سایپا

شاهکار جدید سایپا برای کوییک و آریا اسپرت ؛ نصب بال عقب مخالف آیرودینامیک

روز گذشته در نمایشگاه خودروی مشهد، دو مدل جدید سایپا به نام‌های کوییک اسپرت و آریا اسپرت در معرض دید عموم قرار گرفت. این خودروها، البته برای فروش عمومی و تولید انبوه ساخته نشدند؛ اما نصب بال عقب در انتهای سقف این دو مدل، سوالات بسیاری به ذهن می‌آورد.

هدف از نصب بال عقب (اسپویلر) روی سقف یا درپوش صندوق چیست؟

واضح است که خودروسازان مشهور جهان، اسپویلر را صرفا برای جلب توجه و افزایش حس اسپرت خودروها استفاده نمی‌کنند. این قطعه‌ی متصل به بدنه، از ۵۵ سال پیش برای مدل‌های مسابقه‌ای استفاده شد و بیش از نیم قرن سابقه‌ی نصب روی خودروهای جاده‌ای دارد.

علم آیرودینامیک و توجه به مقاومت هوا در برابر اجسام متحرک، از قرن ۱۵ میلادی و دوران لئوناردو داوینچی، بیش از قبل مطرح شد. البته اسناد کشف این موضوع به عنوان مبحث علمی، در آثار به جا مانده از یونان بوستان و پیش از میلاد مسیح وجود دارد. ایزاک نیوتن، دانشمند انگلیسی در سال ۱۷۲۶، نخستین مقاله‌ی علمی پیرامون آیرودینامیک را ارائه داد و رسما، اولین آیرودینامیکیست (محقق آیرودینامیک) نام گرفت.

اولین هواپیما برادران رایت

ساخت هواپیماهای اولیه، قبل از تولید انبوه خودرو اتفاق افتاد و طبیعتا، اهمیت آیرودینامیک را نشان داد. یک وسیله‌ی هوانوردی، وابستگی بسیار زیادی به جریان هوا دارد و بدون طراحی هماهنگ با آیرودنامیک، تعدل و ثبات نخواهد داشت. تکامل هواپیماها به مرور زمان، نیاز به نصب بالچه‌های متنوع در قسمت‌های مختلف بدنه را ثابت کرد. این تجهیزات، کاربردهای گوناگونی در هوانوردی دارند و علاوه‌بر هدایت هوا، نقش مهمی در مانور (فرمان‌پذیری) یا ثبات هواپیما حین پرواز بازی می‌کنند.

دوج چارجر دیتونا 1967
دوج چارجر دیتونا ۱۹۶۷، اولین خودروی تولید انبوه با اسپویلر عقب

در خودروهای امروزی، از بال عقب با دو هدف کلی استفاده می‌شود. مورد مهم‌تر، افزایش نیروی عمود بر انتهای بدنه (Downforce) و هدف دوم، کاهش مصرف سوخت به دلیل کاهش مقاوت خودرو در برابر جریان هوا است. مدل‌های مجهز به اسپویلر (بال عقب) هنگام رانندگی در سرعت‌ها بالا، تعادل بهتری نسبت به خودروهای فاقد بالچه دارند. به همین دلیل، فرمان‌پذیری بهتری نیز ارائه می‌دهند. مجموع این فواید، نیاز به نصب اسپویلر برای مدل‌های اسپرت و سوپراسپرت و ابرخودرو را افزایش می‌دهد.

از سویی دیگر، معمولا اسپویلر برای خودروهای فاقد صندوق (هاچبک) استفاده نمی‌شود. به بیان بهتر، شاسی‌بلندها، کراس‌اورها و هاچبک‌های امروزی، یا فاقد بال عقب هستند و یا قطعه‌ای هم‌سطح بدنه در انتهای سقف دارند که هدایت هوا به پشت خودرو را بهبود می‌دهد.

فولکس واگن گلف R
فولکس واگن گلف R با اسپویلر هم‌سطح سقف

در تصاویر بالا، می‌توان اسپویلر نصب شده روی فولکس واگن گلف R را مشاهده کرد که البته تفاوت چندانی با قطعه‌ی نصب شده روی گلف استاندارد ندارد. گلف R با پیشرانه‌ی ۳۱۵ اسب بخار و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر برساعت، هم‌اکنون یکی از سریع‌ترین خودروهای هاچبک دنیاست.

بال عقب در آریا اسپرت و کوییک اسپرت

با اولین نگاه به اسپویلر نصب شده روی بدنه‌ی آریا اسپرت و کوییک اسپرت، چند سوال در ذهن افراد آشنا به صنعت خودرو شکل می‌گیرد. شاید بتوان از تماشای این دو خودرو به عنوان مدل‌های ویژه ساخت سایپا، عمق فاجعه در مهندسی این شرکت را متوجه شد و شرایط فنی در یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان ایران را ارزیابی کرد.

آریا اسپرت سایپا

حتی فردی ناآشنا به علم طراحی خودرو نیز می‌تواند متوجه جای‌گذاری نادرست اسپویلر در آریا اسپرت و کوییک اسپرت سایپا شود. کاملا مشخص است که بال عقب این خودروها، به جای کمک به هدایت هوا، در برابر آن مقاومت ایجاد می‌کند و افزایش‌دهنده‌ی مصرف سوخت خواهد بود. شاید مهندسان سایپا، برای جلوگیری از شتاب‌گیری سریع خودرو، این قطعه را به انتهای سقف اضافه کرده‌ند تا ایمنی آریا اسپرت و کوییک اسپرت افزایش یابد!

کوییک اسپرت سایپا

دیگر سوال مهمی که ذهن مخاطب را پریشان می‌کند؛ بحث کارشناسان مسئول در تایید طراحی بدنه و نظارت بر عملکرد کارکنان (خصوصا دپارتمان طراحی خودرو) است. شاید افراد تازه‌استخدام و کم‌تجربه در یک گروه خودروسازی، اقدام به ارائه‌ی طرح‌های خلاقانه و ناشیانه کنند؛ اما طراحان ارشد و مدیران مجموعه، باید مانع تولید و نمایش این محصولات شوند.

علاوه‌بر نوابغی که آریا اسپرت و کوییک اسپرت را طراحی کرده‌اند؛ آیا مدیران سایپا و مسئولان سالن این شرکت در نمایشگاه خودروی مشهد ۱۴۰۱، اطلاعی از مباحث پایه در علم خودروسازی دارند؟ نگارنده امیدوار است قبل از آنکه رسانه‌های خارجی اقدام کنند و سطح مهندسی در ایران را به سخره بگیرند، اقدام به خروج آریا اسپرت و کوییک اسپرت از نمایشگاه یا حذف بالچه عقب انجام شود.

به‌روزرسانی

براساس شواهد موجود و تصاویر منتشر شده از روز دوم نمایشگاه خودروی مشهد (۱۰ شهریور ۱۴۰۱)، بالچه‌های نصب‌شده روی بدنه‌ی آریا اسپرت و کوییک اسپرت جمع‌آوری شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

مطالب مشابه

‫۱۲۸ دیدگاه‌ها

  1. محمد دهقانی

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣، داغت نبینم ادامه بده

    موافقم 123
    مخالفم 6
  2. مجید

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چقده ملت پر توقع اند، چرا جلوی رشد و شکوفایی شرکت سایپا رو میگیرند؟ چرا اینقده تو ذوقی میزنند.
    سایپا جون فدات با همین دس فرمون ادامه بده، یه روزی آخرش خودت یاد میگیری که بعضی قطعات رو درست سرجاش بذاری!!!

    موافقم 179
    مخالفم 21
  3. خان

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (84 ديدگاه)

    هی چی نگم بهتره 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    موافقم 108
    مخالفم 7
  4. جواد

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شدیم مسخره دنیا

    موافقم 109
    مخالفم 10
    1. SENNA

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (32 ديدگاه)

      واقعا متاسفم واسه سایپا

      موافقم 14
      مخالفم 1
  5. علی

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    انتظارمون از سایپا خیلی زیاد شده بودا حداقل یه تلنگری بهمون زد که انتظاراتمون را از این شرکت واقعی کنیم

    موافقم 113
    مخالفم 1
  6. منینو

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    احتمالا سنگ پران جلو کاپوت رو اشتباه عقب بستن.بعدم کی گفته خودرویی مثه کوییک رو نوابغمون طراحی کردن.کوییک ی خودروی از خیلی قبل طراحی شده و حتی ساخته شده‌ ک اگه اشتباه نکنم ساخت فرانسه باشه که بعد ساخت تعداد زیادی استانداردهای اروپا و یورو رو دریافت نکرد و بعد در نتیجه اجازه استفاده داده نشد و در نهایت بعد مدتی خودروهای انبار شده به قیمت بصرفه به همراه کلیه امتیازات این خودرو به ایرانی انداخته میشه.آه و افسوس داره.دیگه اصل و نسب آریا رو نمیدونم.

    موافقم 87
    مخالفم 8
    1. Soshiant570

      ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      👌👌👌👌👍👍👍👍👍😔😔😔😔😔😔😔

      موافقم 19
      مخالفم 3
  7. Maten

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشا لا. ماشالا بش بگید صد قل والا بش بگید چش. نخوری سایپا جونم. مهندسات خیلیم. خوبن کور شه حسودات این مدلم بهت میاد. اسپیلرو ولش کن سقف خر روتو پرش کن اسپرت چیه پرتش کن ما آدم نیستیم که قدر بدونیم گاری بده سوارشیم سبک مث پرش کن خالی و پشمکش کن

    موافقم 60
    مخالفم 2
  8. کمیل

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یک عمره داریم از همین ماشینها باصدها مشکل می‌خریم ،باهاشون مسافرت میریم،کار میکنیم اصلا باهمینها رانندگی یاد گرفتیم .حال استانداردهای روز دنیا روهم نداشتند ،البته باداشتنشونم کلاس میزاشتیم واسه اینو اون ..پس نمیخاد دنبال عیب‌ها باشیم چون درست بشو که نیست ،وفردای که فروشش باز بشه میلیونی میریزیم می‌خریم ،،بنده خودمم هم میخرم چون میخام ماشینمو عوض کنم یک کوئیک بخرم ،این طرح جدیدم که قشنگتره پس بدون اینکه دنبال عیبهاش باشم میخرم وهمه ما می‌خریم ،،پول ماشین خارجی نداریم حداقل همینهارو که میشه خرید …پس لطفا ژس ماشین شناسی نگیرید تمام شماها همین ماشینهارو سوار میشن

    موافقم 51
    مخالفم 41
    1. میکائیل

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (22 ديدگاه)

      داداش بخر چرا قاطی میکنی؟
      ولی اول بالچه‌‌ را دربیار و یه نگاهی بنداز به ماشین و قطعات اضافه و مزاحمو خودت بردار
      بعد سوار شو.
      اگرم سلیقه سایپا رو خیلی قبول داری همون‌جوری سوار شو چرا خونتو کثیف میکنی خخخخخ

      موافقم 52
      مخالفم 5
    2. Shayan

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (129 ديدگاه)

      بخدا مجبورت نکردیم😄

      موافقم 18
      مخالفم 2
    3. morty59

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (18 ديدگاه)

      اینم از نماد تفکر مردم ما تازه آقا ناراحتم میشه

      موافقم 5
      مخالفم 4
  9. Soshiant570

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا جای تأسف داره و سرمایه و وقت و امکانات کشور رو چه کسانی به باد فنا میدن… از نوابغی که هنوز فرق موتور دیزل رو از بنزینی نمی‌دونن‌، چنین شاهکارهایی دور از انتظار نیست…
    جز دریغ و افسوس چیز دیگه ای نمیشه گفت 😔😔😔😔

    موافقم 43
    مخالفم 0
  10. قاسم فلاح

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا آخه دروغ میگید این عکس فتوشاپ شده خیلی هم ناشیانه اون بال با تف چسبیده اونجا. من خودم این ماشین تو نمایشگاه براش چادر رونمایی دوختم و تزیین کردم .البته من تو شرکت سایپا کار نمیکنم فقط کار رونمایی و دوخت چادر رو انجام میدم ولی همچین چیزی ندیدم

    موافقم 14
    مخالفم 27
  11. ج ج

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شاید پروازم میکنه زود قضاوت نکنین

    موافقم 35
    مخالفم 0
  12. سامان

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    🔴🤣 حیف ..حیف اینهمه هزینه به خدا.. وقتی با پارتی بازی طرف استخدام میشه نه قابلیت نتیجه اش همینه.. واقعا اون طراح ، خودرو را با سرویس بهداشتی اشتباه گرفته ***، تورو خدا اینهمه نخبه داریم که الان دارند طراحی ماشین های بنز و بی ام دبیلیو و… انجام میدن… این دوتا خط وسط کاپوت چی میگه ؟؟ 🤣 … ضمنا فقط رنگریزی نیست، استاندارد و قیمت رو درست کنید حیف نون ها

    موافقم 15
    مخالفم 0
  13. e. s

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    در اسباب‌بازی سازی مهارت دارن تا خودرو سازی 😂😂

    موافقم 16
    مخالفم 1
  14. مهدی

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    میگن شرکت منصوری اینو دیده کلا از صنعت تیونینگ زده بیرون میخواد استخدام سایپا بشه

    موافقم 14
    مخالفم 0
  15. علی

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ما داریم میشمریم

    اینم یه افتخار جدید دیگه برای خودرو سازی ایران

    موافقم 4
    مخالفم 0
  16. مرتضی

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این خودروها و لوازم اضافی که دارن جنبه نمایشی داره و جهت سنجیدن استقبال مردم از خودروهای اسپرت به نمایش گذاشته شده .در حال حاضر هم هیچ تولیدی ندارند و مطمئنا جهت خرید این خودروها این لوازم استفاده نخواهد شد.

    موافقم 0
    مخالفم 8
  17. Hamed

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (212 ديدگاه)

    این همون ماشینی که با شاهکار در طراحیش برف پاکن عقبش گیر میکنه به سقف و دیگه کار نمیکنه؟

    موافقم 11
    مخالفم 1
  18. BMW

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1213 ديدگاه)

    شدیم مسخره کل دنیا با این شرکت های ماشین سایمون
    حتما پرواز هم نمیکنه با این بال به جای اینکه یه جیز درست بسازند اومدند باله ای نصب کردند که اصلا
    فکر نکنم نیاز باشه خدا یا واقعا ایران داره به کجا میره

    موافقم 3
    مخالفم 1
  19. .

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این چطور باله ای هستش😐🤣
    دوتا باله رو هم گذاشتن بابا شما ته شاهکارهای طنز هستید.
    حداقل بجای دو باله همون باله رو یکم کشیدتر می کردیدش یک خورده با عقل جور در میومد.
    نکن سایپا که شدی بازیگر طنز مورد علاقم.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  20. علی رضا

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    همین که شیشه جلو رو‌ به جای شیشه عقب نصب نکردن جای شکرش باقیه .

    موافقم 11
    مخالفم 0
  21. ن تا ل

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا این حرفها چیه. از هول اینکه خودرو میخواد وارد بشه هرچی ماکت داشتن رو کردن بگن ما خیلی تنوع خودرو داریم. هول گرفتن شدید

    موافقم 5
    مخالفم 1
  22. حسن

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو رو خدا اینقدر به شعور این ملت توهین نکنید

    موافقم 3
    مخالفم 0
  23. mahdi-es17

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (565 ديدگاه)

    روز بعدش رفتم باله هارو برداشته بودن😂

    موافقم 5
    مخالفم 0
  24. بهنن فرح زاده

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مدیران سایپا رو از بین مشاغل دیکری انتخاب کردن خب این کاره نیستن . هنوز باون مرحله نرسیدن که بفهمند بدنه یک خودرو در تونل باد باید تست ایرودینامیک بشه بنده خدا عطار بوده یا دست فروش بوده یااحیانا جلومدرسه راهنمایی چاغاله بادوم میفروخته الان شده مدیر عامل خب ابن خیلی چیزارو نمیدونه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  25. Hossin53

    ۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باسپاس از خودروساز محترم .از ما که گذشت ولی گناه بچه های ما جوانان ایران چیه که نباید یه ماشین خوب سوارشن .یه فرغون میسازین یه اسم داره یه خط قرمز میکشین تورکابش میشه اسپرت .کونش میبرین میشه یهچیزه دیگه انوقت باچه قیمت هایی که توکشورهای دیگه میشه بهترین ماشین باامکانات روز دنیا سوارشد تازه چندبرابر پول میدیم بایدقرعه کشی بشه شاید برنده شدی .به خدا گناه دارن. فکرنمیکنم هم وطن باشیم کجا به هموطن خودشون اینقدر ظلم میکنن خودتونه بزارین جای ما

    موافقم 1
    مخالفم 0
  26. Hossin53

    ۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کاش بعضی از دوستان نظر نمیدادن نخر .مگه چاره ایی داره یه پرادو بیست سال کارکرده بخاطر خودروساز مالیات میبندن بهش تا بشه دومیلیارد به بالادردمونه به کی بگیم .توافغانستان بین چی سوار میشن ارزون چرا چون خودروساز ندارن .راحت والا جمش کنین بیچاره کردین مردم

    موافقم 0
    مخالفم 1
  27. Sp

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اصلا کوئیک ربطی به هیچ کشوری نداره

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا