پورشه

پورشه از ۹۱۱ اسپرت کلاسیک رونمایی کرد، یک ۹۱۱ توربو اما بهتر از آن!

این شما و این پورشه ۹۱۱ اسپرت کلاسیک، یک مدل تولیدمحدود که برای گرامیداشت مدل‌های افسانه‌ای پورشه در دهه ۶۰ میلادی تولید شده است. این مدل دنباله‌روی ۹۱۱ تارگا ۴S هریتیج ادیشن است که سال گذشته رونمایی شد و احتمالا ویدئوی آن در کانال مانی خوشبین دیده باشد. خوشبختانه ۹۱۱ اسپرت کلاسیک برخلاف نسخه تارگا ۴S هریتیج، یک ۹۱۱ عادی با برچسب‌ها و رنگ‌های زیبا نیست. پورشه این‌بار پا را فراتر از حد معمول گذاشته و موتور، سیستم محرکه، و فضای درونی و بیرونی خودرو را تغییر داده است.

زیر رنگ خاکستری، بدنه یک ۹۱۱ توربو قرار دارد که در آن خبری از ورودی‌های جانبی هوا نیست و پرداخت رنگ منحصر‌ به خود را دارد. طاق چرخ‌های این مدل نیز کمی پهن‌تر از ۹۱۱ توربو شده اما خروجی موتورش با موتور توربو برابر است. ۹۱۱ اسپرت کلاسیک از یک واحد ۳.۷ لیتری تویین توربو ۶ سیلندر تخت استفاده می‌کند که ۵۴۲ اسب بخار انگلیسی قدرت خود را برخلاف مدل‌های توربو و توربو S، تنها به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند و دیگر خبری از سیستم چهارچرخ محرک نیست. پورشه برای جعبه‌دنده این مدل نیز واحد ۸ سرعتی خودکار PDK را فراموش کرده و به سراغ یک گیربکس ۷ سرعتی دستی رفته است. درنتیجه این تغییرات، گشتاور ۹۱۱ اسپرت کلاسیک نسبت‌به توربو ۱۴۸ نیوتن متر کاهش به ۵۹۲ نیوتن متر رسیده است.

(خوشبختانه یا متاسفانه) با وجود اینکه پورشه گشتاور این مدل را کاهش داده اما این کاستی با تزئینات باکیفیت جبران شده است؛ خطوط مسابقه‌ای روی بدنه با دست رنگ شده‌اند. شیوه جایگذاری و هماهنگی آن‌ها با فواصل بدنه، سقف و کاپوت نیز اتفاقی نبوده و طراحان برای پیاده‌سازی دقیق آن زمان صرف کرده‌اند. «Porsche Exclusives» سقف و کاپوت را کاملا از جنس فیبرکربن بازطراحی کرده است. رینگ‌های ۲۰ و ۲۱ اینچی اسپرت کلاسیک در جلو و عقب آشنا به‌نظر می‌رسند اما به همراه اسپیولر سنتی پورشه ۹۱۱ کمی تغییر را تجربه کرده‌اند. باقی اجزا مانند سپرهای جلو و عقب، چراغ‌ها و سیستم اگزوز دوگانه همگی با ۹۱۱ توربو یکسان هستند.

اجزای شاسی مانند میراگرهای تطبیقی (دمپرها) PASM نیز با نمونه‌های موجود در توربو S یکسان هستند؛ درحالی‌که سیستم پایداری شاسی پورشه موسوم‌به «PDCC» و فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب به‌طور کامل و مخصوصا برای مدل اسپرت کلاسیک بازتنظیم شده است تا تمرکز این مدل را بر سواری جاده‌ای بیشتر کند. ۹۱۱ اسپرت کلاسیک به‌خاطر سیستم دیفرانسیل عقب خود، ۷۰ کیلوگرم وزن کمتری از ۹۱۱ توربو S دارد تا به عدد ۱۵۷۰ کیلوگرم برسد. حال با این تغییرات، آیا شما حاضرید تا ۹۱۱ توربو S را فراموش کرده و به‌خاطر طرحی خاص، جعبه‌دنده دستی و سیستم دیفرانسیل عقب ۹۱۱ اسپرت کلاسیک را تهیه کنید؟!

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. اکبر

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگه کسی اسم این آهنگ رو میدونه به من بگه!

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
    1. Mad.z.Max

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1713 ديدگاه)

      Where do I begin
      از اندی ویلیامز. دیگران هم بازخوانی کردن

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
    2. Mad.z.Max

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1713 ديدگاه)

      این خانمی هم که صدای توی همین ویدیو هست، گمونم Shirely Bassey باشه

      موافقم ۴
      مخالفم ۰
      1. RKH7787

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (266 ديدگاه)

        مگه این لاو استوری نیس؟🤓

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
        1. Mad.z.Max

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (1713 ديدگاه)

          لاو استوری اسم فیلمی هست که این آهنگ روش ریلیز شد

          موافقم ۴
          مخالفم ۰
  2. Sina

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (696 ديدگاه)

    حال با این تغییرات، آیا شما حاضرید تا ۹۱۱ توربو S…. را تهیه کنید؟!
    بله صددرصد و قطعا
    اگر ماشین رو به دو قسمت ۱_تکنولوژی فضای کابین و۲_ تکنولوژی موتوری تقسیم کنیم من عاشق این ماشین هایی هستم که فضای کابینش پر تز تکنولوژی صفحه نمایشهای بزرگ انواع دوربین دید در شبو لیزرو رادرو نورپردازیو دستیار صوتیو…باشه اما قسمت موتوری یه موتور و گیربوکس مکانیکی ساده با کیفیت بسیار‌ بالا و نهایت نهایتش فقط یه توربو کم فشار داشته باشه یه ماشین سخت جون باشه
    اسب بخارهای بالا،اسب بخارهای بالای ۵۰۰ تا به هیچ کاری نمیان بجز اصتحلاک و دردسر و این تکنولوژی هایی مثل هیبرید ملایم هیچی ندارن
    میبیند که با تقویت ماشین ۲۰۰،۳۰۰ اسب میگذارن روی ماشین فقط واسه چند دهم ثانیه که در دنیای واقعی به هیچ‌دردی نمیخوره
    یه جورای روند لکسوس رو دوست دارم هرچند هیچ‌وقت طراحی و قیافه بیرون و داخل لکسوس به پای المانی ها نرسیده
    اما این ماشین از همون جنس و ساختاریه که من میخوام و به نظرم باید باشه
    فقط ای کاش سیستم‌ تمام چرخ محرک رو میگذاشتن غیر از تین نقصی نمیبینم هرچند سیستم‌محرک عقب واقعا عالیه

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۴
    1. FTB

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (720 ديدگاه)

      ببین این ماشین ماشین خوبیه ول خیلی ساله طراحیش از دوتا چراغ گرد بیرون نیومده

      به نظرم باید طراحیش عوض بشه

      موافقم ۲
      مخالفم ۱۸
  3. اکبر

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یه آهنگ ایرانی هم از روی این آهنگ کاور شده اگه اونم بتونید بگید خیلی خوبه

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  4. محمد امین

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1893 ديدگاه)

    خیلی کابینش زیباست …درکل جذاب شده

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  5. مازیار

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1071 ديدگاه)

    واقعا پایان ناپذیره این ۹۱۱
    با کاریزمایی اون چنان قدرتمند که تونسته این باور رو ایجاد کنه که هیچ وقت کهنه نمیشه و این رو تقریبا همه پذیرفتن

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۰
  6. GMA

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1454 ديدگاه)

    ظاهر با اصالت و عالی، در کنار پرفورمنس بی نقص و فرمول اختصاصی موتور عقب پورشه همیشه دوست داشتنی هست

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  7. akrh78

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1186 ديدگاه)

    وای که اگه موتور gt3 رو داشت چی میشد

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  8. javadhy

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (85 ديدگاه)

    حتی تصور رانندگی با ماشینی که بالای ۵۰۰ اسب بخار قدرت داره و دنده دستیه آدمو به وجد میاره حالا به این پکیج دیفرانسیل عقب بودنم اضافه کن
    مطمئنا این ماشین یکی از بهترین ماشین ها برای تجربه حس خالص رانندگیه

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  9. BMW

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (505 ديدگاه)

    اگه موتور gt3 می بود خوب بود ولی با این موتور که بزور ازش صدا در میاد نه

    موافقم ۰
    مخالفم ۴
  10. Jdm باز

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (873 ديدگاه)

    پورشه۹۱۱
    دنده دستی
    دیفرانسیل عقب
    یه ترکیب عالی برای لذت رانندگی

    فقط هیکاش موتورgt3 روش بود اونموقع دیگه کاملا بی نقص میشد

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
  11. Khosrow

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2107 ديدگاه)

    پارچه صندلی هاش نه / کلاسیک نه به هر قیمتی ..

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
  12. مهدی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1107 ديدگاه)

    تکنولوژی جدید با دنده ی دستی
    میشه گوشه ای از بهشت

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  13. Taha Malek

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (390 ديدگاه)

    منکه عاشقش شدم
    با اون صندلیاش
    با اون اسپویلر عقبش
    پرفورمنس پورش هم که در موردش حرف نزنیم بهتره

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  14. Poria

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    از اون کلیپ هم مشخصه خواسته یه ماشین نوستالژیک مثل سال ها قبل تولید کنه و بنظرم تو این جور ماشین ها طراحی مهم تر هستش: از لحاظ طراحی کابین با اون دنده دستی فوق العاده واقعا تونسته.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا