نیسان

مقایسهٔ کراس‌اوورهای نیسان، روگ، مورانو، پث‌فایندر

این روزها با محبوبیت انفجاری کراس‌اوورها، تقریباً همهٔ خودروسازان تعداد زیادی از این خودروهای بلندقامت را در سبد محصولات خود دارند. یکی از این شرکت‌ها نیسان است که در بازار ایالات‌متحده، کراس‌اوورهای روگ، مورانو و پث‌فایندر را عرضه می‌کند؛ اما بین این کراس‌اوورهای کامپکت، میان سایز و فول سایز چه تفاوت‌هایی وجود دارد و کدام‌یک از آن‌ها برای خرید مناسب‌تر هستند؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤالات در این مطلب سه کراس‌اوور محبوب و پرفروش نیسان در بازار آمریکا را باهم مقایسه می‌کنیم.

ابعاد بیرونی

اساساً پث‌فایندر یکی از بزرگ‌ترین نیسان‌ها است و پس از اس‌یووی فول سایز آرمادا، دومین محصول بزرگ این شرکت محسوب می‌شود. نسل جدید پث‌فایندر در مقایسه با مدل کامپکت روگ ۱۹۵ میلی‌متر فاصلهٔ محوری، ۳۵۵ میلی‌متر طول، ۱۴۰ میلی‌متر عرض و ۸۹ میلی‌متر ارتفاع بیشتری دارد. همان‌طور که انتظار می‌رود، مورانوی میان سایز بین این دو خودرو قرار می‌گیرد و ۱۰۶ میلی‌متر کوتاه‌تر، ۶۳ میلی‌متر کم‌عرض‌تر و ۵۶ میلی‌متر کم‌ارتفاع‌تر از پث‌فایندر است و فاصلهٔ محوری آن‌هم ۷۶ میلی‌متر کمتر است.

فضای بار و سرنشین

همان‌طور که انتظار می‌رود، پث‌فایندر با این اندازهٔ بزرگ‌تر، می‌تواند نسبت به برادران دو ردیفهٔ کوچک‌تر خود، سرنشین و بار بیشتری حمل کند. این کراس‌اوور فول سایز به‌صورت استاندارد با سه ردیف صندلی به بازار عرضه می‌شود و می‌تواند هفت یا هشت سرنشین را حمل کند؛ بنابراین برای خانواده‌های پرجمعیت، پث‌فایندر می‌تواند بهترین گزینه باشد. این خودرو در صورت باز بودن هر سه ردیف صندلی‌ها، فضای ۴۷۰ لیتری را در صندوق بار خود ارائه می‌کند و در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف سوم این رقم به ۱۲۷۵ لیتر افزایش پیدا می‌کند. با خواباندن هردو ردیف صندلی‌های عقب پث‌فایندر نیز فضای بار عظیم ۲۲۸۰ لیتری فراهم می‌شود. در مقایسه با روگ، فضای بار پشت صندلی‌های ردیف دوم در پث‌فایندر ۲۴۰ لیتر و فضای پشت ردیف اول ۱۸۰ لیتر بیشتر است. تمرکز بیشتر مورانو روی ظاهر بجای کارایی اما موجب شده فضای بار آن حتی از روگ هم کمتر باشد به‌گونه‌ای که فضای پشت صندلی‌های ردیف دوم آن ۳۶۵ لیتر از پث‌فایندر کمتر است. در صورت خواباندن صندلی‌های عقب مورانو نیز این اختلاف با برادر بزرگ‌تر به ۳۸۰ لیتر می‌رسد.

قوای محرکه

نسل جدید پث‌فایندر همچنان از همان اصل سنتی خودروی بزرگ‌تر، پیشرانهٔ بزرگ‌تر پیروی می‌کند و به همین دلیل زیر کاپوت آن یک موتور ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی با ۲۸۴ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است که نیروی آن از طریق یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو یا هر چهارچرخ منتقل می‌شود. مورانو هم از نسخهٔ تضعیف‌شدهٔ همین موتور استفاده می‌کند که در اینجا ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۵ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس CVT متصل است. روگ اما به‌طور قابل‌توجهی از برادران بزرگ‌تر خود ضعیف‌تر است زیرا در سینهٔ آن یک موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی قرار گرفته که تنها ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این پیشرانه نیز از طریق یکی از همان گیربکس‌های CVT کسل‌کنندهٔ نیسان به چرخ‌های جلو یا هر چهارچرخ منتقل می‌شود. البته کسانی که اندازهٔ روگ را دوست دارند اما قدرت پث‌فایندر را می‌خواهند می‌توانند منتظر ارائهٔ نسخهٔ قوی‌تری از این کراس‌اوور کامپکت در آینده باشند که به پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ضریب تراکم متغیر نوآورانهٔ نیسان مجهز خواهد شد.

مصرف سوخت و ظرفیت بکسل

نیسان هنوز مصرف سوخت نسل جدید پث‌فایندر را اعلام نکرده اما نسل قبلی با همین پیشرانه در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۱۰.۷ لیتر بنزین مصرف می‌کرد و بنابراین مصرف نسل جدید هم باید چیزی در همین حدود باشد. مورانو به دلیل قدرت و وزن کمتر، کمی کم‌مصرف‌تر بوده و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۱۰.۲ لیتر بنزین می‌سوزاند اما کم‌مصرف‌ترین عضو این جمع روگ با مصرف ترکیبی ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است. کسانی که خواهان بکسل کردن یک تریلر کوچک با کراس‌اوور خود هستند تقریباً مجبور خواهند بود پث‌فایندر را انتخاب کنند زیرا ظرفیت یدک کشی روگ تنها ۶۱۰ کیلوگرم است و مورانو هم با ظرفیت ۶۸۰ کیلوگرم خیلی بهتر نیست. این در حالی است که پث‌فایندر به‌صورت استاندارد می‌تواند تا ۱۶۰۰ کیلوگرم را یدک بکشد و با سفارش کیت یدک کشی این رقم به ۲۷۰۰ کیلوگرم می‌رسد. به گفتهٔ نیسان، این ظرفیت در کلاس پث‌فایندر بهترین است اما برای اینکه این ادعا را صحیح بدانیم باید دوج دورانگو و جیپ گرند چروکی L را عضو این کلاس در نظر نگیریم.

نتیجه‌گیری

انتخاب میان این سه کراس‌اوور کاملاً به نیازها و خواسته‌های خریداران از خودرو بستگی دارد. کسانی که به صندلی‌های ردیف سوم یا ظرفیت بار پث‌فایندر نیازی ندارند بهتر است سراغ روگ یا مورانو بروند. از این دو کراس‌اوور، مورانو بیشتر روی جذابیت ظاهری تمرکز دارد و به همین دلیل مقداری از کارایی که یک کراس‌اوور بدان نیاز دارد را قربانی کرده است. از سوی دیگر، برای یدک کشی، جابجایی خانواده و توانایی‌های متوسط آفرود، نسل جدید پث‌فایندر بدون شک بهترین انتخاب در بین کراس‌اوورهای حال حاضر نیسان خواهد بود.

مشخصات فنی

نیسان روگ

نیسان مورانو

نیسان پث‌فایندر

پیشرانه ۲.۵ لیتری I4 ۳.۵ لیتری V6 ۳.۵ لیتری V6
قدرت ۱۸۰ اسب بخار ۲۶۰ اسب بخار ۲۸۴ اسب بخار
گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر ۳۲۵ نیوتن متر ۳۵۰ نیوتن متر
گیربکس CVT CVT ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو یا چهارچرخ جلو یا چهارچرخ جلو یا چهارچرخ
مصرف سوخت ۸.۱ لیتر ترکیبی ۱۰.۲ لیتر ترکیبی ۱۰.۷ لیتر (حدودی)
فاصلهٔ محوری ۲,۷۰۵ میلی‌متر ۲,۸۲۴ میلی‌متر ۲,۹۰۰ میلی‌متر
طول ۴,۶۴۸ میلی‌متر ۴,۸۸۷ میلی‌متر ۵,۰۰۴ میلی‌متر
عرض ۱,۸۳۹ میلی‌متر ۱,۹۱۵ میلی‌متر ۱,۹۶۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۹۹ میلی‌متر ۱,۶۸۹ میلی‌متر ۱,۷۶۸ میلی‌متر
حجم صندوق بار ۱۰۳۵/۲۱۰۰ لیتر ۹۱۰/۱۹۰۰ لیتر ۴۷۰/۱۲۷۵/۲۲۸۰ لیتر
ظرفیت بکسل ۶۱۰ کیلوگرم ۶۸۰ کیلوگرم ۱۶۰۰ تا ۲۷۰۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۲۶,۸۰۰ دلار ۳۳,۶۶۰ دلار ۳۴,۰۰۰ دلار (حدودی)

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    پث فایندر

    موافقم 24
    مخالفم 1
  2. MR.JD

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (326 ديدگاه)

    هیچ کدام نیسان فقط پاترول – آرمادا – اینفینیتی qx80

    موافقم 14
    مخالفم 6
    1. mahan

      ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (2324 ديدگاه)

      بله دقیقا سالارند! وخصوصا اینفینیتی جدید خیلی خواستنی شده

      موافقم 6
      مخالفم 2
  3. امیر

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (752 ديدگاه)

    نسل جدید با اون غیافه مخرف و گیربکس cvt فقط تنها حسنش شاسی و موتور نیسان در مورد مورانو هم که دو سه هزار دلار بیشتر پث فایندر میخری دیگه چرا مورانو بخری حداقل شاسی بلند واقعی خریدی با طراحی معقول و گیربکس نه سرعته

    موافقم 7
    مخالفم 8
  4. امیر

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (752 ديدگاه)

    نسل جدید با اون غیافه مزخرف و گیربکس cvt فقط تنها حسنش شاسی و موتور نیسان در مورد مورانو هم که دو سه هزار دلار بیشتر پث فایندر میخری دیگه چرا مورانو بخری حداقل شاسی بلند واقعی خریدی با طراحی معقول و گیربکس نه سرعته

    موافقم 2
    مخالفم 8
  5. Ali

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (267 ديدگاه)

    چی میشد نیسان رو اون دو تا هم سی وی تی نمیذاشت..ولی با این حال روگ رو انتخاب میکنم

    موافقم 9
    مخالفم 4
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (10057 ديدگاه)

      دقیقاً تنها ضعف روگ و مورانو در گیریبکسشون خوابیده که اصلی‌ترین دلیل بد بازار بودن محصولات نیسان به جز ماکسیما ، همین گیریبکس cvt هست که ارزش این خودروها را زیر سوال برده !
      تجربه‌ی سواری و مسافرت با مورانو مدل ۲۰۰۷ را داشتم که به جرئت میگم یکی از دلنشین‌ترین کراس‌اوورهایی هست که ساخته شده و میشه و موتور بسیار نرم و روانی داره که ضعف cvt را در پشت قدرت و خوب بودن موتور پنهان کرده !

      جداً خندم میگیره از چینی‌هایی که با موتور ۱/۵ لیتری داغون ، از cvt هم استفاده میکنند که مکمل این دو یه آش بدمزه و تلخ میشه که فقط ایرانی‌ها میخرندش چون چاره‌ای جز خریدشان ندارند !

      نیسان در نسل جدید خودروهاش مثل اینکه داره فهمیده میشه و ماشینای جدیدش به جزء روگ را ، با گیربکس تیپ‌ترونیک ارائه کرده که امیدوارم در اینفینیتی با مدریت آقای پیمان کارگر هم این اتفاق بیوفته !

      نیسان خیلی خیلی خیلی ماشین‌های خوبی تولید میکنه که جداً لذت سواری با خودروهاشون از تویوتا و هوندا بالاتر هست و میشه نزدیک لکسوس‌ها دانستش اما نه به راحتی‌یه بیش از حد لکسوس‌ها نمیرسه ولی لذت دلنشینی دارند .

      موافقم 11
      مخالفم 1
  6. ایران

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (341 ديدگاه)

    پث فایندر از همه بهتره

    موافقم 9
    مخالفم 0
  7. Irani

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (141 ديدگاه)

    سه سال پیش با یه استاد دانشگاه بودیم که تو آمریکا دکترا گرفته بود و تازه برگشته بود. کمری داشت میخواست بفروشه شاسی بلند بخره. میگفت برای خرید بهش مورانو پیشنهاد دادند ولی از مورانو خوشش نمیومد. میگفت تو آمریکا که بوده، آبدارچی دانشگاه مورانو داشت! بخاطر همین از چشمش افتاده بود.
    ببینید ما کجاییم و اونا کجا؟!

    موافقم 8
    مخالفم 7
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (10057 ديدگاه)

      کاربر irani عزیز
      چه استاد دانشگاه بیشعوری بوده که چون طرف آبدارچی بوده و مورانو داشته ، دِلَش را زده بوده !!!
      مطمئن باشید استاد دانشگاه مد نظر شما فقط میخواسته کلاس بگذاره و جلوی شما شاخ بازی در بیاره !
      در کشورهای جهان اول مثل اروپایی‌ها و بخصوص در آمریکا که خودرو خریدن راحت هست ، حتی گارسُنِش هم احتمال داره با بنز bmw لکسوس بیاد و اصلاً کار کردن آر نیست اونجا !
      باید بدونید سیستم اینقدر مسوای تقسیم شده که کارگر گارسون کارمند به همراه رئیس استاد دکتر مهندس وکیل و… ، همه میتوانند نیازهای اولیه را با کیفیت خوب و به روز راحت به دست بیاورند ، مثل خرید کفش و لباس آدیداس یا نایک که قیمت حدودی اُرف را ۱۰۰دلاری در نظر میگیریم یا خودرو که ابتدایی‌ترین نیاز مردمان این کشور به حساب میاد و نسبت درآمد به خرید نیازهایشون زمین تا آسمان با ما ایرانی‌ها متفاوت هست و برای ما خیلی دست‌نیافتنی کرده‌اند !

      من در اروپا دیدم که آخرین مدل‌ خودروهایی که برای ما لاکچری به حساب میاد مثل ولوو XC90 یا بنز S , E , GLS و… یا سری 7 bmw و … در آن‌جا تاکسی هستند و کرایه‌اِشان هم با کرایه‌ی تاکسی مثلاً رنو سفران یا لتیتود در یک سطح هست و معیار فقط جابجایی مسافر هست و نه نشان دهنده‌ی شخصیت مسافر !

      پس لطفاً اگر دسترسی به استاد محترم دارید ، به ایشان بفرمائید (( خودتی )) خودش تا تَه خط را رفته و اصلاً گوش به فرمان این شخص نباشید که هدفش لاف زدن هست و نه تعلیم و تربیت دانشجو !!!

      موافقم 24
      مخالفم 0
      1. mahan

        ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (2324 ديدگاه)

        هرچی خواستم بگم نوید جان گفت.ایشون هر جا باشه ذات ایرانیشو باید نشون بده دیگه!بیشتر می خواست برات کلاس بذاره عزیزه دل وگرنه توی این کشور هایی که رفتم از اسیا گرفته تا کانادا هیچ جا همچین دیدگاهی معنی نداره ایکاش همینقدر که مدرک میگرفت رو شعور و طرز فکرش کار میکرد و یکم میرفت بیشتر تجربه میکرد! والا توی دانشگاه سماشکو که بودیم چندتا مسئول نظافت و رسیدگی به اساتید داشتیم بهشون میگفتیم دوورنیک یکیشون خیلی پیر بود و جایگاه احترام خیلی بالایی داشت و به طوری که اساتید براش بلند میشدن و احترام می گذاشتند و اگه کلاسی کثیف بود گاهی اصلا دانشجو ها و یا کارمند و یا اگر استاد کثیف کرده بود بعد کلاس اگه دانشجو کمک نمی کرد خودش تمیز میکرد!

        موافقم 10
        مخالفم 0
  8. mahan

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    دوستان کسی که اطلاع داره میتونه بگه ایکس تریل تو کدوم قسمت قرار میگیره؟
    پث فایندر>مورانو>ایس تریل>روگ>جوک هست؟
    مورانو با تمام مشکلاتش واقعا سواری دلچسبی داره و دلم برای کاتافش تنگ میشه

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. Amir Machine

      ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (1199 ديدگاه)

      ایکس‌تریل و روگ در اصل یه ماشین هستن با اسم‌های مختلف
      ایکس‌تریل تو بازار آمریکا با اسم روگ عرضه میشه، الان فعلاً نسل جدید با نام روگ معرفی شده ولی بزودی همین ماشین با نام ایکس‌تریل هم برای بازار اروپا و جاهای دیگه معرفی خواهد شد

      موافقم 4
      مخالفم 0
      1. mahan

        ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (2324 ديدگاه)

        مرسی امیرجان.برام سوال بود

        موافقم 1
        مخالفم 2
  9. Benz

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    ما که نگاهشون میکنیم

    موافقم 5
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا