رپورتاژ

قیمت‌گذاری دستوری، ترمزی بر پیشرفت صنعت خودرو ایران

در باتلاق زیان و زنگ خطر برای اشتغال و تولید

وقتی دولت‌ها به‌جای بازار، فرمان قیمت را در دست بگیرند، نتیجه چیزی جز صف‌های طولانی، زیان‌های میلیاردی، فساد سیستماتیک و صنعتی زمین‌گیر نیست. در ایران، قیمت‌گذاری دستوری نه تنها صنعت خودرو، بلکه صنایع دیگر را نیز با چالش‌های اساسی مواجه کرده و به‌جای حمایت از مصرف‌کننده، به رانت‌خواری و نارضایتی عمومی دامن زده است.

از تنظیم بازار تا تخریب بازار؛ مسیر معکوس یک سیاست

قیمت‌گذاری دستوری برای کنترل قیمت‌ها و حمایت از مصرف‌کننده وضع شد. اما کارشناسان اقتصادی معتقدند این سیاست به مرور زمان باعث تخریب ساختار رقابتی و راندمان تولید شده است.

دکتر تیمور رحمانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران می‌گوید:

وقتی دولت برای سال‌ها قیمت را زیر قیمت واقعی نگه می‌دارد، تولیدکننده انگیزه‌ای برای نوآوری و بهبود ندارد، و مصرف‌کننده نیز به جای سود، صف، کمبود و کالای بی‌کیفیت نصیبش می‌شود.

صنعت خودرو؛ زیان در مقیاس صنعتی

بررسی‌های مالی نشان می‌دهد:

 ایران‌خودرو: زیان انباشته بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان

–  مجموعه سایپا: زیان انباشته بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان

 زیان هر دستگاه خودرو: حدود ۱۰۰ میلیون تومان

سعید مدنی، مدیرعامل پیشین سایپا:

قیمت‌گذاری دستوری باعث شد تا خودروساز مجبور شود هر خودرو را با زیان تحویل دهد. این روند در هیچ جای دنیا پایدار نمی‌ماند.

مقایسه با جهان؛ مسیر ایران اشتباه است؟

مقایسه‌ای از تولید، سود و سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه:

شرکت تولید سود سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه
تویوتا ۱۰ میلیون ۲۸.۱ میلیارد دلار ۵.۵٪
هیوندای ۷.۲ میلیون ۱۷.۵ میلیارد دلار ۳.۸٪
فولکس‌واگن ۸.۹ میلیون ۱۸.۶ میلیارد یورو ۶.۲٪
ایران‌خودرو ۶۰۰ هزار زیان‌ده کمتر از ۰.۲٪

در مقایسه با خودروسازان بزرگ جهانی، مسیر صنعت خودروی ایران به‌وضوح از استانداردهای موفق جهانی فاصله دارد. شرکت‌هایی مانند تویوتا، هیوندای و فولکس‌واگن نه‌تنها در تولید انبوه و سودآوری عملکردی قابل توجه دارند، بلکه بخش قابل‌توجهی از درآمد خود را صرف تحقیق و توسعه می‌کنند؛ برای مثال، تویوتا با تولید سالانه بیش از ۱۰ میلیون خودرو، سودی معادل ۲۸.۱ میلیارد دلار کسب می‌کند و حدود ۵.۵ درصد از درآمدش را به R&D اختصاص می‌دهد. این در حالی است که ایران‌خودرو با تولید حدود ۶۰۰ هزار دستگاه، نه‌تنها سودی ندارد بلکه با زیان سنگین عملیاتی مواجه است و سهم تحقیق و توسعه در آن کمتر از ۰.۲ درصد برآورد می‌شود.

این شکاف عمیق نشان می‌دهد که سیاست‌هایی چون قیمت‌گذاری دستوری نه‌تنها صنعت را از مسیر رقابت‌پذیری دور کرده، بلکه چرخه نوآوری، سودآوری و توسعه پایدار را نیز مختل کرده‌اند. ایران در حالی به‌دنبال توسعه صنعتی است که یکی از پایه‌های مهم آن، یعنی آزادسازی اقتصادی و احترام به قواعد بازار، هنوز به‌درستی محقق نشده است.

تجربه‌های قیمت‌گذاری دستوری

دارو:

قیمت‌گذاری دولتی باعث شد برخی داروهای حیاتی از بازار ناپدید شوند. شرکت‌های تولیدی مانند «الحاوی» و «اکسیر» بارها هشدار دادند که تولید برخی داروها صرفه اقتصادی ندارد.

لبنیات:

در سال ۱۴۰۱، کارخانه‌های بزرگ لبنی از جمله «پگاه» اعلام کردند که مجبور به کاهش تولید شده‌اند چون قیمت‌های مصوب پایین‌تر از هزینه واقعی تولید بود.

برق:

قیمت غیرواقعی برق، باعث زیان شدید نیروگاه‌ها و افت سرمایه‌گذاری در انرژی تجدیدپذیر شده است. پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان گفت:

برق ارزان‌تر از چیپس فروخته می‌شود!

مصرف‌کننده هم ناراضی است

نظرسنجی ایسپا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد:

–  ۷۳٪ مردم از کیفیت خودرو ناراضی‌اند

–  ۸۲٪ قرعه‌کشی خودرو را ناعادلانه می‌دانند

–  ۵۵٪ ترجیح می‌دهند خودروی خارجی دست‌دوم بخرند

دکتر فریال مستوفی، عضو اتاق بازرگانی تهران:

سیاست‌های دستوری فقط تولید را ضعیف نمی‌کند، اعتماد عمومی را هم نابود می‌کند. مردم حس می‌کنند بازی به نفع گروهی خاص طراحی شده است.

پایان بازی با قیمت‌های دستوری؛ بازگشت به عقلانیت بازار

قیمت‌گذاری دستوری، برخلاف نیت اولیه، به اقتصاد ایران صدمه زده است. در صنعتی مانند خودرو که موتور رشد صنعتی کشور محسوب می‌شود، این سیاست باعث کاهش بهره‌وری، افت کیفیت، زیان انباشته و نارضایتی عمومی شده است. راه نجات، بازگشت به مکانیزم‌های بازار، حمایت هدفمند، و رقابت‌پذیری واقعی است.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۶ رای

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. منصور

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (57 ديدگاه)

    اولین دلیل خریدن ماشین توسط انسانها ، و مهمترین وظیفه هر خودرو ، حمل و نقل و جابجا کردنه .

    بقیه موارد که به اسم آپشن شناخته میشه، برای راحتی سفر ساخته شده .

    چرا ماشین های ژاپنی در تمام نقاط،دنیا پر طرفدار ترین هستند ؟

    چون راننده و سرنشین با خیال به نسبت راحت که به مقصد میرسه ،ازشون استفاده میکنن .

    و مهمترین دلیلی که ماشین های ایرانی و چینی مورد پسند قرار نمیگیرن و از سر اجبار خریداری میشن ، همین عدم اعتماده
    وگرنه ماشین های چینی بیشترین آپشن و کمترین قیمت ر و به نسبت دیگر تولید کنندگان ارائه میدن .

    موافقم 10
  2. حسین

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1171 ديدگاه)

    دوست دارن قیمت گذاری آزاد باشه بازار هم انحصاری دست خودشون. اینطوری. ده میلیارد هم قیمت بذارن مردم مجبورن بخرن. خیلیم عالی

    موافقم 12
  3. F22RAPTOR

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2691 ديدگاه)

    همیشه هر سال تو هر قیمتی که یه ماشین داشته باشه، بازم اینا میگن قیمت زیر قیمت ساخت واقعی کار خانه س، سیری ناپذیر است تشنگی دوستان نسبت به خالی کردن جیب مردم

    موافقم 14
    1. Bagher

      ۶ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (115 ديدگاه)

      چون هر سال تورم داریم
      عین حقوقا که هر سال بالا میرن ولی از تورم عقبن

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. F22RAPTOR

        ۷ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (2691 ديدگاه)

        سپاسگذار که مارو از تورم کشور آگاه کردی
        منظور اینه که با هر بهانه ای گرون میکنن

  4. A1

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (266 ديدگاه)

    خداروشکر که ترمز پیشرفت و کشیدن وگرنه پیشرفت صنعت کشور ترمز می بریدو الان همه ی خودروسازای مطرح دنیا ورشکست شده بودند

  5. Alireza

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (16 ديدگاه)

    واردات آزاد بشه اونوقت ویران‌خودرو و سایپا هر قیمتی خواشتن رو لگناشون بذارن

    موافقم 10
  6. فرزاد

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    یعنی میخواد تعرفه‌های واردات صفر بشه

  7. B

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1058 ديدگاه)

    اره واقعا دستوری نبود بازار خودرو الان حداقل مردم جای پراید ال نود داشتن جای سمند و اینا هم کمری

  8. از مریخ

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    دولت تحت ادراه بخش خصوصی
    کدوم دولت ، از دولت هیچی نمونده
    طرف میگه :
    به اندازه چند نماینده مجلس قدرت دارم .
    اتاق بازرگانی رو اکثریت دوستان ما بردن .
    بله عزیزان! نرخ دلار کاملا دستوری تعیین می‌شود. نه به دستور دولت به معنای واقعی بلکه به دستور صاحبان دلار و دلاری‌فروش‌ها ( شما بخوان الیگارشی اقتصادی )

    موافقم 2
    مخالفم 1
  9. احسان

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (163 ديدگاه)

    واردات آزاد، تعرفه کم در حد پنج تا ده درصد، اونوقت قیمت محصولات داخلی هم آزاد باشه. در ضمن حقوق ها هم باید آزاد باشه و در مقابل کارگران حق اعتصاب گروهی داشته باشند یا حق تشکیل سندیکای مستقل (مثلا آمریکا حداقل حقوق تو برخی ایالتها نیست اما دولت اجازه تشکیل سندیکاها یا چانه زنی جمعی کارگران با کارخانه ها رو داده مقایسه بشه با تعیین درآمد دستوری دولت برای کارمند ها یا غیر مستقیم با قیمت گذاری اجباری برای کسبه و اصناف یا تا حدودی غیر مستقیم اجباری برای کارگران). نمیشه یک طرف رو بگذارید طرف دیگه بمونه. نمیشه قیمت گذاری آزاد باشه اما واردات محدود یا با تعرفه خیلی زیاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا