مزدا

معرفی کانسپت خیره‌کنندهٔ مزدا ویژن کوپه در نمایشگاه توکیو

مزدا در نمایشگاه توکیو امسال کانسپت فوق‌العاده‌ای بنام ویژن کوپه را رونمایی کرده است. درحالی‌که قبلاً شایعه شده بود که مزدا کوپهٔ اسپرت RX-9 را در نمایشگاه توکیو رونمایی خواهد کرد، سازندهٔ ژاپنی در نمایشگاه خانگی‌اش با رونمایی از کانسپت ویژن کوپه، فصل آیندهٔ زبان طراحی Kodo خود را در قالب یک سدان کوپهٔ زیبا معرفی کرده است.

مزدا ویژن کوپه کانسپت

این کانسپت بشدت تحت تأثیر کانسپت RX-Vision طراحی شده که در نمایشگاه توکیو ۲۰۱۵ رونمایی شد. تصویر زیر نشان می‌دهد که بین این دو کانسپت چقدر شباهت وجود دارد به‌نحوی‌که کاپوت کشیده، تمایل کابین به سمت عقب، سقف منحنی و فرم دماغهٔ آن‌ها کاملاً مشابه یکدیگر است. این شباهت تا جایی است که این دو کانسپت مانند نسخه‌های دودر و چهاردری از یک ماشین به نظر می‌رسند.

مزدا می‌گوید کانسپت ویژن کوپه مطابق «نسبت طلائی کوپه‌های کلاسیک» طراحی شده است. در سطوح بدنه به زیبایی با خطوط بازی شده است و حجم پردازی‌ها و منحنی‌های زیبایی در طرفین خودرو دیده می‌شود. در جلوی خودرو نیز با کاپوتی که تا بالای جلوپنجره ادامه یافته، نمایی برجسته ایجاد شده است. در اینجا همچنین چراغ‌های جلوی باریک به سمت عقب تا روی گلگیرها کشیده شده‌اند.

همانند کانسپت دودر RX-Vision، خط سقف ویژن کوپه نیز تقریباً همانند یک نیم‌دایره است که به زیبایی به صندوق بار ختم می‌شود. این در حالی است که فرم چراغ‌ها و نمای عقبی خودرو نیز مزدا MX-5 را به یاد می‌آورد. در اینجا چراغ‌های سه‌بعدی عقب به شکل زیبایی با اسپویلر کوچکی عقب ادغام شده‌اند درحالی‌که در بخش پایینی این قسمت هم چهار سر اگزوز به چشم می‌خورد.

مزدا برای طراحی کابین این کانسپت از مفهوم معماری ژاپنی الهام گرفته تا سرنشینان احساس راحتی و نشستن در محیطی طبیعی داشته باشند. برای رسیدن به این هدف در داخل این کانسپت تودوزی چرمی، تریم چوبی و صفحه آمپر آنالوگ کار شده است. در میانهٔ اتاق هم یک کنسول مرکزی بزرگ قرار دارد که تا بین صندلی‌های جلو ادامه یافته است.

در این کنسول؛ دسته‌دندهٔ زیبایی برای گیربکس دستی خودرو دیده می‌شود و برای راننده هم یک غربیلک فرمان سه پرهٔ ساده در نظر گرفته شده است. همانند بسیاری از خودروهای مدرن، کانسپت ویژن کوپه هم به یک صفحه‌نمایش لمسی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز است اما برخلاف آن‌ها، زمانی که از این نمایشگر استفاده نمی‌شود به داخل داشبورد می‌رود و تنها زمانی که لازم است بیرون می‌آید.

فعلاً هیچ جزئیاتی از قوای محرکهٔ این کانسپت اعلام نشده است اما طبق گفته‌ها و گزارشات اخیر، احتمالاً ویژن کوپه به پیشرانهٔ وانکل مجهز خواهد بود. این در حالی است که مزدا گفته است که ممکن است از این پیشرانه صرفاً به‌عنوان یک افزایش‌دهندهٔ بُرد برای قوای محرکهٔ الکتریکی خودرو استفاده گردد.


کانسپت ویژن کوپه پس از کانسپت RX-Vision دومین طرح اسپرتی است که از سوی مزدا معرفی می‌شود و به‌احتمال‌زیاد نشان‌دهندهٔ اضافه شدن یک مدل اسپرت به سبد محصولات این برند ژاپنی است. بااین‌حال متأسفانه هنوز زمان معرفی این خودرو مشخص نیست و فعلاً باید منتظر اعلام تاریخی از سوی مزدا برای رونمایی از خودرو اسپرت جدید آن باشیم.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. me84

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1775 ديدگاه)

    .
    هیچ ایرادی به طراحیش وارد نیست. هیچ، هیچ،هیچ.
    بینظیر، با شکوه و فوق العاده.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Reza

      ۴ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (88 ديدگاه)

      واقعا زیباست
      طراحیش هم خیلى تخیلى نیست
      به نظر میاد بشه با تغیراتى نه چندان زیادى بشه تولید انبوهش کرد

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. شاهين

      ۴ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (859 ديدگاه)

      خدا کنه با کمترین تغییرات ممکن نسبت به ابن کانسپت ساخته بشه….این غولی که من دارم میبینم در قامت یه سوپرکار داره وارد میدون میشه.واقعا طراحی های مزدا ١٠ سال جلوتر از زمان خودشه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    3. حالا یکی

      ۵ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (73 ديدگاه)

      هیچ ایرادی به طراحیش وارد نیست اگه طراحی رو فقط در زیبایی ببینیم. اما در کاربردی بودن طراحی اولین ایرادی که داره؛ جلوتر بودن سر کاپوت از بقیه اجزا در جلو اتومبیل هست. یعنی اول کاپوت جمع میشه تازه میرسه به سپر نداشتش.
      کمپانی هوندا برخلاف بسیاری از دیگر کمپانیها به طراحی سپرجلو برای ماشین بطور محسوس توجه کرده و این نکته را در تمام محصولاتش رعایت میکنه.
      برندهایی مثل لکسوس سپر رو کنار گذاشتند اما در ضربات نه چندان شدید، آسیبی به کاپوت وارد نمیشه.
      اما مزدا کلاً نوک کاپوتش ازتمام اجزا جلوتره و این عیب بزرگیه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. me84

        ۵ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (1775 ديدگاه)

        .
        نکته جالبی بود “حالا یکی” اصلا تا حالا بهش توجه نکرده بودم. ممنونم ازت.
        اما کانسپتهای جدید هوندا هم همینطوری هستن. نوک کاپوت با نوک سپر یکیه. یه بار دیگه به دو تا کانسپت جدید هوندا نگاه کن.
        تو مدلهای در حال تولید هم من فرقی بین هوندا و بقیه نمیبینم.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  2. sina

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    زیباترین سدانی که من تا امروز دیدم.
    kai که معرفی شد فوق العاده بود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. ناشناس

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (262 ديدگاه)

    واوووو. چه میکنن این ژاپنی ها. فوق العادست طراحی هاشون. غوغا کردن تو توکیو. به نظرم با توجه به کانسپت های شرکت های مختلف دنیا، بهترین طراحی های آینده رو ژاپنی ها خواهند داشت.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. مهدی

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1290 ديدگاه)

    شبیه محصولات استون مارتین هستس بلاخره یکم کپی هم لازمه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. M

      ۴ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (227 ديدگاه)

      دقیقا! ینی خوده استایل استون DB11 به چشم میخوره

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  5. مختار

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (75 ديدگاه)

    شما نمی دونم ولی به نظر من هرچه کابین خودروها به عقب خودرو نزدیکتر میشه خیلی زیباتر میشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. Efk

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (211 ديدگاه)

    طراحیای مزدا محشره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. David

      ۴ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (49 ديدگاه)

      ای کاش کانسپت نبود و با همین چهره به عنوان یه مدل تولیدی معرفی میشد ! واقعا شاهکاره ! نمیدونم چی بگم واقعا ! مزدا جان اگه اینو با همین قیافه تولید کنی میشه جز زیباترین ماشینای تاریخ خودروسازی.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  7. نت

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (363 ديدگاه)

    کاپوت جلو خوب کشیده هست ولی شیشه عقب ماشین چسبیده به صندوق عقب که شبیه پورشه پانامرا شده جالب نیست . اگرعقب ماشین و صندوق عقب یه کم کشیده تر بود زیباتر میشد.نکته منفی دیگر چراغ عقبش که مثل فراری هست زشته

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. نت

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (363 ديدگاه)

    طراحی بیرونی زیبایی داره به غیر از عقب ماشین که کشیده نیست و چراغ عقبش

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. ShoMpeT

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (270 ديدگاه)

    همه کمپانی ها کانسپت های قشنگی توی نمایشگاه ها میارن، ۹۹ درصد اونها تولید نمیشن، اون ۱ درصد هم که تولید میشه آدم حالش بهم میخوره نگاهش میکنه (در مقایسه با کانسپت البته). کانسپت جدید مزدا ۳ رو هم ببینید، بسیار بسیار زیبا شده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. sina

      ۴ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      دقیقا
      البت یه مصاحبه از یکی از مدیرای مزدا بود که گفته بود نسل جدید مزدا ۳ که قرار فک کنم تو نمایشگاه لس انجلس معرفی بشه خعلی از المان های کانسپتش وجود داره.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  10. نت

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (363 ديدگاه)

    کسی میدونه علت اینکه جدیدا همه دارن شیشه عقب مشین رو میچسبونند به صندوق عقب چیه؟صندوق عقب ماشین باید کشیده باشه مثل ایودیa8 که عقبش کشیده هست و باعث زیبایی a8 شده.ماشینای تسلا هم داره همینجوری طراحی میشه و صندوق عقبش کشیده نیست و زشته

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. mehran911

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1973 ديدگاه)

    واقعا زیباست
    زیبایی در عین سادگی
    با نگاه به طراحی های مزدا و bmw و جگوار من احساس میکنم دارم به موجود زنده نگاه میکنم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. نت

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (363 ديدگاه)

    ماشینای تسلا همه مدلهاش صندو ق عقبشون شده مثل صندوق عقب پراید۱۴۱ – خیلی زشته

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. حمید ع

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (235 ديدگاه)

    واقعا مزدا زیباترین طرحها رو داره..یکی از معدود کمپانیهایی که چراغ رو کوچک و مفید در میاره و تو زیبایی نمای جلو و عقب گمشون می کنه..برعکس کره ایها که میخوان با چراغهای بزرگ بشکلهای عجیب و سر در گم به جلو و عقب محصولاتشون نما بدن..

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. مهران

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (300 ديدگاه)

    خیلیییی خوبه مخصوصا از جلو

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  15. Achtung

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (381 ديدگاه)

    طراحیش خیلی خوبه از ژاپنیها بعید بود ولی مشخصه پشتش از فراری و جلوش از استون مارتین کپی شده ولی ژاپنیها طرحهای خوب رو تولید نمیکنن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. شاهين

      ۵ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (859 ديدگاه)

      عقبش که مزدا میاتا عه…سرچ کن…جلوش هم مثل مدل های جدید ٣ میمونه اگه از نزدیک دیده باشی مزدا ٣ ٢٠١۶ رو.کپی از خودشه.از غریبه نیست

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  16. Fit Demon

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1852 ديدگاه)

    حفظ اصالت در عین تغییرات زیبا و پیش به سوی پخته شدن طراحی

    متاسفانه برای بعضی خودروساز ها، حفظ اصالت به معنای دست نزدن به ظاهر خودرو هست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. آرمین

    ۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (80 ديدگاه)

    واقعا مزدا بهترینه.یه سوپر اسپرت واقعی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. سید مهران میرابوالقاسمی

    ۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (259 ديدگاه)

    اخه بعضیا می گن شبیه استون مارتینه اخه عزیزم مزدا سال ۲۰۱۰ کانسپت کوگایی را با صراحی کودو معرفی کرد که همه چیش شبیه مزداهای امروزی هستن ودر واقع کمپانی های دیگه از مزدا تقلید کردن عزیزم حالا افتاد.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  19. حسین وی

    ۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (463 ديدگاه)

    مزدا سال دیگه مدا ۳ جدید رو میده بعد ما اینجا مزدا ۱۰ سال پیش رو به اسم نیو میخریم 😐 جدا از اینا ما یه مدل ۸۷ شو داریم واقعا فوق العادس شما تو نت سرچ کنید صفحه کیلومتر مزدا ۳ مدل ۲۰۰۴ رو با بی ام ۳۱۸ ۲۰۰۴ و بنز C200 2004 مقایسه کنید میفهمید مزدا از زمان خودش جلو تره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  20. Mahdi

    ۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (39 ديدگاه)

    چرا این جور ماشین ها رو معرفی می کنن ولی نمی سازنشون؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  21. mehran.Jy

    ۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (231 ديدگاه)

    اله زیبایی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  22. مهدي

    ۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    با اینکه از خودروی مزدا خیلی استقبال نمی کنم ولی این مدل خیلی خوب طراحی شده به خصوص فضای داخلش در عین اسپرت بودن آرامبخش هم هست و حس داخل خونه رو به سرنشین میده.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  23. Hamedsdi

    ۷ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پشتش شبیه فراری نیست؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا