پورشه

ملاقات با فیس لیفتِ ۲۰۱۵ پورشه پانامرا S

خودروسازی پورشه نسخه S مدل پانامرای خود را برای سال ۲۰۱۵ میلادی دستخوش تغییراتی کرده که به نظر می‌رسد درمجموع باعث بهبود و دوست‌داشتنی‌تر شدن آن نسبت به سال‌های قبل شده است.
در نمای بیرونی شاهد تغییرات نه‌چندان عمده اما کاربردی هستیم. ورودی‌های هوای جلو بزرگ‌تر شده، شیشه درب‌های عقب عرض بیشتری نسبت به قبل دارند، اسپویلر فعال عقب بزرگ‌تر شده، محل نصب پلاک هم پایین‌تر قرارگرفته است.

2015 Porsche Panamera S
۲۰۱۵ Porsche Panamera S
بعضی از تغییرات انجام شده هم دور از چشم هستند. برای مثال در اطراف پیشرانه از ورق‌های فلزی متفاوتی استفاده‌شده است. دو انتهای بدنه مستحکم‌تر و منظم‌تر از قبل شده‌اند. به میزان قابل‌توجهی از فولاد و منیزیم استفاده‌شده و در کناره‌ها نیز قطعات سبک‌وزن متعددی نصب‌شده‌اند تا در بهبود واکنش‌های مختلف پانامرا S جدید نقش مثبت بسزایی ایفا کنند.

2015 Porsche Panamera S
۲۰۱۵ Porsche Panamera S
با نگاهی به درون کابین نیز موارد مختلفی نظیر تغییر رنگ چرمِ تریم از طوسیِ پلاتینی به طوسیِ عقیق، صندلی‌های ۸ جهته با تنظیمات برقی متنوع، گرم‌کن صندلی‌های جلو، غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم دستی ارتفاع و فاصله، کنسول میانی جلو که تا بین صندلی‌های عقب امتداد دارد، پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان و.. به چشم می‌آیند که باوجود لیست بلند بالایی از امکانات قابل سفارش در کنار این‌ها همه‌چیز قابل‌قبول است.

2015 Porsche Panamera S
۲۰۱۵ Porsche Panamera S
سه نوع سیستم تعلیق وجود دارد: فنرهای فولادی با نسبت‌های تعدیل ثابت، فنرهای فولادی با تعدیل‌کننده‌های قابل تنظیم (PASM)، تعلیق بادی. بازوهای کنترلی و تعدیل‌کننده‌ها بزرگ‌تر شده‌اند و به همراه بوش‌های نو در تناسب کامل با هر سه نوع تعلیقِ مذکور قرار دارند. بااین‌حال در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت بهای بیشتر از قطعات بزرگ‌تر (که حتی سوزن‌های درون تعدیل‌کننده‌ها هم سایز بالاتری دارند) بهره‌مند شوید که سبب حمایت بیشتر و بهتر از خودرو می‌شود.

2015 Porsche Panamera S
۲۰۱۵ Porsche Panamera S Engine
اما مهم‌ترین تغییر جایگزینی پیشرانه ۸ سیلندر V شکل ۴.۸ لیتری قبلی با یک نمونه کوچک‌تر ۳ لیتری دو توربوی V6 است. موتور جدید توسط خودِ کمپانی و تماماً از آلومینیوم ساخته‌شده و شاید بتوان گفت به‌نوعی با نمونه مورداستفاده در نسخه پایه پانامرا خویشاوند است؛ اما ویژگی‌های تازه‌ای ازجمله استفاده از منیزیم در بعضی قطعات، زمان‌بندی متغیر برای سوپاپ‌های خروجی و ورودی سیستم اگزوز، سامانه پاشش سوخت جدید و… دارد که باعث تمییز آن می‌شوند. حداکثر قدرت خروجی آن ۴۲۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور نیز ۵۲۰.۶ نیوتون متر است که نسبت به نمونه قبلی به ترتیب شاهد افزایش ۲۰ اسب بخار و ۱۵ نیوتون متر هستیم. بد نیست بدانید که گشتاور آن از ۱۷۵۰ تا ۵۰۰۰ دور در دقیقه در دسترس است که نسبت به قبل (از ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دور در دقیقه در پیشرانه V8) پیشرفت قابل‌توجهی محسوب می‌شود. مصرف سوخت نیز در شهر و خارجِ شهر به ترتیب ۱۳ و ۸.۷ لیتر در یک‌صد کیلومتر است که نسبت به ۱۴.۷ و ۹.۷ لیترِ پیشرانه قبلی بهبود خوبی داشته است.

2015 Porsche Panamera S Interior
۲۰۱۵ Porsche Panamera S Interior
پانامرا S جدید بدون بسته Sport Chrono طی ۴.۹ ثانیه از حالت سکون به مرز ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ این عدد در مدل‌های مجهز به این بسته به ۴.۶ ثانیه می‌رسد که با مقایسه‌ای اجمالی می‌بینیم که نسبت به موتور قبلی به ترتیب ۰.۳ و ۰.۶ ثانیه سریع‌تر است. در کل با نگاهی به این مشخصات فنی به نظر می‌رسد با قرار گرفتن در پشت فرمان پانامرا S جدید و تجربه گشتاور زیادش در دورهای پایین، فشردن پدال ترمز کاری بَس دشوار خواهد بود.

بسیاری از موارد دیگر نیز در مدل فیس لیفت بهتر شده و روبه‌جلو حرکت کرده‌اند و آپشن های مربوط به آسایشِ رانندگی نیز یک پله بالاتر رفته‌اند. برای مثال کلاچ جدید مورداستفاده در آن عملکرد بسیار بهتری نسبت به قبل دارد و به‌نوعی قادر است به‌صورت مستقل از جعبه‌دنده دوکلاچه PDK نیز عمل کند. سامانه استارت-استاپ به‌روز شده می‌تواند پیشرانه را سریع‌تر از قبل متوقف کند. کروز کنترل انطباقی جدید قابلیت کمک‌رسانی هنگام ترمز گیری‌ها را نیز دارد. سامانه اخطارِ انحراف از مسیر، دید ۳۶۰ درجه و برنامه کاربردی Porsche Car Connect نیز از دیگر موارد قابل اشاره هستند. چراغ‌های جلو هم به‌صورت استاندارد از نوع Bi-Xenon هستند اما در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت هزینه اضافی نوع LED فعال را انتخاب کنید.

2015 Porsche Panamera S
۲۰۱۵ Porsche Panamera S
شاید تنها نکته ناامیدکننده پانامرا S فیس لیفت شده صدای خروجی از اگزوزهای آن باشد؛ صدایی که به‌هیچ‌وجه راضی‌کننده و در حد انتظار نیست و مشابه صدای نسخه S E Hybrid است. انگار که پیشرانه ۸ سیلندر قبلی با رفتنش صدای زیبا و دوست‌داشتنی‌اش را نیز با خود برده و دیگر از غرش‌های پانامرا S هنگام فشار آوردن به پیشرانه خبری نخواهد بود. حتی دکمه Sport Exhaust موجود در مدل‌های مجهز به بسته Sport Chrono نیز زیاد دردی از داستان درمان نمی‌کند! اگر بخواهیم بدبینانه نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم که شاید پورشه قصد دارد در آینده صدای خشن قبلی را با دریافت هزینه بیشتر در اختیار علاقه‌مندان و کسانی قرار دهد که در کنار تمامی موارد به نوایی که توسط خودرویشان طنین‌انداز می‌شود اهمیت زیادی می‌دهند؛ مثل مخزن سوخت بزرگ‌تر که با ۴۰۰ دلار قابل سفارش است!

در کل پورشه پانامرا S فیس لیفت شده با تمامی تغییرات و بهبودهای بیرونی و درونی که نسبت به قبل دارد قدرتمندتر، سریع‌تر و کارآمدتر شده و علی‌رغم زمختی خاص همیشگی‌اش هندلینگی مثال‌زدنی دارد. درواقع می‌توان گفت به‌جز نوای نه‌چندان خوشایندی که می‌نوازد مورد ناامیدکننده دیگری ندارد و به قول “جاناتان رامزی” (Jonathan Ramsey) یکی از کارشناسانِ تستِ مجله اتوبلاگ، حتی بدون تمامی آپشن هایش که درمجموع حدود ۳۰ هزار دلار برایتان آب می‌خورند، هیچ خودروی دیگری در این گروه وجود ندارد که به‌اندازه پانامرا S هم کارآمد و به‌دردبخور باشد و هم ظرفیت‌های دینامیکی بالایی داشته باشد.

مشخصات فنی پورشه پانامرا S فیس لیفتِ ۲۰۱۵

پیشرانه (نوع/محل قرارگیری): ۶ سیلندر V شکل ۳ لیتری، جلو
محور محرک: عقب
حداکثر توان خروجی: ۴۲۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی: ۵۲۰.۶ نیوتون متر در ۱۷۵۰ تا ۵۰۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم: ۹.۸ به ۱
نهایت سرعت: ۲۸۶.۹ کیلومتر بر ساعت
شتاب ۰-۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۴.۹ ثانیه (بدون بسته Sport Chrono)
ترمزها: کالیپرهای یک‌تکه‌ آلومینیومی ۶ پیستونه در جلو و ۴ پیستونه در عقب، دیسک‌های ۳۶۰ میلی‌متری در جلو و ۳۳۰ میلی‌متری در عقب (ترمزهای سرامیک کامپوزیتیِ پورشه به‌صورت سفارشی)
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر): ۵۰۱۵ / ۱۹۳۱ / ۱۴۱۸
فاصله بین محورها (میلی‌متر): ۲۹۲۰
ضریب درگ: ۰.۳ cd
وزن: ۱۸۰۹.۸۳ کیلوگرم
ظرفیت مخزن سوخت: ۷۹.۸ لیتر
مصرفِ سوخت شهری/جاده‌ای (لیتر در صد کیلومتر): ۱۳.۸ / ۸.۷

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. مهراب

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (33 ديدگاه)

    پورشه باید فکر یه اتاق کاملا جدید واسه پانامرا باشه این دیگه خیلی وقته که طراحی شده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. sAMG

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (74 ديدگاه)

      آقا مهراب نگران نباش تو نیمه دوم سال ۲۰۱۶ نسل جدیدش با طراحی جدید میاد…اگه مخوای بخری دس نگه دار!!!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. ali

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (4 ديدگاه)

      اتفاقا ۲۰۱۶-۲۰۱۷ اگه اشتباه نکنم نسل جدید پانامرا رو معرفی میکنه.
      بی صبرانه منتظرشیم

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. سعید

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    از همه نظر عالیه،زیبا،قدرتمند،سریع،با کیفیت،دینامیک و هندلینگ پورشه هم که نیازی به تعریف نداره،من خیلی دوسش دارم بخصوص رنگ سفیدش رو .
    فقط فکر کنم برای موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری مصرف سوختش بالا باشه،مثلا S500 با موتور ۸سیلندر ۴.۷ لیتری مصرف ترکیبیش ۸.۶ هست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. سجاد

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      آخه واسه همچین ماشینی هم صحبت از مصرف می کنید؟ !!!!!!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. سعید

        ۱۴ فروردین ۱۳۹۴
        سوابق: (1486 ديدگاه)

        فعلا مصرف سوخت برای همه ماشینها مهمه،هیچ استثنایی هم نداره

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
      2. محمدرضا

        ۱۳ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اگر مصرف سوخت مهم نبود کارخونه سازنده اش هزینه کم مصرف درست کردنش رو پرداخت نمیکرد.

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  3. ali2240

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (513 ديدگاه)

    پورشه هرچیزی که میسازه در حد اعلا میسازه
    یه خوبی دیگه محصولات پورشه کارایی و قابل استفاده بودنشه
    میشه با یه ۹۱۱ به راحتی تو ترافیک شهر روند و به راحتی هم پیست رو به آتیش کشید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. مجتبی

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (56 ديدگاه)

      این لامصب رو وقتی کنارش قرار میگیری فکر میکنی کشتیه خیلی طراحی باحالی داره خیلی
      کلا تو این دوره که ما هستیم شاهد چیزایی هستیم که همیشه آرزوشونو داشتیم و تو رویا میدیدیم.بی ام ایکس ۶ ،بنز های اس کلاس ،انواع پورشه ،نیسان جی تی آر،همین کیا اپتیما ۲۰۱۴ کره ای ،کادیلاک ،موستانگ ،کوئینزگ ،پاگانی،لامبو و ……… وای به این روزگار اگه ما توی دهه ۱۹۷۰ میلادی بودیم اینقدر تنوع نمیدیدیم که الان داریم میبینیم
      ما که توش از آرزو و رویا مردیم

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  4. Archi khan

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    بی خود نیست به ۹۱۱ میگن ، افسانه ایی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. مک میسل

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (2708 ديدگاه)

      ببخشید الان این ۹۱۱ هستش؟

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  5. reza

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (38 ديدگاه)

    سدان لوکس اسپرت چیزی که ما ماشین بازا میخوایم
    البته ظاهرش مورد پسند خیلی ها نیست و میگن زشته ، ولی من میپسندم :)

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. مک میسل

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (2708 ديدگاه)

    جلوش عالی شده ولی عقبش خیلی زشت تر شده. انگار دماغشو به صورت ناشیانه عمل کردی.
    در کل تو محصولات پورشه تنها ۲تا ماشین خوشم میاد،یکی پورشه ماکان رنگ قرمز اتشین
    و دیگری پورشه ۹۱۸ اسپایدر رنگ سبز
    ایام به کام

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. احسان(احسان سابق)

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (2874 ديدگاه)

    کی میتونه این ماشین رو دوست نداشته باشه؟عالی هست و زیبا نیست.لوکسه و اسپورت بودن رو تو خونش داره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. امیر حسین

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من عاشق پانامرا بودم و هستم بهترین استیشن دنیا

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. farzam

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (105 ديدگاه)

      استیشن؟؟؟؟ وات د فاز؟

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  9. امیر حسین

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من عاشق پانامرا بودم و هستم حال می کنم باش تا حالا از بغلش رد شدید؟؟ من از بغل یه بژ توربوsپلاک اروند رد شدم با پراید خخخخ فکرشو کنید چه هسی داره خخخخخ از خجالت اب شدم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. سجاد

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (33 ديدگاه)

    همونقد که با ۹۱۱ حال میکنم ازین بدم میاد خیلی عالیه خوب درش شکی نیست اما از طراحی عقبش که حالت استیشنی داره خیلی بدم میاد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. احمدرضا

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    همونه که ولی هنوز قشنگه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. متین نصیری

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (183 ديدگاه)

    البته بیشتر شبیه استیشن شده مخصوصا توی عکس های آخری کاملا مشخصه … کابین هم زیاد جالب نبود قسمت دریچه کولر خیلی شبیه ماشینای کره ای ۱۰-۱۵ سال پیشه (خیلی شبیه النترای نسله قبله) … و امیدوارم که تاخیر توربو نداشته باشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. علی

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (43 ديدگاه)

    دوستان خسته نباشید
    من میخوام حدود ۲۲۰میلیونی واسه یه شاسی بلند هزینه کنم
    به نظر شما چه ماشینی تو این حدود قیمت خوبه؟؟؟
    با تشکر از ادمین عزیز به خاطر مطالب خوب و خواندنیه سایت

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. hero

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (78 ديدگاه)

      اگه دست دوم بخوای پرادو
      اگه نو بخوای میتسو اوتلندر یا تویوتا راوفور ۴*۴ یا اگه گیرت بیاد سوبارو فارستر عالیه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  14. محمد

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ۰ تا ۹۶ پایینی نسبت به رقبا داره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  15. hero

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (78 ديدگاه)

    چه فایده؟
    من ایرانی نه پولشو دارم نه مجوزشو!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. Muhammad

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (134 ديدگاه)

    همون بهتر که پولتو نگه داری و جای دیگه ای خرج کنی! ماشین روز سوار شدن به ما نمیاد.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. محمد

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    داشبوردش مثل ماکان هستش

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا