مسابقات

رالی WRC سال 2025 هم بنزینی خواهد بود

مسابقه‌دهندگان رالی جهانی در فصل ۲۰۲۵ از پیشرانه هیبریدی استفاده نخواهد کرد.

قهرمانی رالی جهانی در سال ۲۰۲۲ از رالی۱ پلاگین هبیریدی رونمایی کرد اما هنوز دو سال از عمر آن نگذشته است، از تصمیم خود پشیمان شده و اعلام کرده که برای سال آینده این مسابقات، موتورهای برقی نیست؛ بنابراین با حذف این خدمه، خودروهای WRC سبک‌تر و سریع‌تر خواهند شد.

پس از آنکه کارگروه WRC به حذف سامانه هیبریدی از کلاس‌های بالارده مسابقات رالی چراغ سبز داد، این تصمیم در جلسه شورای جهانی موتوراسپرت نهایی شد. به این ترتیب از فصل ۲۰۲۵ به بعد، خودروهای رالی۱ از سوخت‌های سبز استفاده خواهند کرد. به گزارش تاپ‌گیر، با وجود کاهش ۱۰۰ اسب بخاری خودروها به‌خاطر حذف موتور برقی، عملکردشان چندان افت نخواهد کرد؛ چون وزن کمتر شده و کاهش محدودیت ورودی هوا به توربوشارژرها اجازه می‌دهد تا بهتر نفس بکشند.

رالی۲ هم سال آینده دچار تغییر خواهد شد؛ آن‌هایی که در WRC شرکت خواهند کرد می‌توانند برای کاهش فاصله زمانی‌شان با خودروهای رالی۱ از محدودکننده بزرگ‌تر، اگزوز بزرگ‌تر، جعبه‌دنده با دنده‌های پشت‌فرمان و بالچه عقب بهره‌مندی شوند. سپس در فصل ۲۰۲۶، قوانین تازه رالی۱ معرفی خواهند شد که شامل بدنه یک خودروی تولیدی روی اسکلت همیشگی و ایمن خواهد بود.

تا آن زمان، قدرت به حدود ۳۳۰ اسب بخار محدود خواهد شد و موتور و جعبه‌دنده خودروها هم از نمونه‌های رالی۲ به عاریه گرفته خواهد شد. هر خودرو نهایتا تا ۴۰۰ هزار یورو هزینه خواهد داشت و سازندگان مجبور می‌شوند تا آن‌ها را برای فروش آماده کنند.

FIA با اعلام خبر حذف کمک‌پیشرانه برقی وعده داده در اولین فرصت زیرشاخه تمام برقی این مسابقات را هم معرفی خواهد کرد. این نهاد می‌خواهد عملکرد نمونه‌های برقی را به خودروهای بنزینی رالی۱ برساند تا شاید در آینده نزدیک بتوانیم شاهد تقابل این دو گروه باشیم.

از دیگر برنامه‌های کارگروه WRC می‌توان به معرفی تیم تبلیغات WRC در درون FIA اشاره کرد که این مسابقات قهرمانی را تبلیغ می‌کند. برگذارکنندگان رویدادها هم از این پس برای توسعه مسیرهای رالی دست بازتری خواهند داشت. مسابقات هم از حالت رقابت‌های کوتاه بیشتر شکل استقامتی به خود می‌گیرند. شمار کارکنان یک تیم سه خودرویی هم محدود خواهد شد. آخرین اقدام این مجموعه هم برای کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل انجام شده تا گروه‌ها بتوانند از زیرساخت‌های محلی بیشتر استفاده کنند.

مدیرعامل FIA، «محمد بن سلایم»، می‌گوید:

رسیدن به مرحله‌ای که کمسیون WRC می‌تواند پس از تایید WMSC، روی نهایی‌سازی درخواست‌هایی کار کند که مسیر آینده WRC را تثبیت می‌کنند، یک لحظه مهم برای رقابت‌های قهرمانی، سهام‌دارانش و به‌طور کلی جامعه رالی به شمار می‌رود.

شایان‌ذکر است که نتیجه «نظرسنجی تعهد هوادران WRC» در حین نوشتن پیشنهاد نهای با دقت بالایی توسط کمسیون WRC بررسی خواهد شد. درحالی‌که به مسیر خود را برای ارائه WRC با حال‌وهوای امروزی و آماده برای آینده ادامه می‌دهیم، شخصا از تمام دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم.

درحالی‌که مسابقات IMSA، فرمول ۱ و WEC با تغییرات پیوسته رقابت‌هایی داغ‌تر از همیشه را رقم می‌زنند، WRC در سال‌های اخیر آن تازگی و جذب مخاطب گذشته خود را از دست داده است. حذف پیشرانه هیبریدی و تمام بنزینی کردن موتورها هم راهی برای جلب توجه خودرودوستان بیشتر محسوب می‌شود. حال اینکه فصل ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ چقدر هیجان را برای هوادارن قدیمی و جدید WRC رقم خواهد زد، با گذر زمان مشخص خواهد شد. نظر شما درباره این اقدام کمیته WRC چیست؟ آیا قهرمانی رالی جهانی به اوج باز خواهد گشت؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Mr. gt c

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (257 ديدگاه)

    مگه اصلا رالی برقی معنی هم میده!!
    پافشاری بر روی یک ایده بازنده، به نام برقی سازی

    موافقم 14
    مخالفم 2
  2. Mr.Lucifer

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (21 ديدگاه)

    کاش این قانون تو فرمول۱ هم اجرا بشه

    موافقم 8
    مخالفم 5
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2297 ديدگاه)

      فرمول یک و فرمول E جدا شدند دیگه
      قانون چی اجرا بشه؟

      موافقم 6
      مخالفم 3
      1. Mr.Lucifer

        ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (21 ديدگاه)

        منظورم اینه که انجین توربو-هیبرید با انجین تنفس طبیعی دوربالا که با سوخت سبز کار کنه جایگزین بشه

        موافقم 9
        مخالفم 1
  3. JaMsHiD

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (868 ديدگاه)

    این ماشین ها تو کل دوران مسابقات نصف یه کامیون دیزل توی ایران آلودگی تولید نمیکنن
    بعدش برقی سازی برای پاک کردن هوای جو زمینه !
    نه اینکه هر چی رسید برقیش کنن !
    موتور اسپرت بدون موتور بنزینی معنی نمیده

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. parhamiof

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (674 ديدگاه)

      کلا این طرز فکر مسخرست که بجای اینکه بیان وسایل حمل و نقل تجاری رو که 200 برابر یه ماشین آلایندگی داره رو برقی کنن،میان مثلا به آئودی r8 گیر میدن!

      موافقم 9
      مخالفم 1
      1. H2

        ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (382 ديدگاه)

        یه سری دارن اینجوری سیاستگذاری میکنن
        منافع خاصی داره براشون
        ولی فکر نمی‌کنم داستان اونطور که دوست دارن پیش بره
        این حجم تقاضایی که در یک سری کشورهای پیشرفته برای ماشین های الکتریکی وجود دارد در باقی کشور ها نیست

        موافقم 6
        مخالفم 0
  4. Galant.VR4(JDM)

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (625 ديدگاه)

    رالی که بدون صدای میس‌فایر باشه مفت نمیارزه خداروشکر که میخوان جدا کنن بنزینی رو با برقیا

    موافقم 5
    مخالفم 0
  5. BMW

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1181 ديدگاه)

    رالی بدون صدا یعنی هیچ😂

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. Amir

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (137 ديدگاه)

    مسابقات رالی بدون صدای بک فایر و موتور بنزینی بدرد …… میخوره 😂

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا