چشم اندازمزدا

راهنمای خرید مزدا 3 نیو دست دوم؛ مشخصات، قیمت سدان و هاچبک تیپ 3 و 4

در بازار خودروهای کارکرده، مزدا ۳ همچنان پرتقاضا و محبوب است. این محصول با تیپ‌های مختلف توسط گروه بهمن در ایران مونتاژ شد.

فقدان خودروهای صفر کیلومتر با قیمت منطقی، مشکل عجیب بازار ایران است. این شرایط از سال ۱۳۹۶ تا کنون ادامه داشته و معضلی ۷ ساله است که ظاهرا امیدی به حل آن نیست. مدل‌های اقتصادی از برندهای ژاپنی، مثل تویوتا و هوندا و مزدا، در سراسر دنیا توسط افراد با درآمد متوسط جامعه قابل خرید هستند اما مردم ما چنین امکانی ندارند.

بیشتر بخوانید:

مزدا EZ6 هیبریدی و برقی آفتاب خودرو
↵مزدا ۳ جدید مشخصات مدل ۲۰۲۴ در ایران

سال ۱۳۸۰ مزدا ۳۲۳ مونتاژ بهمن به تعداد بالا در ایران عرضه شد و مورد توجه قرار گرفت. حدود ۵ سال بعد، اولین سری مزدا ۳ به مصرف کننده ایرانی رسید و نسل جدید با نام مزدا ۳ نیو از ۱۳۸۹ وارد بازار شد. تا سال ۱۳۹۸ انواع مزدا ۳ نیو با دو نوع بدنه‌ی هاچبک و صندوق‌دار وجود دارند. حدود ۱۰ سال مونتاژ این خودروها توسط بهمن موتور، باعث فاصله قیمتی نسبتا زیاد یک تا ۲/۵ میلیارد تومان شده است. به بیان ساده‌تر، نسخه‌ی فول تولید ۱۳۹۸ کم‌کار ۲/۵ برابر مزدا ۳ مدل ۸۹ قیمت دارد!

دیگر نکته‌ی مهم اینکه مزدا ۳  هاچبک در ایران، فقط تا سال ۱۳۹۱ تولید شد و بعد از آن، فقط نسخه‌ی سدان توسط بهمن موتور به بازار ایران رسید. به همین دلیل، خریدار مزدا ۳ سدان مدل ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ معمولا امکانات و آپشن‌های بیشتری در اختیار دارد.

نسل چهارم مزدا ۳ نیز به تازگی وارد ایران شده اما هنوز تحویل مشتری نشده است. آفتاب‌خودرو واردکننده‌ی مدل ۲۰۲۴ خواهد بود و احتمالا برای خریدار اولیه، قیمت ۲/۵ تا ۳ میلیارد وجود خواهد داشت. همچنین می‌توان اطمینان داشت مزدا ۳ های جدید بازار ایران، مونتاژ چین باشند و فعلا فقط با نسخه‌ی سدان، همراه موتور ۲ لیتر ۱۸۶ اسب بخار عرضه شوند.

طراحی بیرونی و نمای بدنه مزدا ۳ نیو

برای مدل سدان، طول ۴۵۸۰ و عرض ۱۷۵۵ و ارتفاع ۱۴۷۰ با فاصله محوری ۲۶۳۹ میلی‌متر وجود دارد. طول نسخه‌ی هاچبک، ۱۲ سانتی‌متر کمتر است و از دیگر زوایا، تفاوتی با مزدا ۳  سدان ندارد.

از نکات جالب در طراحی مزدا ۳ موجود در ایران (نسل دوم) تشابه ادوات بدنه برای مدل‌های صندوق‌دار و هاچبک در نمای روبرو است. این خودروها، از نظر چراغ عقب و سپر پشت، متفاوت هستند؛ پس مدل هاچبک که تیراژ تولید کمتری نسبت به نسخه‌ی سدان دارد؛ بیشتر با کمبود لوازم یدکی روبرو است.

از سویی دیگر، علاوه‌بر گلگیر شیشه‌ی پشت و درپوش صندوق، تفاوت‌های خاصی بین مزدا ۳  هاچبک و صندوق‌دار وجود دارد. اگر به ستون وسط و درهای عقب نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که حتی شیشه‌ و پنجره‌ی این خودروهای نیز متفاوت است. برش‌های بدنه به خوبی نشان‌ می‌دهند که تصادف احتمالی برای مزدا ۳ هاچبک، روی نیمه‌ی عقبی خودرو، هزینه‌ی بیشتری نسبت به مزدا ۳  سدان خواهد داشت.

طراحی داخلی و نمای کابین مزدا ۳  نیو

تیپ‌های مختلف مزدا ۳ در ایران، امکانات متفاوت دارند. پیش‌تر گفته شد که مدل هاچبک فقط تا ۱۳۹۱ روی خط تولید باقی ماند. این خودروها اصطلاحا تیپ ۳ هستند اما مزدا ۳ سدان‌ مدل ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ تیپ ۴ محسوب می‌شوند.

مهم‌ترین تفاوت‌ تیپ ۳ و ۴ در کابین با نمایشگر لمسی مشخص است. ماینتور لمسی، طبیعتا با دوربین پارک ارایه می‌شود و مزدا ۳ سدان در سال‌های آخر تولید را جالب‌تر از مدل هاچبک نشان می‌دهد. همچنین، بعضی جزئیات مربوط به طرح سیلندری داخل پنل‌ها در تیپ ۳ و ۴ متفاوت است.

مزدا ۳ نیو در کلاس کامپکت عرضه شده و طبیعتا راحتی خودروهای سدان مثل کمری را فراهم نمی‌کند. مزدا ۳ با صندلی‌های چرم و راحت، مناسب استفاده‌ی طولانی مدت برای ۲ سرنشین بلند قد در ردیف جلو است. به این ترتیب، افراد درشت‌اندام روی صندلی‌های عقب، راحتی لازم برای سفرهای بین شهری ندارند. در مدل سدان، صندوق ۴۳۰ لیتر و نسخه‌ی هاچبک ۳۴۰ لیتر است که البته با جمع‌کردن ردیف دوم، بیش از ۱۰۰۰ لیتر فراهم می‌کند.

پیشرانه وتجهیزات فنی مزدا ۳ نیو سدان و هاچبک

موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی، شاید مهم‌ترین دلیل خریداران برای مزدا ۳ نیو باشد. قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۱۸۷ نیوتن‌متر، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه فراهم می‌کند که البته برای مدل هاچبک، حدود ۹ ثانیه است. گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک با امکان تعویض دستی (تیپ ترونیک)، میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر برساعت، دیگر اطلاعات فنی مزدا ۳ نیو در ایران هستند. برخلاف آنچه بسیاری از مردم فکر می‌کنند، اختلاف وزن مزدا ۳ سدان و هاچبک مونتاژ بهمن، چندان زیاد نیست و در حدود ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم است.

رینگ ۱۶ اینچ با تایر ۲۰۵ میلی‌متر، سیستم صوتی با ورودی AUX و  قابلیت کنترل از روی فرمان همراه ۶ بلندگو، فرمان الکتروهیدرولیک با قابلیت تنظیم در ۴ جهت،  کروز کنترل،   تهویه مطبوع خودکار،  گرمکن صندلی جلو با قابلیت تنظیم در پنج دمای متفاوت، ساعت دیجیتال، مه‌شکن جلو و عقب، قفل مرکزی و ریموت کنترل، سیستم ضدسرقت و دزدگیر، آینه جانبی برقی تاشو همراه با چراغ راهنمای بغل و گرمکن آینه،  سانروف،  روشن شدن خودکار چراغ‌ها (سنسور نور)، روکش چرم صندلی‌ها، استارت دکمه‌ای،  چراغ‌های جلو زنون، تنظیم خودکار زاویه چراغ‌های جل، برف‌پاک‌کن خودکار (سنسور باران) ،  چرخش همزمان چراغ‌های جلو با فرمان (AFS) ، شیشه شوی چراغ‌های جلو، قابلیت تعویض دنده بصورت دستی از روی فرمان، امکانات مزدا ۳ نیو تیپ ۳ و ۴ هستند.

در بحث ایمنی ۶ کیسه هوا شامل ۲ بالشتک پرده‌ای طرفین اتاق، سیستم کنترل پایداری (DSC)   ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع هوشمند (EBD) سیستم کنترل لغزش (TRC)  و ترمز کمکی  (BA)وجود دارند.

قیمت مزدا ۳ نیو سدان و هاچبک دسته دوم در بازار

هم‌اکنون برای خرید مدل هاچبک و صندوق‌دار ساخت ۱۳۸۹ با کارکرد ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار کیلومتر، بودجه‌ی یک میلیارد تومانی لازم است. نسخه‌های کم‌کار البته تا ۱/۵ میلیارد تومان نیز معامله می‌شوند. پرداخت ۲ میلیارد تومان برای مزدا ۳ مدل ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ به شرط سلامت بدنه و کارکرد کمتر از ۱۲۰ هزار کیلومتر، انجام می‌شود.

در بازار ایران، خودروهای چینی صفر کیلومتر، مهم‌ترین رقبای مزدا ۳ دست دوم هستند. مثلا X55 مدیران خودرو با قیمت ۱/۴ میلیارد تومان، نه‌تنها یک کراس‌اور خانوادگی دارای گارانتی ۵ ساله محسوب می‌شود، شتاب و قدرت مشابه مزدا ۳ قدیمی فراهم می‌کند. انواع سدان‌های چینی، مثل آریزو ۶ مدیران خودرو، شاین مکس ایران خودرو، جک KMC J7 و ریسپکت بهمن موتور، ارزان‌تر از مزدا ۳ دست دوم مدل ۱۳۹۸ هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۳ رای

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. Spooke

    ۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    مزدا ۳ یه نسخه پرفورمنس داشت به اسم Mazda Speed 3 که از انجین ۴سیلندر ۲.۳ لیتری توربو استفاده میکرد . ۲۶۰ اسب قدرت داشت ولی فقط دف جلو . شتابش حدود ۵ – ۶ ثانیه بود . فکر نکنم تو ایران باشه . اما در کل خیلی جذاب بود مخصوصا با یه کیت واید بادی

    https://static0.carbuzzimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2024/03/576094-5.jpg

    موافقم 29
    مخالفم 3
    1. ۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4990 ديدگاه)

      خیلی قشنگه واقعا این ماشین خوبیه ولی واقعا الکی گرونه

      موافقم 35
      مخالفم 4
      1. برسام

        ۵ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        آره دقیقاً

        موافقم 19
        مخالفم 4
    2. رضامندی

      ۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (198 ديدگاه)

      مزدا ۳ جدید فیس لیفت تیپ 4 که آخرین مدل موجود 1398 هست.
      با سه رنگ مشکی، نقره ای و سفید
      در دیوار تهران با کارکرد نزدیک به صفر ( 5 تا 10 هزار کیلومتر ) به قیمت 2.400 تا 2.600 میلیارد تومان به لطف دلالان معامله میشه.
      همین مدل 1398 اما کارکرده ( 70 هزار کیلومتر ) با قیمت 2.150 تا 2.250 میلیارد تومان معامله می‌شود.
      تاریخ: 1403/9/5

      موافقم 11
      مخالفم 4
  2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2948 ديدگاه)

    عجایب بازار ایران:
    مزدا 3 قدیمی 1385تا 1388
    مزدا 3 نیو قدیمی 1389 تا 1398
    مزدا 3 نیو جدید 1403 تا 1404

    موافقم 57
    مخالفم 4
    1. حسام

      ۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (198 ديدگاه)

      اون مزدا 3 قدیمی همون مزدا 323 هست؟
      بنظرم آدم یدونه مزدا 323 تمیز بخره که شاسی و ستون ها پلمپ باشه و از لحاظ فنی هیچ ایرادی نداشته باشه شرف داره به پراید و تیبا و ساینا و کوئیک و حتی 206 تیپ 2.

      موافقم 39
      مخالفم 9
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۵ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (2948 ديدگاه)

        مزدا 323 از 1380 تا 1385 تولید شد
        حدود قیمت مزدا 323 الان 300 تا 400 میلیون تومان هست
        که البته 300 تا 500 هزار کیلومتر هم کار کرده

        موافقم 33
        مخالفم 4
        1. ۵ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (4990 ديدگاه)

          یدونه حدود ۲۰۰ تا کار پیدا کنیم بگیریم ارزش داره تیونینگ کنیم مدل ۸۴ یا ۸۳ ولی فیس جدید چون ۸۵ و ۸۶ الکی گرونن یکم ولی از ماشینای ایرانی بهتره

          موافقم 10
          مخالفم 4
        2. حسام

          ۵ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (198 ديدگاه)

          درسته آقای اشتری ولی کارکرد رو بالا گفتید، با این کارکرد همون ماشین صفر سایپا انتخاب بهتریه. منظور من چیزی زیر 180 هزارتاست. که با 400 میلیون من چند مورد برای فروش میشناسم.

          موافقم 8
          مخالفم 12
      2. ایمان چراغی

        ۷ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        عالی

    2. ۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4990 ديدگاه)

      البته مزدا ۳ قدیمی از ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹
      مزدا ۳۲۳ قدیمی از ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱,۱۳۸۲
      مزدا ۳۲۳ نیو فیس از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶
      مزدا نیو قدیمی هم ۸۷ طراحی شد ولی از ۸۹ اومد ایران

      موافقم 5
      مخالفم 3
    3. ۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4990 ديدگاه)

      ولی واقعا چه حیف شد مزدا ۳ نسل سوم تو ایران نیومد
      از ژاپن چیزی که به ماها رسید ماشینای اقتصادیش و نیسان وانته واقعا
      نه رفاقت ژاپنی دستمون رسید
      نه کفش ژاپنی
      حتی ماشینش هم دست پولدارامونه
      به جان خودم پولدار شم دست داداشم بگیرم برم ژاپن اونجا زن بگیرم سرو سامون بگیرم عاشق اونجام من
      آقا اشتری من یه ویدیو تو یوتیوب دیدم خیابونای ژاپن خیلی خوشگل بودن واقعا

      موافقم 26
      مخالفم 4
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۵ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (2948 ديدگاه)

        اگر ژاپن به سطح اول دنیا رسیده و پس از نابودی در جنگ های جهانی خیلی سریع بالا اومده
        یکی از مهم ترین دلایلش مردم بسیار سخت کوش و پرکار هست
        حتی امروز هم برای ژاپنی‌ها 15 ساعت کار مفید در روز عجیب نیست

        موافقم 42
        مخالفم 3
        1. ۵ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (4990 ديدگاه)

          آره به هرحال اونا ژنشون فرق داره ما نمیتونیم ۱۵ ساعت کار کنیم اونا میتونن اونا امید به یه چیز دارن ما به هیچی امید نداریم تا امیدیم ناراحتیم با عشق کار نمی‌کنیم و اکثرمون شغلی رو که میخوایم توش فعالیت کنیم نمیتونیم داشته باشیم(کارخونه دار بودن)

          موافقم 21
          مخالفم 4
        2. 🇰🇷

          ۵ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (130 ديدگاه)

          بنظرم در کنار سخت کوشی ژاپنیا ، چیزی که خیلی کمکشون کرد سیستم های صحیح و کارامده
          یعنی ممکنه شما ۱۰ – ۱۲ ساعت هم کار کنی اما راندمان خوب نداشته باشه . ژاپنیا اما طوری اجزا رو میچینن که بهترین خروجی رو بده . درواقع اتلاف به حداقل برسه
          اوج این نوع تفکر دهه ۷۰ و ۸۰ خودشو نشون داد و همون اصل Lean Management بود که تویوتا معرفی کرد و صنعت خودرو مخصوصا در امریکا رو تحت تاثیر قرار داد . راجبش کتاب های بسیار خواندنی هم منتشر شده

          این لینک هم جذابه و نمونه ای از تفکر تویوتا رو در زندگی واقعی نشون میده . از فرهنگ کایزن تا تفکر بلند مدت و نحوه برخورد با مشکلات و خلاصه سیستم کاری تویوتا که بارها توسط محققان بررسی شده و مقالات جالبی راجش منتشر شده

          https://www.sstlift.com/blog/toyota-production-system-and-lean-management

          موافقم 14
          مخالفم 2
        3. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۵ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (2948 ديدگاه)

          عوامل زیادی باید جمع بشن تا موفقیت صنعتی و اقتصادی شکل بگیره
          دوستی ژاپن با امریکا بعد از جنگ جهانی دوم و تبادل مالی با کل جهان، اگر نبود ژاپن به این سطح نمی رسید

          موافقم 32
          مخالفم 3
        4. مهران شاهوار

          ۵ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (76 ديدگاه)

          سلام خدمت جناب اشتری عزیز وقتت بخیر
          شما بین نیسان و مزدا ۳ نیو،هر دو کم کار و تمیز کدوم رو انتخاب میکنی.برای خانواده ۴ نفره

          موافقم 5
          مخالفم 2
        5. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۵ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (2948 ديدگاه)

          من ماشین چینی صفر کیلومتر به هر خودروی دیگری در دنیا که بیش از 200 هزار کیلومتر کار کرده باشه ترجیح می دم

          موافقم 31
          مخالفم 35
        6. 🇰🇷

          ۵ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (130 ديدگاه)

          بله قطعا مجموعه ای از عوامل نیازه

          موافقم 9
          مخالفم 2
  3. ۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4990 ديدگاه)

    مزدا نیو ماشین خوبیه فقط یکم قدیمی شده خیلی خوشگله از نسل سومش خوشگل تره با اینکه نسل دومه و هنوز هم بروزه آپشن های خوبی داره فقط صندلیش برقی نیست حیف شد و کاش یه نسخه با سقف پانا داشت و آنقدر الکی گرون نبود
    مزدا نیو صفر مدل ۹۸ حدود سه میلیارده!!
    ولی واقعا ماشین خوبی بود کاش پولش داشتیم یدونه میخریدیم و اینکه دیگه انقد ماشین چینی زیاد شده کی به این اهمیت میده کلی ماشین جدید اومده این ماشین یه زمانی سلطان جاده بود الان ولی قدیمی شده پیر ژاپنی شده ولی جالبه تو ایران ماشین بروزیه البته یه جورایی منو یاد ۲۰۶ میندازه من خوشم میاد ازش اگه زیر ۱ میلیارد بود خوب بود و رقیب مقیب نداشت اما الان تنها مزدا ۳ ای که ارزش خرید داره همون نسل اولش تو ایرانه که قدیمیه و اون مزدا ۳۲۳ ها برا تیونینگ عالی هستن و مزدا ۳ مدل ۸۹ و ۹۰ زیر ۱ میلیارد و ۱۰۰ ارزش خرید دارن اگه کارکرد زیر ۲۰۰ داشته باشن و فوقش دو لکه رنگ داشته باشه

    موافقم 6
    مخالفم 6
  4. mickeyy

    ۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (96 ديدگاه)

    مزدا ۳ نسل دوم مدلهای ۸۹-۹۸ نمونه های کم کارکرد دیگه ارزش خرید ندارن با رنج ۲ تومن میشه کرولا خرید چرا باید کرولا ۲۰۱۴ ۲۰۱۵ ول کنی بری مزدا ۳ مونتاژ ایران بخری

    موافقم 13
    مخالفم 3
  5. مهردادکمال

    ۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2000 ديدگاه)

    با ورود مزدای جدید قیمت اینا افت میکنه

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. M power

      ۶ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (393 ديدگاه)

      قیمت اینا افت نمیکنه. قیمت اونا میره بالا
      و در اخر بگم که تو ایران هیچ چیزی هیچ وقت ارزان نخواهد شد….

      موافقم 22
      مخالفم 7
  6. sassan gharachekloo

    ۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هیچ مطلب مهمی داخل این مقاله نبود و در آخر هم یه ریز ماله کشی کرد واسه محصولات چینی داخل مارکت ایران
    متاسفانه کلی مطلب مهم میشد در این مقاله گنجانید تا کمکی به خریداران محترم بکندبرای خرید این خودرو

  7. محمد

    ۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    واقعا شگفت زده شدم با این قیمت ها…دقیقا پنج برابر قیمت یک مزدا کار کرده در استرالیا…. تازه ما می گیم‌ گران‌ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا