نیسان

به کدام نسل نیسان Z بیشتر علاقه دارید؟

یکی از مهم‌ترین رونمایی‌هایی که امسال در دنیای ماشین صورت گرفت، نسخهٔ تولیدی نیسان Z جدید است. این خودرو با انتقال قدرت محرک عقب، گیربکس دستی و پیشرانهٔ V6 توئین توربوی ۴۰۰ اسب بخاری، به همهٔ وعده‌هایی که سال گذشته هنگام معرفی Z پرتو داده شد عمل کرد. هرچند واکنش‌ها به Z جدید بسیار مثبت بوده و علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده است اما این اسطورهٔ ژاپنی بیش از نیم قرن سابقه دارد و به همین دلیل، برای پاسخ دادن به سؤالی که تیتر این مطلب است باید همهٔ موارد را در نظر بگیریم؛ بنابراین، بعدازاینکه در ادامه خلاصهٔ سریعی از تاریخچهٔ نیسان Z را مطالعه کردید، بهتر می‌توانید بگویید که کدام نسل Z انتخاب شما خواهد بود. آیا سریع‌ترین، قوی‌ترین و جدیدترین Z را انتخاب می‌کنید یا هنوز هم به یکی از نسل‌های قبلی بیشتر علاقه دارید؟

داتسون ۲۴۰Z (کد S30)

سال‌های تولید: ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۸

اولین Z که در ایالات‌متحده با نام داتسون ۲۴۰Z شناخته می‌شد، در سال ۱۹۶۹ معرفی شد. این خودرو به دلیل ارائهٔ ترکیبی از ظاهر زیبا، پرفورمنس خوب و قیمت مقرون‌به‌صرفه، به یکی از پرطرفدارترین خودروهای اسپرت زمان خود تبدیل شد و در مدت ۹ سال تولید بیش از ۵۲۰ هزار دستگاه از آن فروخته شد. ۲۴۰Z در نسخهٔ آمریکایی به یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری شش سیلندر خطی با ۱۵۱ اسب بخار قدرت مجهز بود اما در طول سال‌ها نسخه‌های قوی‌تر ۲۶۰Z و ۲۸۰Z با ۱۷۰ اسب بخار قدرت به بازار آمدند.

داتسون ۲۸۰ZX (کد S130)

سال‌های تولید: ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۳

نسل دوم این کوپهٔ ژاپنی در سال ۱۹۷۸ با به‌روزرسانی‌های کامل و با نام ۲۸۰ZX پدیدار شد. طراحی بیرونی این نسل تکاملی بود و ترکیب موتور جلو، محور عقب را حفظ کرده بود اما طراحی زاویه‌دارتری داشت. این خودرو در دو نسخهٔ دونفره یا ۲+۲ ارائه می‌شد و سقف تارگا نیز برای لذت رانندگی در هوای آزاد قابل سفارش بود. پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر خطی این نسل بین ۱۳۵ تا ۱۴۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما یک نسخهٔ توربو با ۱۸۰ اسب بخار قدرت هم وجود داشت. ۲۸۰ZX به مدت چهار سال تا ۱۹۸۳ تولید شد.

نیسان ۳۰۰ZX (کد Z31)

سال‌های تولید: ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹

در سال ۱۹۸۳ نیسان نسل جدید Z را با نام ۳۰۰ZX رونمایی کرد. طراحی بیرونی این نسل با دماغهٔ صاف و چراغ‌های جلوی مخفی، مناسب دههٔ ۸۰ بود و داخل آن بسیار لوکس‌تر و راحت‌تر همهٔ مدل‌های قبلی Z بود و حتی از صفحه آمپر دیجیتالی هم بهره می‌برد! اما نکتهٔ مهم‌تر این بود که ۳۰۰ZX به اولین پیشرانهٔ V6 توربوشارژ تولید انبوه ژاپنی مجهز شده بود. این موتور ۳ لیتری V6 که جایگزین موتورهای شش سیلندر خطی نسل قبل شده بود، ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

نیسان ۳۰۰ZX (کد Z32)

سال‌های تولید: ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶

در زمانی که جهان برای ورود به دههٔ ۹۰ آماده می‌شد، نیسان از نسل کاملاً جدید ۳۰۰ZX رونمایی کرد. نسل چهارم Z از استایلی تازه با شکلی آئرودینامیک و جزئیاتی آینده‌نگرانه برخوردار بود. مثل نسل قبلی، ۳۰۰ZX جدید هم با دو نوع کابین دونفره و ۲+۲ ارائه می‌شد. زیر کاپوت، نسخهٔ بهبودیافته‌ای از همان پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 قبلی قرار گرفته بود که به‌صورت تنفس طبیعی ۲۲۲ اسب بخار و در نسخهٔ توئین توربو ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. علاوه بر طراحی و پیشرانه، بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در شاسی نسل Z32 با تعلیق چند اتصالی در هر چهارچرخ، فرمان گیری چرخ‌های عقب و ترمزهای قدرتمند با کالیپرهای آلومینیومی چهار پیستونه صورت گرفته بود. این نسل از ۳۰۰ZX به مدت ۱۱ سال از ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰ روی خط تولید بود.

نیسان ۳۵۰Z (کد Z33)

سال‌های تولید: ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹

نسخهٔ تولیدی ۳۵۰Z که پیش‌نمایش آن با کانسپت Z در سال ۲۰۰۱ ارائه شده بود، سال ۲۰۰۲ معرفی شد و بسیاری از ویژگی‌های ظاهری نسخهٔ کانسپت را حفظ کرده بود. نسلی که Z را به قرن ۲۱ آورد، بر اساس شاسی کاملاً جدیدی طراحی شده بود که همان ترکیب نمادین موتور جلو، محرک عقب را حفظ کرده بود اما زیر کاپوت حالا یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی جای نمونهٔ قبلی را گرفته و خبری از توربوشارژر هم نبود. این موتور در نسخهٔ معمولی ۲۸۷ اسب بخار و در نسخهٔ نیسمو ۳۰۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. ۳۵۰Z یک خودروی اسپرت واقعی مدرن بود که در دو نسخهٔ کوپه و رودستر و صرفاً به‌صورت دونفره عرضه می‌شد. بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸، نیسان بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه از ۳۵۰Z را در سراسر جهان به فروش رساند.

نیسان ۳۷۰Z (کد Z34)

سال‌های تولید: ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰

۳۷۰Z که در سال ۲۰۰۹ معرفی شد، با ارتقاءهای زیادی هم در طراحی و هم در پرفورمنس، راه نسل قبلی را ادامه داد. این نسل کمی کوتاه‌تر و عریض‌تر از قبل بود و به لطف استفادهٔ گسترده‌تر از آلومینیوم، از وزن آن‌هم کاسته شده بود. ۳۷۰Z با بدنه‌ای عضلانی‌تر مثل قبل در دو نسخهٔ کوپه و رودستر به بازار عرضه شد. پیشرانهٔ ۳.۷ لیتری تنفس طبیعی این نسل نسخهٔ بروز شده‌ای از همان پیشرانهٔ ۳۵۰Z بود و حالا ۳۳۲ اسب بخار قدرت در نسخهٔ معمولی و ۳۵۰ اسب بخار قدرت در نسخهٔ نیسمو تولید می‌کرد. در این نسل همچنین تعلیق بروز شده و ترمزها هم قوی‌تر شده بودند. ۳۷۰Z به مدت ۱۱ سال از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ تولید شد.

نیسان Z (کد Z34)

سال‌های تولید: ۲۰۲۱ تا…

جدیدترین نسلی که به خانوادهٔ پرافتخار نیسان Z اضافه شده، سریع‌تر و قوی‌ترین Z تاریخ محسوب می‌شود. Z جدید که به‌عنوان یکی از آخرین خودروهای اسپرت بنزینی در نظر گرفته می‌شود، سال گذشته در قالب کانسپت Z پروتو خودنمایی کرد و اخیراً نسخهٔ تولیدی آن معرفی شده است. هرچند این نسل بر اساس نسخهٔ بهبودیافتهٔ شاسی نسل قبلی ساخته شده و حتی کد آن‌هم تغییر نکرده اما از بدنه‌ای کاملاً بازطراحی شده با سبک رترو و جزئیات الهام گرفته از نسل‌های قبلی Z و همین‌طور کابین دونفرهٔ جدیدی پُر از تکنولوژی‌های مدرن بهره می‌برد. پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی Z جدید هم بازگشتی به ۳۰۰ZX را نشان می‌دهد اما این موتور حالا ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. Sina10

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    من ۳۰۰ZX ، ۳۵۰Z و ۲۴۰Z رو دوست داشتم
    ۳۰۰ZX زمان خودش عملکرد فوق العاده ای داشت
    فکر میکنم نیسان Z جدید هم الان عملکرد خوبی داره
    منتظر نسل جدید GT-R هم هستیم ….

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
    1. 🔥A.H MOTORS🔥

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (422 ديدگاه)

      من بیشتر ۳۷۰Z

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. پویا

        ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (179 ديدگاه)

        تو تمام گیم هایی که بازی کردم مدل ۳۷۰z و ۳۵۰z اولین ماشینی بود که داشتم بخصوص تو نسخه های قدیمی NFS.
        من دورانی با این دو مدل داشتم 😁

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  2. Porsche

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (446 ديدگاه)

    پدال مرسدس AMG GT63e معرفی شد
    لطفا پوشش بده

    موافقم ۲
    مخالفم ۴
    1. محمد امین

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1447 ديدگاه)

      ماشین خیلی قوی هست ، یکمی سنگینه ولی فکر کنم ۸۴۷ اسب قدرت داره ، قاتل m5 ، البته نباید با m5 مقایسه بشه چون m5 هیبرید نیست

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. محمد امین

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1447 ديدگاه)

      ویژگی های خوب فنی اش :
      ۸۴۳ اسب قدرت و ۱۴۷۰ نیتون متر گشتاور
      سیستم دو دیفرانسیل ارتقا یافته
      شتاب ۲.۹ برای صفر تا ۶۰ و ۳ برای صفر تا ۱۰۰ و حداکثر سرعت ۱۹۶ مایل

      پرفورمنس عالی برای سدان های اسپرت
      نکات منفی فنی ؛
      پیمایش کم برای حالت الکتریکی، فقط ۷ مایل
      وزن زیاد ، که به طور مستقیم در مصرف سوخت و…. تاثیر گذار هست
      شتاب ثانویه اش از m5 هم کمتره ، به خاطر وزن زیاد
      و قیمتش هم احتمالآ بالا هست
      ولی واقعآ خوشحال شدم ، یه سدان با پرفورمنس زیاد و سریع و در عین حال لوکس و زیبا ، خیلی کامل هست

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. datsun

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    همه نسلها عالین در زمان خودشون جز بهترینها بودن من ۲۴۰z رو از بقیه بیشتر دوست دارم و همچنین ۳۰۰zx که شاهکار بود بین gtr ها هم اسکای لاین gtr r32

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
    1. Audi rs e_tron gt

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (695 ديدگاه)

      من به نسل فعلی اش علاقه دارم

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. Ninja

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1047 ديدگاه)

      منم ۲۴۰z رو بیشتر از همه دوست دارم ۳۰۰zx هم شاهکاره همونطور که گفتین از ۳۷۰ و ۳۵۰ هم خیلی خوب بودن نسل جدید هم عالی
      بین جی تی ار ها هم اسکای لاین ار ۳۴ نیسمو

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. یانکی

        ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (1583 ديدگاه)

        خفنترین زدی که دیدی از نزدیک چی بوده

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. datsun

          ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
          سوابق: (2167 ديدگاه)

          تنها زدی که از نزدیک دیدم ۳۷۰ بود

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        2. Ninja

          ۱۱ شهریور ۱۴۰۰
          سوابق: (1047 ديدگاه)

          یه نیسان زد دیدم سوارم شدم که اونم ۳۷۰ بودع

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
    3. یانکی

      ۱۱ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1583 ديدگاه)

      میدونستی رکورد ۴۰۰ متر ایران دست نیسان z240هست.ماشین سامان خنجری دو دف با انجین ۹۷۰ اسبی.رکورد ۹ ثانیه.البته ماشین ۱۰۰۰ اسبیه ولی تو تهران ۹۷۰ اسبه

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. Ninja

        ۱۱ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (1047 ديدگاه)

        بله من قبلا اطلاع داشتم
        دوستان باید فیلم درگ هاشو ببینن خیلیی جذابه

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  4. ارش

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1422 ديدگاه)

    ماشینهای قدیمی زیباتر بودن از نظر فنی هم نیسان zx 300 دهه ۹۰ عالی بوده .

