رنو

رنو سنیک ویژن مفهومی با قوای محرکه هیدروژن پلاگین معرفی شد

رنو یک کانسپت دیگر را برای پیش‌نمایش آینده الکتریکی و پاک خود معرفی کرد. این خودرو سنیک ویژن نام دارد و طراحی زاویه و گوشه‌دارش تا حدی از رنو ۵ پروتوتایپ الهام گرفته است. خودروی موردبحث همچنین پیش‌نمایشی از طراحی مینی ون سنیک تولیدی در سال ۲۰۲۴ خواهد بود؛ اما شاید جالب‌ترین نکته درباره این خودرو قوای محرکه پلاگین هیبریدی هیدروژن سلول سوختی‌اش باشد.

تمامی خودروهای سلول سوختی هیدروژنی معرفی شده تاکنون به نوعی خودروی الکتریکی محسوب می‌شوند و فقط بجای باتری یک سلول سوخت وجود دارد که الکتریسیته را از هیدروژن تولید می‌کند، هیدروژنی که در یک تانک ذخیره می‌شود. چیزی که سنیک ویژن انجام داده افزودن یک باتری بزرگ برای شارژ است. این باتری ظرفیت ۴۰ کیلووات ساعتی دارد. فرانسوی‌ها اشاره‌ای به شعاع حرکتی خودرو در حالت الکتریکی نکرده‌اند اما نیسان لیف پایه از باتری‌ای با همین ظرفیت استفاده می‌کند و شعاع حرکتی ۲۴۱ کیلومتری دارد؛ اما برای سفرهای طولانی‌تر و سوخت‌گیری سریع‌تر یک تانک هیدروژنی ۲.۵ کیلوگرمی وجود دارد که با سلول سوختی ۱۶ کیلوواتی همکاری می‌کند تا الکتریسیته بیشتری تولید شود. ایده کلی این است که چنین مجموعه‌ای باعث کاهش وزن و کاهش استفاده از متریال و انرژی در خط تولید می‌شود و درعین‌حال انعطاف خودرو در سفرهای طولانی حفظ می‌گردد. رنو مدعی است با در نظر گرفتن هیدروژن، شعاع حرکتی سنیک ویژن به ۸۰۰ کیلومتر می‌رسد.

باتری و سلول سوخت موردبحث در کف خودرو قرار دارند. تانک هیدروژن در بخش جلو و پیشرانه در عقب قرار دارد و چرخ های عقب را به حرکت درمی‌آورد. این مجموعه قدرت ۲۱۵ اسب بخاری تولید می‌کند. رنو همچنین به استفاده از متریال بازیافتی در تولید سنیک ویژن اشاره می‌کند. این خودروساز فرانسوی اظهار می‌دارد ۷۰ درصد متریال این کانسپت از مواد بازیافتی تولید شده‌اند و فرقی نمی‌کند این ماده فولاد بکار رفته در شاسی، آلومینیوم یا حتی فیبر کربن موجود در رکاب‌های جانبی و تانک هیدروژن باشد. رنو همچنین خاطرنشان می‌سازد ۹۵ درصد خودروی تولیدی را می‌توان در آینده بازیافت نمود. علاوه بر این برنامه‌هایی برای کاربری‌های جانبی باتری‌ها وجود دارد.

البته همه‌چیز این خودرو به مزیت‌های زیست‌محیطی مربوط نمی‌شود. رنو روی ایمنی و تکنولوژی به ویژه در کابین نیز تمرکز کرده است. یک نمایشگر بزرگ با ویجت های قابل شخصی‌سازی وجود دارند که عملکردهای مختلفی را پشتیبانی می‌کنند. سیستم تشخیص چهره نیز اقدام به باز کردن خودرو می‌کند و البته برای تنظیم سه نمایشگر داخل کابین نیز بکار می‌رود. حسگرهای مختلف نیز به استایل رانندگی راننده توجه می‌کنند و می‌توانند توصیه‌هایی برای رانندگی ایمن‌تر و کاراتر داشته باشند. این حسگرها همچنین درباره موانع و خطرات پیش رو هشدار می‌دهند. این خودرو سلامتی و هوشیاری راننده را می‌پاید و به او هشدار می‌دهد و حتی در صورت عدم پاسخ راننده اقدام به توقف خودرو می‌کند.

هنوز مشخص نیست که این تکنولوژی‌ها در سنیک تولیدی نیز بکار خواهند رفت یا خیر. به نظر نمی‌رسد قوای محرکه موردبحث در سنیک ۲۰۲۴ دیده شوند اما شاید برخی شاخصه‌های کابین در این خودرو بکار روند. طراحی داخلی این کانسپت جذابیت‌های زیادی دارد ولی منتظریم ببینیم سنیک تولیدی چگونه خواهد بود.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Saipa

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    ببینید غربی ها انقدر فقیر و عقب مانده اند که ماشین هایشان ۲۴۰ کیلومتر بیشتر راه نمیرود
    در عوض کوییک۸۰۰ کیلومتر میتواند با یک باک طی کند

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۵
    1. دکتر استاپ

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (201 ديدگاه)

      کجاشو دیدی
      تازه بلد نیستن فرمون گرد هم درست کنن

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۲
    2. Black Ferrari

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (22 ديدگاه)

      اینقدر هم فقیرن از وسایل بازیافتی درون خودرو استفاده می کنن

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۲
    3. شهر نشین

      ۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (967 ديدگاه)

      در نظام سرمایه داری همه نمی توانند از امکانات استفاده کنند.

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  2. meysam

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3003 ديدگاه)

    واقعا دستمریزاد

    موافقم ۷
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا