مرسدس بنز

قهرمان اسبق فرمول یک ظاهراً صلاحیت راندن مرسدس EQXX را ندارد!

نیکو رزبرگ طی سال‌هایی که در فرمول یک حضور داشت ثابت کرد راننده‌ای تواناست؛ اما ظاهراً قهرمان اسبق فرمول یک سال ۲۰۱۶ صلاحیت راندن یک خودروی الکتریکی ۲۴۱ اسب بخاری را ندارد! رزبرگ در ویدئوی جدید خود که به‌صورت کامل روی یکی از جدیدترین کانسپت های مرسدس بنز یعنی ویژن EQXX تمرکز دارد نمی‌تواند این خودرو را براند. شاید او بهترین گواهینامه رانندگی دنیا برای مسابقات را داشته باشد اما گواهینامه R&D را ندارد. البته چنین اتفاقی کمی غیرعادی جلوه می‌کند هرچند قوای محرکه EQXX با همکاری تیم فرمول یک مرسدس-ای ام جی پتروناس توسعه یافته است. البته باید دانست این خودروی مفهومی روی قدرت تمرکز ندارد و همه‌چیز به ارائه حداکثر شعاع حرکتی ممکن ختم می‌شود.

در واقع به لطف آئرودینامیکی باورنکردنی، مجموعه باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی و سلول‌های خورشیدی روی سقف، این کانسپت می‌تواند با یک‌بار شارژ مسافت ۱۰۰۸ کیلومتری را طی کند و هنوز هم شارژ کافی برای پیمودن مسافت بیشتر را داشته باشد. البته EQXX محصولی تک ساخت است و اینکه مرسدس فقط به برخی افراد اجازه راندن آن را بدهد منطقی جلوه می‌کند. به این ترتیب حتی راننده اسبق فرمول یک باید کار راندن این خودرو را به بوریس بسپارد که یکی از مهندسان بخش تحقیق و توسعه مرسدس است. البته رزبرگ تحت تأثیر این فرد و تیمش قرار گرفته و می‌گوید کار فوق‌العاده‌ای انجام داده‌اند.

رزبرگ همچنین تحت تأثیر این کانسپت بوده و می‌گوید حس سبکی یا حداقل مرکز ثقل پایین را دارد. زمانی که از او درباره میزان سرعت EQXX پرسیده می‌شود رزبرگ می‌گوید تحت تأثیر شتاب گیری خودرو قرار می‌گیرد و بدنش به صندلی فشرده می‌شود. گفته‌های رزبرگ منطقی به نظر می‌رسد چراکه قدرت ۲۴۱ اسب بخاری در یک خودروی نسبتاً سبک می‌تواند خروجی زیادی برای یک راننده متوسط برای ترددهای روزمره باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. GMA

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    وقتی لوسید ایر با اون وزن و اندازه و قدرت بالا (البته با سرعت ثابت) تونست ١١٠٠ کیلومتر با یک بار شارژ طی کنه،فهمیدم برای طی مسافت زیاد الزاما نباید زیبایی طراحی را فدا کرد…:))

    موافقم 43
    مخالفم 10
    1. RezaRs

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (278 ديدگاه)

      خب باید تکنولوژی ساخت موتور و باطریشم داشت

      موافقم 14
      مخالفم 7
      1. RezaRs

        ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (278 ديدگاه)

        قصد هیت مرسدس بزرگو‌ندارم اتفاقا تو المان بهتری برقی هارو داره خصوصا به کوری چشم بی ام و i7 تو خوابش مگه رقیب قدری برا eqs بشه

        موافقم 8
        مخالفم 16
    2. ممد ژانگولر

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (3454 ديدگاه)

      واقعا انسان زیبا و خوشگلیه نیکو رزبرگ‌

      حیف این خانم یا آقا نیست نذارن سوار این ماشین زیبا بشه و انعکاس زیبایی دوچندان بشه ؟

      موافقم 1
      مخالفم 11
    3. M

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (174 ديدگاه)

      تو علم ایرودینامیک یک بحثی هست تحت عنوان جریانی کردن شکل اجسام برای اینکه ضریب درگ cd پایین بیاد و ساده ترین اصلش هم اینه که اجسام شبیه شکل یک قطره اب کشیده شده باشند( دقیقا شبیه کلاه دوچرخه سوارای توردو فرانس) و این ماشین طبق همین اصل ساخته شده مثلا نگاه کنید قسمت عقبش چقدر کشیده است این برای اینه که wake flow نداشته باشه و جدایش اتفاق نیوفته شبیه همین طراحی رو تو مکلارن speed tail هم میشه دید.حتی رینگ های ماشین رو نگاه کنید شکل پوشیده شده داره برای اینه که جریان turbulent ایجاد نشه.ی نکته جالب دیگه اینه که عرض ماشین کمه تا درگ فشاری کمتری داشته باشه یا لاستیک ها کم عرض و low grip هست تا برد ماشین بیشتر باشه.و اخرین چیز که خیلی جالبه اینه که ارم مرسدس در ماشین برچسبه(sticker) هست دوباره به خاطر علم زیبای ایرودینامیک!!!!!!!!
      به قول شاعر که
      علم باطن تو بیاموز و مپرس
      از خطاهای حواست ، شو امین
      گر به ظاهر تو نگاهی افکنی
      حق نیابی ، چون حقیقت در کمین
      اختلاف فهم ، آید زین شروع
      از حواس ، کی دارم آن علم یقین
      چون حقیقت خارج ازذهن وحواس
      جز یکی نبود ولی درکش چنین
      اختلاف فهم آید از حواس
      ورنه حق ، در خارج ذهنم مبین

      موافقم 8
      مخالفم 0
    4. Philipp

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1110 ديدگاه)

      اینم نمای جلوش نابوده فقط
      نمای عقب و پروفایل کناری واقعا زیبا هستن

      موافقم 2
      مخالفم 0
    5. پدرام

      ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (797 ديدگاه)

      درسته اما اینو بیشتر برای آیرودینامیک عالی این طور طراحی کردن

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. حامد

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (831 ديدگاه)

    این خودرو بجز آرم هیچ چیز دیگه ایش شبیه یک مرسدس بنز نیست… حس خوبی ازش نمیگیرم

    موافقم 39
    مخالفم 10
    1. Amard

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (752 ديدگاه)

      کم کم داریم به لحضات کل کل بنزینی درون سوز نزدیک میشیم و البته صد افسوس که چهل سال در محرومیت کامل به سر بریدم

      موافقم 9
      مخالفم 5
    2. TML BN

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      نه اصلا یک مسئله کلاس این خودرو چیه؟؟؟
      سدان سوپر اسپرت استیشن

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. Jdm باز

        ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1062 ديدگاه)

        سدان هست

        موافقم 9
        مخالفم 0
  3. Jdm باز

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    با این ایرودینامیک و حجم زیاد باتری، انتظار برد بیشتریو داشتم

    موافقم 12
    مخالفم 5
  4. تحت پیگرد

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (352 ديدگاه)

    آخه این چه طراحی بی حالیه وقتی نگاش میکنی هیچ حسی بهش نداری شاید آیرودینامیک خوبی داشته باشه ولی طراحیش فاجعست

    موافقم 15
    مخالفم 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا