آموزشپورشه

آشنایی با PTM ، مدیریت کشش پورشه (پانامرا)

سیستم مدیریت کشش پورشه (Porsche Traction management) یا به اختصار PTM یک آپشن استاندارد در مدل های پانامرا، کاین و ۹۱۱ توربو است، در حقیقت کار PTM درگیر کردن تمامی ۴ چرخ با یک نقشه پیچیده الکترونیکی همچنین با کنترل کلاچ چند صفحه ای و با کمک سیستم ترمز اتوماتیک دیفرانسیل (ABD) و سیستم جلوگیری از سر خوردن (ASR) است.

porsche panamera turbo s
porsche panamera turbo s

بدین صورت که کلاچ چند صفحه ای نیروی گیرباکس را به صورت همیشگی بین اکسل های جلو و عقب توزیع می کند. این عمل با کمک یک سیستم مونیتورینگ پیوسته در هر لحظه موقعیت رانندگی را به نمایش می کشد به طوری که سیستم الکترونیکی پورشه واکنش ها را در هر لحظه و در هر موقعیت به طور جداگانه در جهت های طولی و عرضی و همچنین میزان چسبندگی چرخ ها به جاده را تحلیل می کند.

در این بین اگر هشدار یا تهدیدی در چرخ های عقب (مثلا چرخش به دور خود) دریافت شود یک نسبت بزرگ از نیرو به چرخ های جلو وارد می شود، این عمل به کمک سیستم مدیریت کلاچ چند صفحه ای انجام می پذیرد به طوری که در هنگام دور زدن این سیستم به طور جداگانه نیرویی را به چرخ های جلو وارد میکند که مانع سر خوردن ماشین و در نهایت پایداری کامل در دور زدن ها می شود.

Porsche Traction Management PTM
Porsche Traction Management PTM

در این راه PTM با کمک PSM (توضیح در نوشته های بعدی) باعث بهبود کارایی ترمزها و توزیع نیروی دقیق و همچنین رانندگی بهتر در شرایطی که امکان سر خوردن ماشین وجود دارد، می شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

parthia

26 ساله و عاشق پورشه

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. galardo

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (182 ديدگاه)

    بابا اینکه چیزى نیست. اینو پرایدم داره.

  2. mamad

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ما پرایدو داریم صدددددتای پوروشه می ارزه.ما سال بعد یه مدل دیگه از پرایدو می سازیم .که کیسه هوا داشته باشه

    1. آرمان

      ۱۵ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (73 ديدگاه)

      لطفا یه مدلی بسازید که علاوه بر کیسه هوا کیسه آب گرم هم داشته باشد من کلیه هام درد میکنه این آپشن خیلی به درد من می خوره

    2. shahab

      ۷ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      سانروف یادتون نره

  3. رضا

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (25 ديدگاه)

    خواهشا دیگه تو بخش هایی که موضوع یک ماشین خارجیه از این بحثا نکنین.
    به خدا حالم بد میشه دیگه هر چی میخونیم اون تهش باید یک اسمی از پراید و سایپا و ایران خودرو و … باشه!
    ماها هم همگی بلدیم از این حرفا بزنیم.
    پس لطف کنین اگه در مورد موضوع چیز خاصی میدونین بگین تا اطلاعات امثال من که مثلا از همین سیستم پورشه خبر نداشتم بالاتر بره.

  4. arya

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (57 ديدگاه)

    واقعا پورشه از لحاظ تکنولوژِی خیلی خیلی بالاست و اپشن هایه خیلی گسترده داره یادم اولین باری که سواره یک پانامرا 4s شدم به قدری اپشن داشت که ادم نمیدونست چی به چی هست از سیستم تنظیم میزان صدایه اگزوز گرفته تا … خیلی چیز هایه دیگه . جالب انجاست که وقتی esp ماشین خاموش باشه و ماشین رو حالت اسپرت پلاس باشه واقعا کنترل ماشین از اون چیزی که تصور میشه خیلی راحت تر هست و به راحتی موقع دیرفت زدن میشه از سر خوردن اضافی جمش کرد. و سریع به حالت 4 چرخ درگیر میشه تا راننده ماشین رو به حالت کنترل دربیاره

  5. محمدعلی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    داش رضا عزیز بچه هایی که تو این قسمت حرف پراید و پژو و …. آشغال های ایرانی رو میارن دلشون از دست این فرغون خودرو و سایپا خونه شما جای اونا خداوکیلی کجای دنیا دیدی آخه 70 سال یه ماشین رو بدون هیچ کیفیت و پیشترفتی تولید کنن بندازن به مردم مردم هم جیکشون در نیاد نمونش هم پیگان ایران خودرو ( جدیدا روا ) و پراید سایپا .
    تازه قیافشو عوض کردند ولی ما که همه می دونیم خر همون خره پزو 405 رو یه روز رواش می کنند بعد پرشیای چینیش میکنن بعد سمندش می کنن , از اون ور هم پراید رو 131 132 133 134 135 136 137 138 ….. 1390000
    فقط توصیه من به مردم : نخریییییییییییید این آشغالارو تا این شرکت های دولتی یه ذره هم به فکر مردم باشند نه جیب خودشون

    1. Hesam

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (28 ديدگاه)

      اما دوست عزیز همه ما روزانه اکثرا با این ماشین ها سرو کار داریم ، هزاران بار[بیشتر] سوارشون شدیم.
      میدونیم که هر روز فقط اتاق شو رو عوض می کنن
      اما هر پستی که در سایت زده میشه اولین کامنت ها مربوط به پرایدِ
      دو نمونه [پست ها رو اتفاقی انتخاب کردم]: http://www.pedal.ir/%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7-%D9%85%DA%A9-%D9%84%D8%A7%D8%B1%D9%86/

      http://www.pedal.ir/%D9%85%D8%AA%D9%81%D8%B1%D9%82%D9%87/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%AF-%D9%82%D8%A7%D8%AA%D9%84/

      http://www.pedal.ir/%D8%A2%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%85%D8%A6%D9%88/%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A2%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%85%D8%A6%D9%88-%D8%AC%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/

      http://www.pedal.ir/%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%B4%D9%87/pdk-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%DA%A9%D9%84%D8%A7%DA%86-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%84-%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%B4%D9%87/

      شما فقط دنبال کلمه پراید بگردید قطعا پیدا می کنید
      از نویسنده هم درخواست می کنم کامنت های بی ربط به موضوع رو تایید نکنن

      1. رضا

        ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
        سوابق: (25 ديدگاه)

        محمد علی عزیز منم با شما موافقم.
        الان ما خودمون از 84 پژو 405 داریم. میخواستیم عوضش کنیم با همین فرغون های دیگه دیدیم این جدیدا که از همون قدیمیا هم بدترن ، بیخیال شدیم. ما هم دلمون خونه ، ولی چه کنیم وقتی نیست ، نیست.
        بعدشم فکر نکنم کامنت گذاشتن ما اینجا در مورد پراید و پژو دردی رو دوا کنه. فقط بار علمی اون مطلب رو میکوبونه زمین!
        داری میخونی پورشه فلان سیستمو داره و اینا به تهش میرسی میگی صبر کن نظراتو بخونم شاید چیز بیشتری دستگیرم شد ، یهو میبینی نوشتن پرایدم اینو داره.
        فکر میکنی بنده خدا پدال این مطالبو جمع میکنه میذاره اینجا که ما فقط بگیم پراید هم اینارو داره یا نه!

    2. arya

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (57 ديدگاه)

      دوست من .من کاملا با حرف شما موافقم. اما وقتی مردم.. البته بلا نسبت شما دوستان عزیز و گرامی… …. عقل و شعور کافی ندارن و بیخود میرن این اشغالا رو میخرن و مثلا فکر میکنن که پراید خیلی کم مصرفه در صورتی که با یک ضرب و تقسیم ساده میشه فهمید که چقدر به درد نخور هست و بسیار پر الاینده هست چه میشه کرد پس در نتیجه خود کرده را تدبیر نیست. به نظره شما ایا فکر میکنید خود مدیر عامل سایپا سوار این اشغالا میشه … با ور کنید نه. پسر یکی از همین اقایونی که نمایندگی سایپا داره و بسیار هم معروف هست زیر پاش بنزه sl500 هست . و هیچ کدوم حاضر به نشستن تو یکی از این اشغالا رو ندارن

  6. hooman

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من پولمو تو سال ملی و حمایت از سرمایه ایرانی واسه پراید خرج میکنم عمرا برم پورشه بخرم ، عشق است پرادوی ایران ، من با 500 میلیون 50 تا پراد میخرم جونممممممممممممممممممم

  7. دانیال

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (602 ديدگاه)

    نیسان GTR هم این تکنولوژی رو داره البته با تکنولوژی ژاپنی هم جمع شده. پس غوغا شده

  8. parthia

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    بله همین طوره دانیال، تو خیلی از ماشین های جدید نیاز به این نوع سیستم ها احساس می شه
    پورش هم در این راه یکی از اولین ها بوده

  9. parthia

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    بچه ها منم با نظرتون موافقم
    بهتره که بحث ها حول محور تخصصی یا حداقل در حد بحث مورد نظر باشه تا همگی استفاده کنن
    سپاس بابت نظر شما

  10. بابک

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا این PTM در اصل مخفف Peykan Traction Management هست که این پورشه ازش تقلید کرده. البته الان سیستم های پیشرفته تر در حال اجرا هست روی پیکان و PTM خیلی قدیمی است.

  11. mahmood

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    چند اون وقت!؟

    نهههههههههههههههه

    گرون میگی‌!

  12. کیان

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (47 ديدگاه)

    میتسوبیشی این تکنولوژی رو روی ماشینای سری xاز 10 سال پیش استفاده میکنه

  13. کیانوش

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (47 ديدگاه)

    بعد میگید چرا نظر تخصصی نمیدید
    من دادم ولی تایید نشد

  14. کیانوش

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (47 ديدگاه)

    میتسوبیشی از چند سال پیش ان تکنولوژی رو رو ماشینای سری x میذاره

  15. وحید

    ۱۶ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    دوستان حرف هاتون متین فرضا من 10 تومن دارم و یه خودرو هم نیاز دارم از اشغالای ایرانی هم بقول دوستان نمیخرم پس باید چکار کرد؟ برم چینی شوبخرم یا یه خوب مال 25-20 سال پیشو. شما بهتر میدونید که انها هم گزینه مناسبی نیستن قشر متوسط به پایین گزینه دیگری نداره مثلایاریس 10تومن که یارو نمیره یارس بگیره میره پراید میگیره ؟اینا مثل شطرنج باز ماهری که با حرکت هاش حریف رو وادار به حرکتی میکنه که خودش می خواد حق انتخاب رو از ما گرفتن

  16. داریوش

    ۶ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    وحید درست میگه،کیه که دلش نخواد بجای پراید یاریس سوار بشه،ولی خب پراید 11 میلیونی کجا و یاریس 43 میلیونی کجا.

  17. خادم

    ۸ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    بجه ها نظرتون چیه یه کمپینی راه بندازیم که باید تعرفه خودروها صفر بشه
    ها……….
    خیلی خوبه ها اون وقت با ده میلون یاریس میخریم به نظر من میصرفه
    ما که زیاد به این چیزا وارد نیستیم ولی پیشنهاد من خوبه ها………..

  18. کوروش

    ۳۰ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این سیستم تو خودروهای ساخت شرکت هایی مثل بی ام و وبنز یا آئودی وجود داره ساختار همشون هم یکیه اما پورشه از طریق سیستم انتقال قدرت ازاون بهره مبره بنز وبی ام دبلیو از روش های دیگه که نشون بده تکنولوزی مال خودشونه البته پیشرو 80درصد تکنولوژی های صنعت خودرو متعلق به کمپانی مرسدس بنزه

  19. ملا

    ۲۰ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    باور کنید این فن آوری هم دیگه قدیمی شده
    در فن آوری جدیدتر تمامی سیستم ها به طور مستقل دارای یک مودم بیسیم بوده که در لحظه تمام اطلاعات به کامپیوتر ارسال شده و عملکرد هر گروه در هر لحظه توسط کامپیوتر مرکزی به آن فرستاده می شود. برای نمونه اگر کمک فنرهای جلو در یک گودال بیافتند سریعا به کمک های عقب اطلاعات توسط سیستم کنترل مرکزی ارسال شده و آنها خود را برای عبور از این گودال آماده می کنند. به همین شکل پایداری خودرو نیز با هماهنگی کامل بین چرخها؛ هرزگردی آنها؛ و انتقال اتوماتیک نیرو به همراه سیستم کمکی ترمز به طور مستقل در هر چرخ تضمین میگردد.
    این سیستم در حال حاضر در شرکت bmw در حال تست می باشد و بزودی در خودروهای جدید استفاده خواهد شد.

  20. مسعود

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (65 ديدگاه)

    سلام
    ببخشیدا تو این همه ادم یه نفر باسواد پیدا نمیشه ما از نظراتش استفاده کنیم

  21. نوید (6*6)

    ۵ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    اینو که تویوتا هم خیلی وقته داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا