پورشهتجربه و آزمایش

اولین تجربهٔ رانندگی با پورشه کیمن GT4 RS، یک GT3 موتور وسط!

وقتی یک نیروگاه ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی در میانهٔ خودرو درست پشت صندلی‌ها نصب شده باشد یعنی همان چیزی که در پورشه کیمن GT4 RS وجود دارد، از هیچ طریقی نمی‌توان فریاد آن در ۹ هزار rpm را خفه کرد. به همین دلیل، از همان ابتدا گفتیم ای‌کاش داخل گوش‌های خود گوش‌گیر (ایرپلاگ) می‌گذاشتیم ولی بعداً به این نتیجه رسیدیم که صدای باشکوه این موتور ارزش نیاز به سمعک در دوران بازنشستگی را دارد.

مهندسین پورشه گفته‌اند هر وقت در توسعهٔ GT4 RS به یک دوراهی می‌رسیدند، همیشه راهی که به دستیابی به بهترین پرفورمنس ختم می‌شد را انتخاب می‌کردند. این استراتژی با خود پیشرانه شروع می‌شود. در سینهٔ این ماشین دیگر نسخه‌ای تقویت‌شده از پیشرانهٔ حجیم‌تر شده و بدون توربو شدهٔ ۹۱۱ قرار نگرفته بلکه GT4 RS حالا به همان پیشرانهٔ ۹۱۱ GT3 دوست‌داشتنی مجهز شده است. البته این موتور در اینجا چرخیده و زیر شیشهٔ درب صندوق نصب شده است که این یعنی عملاً به داخل کابین راه پیدا کرده است.

در GT4 RS این شش سیلندر تنفس طبیعی دور بالا ۵۰۰ اسب بخار قدرت در ۸,۴۰۰ rpm و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور در ۶,۷۵۰ rpm تولید می‌کند. جالب اینکه همین موتور در GT3 جدید ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که معلوم نیست این اختلاف واقعاً نتیجهٔ محدودیت در طراحی سیستم اگزوز به خاطر قرارگیری پیشرانه در وسط است یا کاهشی عمدی برای حفظ برتری ۹۱۱ GT3 روی کاغذ.

GT4 RS اما نه‌تنها قدرت بیشتری نسبت به GT4 معمولی دارد بلکه گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچهٔ آن‌هم تهاجمی‌تر شده و حالا ضریب دندهٔ هفت آن از ۰.۷۱ به یک به ۰.۸۴ به یک افزایش یافته است. علاوه بر این، ضریب درایو نهایی RS نیز تهاجمی‌تر از GT4 شده و از ۳.۸۹ به یک به ۴.۱۷ به یک رسیده است. درنتیجهٔ این تغییرات، حداکثر سرعت ادعایی GT4 RS در دندهٔ هفت روی ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. پورشه همچنین شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت این خودرو را ۳.۲ ثانیه و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۱.۳ ثانیه اعلام کرده اما میدانیم که این شرکت معمولاً چنین اعدادی را بیشتر از واقعیت اعلام می‌کند.

تیم مهندسی کیمن در این نسخه پنجره‌های عقبی که قطعاً بی‌فایده بودند را حذف کرده و آن‌ها را با ورودی‌های هوای پیشرانه جایگزین کرده‌اند. این ورودی‌ها تنها چند سانتی‌متر پشت سر شما قرار دارند و به همین دلیل هنگامی‌که گاز را تخته کنید کاملاً می‌توانید صدای ضربان قلب پیشرانه را بشنوید زیرا شش سیلندر این موتور هوایی که از ورودی‌ها وارد می‌شود را بشدت می‌بلعند. این محل قرارگیری ورودی‌های هوا نه‌تنها صدای جذاب پیشرانه را در کابین افزایش می‌دهند بلکه این امکان را فراهم کرده‌اند که کل دریچه‌های هوای جانبی که قبلاً تقسیم‌بندی شده بودند حالا به خنک کردن این جانور دیوانه اختصاص پیدا کنند.

موقعیت رانندگی در GT4 RS به خاطر صندلی‌های اسپرت یک‌تکه با زاویهٔ ثابت، کمی به سمت جلو زاویه دارد (البته صندلی‌های قابل تنظیم ۱۸ جهته هم بدون پرداخت مبلغ اضافی قابل سفارش هستند) اما این کاملاً مناسب رانندگی‌های تهاجمی در پیست خواهد بود زیرا راننده را به‌گونه‌ای روی غربیلک فرمان قرار می‌دهد که بهتر بتواند آن را بچرخاند. راننده نیز به این ویژگی نیاز دارد زیرا لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲R جلو چسبندگی فوق‌العاده‌ای را با کم‌فرمانی بسیار اندک به همراه دارند.

البته این فرمانی بدون نیروی کمکی نیست و هنگام پارک کردن به‌راحتی می‌توان آن را چرخاند اما میزان احساس و بازخوردی که ارائه می‌کند دقیقاً همان چیزی است که هنگام تحت‌فشار گذاشتن یک خودروی اسپرت به آن نیاز داریم. البته شاید هنگام رانندگی در بزرگراه چرخاندن فرمان به کمی تلاش بیشتری نیاز داشته باشد اما هنگام رانندگی در پیچ‌ها این یک جادوی مطلق خواهد بود.

در مقایسه با GT4، فاصلهٔ عرضی چرخ‌های جلو و عقب در RS به ترتیب ۵ و ۷ میلی‌متر بیشتر شده است. برای کمک‌فنرهای تطبیقی خودرو هم دو حالت مختلف قابل انتخاب است اما تنظیمات پیش‌فرض آن‌ هم برای استفاده در پیست و هم برای جاده‌های کوهستانی ایده‌آل خواهد بود خصوصاً اگر آسفالت به صافی میز بیلیارد نباشد. البته استفاده از حالت معمولی برای رانندگی‌های شهری ضروری خواهد بود زیرا خودرو تمام مشکلات مسیر را بی‌کم‌وکاست به سرنشینان منتقل می‌کند و دست‌اندازهای جزئی را شبیه صخره‌های مینیاتوری جلوه می‌دهد.

دلیل این موضوع فقط تنظیم مخصوص پیست کمک‌فنرها نیست زیرا اتصالات تعلیق RS هم تغییر کرده‌اند. بااین‌حال، از این خودرو می‌توان برای رانندگی‌های روزانه هم استفاده کرد زیرا سفارش سیستم ۳,۰۴۰ دلاری افزایش ارتفاع دماغه، عبور از روی سرعت‌گیرها، شیب‌ها و ورودی پارکینگ‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. اما بااین‌وجود، پیست بهترین مکان برای GT4 RS خواهد بود و از ویژگی‌هایی برخوردار است که اغلب در خودروهای پیست محور دیده می‌شود. رینگ‌های تک‌پیچ مرکزی و آنتی‌رول بارهای جلو و عقب با سه نوع تنظیم مختلف ازجملهٔ این ویژگی‌ها هستند.

علاوه بر این، آئرودینامیک RS نیز کاملاً برای پیست تنظیم شده است. در عقب بال بزرگی تعبیه شده که در سه زاویهٔ مختلف قابل تنظیم است و اتصال آن به بدنه از طریق پایه‌های موسوم به گردن قو انجام گرفته تا بخش زیرین آن که داون‌فورس تولید می‌کند کاملاً آزاد باشد. در کف صاف خودرو، هوا از طریق دیفیوزر مرکزی هدایت می‌شود و در جلو هم دریچه‌هایی روی گلگیرها تعبیه شده تا با کاستن از فشار زیر بدنه، نیروی رو به بالا را کاهش دهند.

کانال‌های هوایی که روی کاپوت تعبیه شده‌اند نیز هوا را به سمت ترمزهای جلو هدایت می‌کنند. این ترمزها چه در نمونه‌های آهنی استاندارد و چه کربن سرامیکی سفارشی، به دیسک‌های ۱۶.۱ اینچی و کالیپرهای شش پیستونه مجهز هستند. در عقب اما دیسک‌های استاندارد آهنی ۱۵ اینچی و نمونهٔ کربن سرامیکی ۱۵.۴ اینچی خواهد بود که هردو کالیپرهای چهار پیستونه دارند. خودروی آزمایشی ما به ترمزهای کربن سرامیکی مجهز بود که نه‌تنها تمام مدت قدرت توقف بی حدوحصری را ارائه می‌کردند بلکه کاملاً قابل پیش‌بینی بودند. این ترمزها همچنین وزن غیر فنر سوار خودرو را هم کاهش می‌دهند و هزینهٔ ۸ هزار دلاری سفارش آن‌ها برای خودرویی که ۱۵۰ هزار دلار قیمت دارند چندان زیاد نیست.

اما غیر از ترمزهای کربن سرامیکی، سفارش رینگ‌های منیزیومی فورج‌کاری شده با قیمت ۱۵,۶۴۰ دلار هم در هر چرخ ۲.۷ کیلوگرم از وزن غیر فنر سوار خودرو را کم می‌کند. همچنین پیش‌نیاز سفارش پکیج ۱۳,۲۵۰ دلاری وایساخ هم این رینگ‌های گران‌قیمت هستند درحالی‌که خود پکیج مذکور نیز کاپوت و سایر قطعات بیرونی فیبر کربنی، دوخت خاص صندلی‌ها و سر اگزوزهای تیتانیومی را به همراه دارد.

پورشه ۷۱۸ کیمن GT4 RS از تابستان امسال با قیمت پایهٔ ۱۴۴,۰۵۰ دلار راهی بازار می‌شود که رقم مناسبی به نظر می‌رسد زیرا حدود ۲۰ هزار دلار از ۹۱۱ GT3 کمتر است. البته اگر سراغ سفارش آپشن‌ها بروید این رقم می‌تواند به نزدیک ۲۰۰ هزار دلار برسد. به‌طورکلی، اگر امکانات لازم را در اختیار دارد و خواهان خودرویی متمرکز بر پیست هستید که صرفاً آن را در یک پارکینگ شیشه‌ای حبس نکنید، بشدت توصیه می‌کنیم یکی از این پورشه‌ها را سفارش دهید.

مشخصات فنی

Porsche Cayman GT4 RS 2022

پیشرانه ۴.۰ لیتری H6
قدرت ۵۰۰ اسب بخار
گشتاور ۴۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۱۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۴.۷ لیتر ترکیبی
طول ۴,۴۵۵ میلی‌متر
عرض ۱,۸۲۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۲۶۷ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۴۸۴ میلی‌متر
وزن ۱۴۷۵ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۱۱۳+۱۴۱ لیتر
قیمت پایه ۱۴۴,۰۵۰ دلار
قیمت تست‌شده ۱۵۷,۳۰۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. 2311

    ۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    بله آخرین کیمن درونسوز هم شایسته این عنوان هست.
    البته رسمی نیست ولی من بعید میدونم پورشه بخواد نسخه دیگه ای هم توسعه بده
    خود این ماشین واقعا حرفی باقی نمیذاره از بیشتر لحاظ بی نقصه و میشه رقیب مستقیم کوروت Z06 توی اروپا
    پارو ازین فراتر نمیذارم و مقایسه این دو رو به کارشناسان مجلات و البته عزیزان پدالی واگذار میکنم ( هرچند با وجه به ظاهر و پیشرانه و کابین ماشین انتخابم کیمن هست)
    فقط اینکه اگه من 200 هزار دلار پول داشتم سراغ هیچکدوم ازین دوتا نمیرفتم
    یه کیمن GTS با جعبه دنده دستی و آپشن های که جنبه پرفورمنس نداشته باشن البته لوتوس امیرا هم چشمک میزنه
    نظر شما چیه با 200 هزار دلار پول چه خودروی دیلی درایو درحال تولیدی میگیرید؟

    موافقم 19
    مخالفم 3
    1. GMA

      ۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1662 ديدگاه)

      اگه ٢٠٠ هزار دلار داشته باشم، باهاش یه رنجروور SV LWB سفارش میدم😄
      بنظرم در این محدوده قیمت هیچ خودرو لوکسی در حد و اندازه رنجروور نیست

      موافقم 14
      مخالفم 4
    2. علی

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (200 ديدگاه)

      یه مایباخ با تمام آپشن ها و بالاترین موتور ولی بدون رنگ دو تکه(سیزده هزار دلار واقعا زیاده)اگه قرار به ماشین همیشگی باشه(حتی من فیلم دریفت کشیدن های مت واتسون با نسخه دوازده سیلندر رو که دیدم حال کردم باهاش)
      ولی ممکنه کوروت و یه سی تی فایو وی بلک وینگ هم خریدم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ماکسیمیلیان

    ۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (646 ديدگاه)

    🇩🇪این است هنرنمایی میراثِ استاد فردیناند آنتون ارنست پورشه🇩🇪

    موافقم 23
    مخالفم 3
  3. GMA

    ۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    قیمت گران، مشخصات عالی، مهندسی فوق‌العاده
    ظاهرش بشدت عالی و اصیله، از همه چیزش خوشم اومد

    موافقم 21
    مخالفم 1
    1. ماکسیمیلیان

      ۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (646 ديدگاه)

      شما برادر بنده نیستید احیاناً؟!
      سلیقه ی بنده با شما شباهتی 99 درصدی دارد!
      الله‌ اکبر! الله اکبر!! الله اکبر!!!

      موافقم 6
      مخالفم 4
      1. rezarsnewphone

        ۷ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (278 ديدگاه)

        ساقی به نور باده برافروز جامِ ما
        مطرب بگو که کارِ جهان شد به کامِ ما
        ما در پیاله عکس رخ یار دیده‌ایم
        ای بی‌خبر ز لذتِ شربِ مدامِ ما
        هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق
        ثبت است بر جریدهٔ عالم دوام ما
        چندان بود کرشمه و نازِ سَهی قدان
        کآید به جلوه سرو صنوبر خرام ما
        ای باد اگر به گلشن احباب بگذری
        زنهار عرضه ده بَرِ جانان پیام ما
        گو نام ما ز یاد به عمدا چه می‌بری
        خود آید آن که یاد نیاری ز نام ما
        مستی به چشمِ شاهدِ دلبندِ ما خوش است
        زآن رو سپرده‌اند به مستی زمام ما
        ترسم که صرفه‌ای نبرد روز بازخواست
        نانِ حلالِ شیخ، ز آب حرام ما
        حافظ ز دیده دانهٔ اشکی همی‌فشان
        باشد که مرغِ وصل کند قصدِ دام ما
        دریای اخضر فلک و کشتی هلال
        هستند غرق نعمت حاجی قوام ما
        حافظ
        ممنونم از همون آقای شایعه ساز که مجبور شدم رو گوشی هم اکانت ساختم
        از دوست عزیزم فلیپ
        محمد
        هم ممنونم
        دوست عزیزمون اقا ماکسیمیلیان هم که بی مورد نگران بودید نگران نباشید شخصی شماره رو ارسال میکنم اکر مایلید در واتساپ به بنده پیام بدید 🌹

        موافقم 4
        مخالفم 1
        1. GMA

          ۷ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (1662 ديدگاه)

          خوش برگشتید رضای عزیز🌹

          موافقم 8
          مخالفم 0
  4. AMANTE

    ۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1854 ديدگاه)

    بیشتر مدل GT3 911 دوست اش دارم.
    فقط کیمن از GT3 911 کوچیک تر نیست مگه ولی وزن اش نزدیک ۳۰ کیلو سنگین تره.

    موافقم 6
    مخالفم 0
  5. زیزیگولو

    ۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (4815 ديدگاه)

    البته واسه تحقق این رؤیای خرید این ماشین مسلماً هزینه بیشتریم نسبت به نسخه های قبلی نیاز هستش که در نهایت یه نسخه از کیمن در اختیارتون قرار میگیره که فقط می‌تونین تو پیست برونینش!!!!!!!!

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. 2311

      ۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (527 ديدگاه)

      خیر به اون میگن نسخه کلاب اسپرت

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. زیزیگولو

        ۷ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (4815 ديدگاه)

        👎👎👎👎

        موافقم 2
        مخالفم 2
  6. Amir Benz

    ۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (37 ديدگاه)

    نمرش بیست نیس تویسته 😂
    ولی جدا از شوخی به عنوان آخرین ۷۱۸ بنزینی عالیه

    موافقم 6
    مخالفم 0
  7. rezarsnewphone

    ۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (278 ديدگاه)

    تو یه خطی نوشته بود عمدی ضعیفتره نظر من اینه که عمدی بوده بالاخره ۹۱۱ داداش بزرگس یه ضرب المثل داریم مذیر از اوستا بزرگتره 💔😂

    موافقم 5
    مخالفم 1
  8. رامتین

    ۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3048 ديدگاه)

    این موتور بینظیره. 500 اسب از یک موتور 6 سیلندر تنفس طبیعی واقعا قابل تحسین هست. این توان را بقیه خودروسازان با تویین توربو بدست میارند.

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. کیانوش

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (788 ديدگاه)

      چهار لیتره بزرگوار بله ببیقه با توربو پونصد تا میگیرن ولی با یک تا دو لیتر حجم کمتر چهار سیلند دو لیتری مرسدس با توربو چهارصد و پنجاه تا میده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. Jdm باز

    ۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    ظاهرش که جذاب و اصیله
    قدرتشم که خوبه
    پیست محور هم هست
    فقط یکم قیمتش بالاست
    اگه با اپشن ها به ۲۰۰ هزار دلار میرسه یه رقابت درون خانوادگی هم با911 gt3 خواهد داشت

    ولی من حسابی ازش خوشم اومد

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. GMA

      ۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1662 ديدگاه)

      چرا به ٢٠٠ هزار برسه؟! قیمت پایه GT3 فقط ١۶۴ هزار دلار هست،تقریبا هم قیمت هستن!

      موافقم 2
      مخالفم 0
  10. ehsan

    ۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (174 ديدگاه)

    هر دم از این باغ بری می رسد
    تازه تر از تازه تری می رسد

    موافقم 7
    مخالفم 1
  11. محمدتوربو

    ۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    سلام به همه اگه یکم روجزعیاط تمرکزمی کردن بدنبودلنت زرد رینگ های که بابدنه متفاوته البته بدنیست ولی بهش نمی یاد بال عقب هم یک جوریه کردولی می شه تنظیمش کرد اگزوزهاشم بایدچهارتایی بودتاقشنگ تر می شدولی اگه من ۲۰۰هزاردلارپول داشتم می رفتم سراغ کروت یانسل جدیدنیسان‌جی‌تی‌آر

    موافقم 0
    مخالفم 1
  12. علی

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (200 ديدگاه)

    باشه میگم رو جزعیاط تمرکزمی بکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا