شرکتهای واردکننده خودرو ازاینپس باید علاوه بر اثبات توانمندی خود در بخشهای مالی، سرمایه و اعتبار، خدمات پس از فروش و داخلیسازی را نیز متعهد شوند.
واردات خودرو درواقع رانتی بزرگ برای شرکتهایی است که چنین امتیازی دریافت مینمایند. به همین دلیل است که شاهد ظهور شرکتهایی بینامونشان با اسمهایی عجیبوغریب در این حوزه هستیم. ازآنجاکه این شرکتها میتوانند سهمیههای خوبی در تخصیص ارز دولتی دریافت کنند و ازآنجاکه مردم باید سرمایههای گرانقدر خود را تقدیم این شرکتها کنند، کسب اطمینان لازم از اعتبار آنها، بسیار ضروری است و درواقع نقش دولت و نهادهای نظارتی در این بخش اهمیت بالایی دارد.
در طول یک سال اخیر که واردات خودرو کمی رونق گرفته، شرکتهای واردکننده توانستهاند دست به پیشفروش دهها هزار دستگاه خودروی خارجی بزنند. درحالیکه تقریباً همه این شرکتها مشکل تأخیر در تحویل داشتهاند و برخی نیز مشکلات بزرگتری چون عدم پاسخگویی به خریداران، عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب و عدم واردکردن خودروی پیشفروش شده را دارند. انتظار میرفت وزارت صمت پیش از تأیید برخی از این شرکتها بهجای شتابزدگی در ارائه مجوز واردات، بررسی بیشتری در قبال امکان ارائه تعهدات و کسب اطمینان از توانمندی در واردات و ارائه خدمات پس از فروش آنها به عمل میآورد.
در اقدامی دیرهنگام اما ضروری، مدیر پروژه واردات خودرو، بخشنامهای را به شرکتهای واردکننده ارسال نموده و به آنها تا ۲۹ دی ماه فرصت داده تا مدارک لازم را در این بخشها به دفتر واردات خودروی وزارت صمت تحویل دهند. بر اساس مدارک ارائه شده، میزان ارز تخصیصی و همچنین سهمیه تعداد خودروی قابل فروش شرکتها تعیین خواهد شد.
مطابق این بخشنامه، شرکتها باید مدارک مربوط به اسناد مالکیت دفتر مرکزی و تعمیرگاه مرکزی خود، گزارش اعتبارسنجی از شرکتهای رتبهبندی مورد تأیید بانک مرکزی، میزان سرمایه ثبتی شرکت، گواهی مفاصاحساب مالیاتی، لیست نمایندگیهای خدمات پس از فروش، سوابق واردات از سال ۱۴۰۰، میزان سرمایه گذاری در بخش آموزش کادر خدماتی و در نهایت برنامه تولید و افزایش عمق داخلی سازی مدلها را ارائه نمایند.
مدارک ضروری برای دریافت سهمیه واردات خودرو
۱- اسناد اموال غیر منقول
ارائه کپی برابر اصل اسناد مالکیت دفتر مرکزی، تعمیرگاههای مرکزی و سایر اموال غیر منقول به نام شرکت، سهامداران اصلی یا اعضای هیئت مدیره. این سند نشاندهنده پشتوانه مالی شرکت است.
اموال غیر منقول به اموالی گفته میشود که قابل جابجایی و انتقال از مکانی به مکان دیگر نباشند. به عبارت دیگر، این اموال به زمین و هر آنچه که به طور دائم به آن متصل است، مانند ساختمانها، درختان و معادن، اطلاق میشود. نقل و انتقال اموال غیر منقول معمولاً با تشریفات خاصی مانند ثبت در دفتر اسناد رسمی انجام میشود.
۲- آخرین صورت مالی حسابرسی شده
ارائه گزارش حسابرسی شده مالی شرکت مربوط به آخرین سال مالی. این گزارش برای بررسی وضعیت مالی و توانمندی شرکت مورد استفاده قرار میگیرد.
صورتهای مالی حسابرسی شده، گزارشهایی هستند که وضعیت مالی شرکت را در یک دوره زمانی مشخص نشان میدهند و توسط یک حسابرس مستقل بررسی و تایید شدهاند. این گزارشها برای ذینفعان مختلف شرکت از جمله سهامداران، سرمایهگذاران، اعتباردهندگان و مراجع قانونی اهمیت زیادی دارند، زیرا تصویری شفاف و قابل اعتماد از عملکرد مالی شرکت ارائه میدهند.
صورتهای مالی حسابرسی شده معمولاً شامل اجزایی، چون ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع، صورت جریان وجوه نقد و یادداشتهای توضیحی میشود.
صورتهای مالی حسابرسی شده ابزاری مهم برای ارزیابی وضعیت مالی و عملکرد شرکتها هستند و اطلاعات ارزشمندی را برای تصمیمگیریهای سرمایهگذاری و سایر تصمیمات مالی فراهم میکنند. برای تحلیل وضعیت مالی یک شرکت، میتوان از نسبتهای مالی مختلفی که از صورتهای مالی استخراج میشوند، استفاده کرد. این نسبتها به مقایسه عملکرد شرکت در طول زمان یا با سایر شرکتهای مشابه کمک میکنند.
۳- گزارش کامل اعتبارسنجی از شرکتهای رتبهبندی
تهیه و ارائه گزارش اعتبارسنجی کامل از شرکتهای مورد تأیید بانک مرکزی. این گزارش به ارزیابی توان مالی و اعتباری شرکت کمک میکند.
گزارش کامل اعتبارسنجی از شرکتهای رتبهبندی، وضعیت اعتباری یک شرکت را از جنبههای مختلف بررسی و ارزیابی میکند. این گزارش توسط مؤسسات اعتبارسنجی تهیه میشود و به ذینفعان مختلف از جمله سرمایهگذاران، اعتباردهندگان، تأمینکنندگان و مشتریان کمک میکند تا ریسک مرتبط با همکاری با آن شرکت را ارزیابی کنند.
گزارش اعتبارسنجی جامع معمولاً بخشهایی مثل اطلاعات کلی شرکت، تاریخچه شرکت، وضعیت مالی، عملکرد عملیاتی، مدیریت و حاکمیت شرکت، ریسکهای شرکت، رتبه اعتباری و چشمانداز اعتباری شرکت را شامل میشود.
۴- آخرین میزان سرمایه ثبتی شرکت
ارائه نسخه رسمی از آخرین تغییرات سرمایه ثبتی شرکت که در روزنامه رسمی بهروزرسانی شده باشد. این سند نشاندهنده میزان سرمایه رسمی شرکت است.
سرمایه ثبتی شرکت، مبلغی است که زمان تأسیس شرکت توسط مؤسسان به عنوان آورده اولیه به شرکت اختصاص داده میشود و در اداره ثبت شرکتها به ثبت میرسد. این مبلغ نشاندهنده میزان سرمایهای است که شرکت با آن فعالیت خود را آغاز میکند و به نوعی نشاندهنده تعهد مالی سهامداران به شرکت است.
میزان سرمایه ثبتی شرکت بسته به نوع شرکت و قوانین مربوطه تفاوت دارد؛ برای ثبت شرکت سهامی عام، مؤسسان شرکت باید حداقل ۲۰ درصد از سرمایه را تعهد کنند و حداقل ۳۵ درصد از مبلغ تعهد شده را نقداً پرداخت کنند. باقی مانده سرمایه از طریق فروش سهام به عموم مردم تامین میشود.
حداقل سرمایه ثبتی برای شرکت سهامی خاص، باید توسط مؤسسان تامین شود و به عرضه عمومی سهام نیازی نیست. حداقل ۳۵ درصد از سرمایه باید در حساب بانکی شرکت بلوکه شود و پس از ثبت شرکت قابل برداشت است.
شرکت با مسئولیت محدود و شرکت تعاونی انواع دیگری از شرکتهای ایرانی هستند. سرمایه ثبتی میتواند به صورت نقدی یا غیر نقدی (مانند اموال و داراییها) باشد. افزایش سرمایه شرکت پس از ثبت نیز امکانپذیر است.
۵- گواهی مفاصا حساب مالیاتی (اختیاری)
گواهی مفاصا حساب مالیاتی، سندی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور صادر میشود و نشان میدهد یک شخص حقیقی یا حقوقی، تمامی بدهیهای مالیاتی خود را تا تاریخ صدور گواهی، به طور کامل پرداخت کرده و هیچ بدهی معوقهای به این سازمان ندارد. به عبارت دیگر، این گواهی به منزله تسویه حساب مالیاتی با سازمان امور مالیاتی است.
ارائه گواهی مفاصا حساب مالیاتی اختیاری است، اما میتواند به تسریع فرآیند بررسی کمک کند. گواهی مفاصا حساب مالیاتی برای شرکت در برخی مناقصات و مزایدههای دولتی و خصوصی یا اخذ مجوزها و پروانههای کسبوکار، کاربرد دارد. هنگام ثبت شرکت یا تغییرات در شرکت، ارائه گواهی مفاصا حساب مالیاتی میتواند مفید باشد.
۶- لیست نمایندگیهای خدمات پس از فروش
ارائه لیست کامل نمایندگیهای خدمات پس از فروش به همراه قراردادهای رسمی منعقد شده با هر نمایندگی. این مورد نشاندهنده تعهد شرکت به ارائه خدمات پس از فروش مناسب است. ارائه لیست نمایندگیهای خدمات پس از فروش توسط واردکنندگان خودرو، یک الزام قانونی و همچنین یک ضرورت برای حمایت از حقوق مصرفکنندگان است.
خریداران خودروهای وارداتی باید اطمینان داشته باشند که در صورت نیاز به خدمات پس از فروش مانند تعمیر، تعویض قطعات و سرویسهای دورهای، به نمایندگیهای مجاز و متخصص دسترسی خواهند داشت. ارائه خدمات پس از فروش مناسب، اجرای صحیح گارانتی خودرو را تضمین میکند و از حقوق مصرفکنندگان در این زمینه حمایت خواهد کرد.
۷- میزان سرمایهگذاری در آموزش کادر خدماتی
ارائه مستندات و برنامههای سرمایهگذاری در آموزش و توانمندسازی کادر خدمات پس از فروش. این مورد نیز به سنجش کیفیت خدمات پس از فروش شرکت میپردازد.
خودروهای واردتی از فناوریهای پیچیدهای مانند سیستمهای الکترونیکی پیشرفته، موتورهای هیبریدی و الکتریکی، سیستمهای ایمنی فعال و … بهره میبرند. تعمیر و نگهداری این خودروها نیازمند دانش و تخصص بالایی است که تنها با آموزشهای تخصصی و مداوم به کادر خدماتی قابل انتقال است.
آموزش مداوم کادر خدماتی باعث بهروزرسانی دانش فنی آنها و آشنایی با جدیدترین فناوریها و روشهای تعمیر و نگهداری میشود. سرمایهگذاری در آموزش کادر خدماتی همچنین تضمین میکند که خدمات پس از فروش مطابق با استانداردهای شرکت سازنده و با بالاترین کیفیت ارائه شود.
۸- سوابق واردات از سال ۱۴۰۰ به بعد
سوابق واردات شرکت از سال ۱۴۰۰ به بعد، گزارشی از عملکرد گذشته شرکت در زمینه واردات خودرو، از جمله حجم واردات، نوع خودروهای وارد شده، نحوه تأمین ارز، رعایت قوانین و مقررات گمرکی و … را نشان میدهد و به ارزیابی تجربه شرکت در زمینه واردات کمک میکند.
ارائه سوابق واردات خودرو از سال ۱۴۰۰ به بعد، نشان میدهد آیا شرکت تجربه و توانمندی لازم برای واردات خودرو در مقیاس بزرگ و با رعایت استانداردهای لازم را دارد یا خیر. این الزام همچنین مانع از ورود شرکتهای صوری و بدون سابقه به عرصه واردات خودرو میشود و از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری میکند.
۹- برنامه تولید و افزایش عمق ساخت داخل
برنامه افزایش عمق ساخت تولید داخل، برای شرکتهای متقاضی واردات خودرو، سیاستی کلیدی است که با هدف تقویت صنعت خودروسازی داخلی و کاهش وابستگی به واردات صرف، توسط وزارت صنعت دنبال میشود.
افزایش عمق ساخت داخل به معنای تولید قطعات بیشتر در داخل کشور است. این امر باعث ایجاد و توسعه صنایع قطعهسازی داخلی و ایجاد فرصتهای شغلی جدید میشود. با تولید قطعات و خودروهای بیشتر در داخل کشور، نیاز به واردات قطعات و خودروهای کامل کاهش یافته و از خروج ارز از کشور جلوگیری میشود. برنامه افزایش عمق ساخت داخل شامل لیست قطعاتی که باید در داخل کشور تولید شوند، زمانبندی تولید قطعات و میزان سرمایهگذاری مورد نیاز است.
ممد ژانگولر
۱۹ دی ۱۴۰۳داداشا یکی به زبون ساده توضیح بده یکی بخواد ماشین وارداتی بخره دقیقا باید چی کار کنه . یبار به اسم بورس کالا دهنمون صاف شد آخرشم نفهمیدیم چی شد الان هم هی میگن حساب وکالتی کنید بابت ماشینی که نمیدونی چیه یا اگر هم بدونی معلوم نیست برنده بشی یا نه .
کلا بریم لاس وگاس زندگی کنیم پولامونو ببازیم فکر کنم لذت بخشتره
منتقد_123
۱۹ دی ۱۴۰۳بگید یکسره با وارد کردن خودرو مخالفیم و مردم را به همین صفهای ایرانخودرو و سایپا و قرعه کشی های تشریفاتی با پنج درصد جوابگویی متقاضیان. بیخیال این کاغذبازی ها شوید مردم جون بلب شده اند . تازه خودروهای وارداتی شما در کمترین قیمتها 1/5 میلیارد هستند یعنی طبقه متوسط که باید کلا بیخیال خودرو شوند از طرفی خودروسازهای داخلی هم که قطره چکانی کار میکنند ت
.تا کی مافیای خودرو …..؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رامین
۱۹ دی ۱۴۰۳دولت می تواند از ظرفیت مناطق آزاد استفاده کند و ماشین توسط شرکتها به مناطق آزاد وارد و هر شخص که قصد خرید ماشین وارداتی را داشته باشد به این مناطق مراجعه و پرداخت پول در همان لحظه خودرو را دیده و پسند و بخرد و منبع درآمد برای مناطق آزاد میشود و خریدار واقعی خودرو میخرد و دلال بازی کمتر میشود و برای هر کد ملی برای یک دوره مثلا سه ساله یک خودرو برای هر شخص
محمد
۱۹ دی ۱۴۰۳اونوقت کی تو ادارات بخور بخور کنه
محمد
۱۹ دی ۱۴۰۳چه سیستم دولتی بیسوادی که ۳ سال طول کشیده. میلیاردها دلار مردم بیچاره رو به فنا دادن. تازه الان فهمیدن. این چه داستانیه که شرکتی که پول نداره. با پول مردم بازی کنه. هر وقتم دلش خواست خودرو تحویل برندگان بده. خر تو خره واقعا. کارمندی که با سود یک ماشین بشه خریدش. آخرش این میشه. یکی تو این وزارت صمت یا سازمان حمایت از مصرف کنندگان پیدا نمیشه. قرارداد این شرکتهارو با مردم کنترل کنه. قراردادی جلوت میگذارن که حتی ۱درصدم بنفع مشتری نیست
محمد
۱۹ دی ۱۴۰۳هیچ نماینده مجلسی هم پیدا نمیشه. بره دنبال کار واردات تو شرکتهای خصوصی بگیره. ببینه چه سواستفاده ای از این ملت میشه. نماینده مردمن اینا. معلوم نیست برای کی کار میکنن
احد
۲۱ دی ۱۴۰۳متاسفانه این حرف ها و وعده و وعیدها همه دروغ محض است .
ما پنج ماه از طریق نامی خودرو ثبت نام کرده ایم ولی هنوز خبری از تحویل خودرو نیست .
مراحعه می کنیم اصلا جوابگو نیستند .
تازه میگن احتمالا دو ماه دیگه نوبت شما برسه.
لطفا ما اشتباه کردیم دوستان اشتباه نکنند و نامی خودرو را را انتخاب نکنند.
اگه پولم را طلا می خریدم الان چند برابر شده بود.
لطفا به اشتراک بگذارید
محمد
۲۱ دی ۱۴۰۳آقا اگه یه شخصی خودش بخواد یه خودرو وارد کنه تکلیفش چیه؟؟؟؟