدمت رو به شهرهای آمریکا کرد اول باعث شد که حتی قشر پایین هم بتونن ماشین داشته باشن و فقط کالای سرمایه دارها نباشه و دوم نجات شهرهای آمریکا از بحران پهن بود که بد طور شهرها رو درگیر کرده بود

    موافقم 32
    مخالفم 0
  4. فرشاد

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    الدزمبیل راکت
    دکتر هادسون زمانه ش
    کرایسلر ایرفلو هم عالی بود

    موافقم 9
    مخالفم 0
  5. حمیدرضا

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (198 ديدگاه)

    عجیبه هنوز اقا ماشالا کامنت نذاشته

    موافقم 8
    مخالفم 3
  6. OM.01

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (432 ديدگاه)

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cord_810/812
    جای کورد 812 /810 خالی بود. ماشینی بود که راحت از لحاظ شتاب تاپ اسپید نوآوری طراحی یه 15 سالی جلو بود. یکی از ماشین های مورد علاقم هست.

    .

    دوزنبرگ سری J شاهکار بود. اللخصوص نسخه SSJ. کرایسلر ایرفلو واقعا اون دوره ماشین خوبی بود هم از لحاظ طراحی و هم از لحاظ ایمنی و هم از لحاظ جاداری کابین. اولدزموبیل 88 هم یکی دیگه از ماشینای مورد علاقمه اونم در دوره خودش خوب بود.

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. amir

      ۱۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2627 ديدگاه)

      دوزنبرگ چی شد آخر

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. علی یوسفی

        ۱۸ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (255 ديدگاه)

        کاربر عزیز امیر دوزنبرگ ورشکست شد و فعالیتش دیگه ادامه پیدا نکرد جی لنو هم چندین نمونه خاص و گرون قیمت دوزنبرگ داره حتما اونا رو ببینید.

        موافقم 3
        مخالفم 0
  7. پیام

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1916 ديدگاه)

    آمریکا تو اکثر چیزا تاریخ ساز هست 🇺🇸🇺🇸🇺🇸🇺🇸

    موافقم 30
    مخالفم 10
  8. R@min

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1798 ديدگاه)

    کوروت ZR1 تو نوربرگرینگ دیده شد، امیر جان خبرشو بزارین.

    موافقم 11
    مخالفم 0
    1. blackwing

      ۱۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1015 ديدگاه)

      به نظر میاد تیم کوروت از نوربرگ رینگ فقط برای تحقیق و توسعه ماشیناش استفاده میکنه و قرار نیست دیگه باهاشون رکورد ثبت کنه ، از C7 Z06 به بعد هیچ رکوردی ثبت نکردن !
      حتی C7 ZR1 هم با حضور گسترده‌ای که داشت و تست‌های خیلی زیادی که سال ۲۰۱۸ روش انجام دادن هیچوقت رکورد ثبت نکرد
      همین C8 Z06 راحت رکورد زیر ۷ دقیقه میتونه بزنه ولی نمیدونم چرا شورولت اینکارو نمیکنه ، قرار بود تابستون امسال رکورد زی او سیکس رو ثبت کنن ولی نکردن

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. R@min

        ۱۸ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1798 ديدگاه)

        درگیر رکورد نباشین، تکنولوژی یه محصول نمایانگر تواناییش هست.

        تو نوربرگرینگ رکورد نزدن که خیلی ضد حال بود ولی تو ۱۰ تا پیست دیگه از تمام سوپراسپرت های تنفس طبیعی سریع تر بوده، اونم بدون تیم و راننده های رسمی.

        موافقم 14
        مخالفم 6
    2. دانیال_Surrey،England

      ۱۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2818 ديدگاه)

      خبری نیست واقعا،فقط کاور سنگینشو برداشتن.
      میان دور دور میکنن و هیچ رکوردی هم نمیزنن،استونم((والکری)) که انگار با بنز قرار داد بسته تا مدت نامشخصی حق زدن رکورد وان رو تو نوربرگ نداری وگرنه از موتور خبری نیست!!
      کلا فقط پورشه به هواداراش حال میده.

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۱۸ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1798 ديدگاه)

        همون کاور برداشتن نکات جالبی نشون داد همیشه که نباید رکورد باشه 😄

        والکری و والهالا از قبل برنده هستن اصلا نیازی هم رکورد زنی ندارن.

        موافقم 7
        مخالفم 1
        1. blackwing

          ۱۸ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (1015 ديدگاه)

          ثبت رکورد میتونه خیلی هیجان انگیز باشه در عین حال کُری خوندن و ادعا در برابر رقبا ، کاری که کوروت نسل هشت خیلی خوب و راحت میتونه انجامش بده

          C8 Z06 واقعاً یه سلاح مخوف برای پیسته ، فقط سایز لاستیک‌هاش فریاد میزنه 😃🤌🏼

          موافقم 13
          مخالفم 1
  9. JDM سابق

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    چقدر عکس مقاله زیباست
    درباره خودروهای لیست هم واقعاً نمیشه چیزی گفت، تک تکشون عالی هستن

    موافقم 9
    مخالفم 0
  10. علی یوسفی

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (255 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت مکتب تعالی گرایی رالف والدو امرسون در ایالات متحده کارآفرینان و نوآورانی رو تربیت کرد که صنعت رو در خدمت هدف جاودانگی و الهی بودن انسان میدونستن نتیجه هم خلق سیستم های کارامد و طراحی های افسانه ای و بینظیری شد که به نظر من از قلم انداختن حتی یکی از اونها هم کم لطفیه هنری فورد با همین مدل t و وینسنت بندیکس با مدل های جاودانه پاکارد و ویرژیل اکسنر با طراحی های انقلابی کرایسلر و مخصوصا مدلی که برای شاه ایران طراحی کرد و ریچارد مینستر فولر با ساخت دایمکسیون همه و همه پرچم ایالات متحده آمریکا رو بالا نگه داشتن و امروز خودروسازی آمریکا باید قدردان این بزرگان باشه.

    موافقم 5
    مخالفم 0
  11. Enzo Ferrari 2008

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    این بود از خدمت آمریکان کارز

    موافقم 11
    مخالفم 0
  12. محسن

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (162 ديدگاه)

    امریکایی ها از اول پس عاشق وی ۸ شده بودن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  13. مهدی

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    تاکر😍 حیف توواقعا کاش هنوزم بودی…🖤

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. ابوالفضل

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (218 ديدگاه)

    مقاله بسیار عالی بود 👍🏻
    سرگذشت چندین ساله آمریکن کارز و خدماتشون
    برای تاکر خیلی حیف شد که ورشکست شد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. Ardavan Eslami

    ۲۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    چرا دوج چارجر یا دیمن رو مطرح نکرده اونا هم انقلابی بودن.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا