ایستگاه خبر

رکود یلدایی: نگاهی به جدیدترین قیمت خودروها

دنیای‌اقتصاد: بازار خودرو در هفته جاری همان منوی همیشگی را داشت. رکودی که از اوسط تابستان بساط خود را در بازار پهن کرده، ظاهرا قصد رفتن ندارد. این رکود با اتفاقات و اظهار نظرهای متناقص مسوولان صنعتی کشور نه تنها روند کاهشی ندارد بلکه با توجه به نزدیک شدن به ماه‌های آخر سال گسترده‌تر نیز شده است. در هر حال آنچه مشخص است بازار خودرو همواره از اتفاقاتی که در سطح کلان سیاسی و اقتصادی کشور می‌افتد، تاثیر می‌پذیرد.


به‌طور مثال در زمانی که مذاکرات پیرامون پرونده هسته‌ای با گروه ۱+۵، در جریان بود، به تدریج بازار در رکود فرو رفت و با امضای برجام حلقه این رکود کامل شد. مشتریان در آن زمان با این وعده خودروسازان و مسوولان صنعتی که توافق‌نامه برجام پای شرکت‌های خودروساز بین‌المللی را به بازار باز خواهد کرد و شاهد جایگزینی خودروهای با کیفیت با محصولات تولیدی روی پلت‌فرم‌های قدیمی، در خطوط تولید خودروسازان خواهند بود، از ورود به بازار و خرید محصولات موجود امتناع کردند. بی‌میلی مشتریان به حضور در بازار، سبب شد بازار در رکود بی‌سابقه‌ای فرو رود و فروش خودرو توسط خودروسازان با مشکلاتی همراه شود.

دهن کجی قیمت خودرو به مصرف کنندگان
در همین حال طی هفته جاری شاهد اظهارنظرهای مبهم و بعضا متناقص از سوی رضا رحمانی، وزیر صمت در ارتباط با کاهش پلکانی قیمت خودروها به میزان ۵ درصد در هفته تا رسیدن به قیمت‌های مدنظر ستاد تنظیم بازار بودیم. این سخنان در حالی از سوی مدیریت ارشد وزارت صمت مطرح می‌شود که فعالان بازار نه تنها نگاه مثبتی به اظهارات وزیر صمت ندارند بلکه آن را منجر به رکود بیشتر در بازار خودرو می‌خوانند. مسوولان صنعتی به‌دنبال ایجاد امیدواری در ارتباط با افزایش تیراژ و همچنین کاهش قیمت خودرو هستند، این در شرایطی است که این سخنان سبب دامن زدن به رکود در بازار شده است؛ زیرا هنوز نتایج عملی صحبت‌های مطرح شده در ارتباط با افزایش تیراژ در بازار دیده نشده است و همچنان عرضه به بازار از سوی خودروسازان متوقف است. دست‌اندرکاران خرید و فروش خودرو معتقدند برنامه‌های اعلامی از سوی وزارت صمت در ارتباط با بسته جامع صنعت خودرو که در آن افزایش تیراژ، کیفیت و خدمات پس‌از فروش دیده شده است، در شرایط فعلی چندان عملیاتی نیست؛ اما طی هفته جاری بسیاری از دست‌اندرکاران بازار در انتظار واکنش بازار نسبت به افزایش قیمت چهار محصول ایران خودرو بودند این در شرایطی است که خودروهای یاد شده روند کاهشی کندی در قیمت داشتند.

حال به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها چه تغییراتی داشته‌اند. طبق اظهارات فعالان بازار، قیمت پراید ۱۱۱ در حال‌حاضر، بدون تغییر و با همان قیمت ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. این در شرایطی است که دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱، با رشد یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی ۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در بازار قیمت خورد. از بازار تیبای صندوق‌دار و تیبا ۲ هم خبر می‌رسد این خودروها نیز مانند پراید ۱۱۱ بدون تغییر نسبت به هفته گذشته در بازار به ترتیب با قیمت ۴۱ و ۴۴ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود. ساینا و کوییک فول آپشن نیز به تبعیت از تیبا صندوق‌دار و تیبا ۲ تغییر قیمتی نداشته‌اند و با همان قیمت‌های هفته گذشته، به ترتیب با ۴۸ و ۶۹ میلیون تومان در بازار قابل خریداری است.


در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات، در حال‌حاضر با رشد ۲ میلیون تومانی به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان در بازار رسیده است. همین خودرو با گیربکس معمولی با قیمت ۹۳ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ طی هفته‌ای که گذشته تغییر قیمتی را تجربه نکرده و به ترتیب با قیمت‌های ۶۱ و ۷۳ میلیون تومان موجود است. مدل صندوق‌دار این خودرو نیز در بازار، ۷۴ میلیون تومان قیمت دارد. پژو ۴۰۵ هم با قیمت ۵۲ میلیون تومان قابل خریداری است. پژو پارس اتومات که از سوی ایران خودرو با تحویل فوری و قیمت قطعی دومین مرحله از فروش خود را با فرمول جدید قیمت پشت‌سر می‌گذارد، در حال حاضر با قیمت ۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی فعالان بازار عرضه می‌شود. حال به سراغ محصولات رنو در بازار می‌رویم. ساندرو استپ‌وی اتومات که در میان محصولات رنو پر طرفدار است، افت ۲ میلیون تومانی را نسبت به هفته گذشته تجربه کرده و در حال حاضر با قیمت ۱۳۷ میلیون تومان از سوی فروشندگان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. با این حال ساندرو استپ وی همچنان گران‌ترین محصول تولید داخل خانواده رنو محسوب می‌شود.

ساندرو استپ وی
بعد از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۲۱ میلیون در بازار موجود است. ساندرو اتومات بعد از مدل استپ‌وی این خودرو در جایگاه دوم به لحاظ قیمتی قرار دارد. ساندرو استپ وی و ساندرو با گیربکس معمولی، در حال حاضر با قیمت ۱۰۸ و ۱۰۲ میلیون تومان قابل خریداری هستند. تندر اتومات که طی دو ماه اخیر، در کانال خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومانی خود را تثبیت کرده بود، این هفته بدون تغییر بود و در حال حاضر با قیمت ۱۱۲ میلیون تومان در بازار موجود است. تندر E۲ در حال‌حاضر ۸۹ میلیون تومان قیمت دارد که به نسبت هفته گذشته تغییری نداشته است. پارس‌تندر هم در مسیر تندر E۲ قرار داشته و بدون تغییر باقی‌مانده است. در حال حاضر این خودرو با قیمت ۹۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. در بین دیگر خودروهای داخلی، دنا پلاس در حال حاضر با قیمت ۱۰۷ میلیون و بدون تغییر در بازار از سوی فروشندگان عرضه می‌شود.

همین خودرو با موتور توربو، در حال حاضر ۱۲۷ میلیون تومان قیمت دارد. دنا معمولی در بازار موجود نیست. به گفته فعالان بازار، رانا با رشد یک میلیون تومانی، هم‌اکنون ۵۴ میلیون تومان قابل خریداری است. سمند EF۷ طی هفته‌ای که گذشت، رشد ۳ میلیون تومانی را تجربه کرده و از قیمت ۵۷ میلیون، به ۶۰ میلیون تومان رسیده است. در بین محصولات مونتاژی دو خودروساز بزرگ کشور یعنی کیا سراتو و پژو ۲۰۰۸، سراتو در حال حاضر با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان در بازار موجود است. این در شرایطی است که پژو ۲۰۰۸ افت ۲ میلیون تومانی را در هفته جاری تجربه کرد و هم‌اکنون با قیمت ۲۴۳ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود.

سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم؛ طی هفته گذشته قیمت بیشتر وارداتی‌ها در بازار بدون تغییر باقی ماند و چند مدل روند کاهشی در پیش گرفتند. این کاهش قیمت بی‌ارتباط به کاهش نرخ ارز در بازار نیست. با این شرایط سوناتا هیبرید بدون تغییر قیمتی، ۵۷۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه شده است. در شرایطی که سوناتا هیبرید بدون تغییر بود، سانتافه کاهش ۳ میلیون تومانی را تجربه کرده و طی هفته‌ای که گذشت، ۵۴۲ میلیون تومان در بازار قیمت خورد. توسان بدون تغییر با قیمت ۴۹۰ میلیون تومان در بازار موجود است. ولی قیمت النترا در مسیر کاهشی قرار گرفت و در حال حاضر با قیمت ۳۶۰ میلیون تومان در بازار موجود است که این قیمت نشان‌دهنده افت ۵ میلیون تومانی به نسبت قیمت هفته گذشته است. در خانواده کیا هم سورنتو به نسبت هفته گذشته تغییر قیمتی نداشته است. این خودرو در حال حاضر با قیمت ۵۹۵ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار دارد. فروشندگان، اسپورتیج را به قیمت هفته گذشته و با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان عرضه کرده‌اند.


سراتو با افت ۳ میلیونی در حال حاضر با قیمت ۳۷۲ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. اپتیما هم‌اکنون ۵۴۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان قیمت خورده است. دو محصول برند تویوتا یعنی تویوتا RAV۴ و کمری هیبرید نیز به ترتیب ۶۹۰ و ۵۴۵ میلیون تومان در بازار قیمت دارند؛ بنابراین هر دو محصول تویوتا بدون تغییر قیمتی بوده‌اند. لکسوس NX با همان قیمت هفته گذشته در بازار موجود است. این خودرو در حال حاضر یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان قابل خریداری است. میتسوبیشی ASX و تالیسمان راه لکسوس را طی کرده و بدون تغییر قیمت این هفته را سپری کرده‌اند. میتسوبیشی ASX با قیمت ۴۲۰ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. تالیسمان نیز با قیمت ۶۱۰ میلیون تومان قابل خریداری است. نیسان جوک در این هفته بدون تغییر و با قیمت ۳۳۵ میلیون تومان در بازار موجود است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. حسن

    ۳۰ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (379 ديدگاه)

    افسوس که با توجه به قیمت کاذب و کیفیت های افتضاح ماشینهای تولید داخل بازم مردم میرن ثبت نام میکنن و خوشحالن که با 60 میلیون دارن پرشیا و 206 و از این دست ماشینها میخرن

    1. John

      ۳۰ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (213 ديدگاه)

      اونایی که میرن ثبت نام میکنن دلال های خود فروخته هستند، مردم عادی دیگه پولی واسه خرید خودرو ندارن، گول رسانه های داخلی رو نخوریم…

  2. بهراد

    ۳۰ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (536 ديدگاه)

    عکس آخری منطقه آزاد ارس هست؟

  3. نوید جهرمی

    ۳۰ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3779 ديدگاه)

    پدال چقدر روی کامنتا حساس شدی. والا چیز خاصی نمیگیم. فقط میایم یکم عقده دل وا کنیم سبک شیم. اگه میگی تا چیزی ننویسیم.

  4. MORI

    ۳۰ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (22 ديدگاه)

    حاجی کدوم دلال های خود فروخته؟؟؟
    چرا خودمون رو گول میزنیم؟
    یعنی تمام گرونی ها و مشکلات تقصیر دلال هاست؟
    یک سری مردم ابله که خواسته یا ناخواسته تو زمین این زالوها (دلال) بازی میکنن چی؟؟؟
    بخش اعظمی از مشکلات ما مربوط به فریب خوردن و عدم آگاهیه عوام مردمه

  5. ahmad

    ۳۰ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    به قول شاعر بسی رنج بردم از مردم نادان ، حالا حکایت ماست ، همونایی که میگن نداریم ، نداریم میری میبینی تو صف ثبتنام دارن تو سر و کله هم میزنن ، میری فروشگاه میبینی سبدارو تا کله پر کردن .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا