ایران خودروایستگاه خبرپارس خودروسایپا

افت فاحش تولید خودروسازان داخلی در فروردین 1403

جزئیات تولید خودروسازان داخلی در اولین ماه از سال ۱۴۰۳ نشان دهنده افت قابل‌توجه تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
خط تولید ایران خودرو

انتشار آمار تولید ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در فروردین سال جاری نشان می‌دهد این شرکت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل افت تولید ۲۱ درصدی داشته‌اند. به گزارش پدال و به نقل از ایسنا، بررسی عملکرد و صورت‌های مالی اعلام شده توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو (به عنوان زیرمجموعه سایپا) حاکی از آن است که در فروردین ماه امسال میزان تولید خودرو (سواری‌ها و وانت ۱۵۱ سایپا) در کشور توسط این خودروسازان ۴۵ هزار و ۹۱۶ دستگاه ثبت شده که نسبت به ۵۸ هزار و ۴۶۶ دستگاه خودرو تولیدی در فروردین سال گذشته، ۲۱ درصد کمتر است.

ابتدا به ایران‌خودرو بپردازیم که در نخستین ماه از سال ۱۴۰۳ تعداد ۲۳ هزار و ۳۱۵ دستگاه خودرو را تولید کرده است. این رقم نسبت به تولید ۲۸ هزار و ۷۷۹ دستگاهی فروردین ۱۴۰۲ افت حدود ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد. با ورود به جزئیات مشخص می‌شود در این مدت ایران‌خودرو ۱۰ هزار و ۸۰۵ دستگاه از محصولات خانواده پژو را تولید کرده است. میزان تولید محصولات پژو در فروردین سال قبل ۱۷ هزار و ۹۸۰ دستگاه بوده است.

در آمار تولیدات ایران‌خودرو، فقط تولید محصولات گروه سورن بیشتر از آمار تولید آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته است. درحالی‌که در فروردین ماه ۱۴۰۲ حدود ۱۴۸۰ دستگاه محصولات گروه سورن تولید شده بود این عدد امسال به ۳۲۳۷ دستگاه رسیده است. طبق آمار در این مدت، ۱۷۸۸ دستگاه دنا، ۹۶۰ دستگاه رانا و ۲۳۷۶ دستگاه تارا در این شرکت تولید شده که در مدت مشابه سال گذشته، ۵۳۸۹ دستگاه دنا و ۲۵۴۷ دستگاه تارا تولید شده بود. اما تولید رانا صفر بوده است. ایران‌خودرو در نخستین ماه از سال جاری، تنها شش دستگاه هایما در خانواده محصولات مونتاژی تولید کرده است؛ این در حالی است که در فروردین ماه سال گذشته، ۱۰۱۴ دستگاه هایما در این گروه صنعتی به تولید رسیده بود. ضمن اینکه این گروه صنعتی در آمار تولید خود در این مدت به تولید ۱۱۴۳ دستگاه از سایر محصولات ایران‌خودرو اشاره کرده است (این تولیدات در فروردین ماه سال گذشته ۳۶۱ دستگاه ثبت شده بود).

در گروه خودروسازی سایپا نیز در مدت مذکور سال جاری در مجموع ۱۷ هزار و ۷۲۸ دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به بالغ بر ۲۲ هزار (۲۲ هزار و ۳۰) دستگاه تولیدی در یک‌ماهه فروردین ۱۴۰۲، حدود ۱۹ درصد کاهش یافته است. از این میزان به ترتیب ۱۰ هزار و ۸۷۳ دستگاه خودرو‌های خانواده X ۲۰۰ (تیبا، کوییک و ساینا)، ۳۳۳۱ دستگاه شاهین و ۳۵۲۴ دستگاه سهم وانت‌های سایپا بوده است. از سوی دیگر، اما در فروردین ماه سال گذشته، ۱۶ هزار و ۱۲۰ دستگاه تیبا، کوییک و ساینا، ۲۹۰۱ دستگاه شاهین و ۳۰۰۹ دستگاه وانت ۱۵۱ در گروه خودروسازی سایپا به تولید رسیده بود؛ بنابراین هرچند که تولید X ۲۰۰‌ها کاهشی شده، اما تولید شاهین و وانت افزایش یافته است.

در نهایت نیز، شرکت پارس‌خودرو به عنوان زیرمجموعه گروه سایپا در مجموع یک ماه نخست امسال، ۴۸۷۳ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به ۷۶۶۳ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، ۳۶ درصد کمتر است و بیشترین میزان کاهش تولید را در میان خودروسازان داشته است. از تعداد خودرو‌های تولیدی پارس‌خودرو در این مدت ۴۸۷۱ دستگاه سهم محصولات گروه Q ۲۰۰ ثبت شده است. در مدت مشابه سال گذشته ۴۴۲۴ دستگاه از این محصولات در این گروه صنعتی تولید شده بود. همچنین در مدت مذکور دو دستگاه سهند تولید شده است؛ این خودرو در سال گذشته در فرآیند طراحی و طی مسیر تولید بوده است؛ لذا آمار تولید آن صفر بوده است. پارس‌خودرو در این مدت ۴۰ دستگاه بدنه پراید هم تولید کرده که سال گذشته، آمار ۹۱ دستگاهی داشته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. کامیاب فرهنگی

    ۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    بدنه پراید واس چی تولید میشه؟😂😂

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. شمال

      ۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (119 ديدگاه)

      برای کسانی که پرایدهاشون احتیاج به تعویض اتاق داره 😂

      موافقم 14
      مخالفم 2
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۵ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (10376 ديدگاه)

        این مقاله اصل حرفش اینه که یعنی خودروساز دوباره میخواد گرون کنه و دنبال بهانه هستش!!!
        البته که قیمت قطعات قبل از عید نوروز و بعد از آن بیش از ۳۰٪ گرون شده بخصوص قطعات بدنه!!!

        موافقم 11
        مخالفم 1
        1. ۵ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4284 ديدگاه)

          کاملا درست میگی دوست من

          موافقم 2
          مخالفم 3
  2. abbas

    ۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (260 ديدگاه)

    علتش سیاست غلط و مسخره بازیه
    اواخر 1401 اجازه فروش تو بورس رو گرفتن و هم خودشون و هم مردم میتونستن با ی قیمت حدود 100 تا ،200 بالای قیمت کمپانی و 100تا 200 زیر قیمت بازار اون ماشینی ک دوست دارن رو سوار شن
    دقیق یادمه اون موقع من حدود400 داشتم ک با پولش بزور ی پارس tu5 مدل 98…99 میشد گرفت
    دوستم پیشنهاد داد و با همون مبلغ دنا از بورس بداشتم حدود 180 زیر قیمت بازارش
    هم ب نفع من شد هم ب نفع خودرو ساز کلی هم مسخره کردن ک سرتون کلاه رفته و از این جور داستان ها ولی ماشین رو تحویل دادن فروردین 1402 ماشین ارزشش بازارش حدود 800 شده بود…

    موافقم 12
    مخالفم 7
    1. ۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4284 ديدگاه)

      الان حدود ۹۰۰ هست قیمتش
      و این ها آدمای *** هستند که مسخره کردن چون هم خودشونو بدبخت کردن هم مردم رو الان با اون پول پارس ۸۹ به زور میدن

      موافقم 5
      مخالفم 6
  3. حسین

    ۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2875 ديدگاه)

    این نشون میده دارن یکسری خط تولید ها رو سوییچ میکنند روی محصولات دیگر و این افت بخاطر همین هست.
    احتمالا با توقف تولید محصولات قدیمی مثل پارس در انتهای امسال این میزان کمتر هم خواهد شد .

    موافقم 3
    مخالفم 7
  4. زیزیگولو

    ۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5707 ديدگاه)

    بارها و بارها قبل از انتخابات از تریبونای مختلف شاهد قولها و وعده‌ های مختلف مسئولین واسه حل مشکل خودرو و بیکاری و تورم و ………. هزار جور وعده دیگه به مردم واسه حل این مشکلات بودیمو هستیم و مردم همیشه در صحنه هم همچنان چشم‌ انتظار تحقق وعده‌های رنگارنگ مسئولین واسه حل مشکلاتشون هستن ولی روز بروز که از زمان قبول مسئولیتشون میگذره این وعده‌ها بیشتر رنگ میبازه و بعد از گذشت یه مدت این وعده‌ و وعیدها دیگه هیچوقت عملی نمیشن!!!!!!! و تبدیل میشن به وعده های سر خرمن!!!! کُلا عادت داریم به این وعده های سرخرمن مسئولین!!!! 

    موافقم 9
    مخالفم 2
  5. ۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4284 ديدگاه)

    مردم همه ماشین دار شدن به جز من
    ایران خودرو یه هایما 7x بهم طلب داره

    موافقم 5
    مخالفم 10
    1. OldBoy

      ۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (80 ديدگاه)

      داداش اونقدری که تو واسه هایما 7X تبلیغ کردی، پدال برای اکستریم نکرد

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. ۵ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4284 ديدگاه)

        داش پدال برای یه ماشین اشغال تبلیغ می‌کنه من برای یه ماشین ارزشمند

        موافقم 3
        مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا