مرسدس بنز از یک تکنولوژی جدید با نام رنگ خورشیدی رونمایی کرده است. این سیستم میتواند به شارژ خودروهای برقی کمک کند.
به نظر میرسد تکنولوژی رنگ خورشیدی مرسدس بنز حاصل تصورات یک کودک ۵ ساله است به گونهای که کل بدنه خودرو از پنلهای خورشیدی پوشانده شده و انرژی موردنیاز خود را از خورشید دریافت میکند. البته این موضوع یک وهم و خیال نیست و مرسدس بنز میگوید در حال توسعه رنگ خورشیدی جدیدی است که به مالکان خودروهای برقی اجازه میدهد بدون نیاز به متصل کردن خودروی برقی به جایگاههای شارژ از وسیله نقلیه استفاده کنند.
این خودروساز آلمانی هفته گذشته رویداد ویژهای در مرکز تحقیق و توسعه خود در زیندل فینگن آلمان برگزار نمود تا این تکنولوژی را به نمایش بگذارد. مواد فُتوولتائیک photovoltaic که توانایی تبدیل نور به الکتریسیته را دارند به عنوان پایه و اساس این تکنولوژی مطرح هستند و با ضخامت ۵ میکرومتر که نازکتر از موی انسان است روی پانلهای بدنه چسبانده میشوند. درصورتیکه تمامی پانلهای بدنه یک شاسیبلند میان سایز با این مواد پوشانده شوند، سطح ۱۱ مترمربعی برای دریافت انرژی خورشیدی ایجاد خواهد شد که بیش از ۳ برابر سطح ۳ متری یک پانل خورشیدی منعطف روی سقف است.
مرسدس بنز ادعا میکند چنین خودرویی میتواند انرژی لازم برای رانندگی سالانه حدود ۲۰ هزار کیلومتر در منطقهای همچون لسآنجلس را فراهم کند. البته در شهری با هوای ابری همچون اشتوتگارت آلمان، انرژی تأمین شده از طریق این پانلها برای رانندگی سالانه ۱۲ هزار کیلومتر کافی خواهد بود. شرکت موردبحث اظهار میدارد در تولید مواد فُتوولتائیک یاد شده از فلزات کمیاب زمین و سیلیکون استفاده نکرده و برای توسعه آن از مواد خام غیر سمی که در دسترس هستند استفاده نموده است. باید دانست هر پانل بدنه باید بهصورت گالوانیکی ایزوله شود و به مبدل قدرتی متصل گردد که الکتریسیته را به باتری یا مستقیماً به موتورها میفرستد.
مواد خورشیدی موردبحث روی رنگی با اندازه نانومتر قرار میگیرند. این رنگ بدنه باعث عبور ۹۴ درصد انرژی خورشیدی به پوشش فُتوولتائیک شده و درعینحال مشتریان آزادی عمل کاملی در انتخاب رنگ مدنظر خود دارند. رنگهای تیرهتر انرژی بیشتری را نسبت به رنگهای روشن جذب میکنند و پانلهای بدنه دارای پوشش فُتوولتائیک راندمان حداکثر ۲۰ درصدی در تبدیل نور خورشید به الکتریسیته خواهند داشت که با پانلهای خورشیدی تجاری در بازار برابر است. با پیشرفتهای بیشتر به زودی مشخص خواهد شد که آیا میتوان این رنگ خورشیدی را راهی خط تولید کرد یا خیر اما زمانی که میبینیم مرسدس بنز بهصورت عمومی خبر مربوط به تکنولوژی خود را منتشر میکند بنابراین احتمال جدی بودن تولید تجاری آن وجود دارد. امیدواریم آینده حملونقل به گونهای باشد که اکثر خودروها از انرژیهای تجدید پذیر، رایگان و پاک استفاده کنند.
مازیار
۲۳ آذر ۱۴۰۳یکی دو دهه آینده اینکه زمانی مردم برای شارژ خودروی برقی چند ساعت در ایستگاههای شارژ معطل میشدن حکم حکایتی عصر حجری خواهد داشت
M4A1
۲۳ آذر ۱۴۰۳من بعید نمیبینم روزی برسه به هر فرد با کارت ملی و حداقل سن ۱۴ سال قمری ، یه قاشق چایخوری اورانیوم غنی شده با عشق بدن برای هر ۳۰ سال . بره در زیرزمین خونش به سبک آقای معجزه هزاره ، بریزه تو راکتور هسته ای و ۳۰ سال ازش استفاده کنه حالا برق خونه ش تامینه ، شارژ ماشینش تامینه و …
پیام
۲۳ آذر ۱۴۰۳یه زمانی می گفتم که خودروهای الکتریکی بعتر از هر مدل دیگه هستن و در آینده بقیه مدل ها حذف میشن بعد یه تعداد تز هیدروژنی و … میدادن و می گفتن برقی چیه!!! 😂😂😂😂
Cehx
۲۳ آذر ۱۴۰۳شما خودتون رو خونتون پنل خورشیدی دارید احتمالا نه خب چرا بخاطر اینکه هزینش بسیار بالاس حتی قبض برق دیگه براتون نمیاد یه پولی هم بهتون میدن خب پس چرا نمیزارید روی خونه تون چون گرونه شاید یک روزی به پیشرفتی رسیدیم ولی با تکنولوژی حال حاضر محاله کمپانی بیاد اینکار رو انجام بده
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۳ آذر ۱۴۰۳در ایران برق خیلی ارزان هست
پنل خورشیدی حدود 300 میلیون تومان هزینه داره و دولت هم دیگه بابتش وام نمیده اما خیلیها انجام دادند و از دولت دارن بابت تولید انرژی و تزریق به شبکه پول میگیرن حدود ۴ سال طول میکشه سرمایه برگرده ولی در دراز مدت طرح اقتصادی خوبیه
به شرطی که دولت در پرداخت خوب عمل کنه و تورم هم داخلش حساب کنه
Saeed
۲۳ آذر ۱۴۰۳آقای اشتری
متاسفانه در بازار باتری با کیفیت برای ذخیره انرژی موجود نیست یا بشدت گران. به شخصه افراد زیادی را دیده ام که پانل خورشیدی نصب کرده اند و از کیفیت بد باتری ها گله مند بودند و پس از ۱/۵ تا ۲ سال مجبور به تعویض شده اند و نکته قابل تامل اینکه شرکت ها ، باتری را ضمانت نمیکنند.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۳ آذر ۱۴۰۳اگر هدف اتصال به شبکه و درآمدزایی باشه باتری نیاز نیست
دیا
۲۴ آذر ۱۴۰۳متاسفانه پنل های خورشیدی هم یه عمر مشخص دارن و یه پنل با کفیت خوب بین ۱۵ تا ۲۰ سال عمر داره. این خودش یکی از معایب پنل خورشیدی هست. اگه یه عمر بلند تر داشت خیلی وقت بو امریکا توی چند تا از کویرهای خودش بزرگترین نیروگاههای پنل خورشیدی رو میساخت. هزینه زیادی هم برای تحقیقاتش کردن ولی اونجور که بنده یه مقداری در موردش تحقیق کردم بیشتر بخاطر عمر کم پانل ها پروژه مقرون به صرفه نبود. حتی چند نظریه هم در مورد کویر لوت ایران دادن که گفتن میتونه انرژی الکتریکی تمام دنیا رو تامین کنه.
من
۲۳ آذر ۱۴۰۳چهارده سال پیش که دانشجوی معماری بودم یک تحقیق کامل در مورد سیستم های مختلف تولید انرژی برای ساختمان ها انجام دادم و رنگ های فوتولتاییک در حد تئوری بود اون زمان اما تکنولوژی خیلی سریع داره پیشرفت میکنه، امیدوارم خیلی زود به نتیجه برسه
محمد
۲۳ آذر ۱۴۰۳هرچی تو فیلم های علمی تخیلی دیدیم داره واقعی میشه همون سالی ۱۲ هزار کیلومتر با آب و هوای برقی هم عدد قابل توجهی هست تازه نسل اول این فناوری هاست و در آینده بهبود پیدا میکنن
Doom
۲۳ آذر ۱۴۰۳کشور ما با داشتن روزهای آفتابی پرتعداد بخوبی میتونه از خورشید بهره ببره اما چه فایده که صاحب نداره
هومن
۲۳ آذر ۱۴۰۳بابا بنز هیچی برای خودت نگه نداشتی استاد لااقل اینو پتنتش کن
Erfan
۲۳ آذر ۱۴۰۳زنده باد مهندسی مواد.
جناب
۲۵ آذر ۱۴۰۳وقت ش رسیده سایپا و ایرانخودرو یک خودی نشان بدهند
مثلا ایران خودرو بزنه میرا ( ریرا الکترونیکی)
سایپا بزنه زاغی ( شاهین برقی)
بعد ادعا کنه سر آمد دنیاست
البته ایران بجای الکتریکی میتونن الکی ترک ریکی بسازن
خخخخ
سینا
۲۵ آذر ۱۴۰۳در هوای ابری ۱۲۰۰۰ کیلومتر در سال هر ما ۱۰۰۰ کیلومتر یعنی روزی ۳۳۰ کیلومتر اگر هر روز برونی واقعا در آینده زندگی میکنیم ولی فقط نگاه کردنش به ما رسیده