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  5. امیر

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (610 ديدگاه)

    ۲۴۰z و ۳۰۰zx و ۳۵۰z و z400 همین چهار نسل رو من خیلی دوست دارم.
    یادمه کلارکسون توی تخت گاز سقف ۳۰۰zx کند انداخت تو دره 😂. عاشق ژاپنم.
    مقاله خوبی بود آقای دهقان سپاس 👏👏

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  6. Philipp

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (604 ديدگاه)

    ۲۸۰Z استوک
    ۳۵۰Z تیون شده

    البته کاش کاپوت بزرگش رو در ۳۵۰ از دست نمیداد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. بهنام

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (525 ديدگاه)

    الان که به صورت ریز تر به طراحی با اصالت و الگو گرفته شده ی Z400 از Z240 پی بردم خیلی بیشتر از قبل می پسندمش

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (4319 ديدگاه)

      دقیقا منم بخاطر این یه نکته کمی به این نسل جدید امیدوار شدم،خیلی دوست دارم ببینم عملکردش چجوریه…

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  8. [email protected]!n

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1605 ديدگاه)

    ۲۴۰ و ۳۰۰ واقعا عالی بودن. هیییی نیسان چی بود و چی شده حیف. امیدوارم برگرده به روزای خوشش و واسه همه شاخو شونه بکشه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  9. عارف

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (187 ديدگاه)

    پرسیدن که : به کدام نسل از نیسان z علاقه دارید ؟ بنده به نسلی که پول خریدشو داشته باشم بسیار علاقه مندم . تمام ( جهت شوخی عرض کردم )

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  10. محمد امین

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    من همشون رو دوست دارم ، مخصوصا ۳۰۰zx کد z31 و ۳۷۰z و نیسان زد جدید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. Nima

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1180 ديدگاه)

    دوستان میدونستین ۳۰۰zx صدى ١٧ میسوزونه!!!!
    وقتى فهمیدم شوکه شدم!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. 🇩🇪👑SL300👑🇩🇪

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1888 ديدگاه)

    ZX300 و Z

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2735 ديدگاه)

    من بین z ها خیلی از ۳۵۰ ، ۲۴۰ و همین ۴۰۰ خوشم میاد البته ۳۰۰ هم فوق العادس ولی طراحیش رو زیاد دوست ندارم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. امیررضا

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (45 ديدگاه)

    خیلیاشون تو بازی کارایکس دریفت ۲ هست خیلی خوبه

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  15. زیزیگولو

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2457 ديدگاه)

    من مدل جدیدش رو که اخیراً رونمایی شده بیشتر میپسندم

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  16. جناب ایکس

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (851 ديدگاه)

    ۳۰۰zx با بادی کیت عالیه. اکثر بادی کیت هاش عالین ولی اسماشون رو درست یادم نیست. (مثلا راکت بانی خوب بود)

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  17. Reza Waffen SS

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (3212 ديدگاه)

    نسل ۲۰۰۹ از همه خوشگلتر بود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. Hami

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (148 ديدگاه)

    ۱- Datsun 240Z , 260Z , 280Z

    ۲- Nissan 300ZX
    ۳- Nissan 350Z

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  19. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (4319 ديدگاه)

    همون نسل جدید رو من انتخاب میکنم، تکنولوژی مدرن درکنار طراحی الهام گرفته از نسل اولش که خیلی خوب بود…

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  20. Mashinbaz

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ۲۸۰ و ۳۵۰ عالی بودن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  21. arshiasvj

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1602 ديدگاه)

    ۳۷۰z
    فقط

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  22. امیر

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (69 ديدگاه)

    زد ۳۴ چون باهاش خاطره دارم چون در کنار جی تی ار یه پکیج کامل بودن یادش بخیر دو نیسان عالی بود نسل جدید نیسان هم خوبه و نسل اول که این ماشینای تاریخی رو به وجود اورد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  23. مرتضی

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فقط نیسان جونیور 😎

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  24. مهدی

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1037 ديدگاه)

    من ۳۷۰

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  25. امیر عطا

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من عاشق نیسان و ژاپن هستم و هر ماشینی رو دوس دارم .مقاله خیلی خوبی بود من کف کردم.ولی مدل نیسان ۳۵۰ zرو بیشتر دوس دارم.
    در تمامی بازی هام اول پول جمع میکردم تا نیسان بخرم.اگه هم نیسان نبود یه ماشین ژاپنی میگرفتم.
    در آینده میخوام طراح خودرو های نیسان در توکیو بشم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  26. آریا ماشین

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (657 ديدگاه)

    مثل پست قبلی در مورد مرسدس sl که ۳۰۰sl محبوب ترین و تاریخ سازترین بود در نیسان z هم اولین نسلش یعنی ۲۴۰z بهترین بوده و هست
    ولی طراحی ۴۰۰z مثل نسل های قبلی خفن و با ابهت به طوری که یه ماشین ژاپنی سلطان دریفت باشه نیست و بیشتر آینده نگرانه و با خطوط تیز بسیار هست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  27. ADAK

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1216 ديدگاه)

    به کدام نیسان بیشتر علاقه دارید؟

    پاسخ : آبی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا