پورشهلامبورگینی

مصاف سوپراسپرت‌ها در آفرود! لامبورگینی هوراکان استراتو یا پورشه 911 داکار؟

لامبورگینی هوراکان استراتو و پورشه ۹۱۱ داکار سوپراسپرت‌هایی برای خارج جاده هستند اما کدام‌یک بهتر خواهد بود؟ در اینجا خواهیم فهمید.

مطمئناً کسی با سوپراسپرت‌هایی مثل هوراکان و ۹۱۱ به فکر آفرود رفتن نمی‌افتد اما لامبورگینی و پورشه این‌طور فکر نمی‌کنند و به همین دلیل، هوراکان استراتو و ۹۱۱ داکار را به بازار فرستاده‌اند. هردوی این خودروها ساختار، پیشرانه و بدنهٔ یکسانی با برادران معمولی خود دارند اما به سیستم تعلیق اختصاصی با تراول (بازهٔ حرکتی) بیشتر، لاستیک‌های خارج جاده و صفحات محافظ زیر بدنه مجهز شده‌اند تا برخلاف دیگر سوپراسپرت‌ها، بتوانند از آسفالت خارج شوند.

وقتی به بررسی پیشرانه‌ها بپردازیم، برتری با لامبورگینی است زیرا استراتو به پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی با ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است درحالی‌که ۹۱۱ داکار از موتور ۳ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو استفاده می‌کند که ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. با وجود این اختلاف قدرت اما هردو خودرو ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسند ولی لامبورگینی با ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت، حداکثر سرعت بیشتری نسبت به پورشه با ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت دارد. هردو خودرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مجهز هستند.

از استراتو تنها ۱۴۹۹ دستگاه ساخته می‌شود و این آخرین نسخهٔ هوراکان خواهد بود. از ۹۱۱ داکار هم ۲۵۰۰ دستگاه ساخته می‌شود و به‌عنوان یکی از جالب‌ترین پورشه‌ها در تاریخ ماندگار خواهد شد؛ اما از بین این دو سوپراسپرت آفرودی، کدام‌یک بهتر است؟ برای پاسخ دادن به این سؤال، تام فورد از تاپ گیر تاپ گیر فرصت رانندگی با هردو دو خودرو و آزمایش آن‌ها را هم در پیست و هم در مسیرهای خارج جاده پیدا کرده است. بدیهی است که هیچ‌کدام از این سوپراسپرت‌های آفرودی به‌اندازهٔ همتایان معمولی خود در پیست سریع نیستند ولی به گفتهٔ فورد، این خودروها در پیست جذاب‌تر هستند و از بین این دو، پورشه بالغ‌تر احساس می‌شود درحالی‌که لامبو لذت‌بخش‌تر است.

در پیچ‌های پیست، پورشه داکار شبیه ترکیبی از ۹۱۱ و کاین به نظر می‌رسد و هوراکان استراتو هم برای رانندگی در پیست بسیار هیجان‌انگیز است و تجربهٔ رانندگی آن تحت سلطهٔ موتور ۵.۲ لیتری V10 قرار دارد. پس‌ازاین، فورد با خودروها از پیست بیرون رفته و راهی مسیرهای خارج از آسفالت می‌شود. وی ابتدا با هوراکان رانندگی می‌کند. استراتو هرچند در آفرود از هوراکان معمولی بهتر عمل می‌کند اما هنوز هم ارتفاع کمی از زمین دارد و روی مسیر شنی، صدای برخورد سنگریزه‌ها با داخل گلگیرها به گوش می‌رسد.

در مقایسه، ۹۱۱ داکار کمی توانمندتر است که بخشی از این موضوع به خاطر حالت آفرود اختصاصی است که به‌طور هوشمندانه‌ای قدرت را بین دو محور تقسیم می‌کند. علاوه بر این، ارتفاع ۹۱۱ را می‌توان افزایش داد درحالی‌که چنین امکانی در هوراکان وجود ندارد. همچنین کنترل پورشه کمی آسان‌تر از لامبورگینی است اما به‌اندازهٔ رقیب ایتالیایی هیجان‌انگیز احساس نمی‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. نشناسی بهتره

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (383 ديدگاه)

    لامبو:لایک
    پورش:دیس‌لایک

    موافقم 61
    مخالفم 115
    1. ALI.S

      ۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (167 ديدگاه)

      هر دو تاشون خوبن، این روش انتخاب کردن درست نیست!

      موافقم 20
      مخالفم 1
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (731 ديدگاه)

    کیت افرود پورشه چقدر جالبه

    موافقم 19
    مخالفم 9
  3. کولول خودرو شناس

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (21 ديدگاه)

    عکس رو ندیده بودم می خواستم بگم “باز یک گدای ویویی که پولاش زیادی کرده”
    ولی نه واقعی بود.

    موافقم 25
    مخالفم 0
  4. F16

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لامبو معمولا با خوی و خصلت وحشی خودش شناخته میشه . سواری خشک ، صدای موتور خاص v10 و v12 ، ارتفاع کم و ظاهر خیره کننده .
    پورشه ۹۱۱ هم که بی رقیب در مهندسی و بازدهی .
    خودم شخصا انتظار داشتم مثل نسخه های جاده ای ، ۹۱۱ پادشاهی کنه و بازخوردای بسیار مثبت بگیره و با اختلاف بهتر باشه ؛ اما اختلافشون ظاهرا کمتر از این حرفاست .

    موافقم 35
    مخالفم 1
  5. Chromstone3

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    حتی در بازی های ریسینگ هم فرمان پذیری و کنترل لامبورگینی همیشه از پورشه کمتر و سخت تر بوده .
    برای من هندلینگ خیلی مهم تر از هیجانه .
    بی شک پورشه رو انتخاب میکنم .

    موافقم 38
    مخالفم 12
  6. سبحان

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (241 ديدگاه)

    جیپ : ( ما داریم اینجا زحمت میکشیم )

    موافقم 41
    مخالفم 0
  7. Navid A J

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3668 ديدگاه)

    کراس اوور میسازن میبرنش پیست. اسپورت میسازن میبرنش رالی. هیچی سر جای خودش نیس

    موافقم 33
    مخالفم 0
  8. Enzo Ferrari 2008

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    هردو رخ جنگی گرفتن
    عجب چیزی هستن

    موافقم 11
    مخالفم 0
  9. فرشاد

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (889 ديدگاه)

    اینک زیر یه ماشین سوپراسپورت قاتل پیست و درگ لاستیک پهن تر بندازی و بری افرود رو درک نمیکنم
    وقتی پولش هس
    یه رپتوری توندرایی دوج رمی میگیرم میندازم دشت و تپه رو شخم میزنم باهاش

    موافقم 12
    مخالفم 0
  10. JDM_Japan

    ۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (167 ديدگاه)

    هر دو غیر منطقی و غیر کاربردی.اصلا درک نمی کنم این چنین ماشین هایی چرا باید ساخته بشن که قطعا به خاطر پوله پولللللل

    موافقم 6
    مخالفم 3
  11. Ali-SV

    ۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    شاهد دوستانی هستیم که در مورد همه چیز نظر میدن انقد از بی نقصی پورش و عیوب لامبو میگن انگار خودشون روندن مهم تو عمله

    موافقم 5
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا