پورشهمسابقات

خودروی فرمول E پورشه ۹۹X جدید با قدرت بیشتر و وزن کمتر معرفی شد

از آنجایی که پورشه در چهارمین فصل از رقابت‌های فرمول E نیز حضور خواهد داشت بنابراین از خودروی به‌روز شده ۹۹X به عنوان محصول جدیدی هماهنگ با قوانین جدید Gen3 رونمایی کرده است. این خودروی چرخ باز چهاردهم ژانویه ۲۰۲۳ در گرندپری مکزیکوسیتی اولین حضور خود را تجربه خواهد کرد.

خودروهای Gen3 تغییرات قوای محرکه قابل‌توجهی خواهند داشت. خودروسازان می‌توانند پیشرانه خود را به گونه‌ای مهندسی کنند که حداکثر قدرت ۴۶۹ اسب بخار را ارائه کند. این رقم در مقایسه با خروجی ۳۳۵ اسب بخار خودروهای Gen2 افزایش محسوسی را نشان می‌دهد. فرمول E تخمین می‌زند خودروهای قوی‌تر Gen3 می‌توانند به سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت برسند که بیشتر از حداکثر سرعت خودروهای نسل قبل است.

همچنین در اکسل جلو یک پیشرانه جدید قرار گرفته که البته ارتباطی با چرخ ها ندارد بلکه قدرت ترمز احیا شونده را تأمین می‌کند. در کل خودروی فرمول E پورشه ۹۹X می‌تواند ۸۰۵ اسب بخار را احیا کند که نسبت به رقم ۳۳۵ اسب بخار خودروهای Gen2 افزایش زیادی خواهد بود. خودروهای Gen3 فاقد ترمزهای عقب مرسوم خواهند بود بلکه این کار را فقط فاز احیای پیشرانه الکتریکی انجام می‌دهد.

باتری‌ها نیز هم‌اکنون ظرفیت ۳۸.۵ کیلووات ساعتی دارند درحالی‌که خودروهای قبلی باتری ۵۲ کیلووات ساعتی داشتند. این تغییر به خاطر کاهش وزن و چابکی بیشتر خودروهای مسابقه‌ای فرمول E رخ داده است. باتری‌ها نیز از شارژ بسیار سریع پشتیبانی می‌کنند و زمانی که در پیت استاپ ۳۰ ثانیه‌ای خودرو را به برق وصل کنید باتری انرژی ۴ تا ۵ کیلووات ساعتی را به دست خواهد آورد.

طراحی خودروی فرمول E پورشه ۹۹X بیشتر شبیه خودروهای مسابقه‌ای سنتی است. دیگر خبری از محافظ روی چرخ های جلو نیست و بال روی دماغه نیز شکل پیچیده‌تری پیدا کرده است. در بخش عقب هم بخش‌های زاویه‌دار و بلند را به همراه بالی در ارتفاع پایین خواهیم دید. با توجه به قوانین جدید می‌توان گفت خودروها باید فاصله بین محوری کوتاه‌تر و فاصله بین چرخ های روبرویی کمتری نسبت به نسل پیشین خودروهای فرمول E داشته باشند. حداقل وزن خودرو با راننده به ۸۴۰ کیلوگرم رسیده درحالی‌که خودروهای قبلی حداقل وزن ۹۰۰ کیلوگرمی داشتند. تیم تگ هور پورشه در فصل قبل با ۱۳۴ امتیاز در رده هفتم قرار گرفت و مرسدس EQ نیز با ۳۱۹ امتیاز قهرمانی را به خود اختصاص داد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Just toyota

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (399 ديدگاه)

    پورشه قراره تو سال ۲۰۲۴ یه فیس لیفت میان دوره ای برای تایکان انجام بده و یک مدل جدید به تایکان هم اضافه کنه که اسمش : توربو gt هست و از ۳ موتور الکتریکی برخورد دار و بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت داره ، در واقع قراره قاتل تسلا مدل s پلد باشه ، لطفا اخبارش رو پوشش بدین

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۰
    1. hamidreza

      ۲۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (102 ديدگاه)

      منظورت از تسلا همون کمپانی مدعیِ ۱/۴ هست؟

      موافقم ۰
      مخالفم ۲
      1. Just toyota

        ۲۲ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (399 ديدگاه)

        تسلا مدل s پلد شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر برساعت : ۱/۹۹ ثانیه داره و شتاب پورشه تایکان توربو gt هم احتمالا همین حدود باشه ( شاید سریع تر یا شاید هم کند تر باید تا سال ۲۰۲۴ منتظر مشخصاتش بشینیم ) ولی کلا تایکان شتاب دیوانه کننده ای داره و نسخه ۷۵۰ اسبی توربو s صفر تا صد رسمی ۲/۸ ثانیه داره

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
    2. d1123

      ۲۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (69 ديدگاه)

      کجا نوشتند که قراره سه موتوره باشه؟
      بنظر من که فقط اصلاحات ایرو تجربه کرده تا توی پیچ ها بهتر عمل کنه

      موافقم ۰
      مخالفم ۱
      1. Just toyota

        ۲۲ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (399 ديدگاه)

        به سایت inside ev مراجعه کن میبینی که نوشته ، نسخه ۱۰۰۰ اسب بخاری

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
    3. Porsche 911

      ۲۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1116 ديدگاه)

      والا من که مطالب زیادی دیدم که هر کدوم با نوشتن ۳ موتوره و یا دارای اصلاحات آیرودینامیکی اون ماشین رو تعریف کردن
      از طرفی سیاست پرفورمنس ساز پورشه بیشتر متکی بر آیرودینامیک و اصلاحات هست تا قدرت بیشتر
      نمونه واضح اش GT3 RS جدید که فقط چند اسب بخار از GT3 عادی بیشتر هست اما چقدر در پیست ها و در کل سریعتر هست

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. Just toyota

        ۲۲ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (399 ديدگاه)

        آره خداییش ، مطمئنم این نسخه توربو gt که بیاد شتابش خیلی سریع تر از نسخه توربو s خواهد بود ، تایکان توربو s همین الان هم با وجود برقی های بالای ۱۰۰۰ اسب بخار خیلی سریع هست و با اینکه ۷۵۰ اسب قدرت داره تونسته شتاب ۰ تا ۹۶ حدود ۲/۴ ثانیه و یک چهارم مایل کمتر از ۱۰/۵ ثانیه بره ، حالا فکرشو کنید نسخه توربو gt که خیلی ادعا کردن بالای ۱۰۰۰ اسب قدرت چه شتاب دیوانه کننده ای تو خط مستقیم خواهد داشت 😍😍⚡️⚡️🚀🇩🇪🇩🇪

        موافقم ۱
        مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا