صنایع نظامیصنایع هوایی

تجهیز جنگنده F-35 لایتنینگ II به موشک‌های ضد تشعشع پرسرعت

شرکت لاکهید مارتین با انعقاد قراردادی ۹۷.۳ میلیون دلاری با پنتاگون، موشک‌های ضد تشعشع پرسرعت AGM-88G را روی جنگنده پیشرفته F-35 لایتنینگ II نصب خواهد کرد.


این موشک‌ها که به اختصار HARM نام دارند روی تمامی نسخه‌های F-35 لایتنینگ II که در نیروی هوایی، دریایی و تفنگداران دریایی آمریکا و همچنین کشورهای متحد آن خدمت می‌کنند نصب خواهند شد. موشک ضد تشعشع پرسرعت AGM-88 که اولین بار روی جنگنده‌های F-16 نصب شده‌اند علیه رادارها و سیستم‌های دفاع هوایی کشورهای دیگر بکار می‌روند. قرارداد لاکهید مارتین با پنتاگون همچنین شامل ارتقای تجهیزات آزمایشگاهی است. چنین قراردادی آمادگی جنگنده‌های موردبحث را تضمین کرده و قابلیت جنگ الکترونیک F-35 را افزایش می‌دهد. در ژانویه سال جاری میلادی بود که پنتاگون قرارداد حدود ۱۰۰ میلیون دلاری یاد شده با لاکهید مارتین را منعقد کرد تا موشک‌های ضد تشعشع پرسرعت AGM-88G روی تمامی نسخه‌های جنگنده F-35 لایتنینگ II نصب شوند.

این قرارداد به ارزش دقیق ۹۷.۳ میلیون دلار باعث ارتقای موشک‌های ضدرادار پرقدرت ارتش آمریکا و دیگر شرکت‌ها و کشورهای شرکت کننده در پروژه توسعه F-35 خواهد شد. نیروی هوایی آمریکا (دارنده ناوگان F-35A)، نیروی دریایی (دارنده ناوگان F-35C) و تفنگداران آمریکایی (دارنده ناوگان F-35B و F-35C) به همراه ارتش کشورهای دیگر و… از این قرارداد سود خواهند برد. همچنین بر اساس این قرارداد لاکهید مارتین که سازنده F-35 لایتنینگ II است باید تجهیزات آزمایشگاهی مربوط به این جنگنده‌ها را نیز از نو برنامه‌ریزی کند.

موشک‌های ضد تشعشع پرسرعت AGM-88 برای نصب روی F-16 فالکن طراحی شده‌اند. این جنگنده تنها هواپیمایی بود که برای چندین سال می‌توانست موشک‌های موردبحث را حمل کند اما نسخه ارتقا یافته این سیستم که با نام AAGM-88E شناخته می‌شود می‌تواند روی جنگنده‌های بیشتری شامل F-35 لایتنینگ II، F/A-18 هورنت و سوپر هورنت و E/A-18G گرولر نصب شود. احتمالاً تغییراتی روی موشک‌های موردبحث جهت نصب روی F-35 صورت خواهد گرفت. همچنین به احتمال زیاد نیروی هوایی آمریکا به دنبال اطمینان از موجودی انبار مهمات ضدرادار خود تا پایان فرایند تولید این موشک‌ها خواهد بود.

موشک پرسرعت، تاکتیکی و هوا به زمین AGM-88 برای هدف گرفتن رادارها و سیستم‌های دفاع هوایی سایر کشورها طراحی شده است. این موشک‌ها را شرکت ریتئون ساخته و اولین بار در سال ۱۹۸۴ عملیاتی کرده است. هزینه هر موشک به ۲۰۰ هزار دلار می‌رسد و امکان دستیابی به سرعت‌های مافوق صوت وجود دارد. سر جنگی انفجاری، قابلیت برخورد به هدف از حدود ۴۸ کیلومتر دورتر، طول ۳.۹ متری و وزن ۳۶۲ کیلوگرمی جزو دیگر ویژگی‌های موشک‌های موردبحث هستند.

ادامه جنگ اوکراین نشان می‌دهد جنگ الکترونیک بخش بسیار مهمی از نبردهای مدرن است. ارتش‌های اوکراین و روسیه در حال استفاده از سیستم‌های الکترونیکی برای ردیابی، هدف‌گیری و ایجاد اختلال در عملکرد سیستم‌های طرف مقابل هستند. واضح است که جنگ الکترونیک نقش بسیار مهمی در جنگ‌های امروزی دارد و پنتاگون نیز تعداد نامشخصی از موشک‌های ضد تشعشع موردبحث را به کیف ارسال کرده است. ارتش اوکراین برخی جنگنده‌های خود شامل سوخو ۲۵ و ۲۷ و میگ ۲۹ را برای نصب این موشک‌ها ارتقا داده‌اند. همچنین نیروی هوایی اوکراین قبلاً توانسته از سد سیستم‌های دفاع هوایی روسیه گذشته و به اهداف استراتژیکی حمله کند. ظاهراً ارتش روسیه آماده چنین حملاتی نبوده و چندین سیستم دفاعی خود را از دست داده است. با حضور جنگنده F-16 فالکن در نیروی هوایی اوکراین طی ماه‌های آینده، نیروی هوای این کشور ترکیب قوی‌تری از موشک‌های ضدرادار را در اختیار خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶۴ دیدگاه‌ها

  1. بهزاد

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2501 ديدگاه)

    این موشک های ضد رادار و حتی موشک های زمین به زمین آبرو برای پدافند روسیه به خصوص s400 نزاشتن و از همه مهمتر زدن رادارهای تاکتیکی و پیش اخطار روسیه در عمق خاکش هست.
    اگر این تسلیحات و سایر سلاح ها به میزان کافی در اختیار اکراین قرار میگرفت الان در سنگرهای سن پترزبورگ مشغول دفاع از حیثیت پوتین بودن😄

    موافقم 15
    مخالفم 12
    1. Kurosh33

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (114 ديدگاه)

      اوکراینی که گول دنیای غرب رو خورد و خواست عضو ناتو بشه رو میگی؟

      موافقم 12
      مخالفم 11
      1. علی

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (43 ديدگاه)

        موشک کاغذی 🤭بخدا تو جنگ واقعی هیچ کاربردی نداره نمونش جنگ غزه اینا فقط بلدن ادم های بی دفاع رو بکشن فقط مظلوم کشی طرفداراشم همینن 😏

        موافقم 9
        مخالفم 13
        1. حمیدگلستانی ۸

          ۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2 ديدگاه)

          دمت گرم واقعیت راگفتی

          موافقم 8
          مخالفم 19
      2. پیام

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1976 ديدگاه)

        کوروش واقعا جالبه که از یه دیکتاتور حمایت می کنین! البته من میدونم قشر شماها چه پیشینه ای دارن و از کجا سرچشنه میگیرن! ولی یه چیز ممه! اونم اینه که یه هفته حمله ویژه نظامی به بیش از سه سال کشیده 😂😂😂😂😂 روسیه تبل تو خالی بوده و هست! اون از شوروی بودنش که به فلاکت افتاد اینم از الانش!!!!! روسیه در اون حد نیست که بخواد کفش آمریکا رو هم دستمال بکشه!!! واقعا این روزا میبینم لذت میبرم

        موافقم 17
        مخالفم 6
        1. علی

          ۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (43 ديدگاه)

          پسرم دیکتاتور تعریف داره
          ۱ .کسی که با ظلم سرزمینی یا پست ومقامی بگیره
          ۲ .کسی که حاضر باشه برای منافعش میلیونها انسان سلاخی کنه و توجیه بیاره
          ۳ .کسی که از جنگ پول دربیاره به ۱۴۰ تا کشور حمله کنه
          ۴ .کسی که تمام پول و رسانه و سازمان ها و موسسات دستشه
          همین ها ارو روش فکر کن ببین داری از چه فکری دفاع میکنی واست متاسفم

          موافقم 6
          مخالفم 12
      3. امین

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (93 ديدگاه)

        این یه واقعیت هست که تفکر یه عده ای در دنیا و در کشور خودمون اینه. هر کس در مقابل غرب بایسته حتی اگر به حق باشه از نظر غربگراها تبدیل میشه به دیکتاتور. متاسفانه دنیای غرب تونسته با قدرت رسانه ای خودش ذهن ها رو مال خودش کنه .

        موافقم 2
        مخالفم 18
    2. Ehsan

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (608 ديدگاه)

      حالا خود امریکا همین سلاح ها رو به همین نسبت تکنولوژی اما در زمان جنگ ویتنام داشت که بعد از ١۵ سال جنگ سنگرهای ویتنام شمالی رو که فتح نکرد هیچ شلوار سربازاشم جا گذاشت اونجا :)) رو کاغذ شرایط با میدون جنگ فرق میکنه

      موافقم 8
      مخالفم 15
      1. منصور

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (59 ديدگاه)

        هدف آمریکا کوتاه کردن دست ویتنام شمالی از سر ویتنام جنوبی بود ، نه اشغال ویتنام شمالی.آمریکا می خواست همان طرحی که در شبه جزیره کره انجام گرفته بود را در ویتنام پیاده کند.اشغال ویتنام جنوبی پس از خروج نیروهای آمریکایی (بر اساس پیمان صلح 1793 پاریس) رخ داد. موضوع ویتنام برای آمریکا یک شکست سیاسی بود ، نه یک شکست نظامی

        موافقم 13
        مخالفم 5
      2. Bn

        ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        حالا اینهمه حرف زدی اینو هم بدون که فقط ویتنام نبود و شوروی و چینم اونجا بودن😂

        موافقم 1
        مخالفم 0
    3. Amirmohammad

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (530 ديدگاه)

      آمریکا که قدرت اول دنیاس هم زمان جنگش با ویتنام نتونست حریف ویتنامی ها بشه بخاطر سلاح هایی که فقط از شوروی میگرفتن،تازه حجم کمک سلاح های شوروی به ویتنام یک دهم کمک هایی که الان کل دنیا دارن به اوکراین میکنن و تهش اوکراین الان ٢٠ درصد سرزمینش رو از دست داد نبود

      اوکراین تو ٢ سال گذشته ٨٠ تا ٩٠ میلیارد دلار سلاح گرفت،حساب کن بودجه نظامی ایران امسال با کلی افزایش کلا ١٧ میلیارد دلاره!

      بعد کدوم موشک زمین به زمین؟ هیمارس رو میگی؟ اونکه ٢ ماهه از کار افتاده بخاطر جنگ الکترونیک روسیه،گرچه قبلش عالی بود،اشاره به نابودی آبرامزها هم بکن که مثل آب خوردن ابکش شدن

      موافقم 9
      مخالفم 16
      1. پیام

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1976 ديدگاه)

        برو ببین چند تا سرباز روسی کشته شده! بالای صد و سی هزار نفر!!! اگه چین از روسبه نفت نخره، روسیه باید به گدایی بیفته! همین الانشم اوضاعش خرابه. در طول تاریخ کمونیستا حرف مفت بودن و هنیشه بازنده!

        موافقم 22
        مخالفم 2
        1. Amirmohammad

          ۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (530 ديدگاه)

          اگه روسیه هم شیر نفتو ببنده بایدن و پدر بایدن هم نمیتونن ده میلیون بشکه حذف شده از بازار رو جبران کنن و باید بیان وسط خیابونای واشنگتن با مردمی که بخاطر قیمت بنزین سر به فلک کشیده ریختن جلو کاخ سفید مقابله کنن!

          تو جنگم سرباز کشته میشه نکنه فکر کردی به هم فحش میدن فقط

          موافقم 6
          مخالفم 17
        2. پیام

          ۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1976 ديدگاه)

          بنده خدا اگه روسیه شیر نفت رو ببنده خودش به فلاکت می افته!!! مگه به اروپا نفت نداد چه غلطی کرد؟!!!! همه فکر میکردن اروپا داغون میشد! هیچی نشد!!! روسیه جز فروخت سوخت تقریبا چیزی نداره! اونم از صنعت آشغال خودروسازیش!!! روسیه محتاج جنسای آمریکایی و اروپایی هست و داده بخشی از تحریم ها رو دور میزنه. البته تا چند ماه آینده جلوش رو میگیرن.

          موافقم 12
          مخالفم 5
      2. BlackWing

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1098 ديدگاه)

        امریکا ۸۰ میلیارد دلار کمک فرستاد به اوکراین اما یک سرباز امریکایی کشته نشد که هیچ ، بخش زیادی از تسلیحات روسیه سرنگون شدن و تا سال‌ها تحلیل و دیتا برای فرماندهان غربی به جا گذاشت طوری که پوتین باید یه دستی به سر ارتش بکشه و لاین تسلیحاتی خودش رو عوض کنه.

        اوکراین حکم کیسه بُکسی رو داره که یه بُکسور ( روسیه ) با مشت زدن بهش نقطه ضعف های خودش رو داره بروز میده

        موافقم 20
        مخالفم 2
        1. Amirmohammad

          ۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (530 ديدگاه)

          خودت داری میگی کمک نظامی فرستاد بعد میگی یه سرباز آمریکایی کشته نشد؟ چرا باید کشته بشه وقتی فقط سلاح داد؟ مگه موقعی که شوروی به ویتنام سلاح میداد کسی از شوروی کشته شد؟ اگر اینطور حساب کنیم پس امریکا هم تو چندین سال جنگ ویتنام همه نقطه ضعفاشو اون موقع رو کرد.این به اون در.حجم دیتا لو رفته تو ٢ سال کجا و حجم دیتای لو رفته تو ١۴ سال جنگ کجا
          اینم که روسیه تمام سلاح های غربی رو که تو جنگ غنیمت میگیره میبره پشت منطقه جنگی بررسی میکنه و به تکنولوژی پی میبره هم ازش گذشتی
          اگه با جنگ قراره این چیزا لو بره که تعداد جنگ های امریکا خیلی بیشتر بوده

          موافقم 6
          مخالفم 15
        2. حمیدگلستانی ۸

          ۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2 ديدگاه)

          این ازوقعیت های جنگ روسیه و اوکراین است که گفتی ❤️❤️❤️👍👍👍

          موافقم 5
          مخالفم 4
      3. بهزاد

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2501 ديدگاه)

        امیرمحمد بازهم رفتی جاده خاکی که!
        جنگ ویتنام برای دورانی بود که اختلاف تکنولوژی آنچنانی بین غرب و شرق وجود نداشت و تجربه ای شد برای ساخت تسلیحات مدرن که ظرف مدت ۳۰ سال یک شکاف عمیق ایجاد شد که مهمترین نمونه اون جنگ اول خلیج فارس و تار و مار شدن تسلیحات شوروی موجود در ارتش صدام اونم در کمترین زمان ممکن.
        مگه نمیگفتی لایه های پدافند؟ خب چیشد این لایه ها که در سراسر مناطق اشغالی نابود شدن😄
        آبرامز کدوم نسل با کدوم زره؟! یک ذره سطح فکریتو جلو ببر و اینقدر توهم نباف.
        اون اوایل ادای تسلیحاتچیارو خوب در میاووردی الان کمتر از نمرات کارشناسان حرف میزنی😂

        موافقم 16
        مخالفم 2
        1. Amirmohammad

          ۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (530 ديدگاه)

          راستی تو توی بحث های قبلی که لینک و منبع گذاشتم و نتونستی جواب بدی موندی گفته بودم تا اونارو نتونی جواب بدی بحث نمیکنم باهات،دست و بالت در این حد بسته شده بود که بحث اف١۶ و سوخو رو کشوندی به تسلا و هیوندای و لکسوس یادته که ؟
          حالا اونارو حل کن اول بعد راجع به بقیه مسائل صحبت میکنیم.فقط یکم سریعتر چون ١ ماه گذشت و هنوز نتونستی ردشون کنی

          موافقم 2
          مخالفم 10
        2. بهزاد

          ۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2501 ديدگاه)

          گفتم توهم میزنی اینم نمونه کار😄
          سوخو ، لکسوس! کی کجا؟!
          تقریبا بنده ندیدم کسی طرف شرق(پوتینیسم و چاینا) را بگیره از نظر منطقی بحثی را پیش ببره و از دم همه شوت.
          لایه های پدافند ، ارتش دوم دنیا ، نکشی مارو تحلیلچی😂
          ما فکر میکردیم صنعتشون ۴۰ ساله جا مونده اما به یقین رسیدیم خودشون به همراه طرفدارانشون هم از نظر روحی روانی ۴۰ ساله درجا میزنند…

          موافقم 14
          مخالفم 1
        3. بهزاد

          ۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2501 ديدگاه)

          امیر محمد میزان صادرات نفت روسیه کمتر از ۴ میلیون بشکه در روزه و همانطور که تحریم نفت عراق در قدیم و ایران و ونزوئلا نتونست تاثیر زیادی بزاره به مرور مشتری های روسیه میرن به دنبال جایگزین های دیگه.
          این افکار شماها عین بلای آسمانیه که متاسفانه با وجود درصد کمتری که در جامعه هستید اما به دلایلی تاثیر مخربتون فوق العاده زیاده.

          موافقم 6
          مخالفم 5
      4. هادی

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        حالا امریکا اگه از پس ویتنام بر نیومد، از پس افغانستان و عراق که خوب بر اومد ، روسیه که دو قلو زایید تو همون افغانستان،الانم که تو اوکراین باز حامله شد که

        موافقم 14
        مخالفم 5
      5. علی یوسفی

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (257 ديدگاه)

        کاربر عزیز امیر محمد خود شما میفرمایین شوروی؟؟اما امروز ما کشوری بنام شوروی نداریم!! اون کشور تجزیه شد و ایدئولوژی رهبرانش به زباله دانی تاریخ افکنده شد!! و امروز کشوری به مراتب کوچکتر وجود داره بنام روسیه که الان در به در بدنبال گدایی توجه از امثال ایران و کشورهایی که خودشون در بدترین موقعیت هستن! اما آمریکا تجزیه نشد این یه تفاوت نظام استبدادی فاسد با یک نظامیه که آزادی رو نمیگم کامل اما تا حدودی برای مردمش فراهم کرده نظام دیکتاتوری امثال شوروی فرو پاشید و رهبرانش خوراک مار شدن اما آمریکا با وجود فدرالی بودن هنوز دچار تجزیه نشده البته اگه شما میخواهی تجاوزگری آمریکا رو محکوم کنی من با شما هم‌عقیده هستم اما نباید یه بام و دو هوا باشی و ارتش شکست خورده و عقب مونده پوتین رو ارتش آزادیبخش بدونی و آمریکا رو متجاوز در اینصورت شما نگاهت شرقگراییه و نگران حقوق جوامع مظلوم نیستی.

        موافقم 13
        مخالفم 1
      6. BlackWing

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1098 ديدگاه)

        شما مثینکه گیر کردی تو ویتنام ، هیچ سلاحی از دوره ویتنام الان تو ارتش امریکا در حال استفاده نیست

        ویتنام واسه ۵۰ سال پیشه اما اوکراین الانه ، دنیا خیلی عوض شده

        موافقم 12
        مخالفم 1
      7. حسن

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1584 ديدگاه)

        مگه امریکا در ویتنام شکست نظامی خورد که به سلاح روسی مربوط باشه تا زمانی که امریکا در ویتنام بود کونگها و شمالیها یک وجب از خاک جنوب را نتونستن تصرف کنن هر کجا هم میگرفتن امریکاییها از پایگاه ظرف یک روز میرفتن نابودشون میکردن برمیگشتن
        شمالیها دو سال بعد از خروج امریکا با کمک چین و شوروی جنوب را تصرف کردن
        امریکاییها رفتن چون جنوبیها واقعا ناتوان بودن ایده های امریکا را نمیتونستن اجرایی کنن نه دولت نه ارتش جنوب

        موافقم 14
        مخالفم 3
        1. حسن

          ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1584 ديدگاه)

          یک نکته ی مهم در جنگ ویتنام همیشه مغفول مانده البته عمدا و یا شاید هم منتقدان بیسوان
          در جنگ داخلی ویتنام ویتنام شمالی و ویتکونگها مهاجم بودن و ویتنام جنوبی از خودش دفاع میکرد و امریکا در نقش مدافع ویتنام جنوبی وارد جنگ شد تا جلوی پیشروی کمونیستهای کثیف را بگیره و تا زمانی که در ویتنام بود موفق بود اما ازدید امریکاییها و بعدها جهانیان جنوبیها اصلا ارزش چنین کاری را نداشتن و حق جنوبیها کشتار 1975 توسط شمالیها بود

          موافقم 7
          مخالفم 1
      8. منصور

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (59 ديدگاه)

        شوروی پیشرفته ترین سلاحهای متعارف خود را در اختیار ویتنام شمالی قرار می داد مانند هواپیمای میگ 21 و موشک SAM-2 (همان موشکی که حاظر نشد در جنگ ایران و عراق به ایران بفروشد). مستشاران نظامی شوروی و چین تا پایان جنگ در ویتنام حضور فعال داشتند. اصلا یکی از نگرانی های آمریکا کشته شدن روسها و چینی ها بر اثر بمباران و در نتیجه گسترش دامنه جنگ بود.دست کم سه هزار تبعه شوروی و یکصد و هفتاد هزار چینی در جنگ حضور داشتند.

        موافقم 7
        مخالفم 1
    4. شهروند ایرانی

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (815 ديدگاه)

      البته ببخشید من طرفدار شرق نه طرفدار غرب جنگ ویتنام صلاحی شرقی پدر آمریکا درآوردن اسرائیل به همه اون فناوری ولی در مقابل موشک ارزون قیمت آسیب پذیر بود کلا تو جنگ حلوا خیرات نمیکنن اگر آمریکا هم بجای روسیه می‌بود کل اروپا آسیا به اوکراین کمک میکردن قطعا مشخص میشد که بعضی از ادعا غرب هم ساختگی

      موافقم 6
      مخالفم 14
    5. 8Dark8Night8

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (37 ديدگاه)

      زیادی پیگیری

      موافقم 1
      مخالفم 0
    6. froG-driVer

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (589 ديدگاه)

      دمشون گرم پیرفتشون قابل تحسینه.حتی عکساشون هم ترسناکه چه برسه به تجهیزاتشون!!
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/1e33f5df0194c29effe083a1f5d2915b.jpg

      موافقم 3
      مخالفم 2
  2. امید

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آخه این آهن قراضه بی خاصیت آمریکایی ارزش اسم آوردن داره؟

    موافقم 7
    مخالفم 13
    1. R

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1052 ديدگاه)

      نکنه تو بهترشو داری؟

      موافقم 18
      مخالفم 0
    2. نشناسی بهتره

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (480 ديدگاه)

      نه پس فسیل های ارتش ستاره سرخ روسیه خیلی ارزش داره

      موافقم 6
      مخالفم 1
  3. M.N.M

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    فقط برای کشتار مردم بی گناه

    موافقم 11
    مخالفم 7
  4. احسان

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2877 ديدگاه)

    در مورد قیمت 200 هزار دلار مربوط به هارم A و B هست. نمونه های AARGM 700 هزار دلار قیمت داشت و نمونه جدید یعنی AARGM ER حدود 2.5 میلیون دلار قیمت داره

    موافقم 7
    مخالفم 2
  5. Kurosh33

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (114 ديدگاه)

    لطفا گول این دنیای غرب و رسانه های چپ گرا رو نخورید اینا فقط میگن: پوتین به اوکراین حمله کرد نمیگن چرا ؟ اونا میگن چوخ پوتین زیاده خواه بود اما واقعیت اینه که اوکراین میخواست عضو ناتو بشه برای همین روسیه نمیخواست چون اوکراین با روسیه هم مرزه و انگار با امریکا همسایه میشد.

    موافقم 7
    مخالفم 16
    1. دانیال_Surrey،England

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2828 ديدگاه)

      وقتی میگیم شماها فرق چپ و راست رو از هم تشخیص نمیدین برای همینه.
      البته تا یه حدی درست میگی این که روسیه تا الان راحت داره پیش روی میکنه کاملا زیر سر چپ هاست.
      چپ گرا کلا یه سری آدم شوتن که اصلا وطن و وطن پرستی براشون مهم نیست.
      افزایش زیاد مهاجر و حمایت از جامعه اقلیت و….هم تو دنیای غرب زیر سر همین جریانه چپه بی خاصیته.
      رسانه هاشون هم امثال همین بی بی سی و فاکس نیوز و cnn و اسکای و…هستش.
      اگه راست گرایان قدرت کافی داشتن که روسیه همون ماه اول مجبور میشد عقب نشینی کنه.
      در آخرم روسیه به بهانه نازی زدایی((خندم میگیره)) به اوکراین حمله کرد.
      اوکراین هم مرزه با روسیه و اوکراین هم نباید عضو ناتو بشه؟!
      خب الان روسیه اوکراین رو بگیره که باز هم مرز با ناتو میشه که!،لابد چاره اش اینه که به لهستان و فنلاند حمله کنه؟!.
      ..
      ..
      بعدشم این اینترنت ما رو 9 روزه اینترانت کردن اینو درست کنید بعد به دنیای غرب و فلسطین و…بپردازین.

      موافقم 17
      مخالفم 6
      1. Ehsan

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (608 ديدگاه)

        مثل همیشه دانیال جان سطح پایین اطلاعاتت رو به رخ کشیدی! اگه راست گرایان سر قدرت بودن روسیه ماه اول عقب میکشید؟
        راست گرایان جهت اطلاعات میشن حزب جمهوری خواه که مخالف اصلی تصویب بسته کمک ۶٠ میلیارد دلاری سلاح برای اوکراین بودن و چندین نمایندشون تو مصاحبه گفتن اوکراین باید واقعیت رو بپذیره و سرزمین های تصرف شده رو رها کنه

        راست گرایان میشن ترامپ که موقعی که رئیس جمهور بود متهم شده بود به همسویی و روابط دوستانه با پوتین و روسیه،کسی که وقتی زلینسکی اومد پیشش تو خاک سفید و بهش گفت به ما سلاح بدین که بتونیم با روسیه مقابله کنیم ترامپ جلو همه خبرنگارا بهش گفت بهتره بری مشکلتو با پوتین حل کنی خودت ! و اخیرا هم تو تبلیغ انتخاباتیش گفت رئیس جمهور بسه یک سنت هم به اوکراین کمک نمیکنه و اینطور باعث تمام شدن جنگ بشه.راست و چپ رو قاطی کردی شما.جمهوری خواهان با روسیه اوکی هستن اون چپا هستن که مشکل دارن

        پوتین هم گفت ما به اندازه کافی کشورمون وسیع هست نیازی نداریم کل اوکراین رو بگیریم و دلیلمون اینه که نمیزاریم تو اوکراین دولتی سر کار باشه که اجازه بده ناتو توش پایگاه بزنه و میخواست دولت رو سرنگون کنه نه کل اوکراینو بگیره ضمیمه کنه،قضیه نازی که واس بعد بود

        موافقم 6
        مخالفم 11
        1. بهزاد

          ۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2501 ديدگاه)

          کارشناس هوا فضا جان این جنگ هم تمام میشه و در نقطه ای به توافق میرسند و اکراین هم قطعا جزو ناتو خواهد شد و متاسفانه این تغییرات شامل ذهن شما نشده و کماکان دنبال قاتل بروس علی میگردی.
          روسیه از نظر سیاسی حتی نمیتونه در کشورهای کوچکتری مثل ارمنستان و گرجستان و… تاثیرگذار باشه و با ادامه تحریم ها کمتر از ده سال دیگه درگیر مسائل اقتصاد داخلیش میشه.
          میتونی اینارو کپی کنی بعد در آینده بزاری جلوت و غمباد بگیری.

          موافقم 9
          مخالفم 3
        2. Ehsan

          ۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (608 ديدگاه)

          هفته پیش که اولاف شولتس صدراعظم آلمان گفت بحث پیوستن اوکراین به ناتو تا ٣٠ سال آینده منتفیه :)))) حالا زلینسکی موند و زیرساخت کاملا نابود شده و وعده ای الکی و سرزمین های از دست رفته
          حالا تو سر وضعیت الان اوکراین غمباد گرفتی کافیه عمری بود ١٠ سال دیگه رو هم میبینیم :))) فقط شانس بیاری ترامپ نیاد سرکار :)

          موافقم 4
          مخالفم 5
    2. فقط انگلستان

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1083 ديدگاه)

      کوروش جان همین الان روسیه با فنلاند.نروژ.لهستان.استونی.لتونی و لیتوانی که عضو ناتو هستن مرز زمینی داره.

      موافقم 6
      مخالفم 2
  6. Amirmohammad

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (530 ديدگاه)

    که تهش بدشون به سرزمین برده ها و سوسک های فراری از مرحوم هیتلر که باهاش ملت اواره رو تو چادر بزنن و زنده زنده بسوزونن

    موافقم 5
    مخالفم 9
    1. دانیال_Surrey،England

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2828 ديدگاه)

      یهودیا سوسک فراری بودن؟!
      هیتلر خدا نیامرز بزرگترین خدمت رو به اسلامگراین افراطی کرد.
      یه مطالعه ی کوچکی داشته باشین با ملاقات های هیتلر با حزب عرب تو دهه ی 30 و 40((به رهبریAmin al-Husseini)) که یکی از اصلی ترین دلایل کشتار یهودیان همین حزب و این جناب امین بودن.
      دلایل هیتلر کاملا خنده دار بود میگفت یهودیا باعث شدن وضع آلمان بشه این،جالبه که کسی سوال نکرد چرا همون زمان بریتانیا ابر قدرت بود و بقیه کشورا اوضاعشون درست بود،بعد ریدمان اقتصادی آلمان تقصیر یهودیا بود؟
      هیتلر خدا نیامرز با کمک Amin al-Husseini شستشوی مغزی شد و باعث اون فاجعه اروپا شد.
      اثرات فاجعش میدونی چی بود؟
      ورود زیاد مهاجران خطرناک به آلمان و کل اروپا.
      از بین رفتن بسیاری از نیروی کار بومی.((مثل مهندسین و دانشمندان و…))
      مستقل نبودن آلمان.
      کاهش جمعیت سفید پوستان قاره اروپا.
      به گوشه رفتن جمعیت مسیحی و قدرت گرفتن…..((خودتون میدونید))
      ..
      ..
      اینا رو برو برای یکی بگو که ندونه کشور فلسطین اصلا وجود خارجی نداشته،پرچمشم که همون پرچمه __اردنه__.
      میتونی رییس جمهور یا نخست وزیر و یا بالاترین مقام رسمی فلسطین رو تو 100 سال پیش بگی؟
      اگه کسی به جز یهودیا ادعای مالکیت بر فلسطین رو داشته باشه اون ایرانه نه اعراب.

      موافقم 13
      مخالفم 7
      1. Amirmohammad

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (530 ديدگاه)

        راستی امروز اسپانیا و ایرلند و نروژم به جمع ١۴٠ کشوری پیوستن که کشور فلسطین رو به رسمیت شناختن گفتم اینم بهت بگم بیشتر اعصابت خورد بشه در کنار فراری ها

        موافقم 4
        مخالفم 13
      2. نوید

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (558 ديدگاه)

        محمود عباس چیه این وسط؟؟!! طرف ١۵ ساله رئیس جمهور دولت فلسطینه!! قبلشم یاسرعرفات بود
        وزیر امور خارجشون همین دو روز پیش ایتالیا بود با استقبال رسمی وزیر خارجه ایتالیا بعد میگی مقام رسمی؟
        ایران چه ادعایی باید بکنه سر فلسطین؟ قبل ایران که پادشاهی بابل اونجا رو تصرف کرده بود،بعد ایرانم پادشاهی روم،تازه زمان زمام داری رومی ها چند برابر هخامنشیان بود تو فلسطین پس اونا یا بابلی ها باید ادعا بکنن؟
        تو اخرین جنگ های صلیبی که بین مسیحی ها و مسلمونا شد( اون موقع یهودی هایی که الان ادعای مالکیت دارن هر یه ور دنیا بودن!!! ) مسلمان ها پیروزیشون رو حفظ کردن و اون منطقه باقی موند

        موافقم 5
        مخالفم 12
        1. datsun

          ۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3701 ديدگاه)

          هیتلر یک وطن پرست افراطی بود که شرف داشت به خیلی از سیاست مدارهای دنیا با اینکه بعد از شکست خیلی رو تخریب شخصیتش کار کاردن ولی باز بعد از چندین سال محبوبه کسای اونو جنایت کار معرفی میکردن که خودشون صد برابر بیشتر از اون مرتکب جنایت شده بودن،

          موافقم 11
          مخالفم 2
        2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2549 ديدگاه)

          خدا لعنت کنه باعث و بانی کشتار مردم جهان از هر ملیت در هر زمان

          موافقم 11
          مخالفم 1
      3. 8Dark8Night8

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (37 ديدگاه)

        یکم بیشتر فشار بخور یهودی 😂😂 اصلا یه هیلتر معذرت

        موافقم 4
        مخالفم 3
      4. محمد

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (969 ديدگاه)

        بعضی از یهودی ها در مراسم هاشون به کشتار ایرانی ها در عید پوریم افتخار می کنند و جشن می گیرند.
        همین جدید ترین عیدشون‌ که در سال ۱۴۰۳گرفتند، من تصاویری دیدم که یک آدمکی‌ که پرچم فلسطین رو گردنش بود
        رو به صورت نمادین دار می زدن و می خندیدند.
        و کلی ویدئو دیگر در این مورد دار زدن در عیدشون‌ دیدم.
        لعنت خدا بر کسانی که جشنشون‌ عزای دیگران است.
        اگر دقت کرده باشید گفتم بعضی از یهودی ها،این یهودی ها مثل ما مسلمانان فرقه های مختلف دارند و نباید همشون رو یکسان بدونیم.
        همانطور که ما سلفی وهابی و هزار گروه و فرقه‌ی نجس جنایتکار در مسلمان ها داریم.

        موافقم 8
        مخالفم 1
      5. ! i M α η δ υ α R

        ۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1970 ديدگاه)

        دانیال جان ماله یهودی ها رو نکش که با هیچ چیزی حتی آب مقدس و آب زم زم هم تطهیر نمی شن …

        97 درصد قوم یهود ویروسه …

        همه دنیا این و فهمیده …

        از خواب بیدار شو گلم …

        برو زندگینامه ادواردو آنیلی و اون دایی حروم زاده اش جان الکان بی شرف بی همه چیز حروم زاده رو بخون تا یهودی ها رو بهتر بشناسی …

        از 80 سال پیش برای ثروت خاندان مسیحیه آنیلی نقشه کشیدن ( سه نسل … پدر بزرگ و پدر و نوه … که اون نوه ،
        همین جان الکانه )

        از پشت گوشی هم فاز تحلیلگر سیاست های فرامنطقه ای رو نگیر …

        انگلیس کشور فلسطین ( مستعمره خودش رو که با زور تصاحب کرده بود ، برخلاف میل ساکنان اصلی اون سرزمین ) رو به یهودی ها فروخت و حالا بعد 80 سال هنوز هر دو طرف دعوا کوتاه نمیان …

        انگلیس همون انگلیه که با نیروی دریایی اش به چین حمله کرد و پول گلوله های توپی رو به عنوان غرامت از پادشاهی چین گرفت که با اون گلوله ها چین رو نابود کرده بود …

        دانیال جان در مورد شیرین ابو عاقله خبرنگار آمریکایی تباری که با 19 گلوله صهیونیست ها کشته شد و بایدن ماست هم نتونست بخوره هم یه مطالعه ای بکن …

        ضرر نداره …

        این که راست و چپ رو نمیشناسی ایرادی نداره …

        اما این که یهودی ها و ماسون ها و صهیونیست ها رو نشناسی خیلی تامل برانگیزه …

        موافقم 7
        مخالفم 4
    2. محمد

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (969 ديدگاه)

      هیچ وقت از کشتار مردم بی گناه حمایت نکن.
      چه مسلمون،چه یهودی
      ولی گاهی اوقات ممکن است شرایط فرق کند.

      موافقم 8
      مخالفم 1
  7. علی جردن

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1632 ديدگاه)

    لطفا هیچ مقاله زد انسانی منتشر نکنید این همه موشک برای جنگ با آدمیزاد ساخته شده نه با آدم فضایی ها.

    موافقم 6
    مخالفم 4
  8. مسعود

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باتمام تجهیزات زرق و برق داری که داشتن کل غرب وناتو ازپا برهنگان موتورسوار افغانستان شکست خوردن پا به فرارگذاشتن همه حرفهای که می زنید فقط دورغ است بس ترساندن کشورهای که نوکر غرب هستن تمام تجهیزات پیش رفته غرب فقط برای کشتار مردم بی دفاع ساخته شده است تمام حرفهای غرب دورغ است

    موافقم 6
    مخالفم 4
  9. محمد

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (969 ديدگاه)

    زیاد اطلاعت تخصصی در مورد این موشک در سایت های مربوطه نیست ولی تا اینجای کار سامانه های راداری روسی رو تونسته شکار کنه که این موفقیت بیشتر به دلیل بی کفایتی روس‌ها در نگهداری سامانه های راداری است.
    البته رادار زمین پایه و غیر متحرک بود ولی روش های روسیه فعلی مال شووری سابق هست و بسیار منسوخ شده است.
    برترین کشور ها در موضوع نگهداری و حفظ رادار ایران و اسرائیل هست.
    اسرائیل که همیشه در حال آتش سنگین نیروی های طرف ایران هست.
    و نیروی های طرف ایران هم تا به در لبنان و سوریه و عراق سامانه های راداریشون‌ آسیب ندیده.
    و خود ایران هم که همیشه سامانه هاش تو کوه قایم‌ می شن.

    موافقم 4
    مخالفم 3
  10. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    4 تا بمب اتمی روسیه یا کره شمالی هم برای نابودی آمریکا کافی است
    نیویورک و لس آنجلس و شیکاگو و واشنگتن
    سرجمع با زدن همین شهر های اصلی و بزرگترین حداقل‌ 100 میلیون آمریکایی به درک واصل خواهند شد

    موافقم 4
    مخالفم 7
    1. نا اشنا

      ۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (11 ديدگاه)

      واقعا خیلی متفکری .
      شما با چه وسیله ای میخای بمب هسته ای رو به آمریکا بزنی -نزدیکترین فاصله با خاک آمریکا نزدیک به ۸۰۰۰ کیلومتر هست اونهم اسپانیا و بعد از اون از طرف غرب آمریکا به نزدیکترین استرالیا و بعد چین و ژاپن هست که حدود۱۰۰۰۰ کیلومتر فاصله هست چطور شما میخای با صدها پایگاه در اقیانوس اطلس و آرام بتونی موشکت برسه به خاک آمریکا–حال در صورتیکه آمریکا در ۱۳۰ کشور دنیا پایگاه داره و در چندین پایگاه سلاح هسته ای مستقر هست –کدوم کشور غیر از آمریکا بمب افکن استراتژیک هسته ای دارد .اول برو جغرافیای ملل و کشورها نگاهی بیانداز و بد تز از بین بردن آمریکا رو بده –نکنه روی نقشه دیدی مسیر از کره شمالی و روسیه تا آمریکا چند سانتیمتر نیست و خب سریع موشک می‌رسد.
      واقعا غرب ستیزی روانی تون کرده که صحبت‌های و نقد های بی ارزش می‌زنید.
      ترو خدا بس کنید با این کامنتاتون-اینقدری که شما حرص می‌خورید پوتین و بایدن و شی جین پین حرص نمیخورند .
      کاسه از اش داغ تر که میگن -شمایید با این تز هاتون

      موافقم 6
      مخالفم 3
      1. پاسخ

        ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        واقعاً که خیلی اربابت آمریکا و انگلیس رو دست بالا گرفتی
        هنوز فراز خفت بارش از افغانستان و ویتنام فراموش نشده
        برد موشک جدید روسی سامارت هم معادل 18 هزار کیلومتر هستش که هیچ موشکی هنوز برای رهگیری اش ساخته نشده

        نیازی هم نیست از خاک کره شمالی یا چین موشکی به سمت آمریکا شلیک شود با زیر دریایی های جدید اتمی از جمله تیپ 094 سلاح های اتمی می‌تونه به راحتی در 50 کیلومتری نیویورک مستقر شود

        موافقم 4
        مخالفم 1
      2. ناشناس

        ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        معلومه داری برای منافع و شرف نداشته آمریکا بال بال می‌زنی ها

        موافقم 4
        مخالفم 1
    2. محمدرضا

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      یعنی جنایت؟!؟ مگه همه مردمش سیاست مداران یا ارتشی؟
      این که فرقی با جنایت در فلسطین نداره!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. امید

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    امروز یه f35 دیگه هم سقوط کرد!

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. منصور

      ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (59 ديدگاه)

      و به این ترتیب ارتش آمریکا که تا دیروز ۳۴۰۰ جنگنده عملیاتی داشت امروز فقط ۳۳۹۹ جنگنده در اختیار دارد

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. پاسخ

        ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        نفهمیدی
        روسیه و چین هم روی هم باهم بیشتر از 10 هزار جنگنده دارند
        این اف 35 های قوطی کبریت که هنوز نرفته بالا و سقوط می‌کنه ارزش تعریف داره؟

        موافقم 1
        مخالفم 0
  12. پاینده ایران

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جالبه
    کامنت های امریکا دوست ها رو که لایک میکنی یه لایک تو میزنی دوتا خود فضای مجازی
    ولی کامنت های ضد امریکایی رو لایک که میکنی همون یدونه لایک هم هم منفی میسه، یعنی اگه ۲ تا لایک باشه تو که میزنی برمیگرده میشه یکی😆
    پس تعجب نکنید چرا همیشه تعداد لایک کامنت هایی که از امریکا دفاع کردنه بالاست.
    فضای مجازی مال خودشه،تو شمارش لایک هم پارتی بازی میکنن براش.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  13. علی

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    نکنه صاعقه حزب اللهیا که از روی خود اف5آمریکایی ساخته شده یه مانور کبرا یا هربست هم نمیتونه بزنه پیشرفتگی داره.اندکی تفکر.متفکر حزب اللهی😂

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا