نیسان

نیسان لیف الکتریکی، ستاره‌ای کم‌فروغ که به پایان راه می‌رسد…

اگر همه‌ی چیزهای خوب یک روزی باید به پایان برسند همین سخن را می‌توان درباره چیزهایی که هرگز ظرفیت‌های واقعی خود را نشان نداده‌اند نیز تکرار کرد. این موضوع درباره داستان نیسان لیف صدق می‌کند، خودرویی که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و حالا خبر می‌رسد زمستان برای این خودروی پیشرو در بازار الکتریکی‌ها فرا رسیده است. علیرغم رشد قابل‌توجه بازار خودروهای الکتریکی، لیف هرگز نتوانست دل مشتریان را به دست آورد. لیف اولین خودروی الکتریکی تولید انبوه و ارزان‌قیمت بود که در دسترس عموم قرار گرفت اما خیلی زود به محاق رفت. تسلا مدل S به حدی ساختارشکن بود که شعاع حرکتی ۱۱۷ کیلومتری لیف به همراه ظاهر عجیبش باعث شد این خودروی ژاپنی نتواند با تسلا رقابت کند.

بر اساس گزارش جدید اتوموتیونیوز، چندین منبع مطلع تائید کرده‌اند نیسان تصمیم به عدم تولید نسل جدید لیف گرفته است. گفته می‌شود یک خودروی جدید که با نیازهای خریداران خودروهای الکتریکی مدرن هماهنگی بیشتری دارد جایگزین لیف خواهد شد. البته هنوز مشخص نیست که آیا این خودروی جدید همچنان از نام لیف استفاده خواهد کرد یا خیر اما به نظر می‌رسد احتمال استفاده از این نام بالا نیست. نیسان فعلاً این اخبار را تائید نکرده اما به وضوح تمرکز خود روی دیگر خودروهای الکتریکی همچون آریا را نشان می‌دهد. سال پیش بود که ژاپنی‌ها به یک خودروی شاسی‌بلند با نام چیل اوت اشاره کردند که شاید با خروج لیف از خط تولید پدیدار شود.

لیف به هیچ عنوان نتوانست انتظارات نیسان را برآورده کند. درحالی‌که تأسیسات تولید تنسی این خودروساز ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو را دارد، کل فروش لیف از ابتدا تاکنون کمتر از ۱۷۵ هزار دستگاه بوده است. البته لیف سال پیش تا حدی احیا شد و فروش کمتر از ۱۰ هزار دستگاهی سال ۲۰۲۰ آن به ۱۴۲۳۹ دستگاه رسید و به نظر می‌رسد تا به اینجای سال نیز عملکرد بدی نداشته است. داده‌ها می‌گویند حدود ۷۵۰۰ دستگاه لیف جدید تا به اینجای سال ۲۰۲۰ فروخته شده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. سامان اذری

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    خودرو سازی که نتونه نیازهای مشتری رو رفع کنه شکست میخوره

    خودم ژاپنی بازم و نیسان رو هم خیلی دوس دارم ولی

    چرا باید یه نفر ماشینی بخره که ۱۱۷ کیلومتر یکبار شارژش کنه ؟

    الان kia ev6 بردش ۴۰۰ کیلومتر به بالا هست

    موافقم 28
    مخالفم 1
    1. بهزاد

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      این برد برای نمونه های اولیه بود و برد نمونه های امسال حدود ۳۳۰ کیلومتره.
      زمانی که لیف به بازار اومد قیمت باتری ها چندین برابر امروز بود و عملا نمیشد ظرفیت باتری بالایی انتخاب کرد.

      موافقم 29
      مخالفم 3
    2. TML BN

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1058 ديدگاه)

      خب واسه شهر ساخته شده شما بری تا سرکار برگردی نه اینکه از مشهد بری اصفهان

      موافقم 23
      مخالفم 4
      1. سامان اذری

        ۲۸ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (3197 ديدگاه)

        برا شهر هم ساخته شده باشه
        فکر نکنم کسی دوس داشته باشه تند تند ماشینش رو شارژ کنه

        یه هفته یکبار شارژ کنی راحتتری یا هر دو روز یکبار ؟

        بعدشم هی استرس این رو نداری که ماشینت باتری تموم کنه

        موافقم 15
        مخالفم 2
      2. Reza Waffen SS

        ۲۹ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (5339 ديدگاه)

        برا شهر هم کمه

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. هاتف

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    ماشین ۱۱ ساله که رو خط تولیده، ۳ سال اول عنوان پرفروشترین الکتریک جهان رو داشته، بیشتر از نیم میلیون تو کل دنیا فروخته، بیشترین خودروی پلاگین فروخته شده تاریخه، دومین خودروی پرفروش الکتریک جهانه، بعد اسم مقاله هست کم فروغ!

    موافقم 26
    مخالفم 4
  3. Swedish Arrogant Tiger

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    حقیقتا ستاره کم فروغ برازندشه.
    از اولین برقی ها بود اون زمان که رو بورس نبودن و کسی بهشون اهمیت نمی‌داد، ولی خب نتونست مسیر درستی رو طی کنه.
    یادمه اون زمان به واسطه نوظهور بودن “ماشینی که با برق کار میکنه” حس جالبی بهش داشتم.

    موافقم 3
    مخالفم 4
  4. AMD

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (249 ديدگاه)

    دوران خودش خوب بود به هر حال خدا بیامرزتش

    موافقم 6
    مخالفم 0
  5. علی

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (134 ديدگاه)

    تقصیر خوده نیسانه اگر یه نسل جدید براش میزد الان کلی فروخته بود

    موافقم 8
    مخالفم 1
  6. کیان

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    مقاله خیلی غیرمنطقی تیتر زده، موقعی ک الکتریکی نبود الکتریکی ساخته نیسان تولید انبوه، کم هم نفروخته و …
    در ضمن ماشین ۱۱ سال پیش تولید شده، خیلی های دیگه ماشین ساختن همون موقع ک ۵۰ تا هم برد نداشتن و …

    موافقم 11
    مخالفم 4
    1. datsun

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (3484 ديدگاه)

      یه زمانی پر فروش ترین الکتریکی بود تو چند سال خوب اینم که اولین الکتریکی تولید انبوه بوده باعث میشه مدعی ها دهنشون رو ببندن . نیسان یه الکتریکی تولید انبوه به اسم تاما فقط برای ژاپن هم داشته‌ اونم تو دهه 40 حدود هشتاد سال پیش

      موافقم 15
      مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا