سئات

بررسی تخصصی سئات لئون e-Hybrid جدید

درحالی‌که سئات لئون ۲۰۲۰ جدیدترین عضو گروه فولکس‌واگن است که از پلتفرم MQB استفاده کرده و در بریتانیا عرضه می‌شود اما در واقع برای اولین بار از قوای محرکه پلاگین هیبریدی سود برده است.

سئات لئون

البته که آئودی A3 40 TFIe، فولکس‌واگن گلف GTE و اشکودا اوکتاویا iV به زودی عرضه خواهند شد اما این سئات است که زودتر از همه آن‌ها تست شده است. این خودرو به پیشرانه ۱.۴ لیتری بنزینی و باتری ۱۳.۱ کیلووات ساعتی مجهز بوده و قدرت ۲۰۱ اسب بخاری و گشتاور ۳۵۰ نیوتون متری دارد. همچنین این خودرو در حالت تمام الکتریکی شعاع حرکتی ۶۴ کیلومتری را ارائه می‌کند.

سئات لئون

سئات لئون e-Hybrid در تمامی تریم های مدل‌های عادی به جز نسخه‌های پایه SE و SE دینامیک قابل انتخاب بوده و قیمت پایه آن حدود ۳۱ هزار پوند است. در واقع این خودرو یکی از ارزان‌ترین پلاگین هیبریدی‌های بازار می‌باشد. کیا نیرو و هیوندای آیونیک ارزان‌تر هستند اما اختلاف این خودروها تنها چند صد پوند است.

سئات لئون

مزیت مالیاتی لئون پلاگین هیبریدی مشهود است. مالکان سازمانی مدل‌های FR اسپورت، فرست ادیشن یا Xcellence Lux با آن رینگ‌های ۱۸ اینچی بزرگ را انتخاب نخواهند کرد اما سایر نسخه‌ها برای این دسته از مشتریان کاملاً متقاعدکننده است.

البته هنوز هم در مدل‌های فول تر مالیات‌هایی وجود دارد که شامل مدل‌های FR و FR اسپورت می‌شود. در هر صورت شما با انتخاب لئون e-Hybrid تخفیف مالیاتی قابل‌توجهی را نسبت به مدل بنزینی قابل‌مقایسه یعنی ۱.۵ TSI 150PS به دست خواهید آورد.

سئات لئون

البته همانند هر خودروی پلاگین هیبریدی دیگر، برای لذت بردن از هزینه‌های مالکیت و نگهداری پایین این خودرو باید آن را به دوشاخه وصل کنید. با استفاده از شارژر خانگی شاهد شارژ باتری در حدود ۴ ساعت خواهید بود و درصورتی‌که از شارژر سنتی سه‌شاخه استفاده نمایید این زمان به حدود ۶ ساعت افزایش خواهد یافت. البته ما در تست‌های واقعی به برد الکتریکی حدود ۴۸ کیلومتری رسیدیم.

سئات لئون

اما هنوز هم چیز بیشتری نسبت به هیوندای یا کیا وجود دارد و می‌توان لئون e-Hybrid را با مرسدس A 250 e مقایسه کرد خودرویی که از کابین لوکس و نشانی بهتر سود می‌برد. البته سئات به اندازه مرسدس لوکس یا باکیفیت نیست اما شاید از دیدن تجهیزات آن حتی در نسخه‌های پایه FR سورپرایز شوید.

سئات لئون

مدل حاضر در تست از هیچ آپشنی استفاده نمی‌کرد اما از جمله تجهیزات استاندارد آن می‌توان به رینگ‌های ۱۷ اینچی، چراغ‌های LED، سیستم تهویه مطبوع سه ناحیه‌ای، کاکپیت تمام دیجیتال و نمایشگر مرکزی ۱۰ اینچی به همراه ناوبری اشاره کرد.

یک پله بالاتر مدل FR اسپورت قرار دارد که به رینگ‌های ۱۸ اینچی، صندلی‌های جلوی گرم شونده و فرمان گرم شونده مجهز است. در نسخه Xcellence مواردی همچون چهار درگاه USB و دوربین دنده‌عقب اضافه می‌شود و نهایتاً به مدل پرچم‌دار Xcellence Lux می‌رسیم که از پوشش چرمی کابین، درب پشتی برقی، پکیج ایمنی و سواری سئات با کروز کنترل تطبیقی و… سود می‌برد.

از نظر بصری تفاوت‌های کمی بین این مدل پلاگین هیبریدی و بقیه مدل‌ها وجود دارد. در واقع این تنها نشان‌های روی درب پشتی است که نشان می‌دهد با خودرویی پلاگین هیبریدی روبرو هستیم.

سئات لئون

داخل کابین نیز همین داستان وجود داشته و در آن شاهد صفحات نمایش باکیفیت خواهید بود. البته فضای کلی کابین کمی تاریک و بد است. مدل FR حاضر در تست از طراحی عملکردی سود می‌برد اما فاقد حس جذاب برخی رقباست.

سئات لئون

مدل تست شده از پیشرانه ۱.۵ لیتری با قدر ۱۲۸ اسب بخار و گیربکس ۶ سرعته دستی استفاده کرده بود. از جمله ویژگی‌های دینامیکی لئون e-Hybrid می‌توان به کنترل خوب حرکات بدنه، فرمان پاسخگو و قوای محرکه قدرتمند اشاره کرد.

سئات لئون

پرفورمنس خودرو واقعاً بسیار خوب است. در صورت استفاده از پیشرانه بنزینی و الکتریکی شاهد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۵ ثانیه‌ای خواهید بود. پیشرانه در دورهای بالاتر کمی پر سر و صدا می‌شود اما در بزرگراه‌ها کاملاً آرام است. در واقع در چنین سرعت‌هایی به ندرت متوجه روشن بودن پیشرانه خواهید شد.

سئات لئون

سواری خودرو هنوز هم کاملاً خشک است اما نمی‌توان آن را تعیین‌کننده دانست. سواری خودرو اگرچه سفت بوده اما خب کنترل خودرو در حدی است که بسیاری از رقبا پایین‌تر از آن قرار می‌گیرند. حس ایمنی و اعتمادبه‌نفس در سرعت‌های بالا وجود داشته و تنها مسیرهای ناهموار است که پایداری آن را مختل می‌کنند.

سئات لئون

اما آنچه شاید توی ذوق خریداران احتمالی بزند دخالت باتری و پیشرانه الکتریکی است. در حالت e که به‌صورت پیش‌فرض انتخاب شده لئون خودرویی آرام و ساکت است اما A کلاس عملکرد بهتری در سوئیچ بین پیشرانه‌های بنزینی و الکتریکی انجام می‌دهد. همچنین مرسدس علاقه بیشتری به خروج پیشرانه بنزینی از مدار دارد.

سئات لئون

با این وجود لئون به‌طور سورپرایز کننده‌ای کم‌مصرف است. در مسیری بیش از ۱۸۰ کیلومتری که شامل خیابان‌های شهری و بزرگراه بود مصرف سوخت ۵.۸ لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کردیم که مشابه آن چیزی است که از مدل عادی ۱.۵ لیتری انتظار داریم. اگر خودرو را در خانه شارژ کرده و با باتری فول کار را آغاز کنید احتمال نصف کردن مصرف سوخت وجود دارد.

خودروی سبزتر سئات از نظر فضای بار و کابین همیشه در میانه کلاس قرار داشته و این مدل نیز تفاوتی ندارد. فضای بخش عقب مدل پلاگین هیبریدی تفاوتی نکرده و سیستم تهویه مطبوع سه ناحیه‌ای نیز مورد استقبال سرنشینان عقب قرار خواهد گرفت.

سئات لئون

اگرچه فضای بار ۳۸۰ لیتری نسخه استاندارد لئون اندکی بیشتر از فورد فوکوس بوده و با نسل جدید گلف برابری می‌کند اما سیستم هیبریدی این مدل ۱۱۰ لیتر از فضا را اشغال کرده که بسیار قابل تامل است.

سئات لئون

اگرچه حذف فضای ذخیره‌ای زیر کف صندوق خیلی تعیین‌کننده نیست اما خب مجبور هستید کابل‌های شارژ را در صندوق بگذارید. با این وجود سئات نسخه استیشن ST را نیز عرضه می‌کند که فقط ۱۰۳۰ پوند گران‌تر است.

سئات لئون

سئات لئون با توجه به قیمت خود سریعاً به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین خودروهای پلاگین هیبریدی و خانوادگی بازار تبدیل شده است. هزینه‌های مالیاتی پایین این خودرو یکی از بهترین جنبه‌ها برای خریداران سازمانی بوده و خریداران شخصی نیز خواهند توانست از برد الکتریکی آن سود ببرند. شاید قوای محرکه این خودرو به اندازه مرسدس A 250 e روان و آرام نباشد اما سئات همچنان سواری برجسته‌ای دارد. این خودرو همچنین به‌صورت کاربردی‌تر استیشن ST نیز در دسترس است.

 

مشخصات سئات لئون e-Hybrid FR 204PS DSG

  • قیمت: ۳۰۹۷۰ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری و واحدی الکتریکی
  • قدرت/گشتاور: ۲۰۱ اسب بخار/۳۵۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۷.۵ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۲۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: زیر ۲.۵ لیتر در هر صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹??

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (238 ديدگاه)

    ماشین کم حاشیه و جذاب

    موافقم 13
    مخالفم 2
  2. (Saeed(peugeot

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (396 ديدگاه)

    ماشین خوبیه ، ولی ای کاش جدا از پلتفرم و پیشرانه که متعلق به فولکسه تو طراحی داخلی مستقل تر میبود …و طراحی داخلش هم شباهت به فولکس نداشت ….

    پدال جان میشه یه مطلب راجع به گروه psa بزاری …..
    پیش فروش موکا جدید به کجا رسید ،
    دی اس ۴ کراس بک جدیدهم چنتا تیزر بیرون اومده حتی …

    پژو ۳۰۸ جدید ….

    موافقم 8
    مخالفم 2
  3. Hadi

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    من محصولات سئات رو خیلی دوست دارم و طراحی بشدت خوبی دارن…
    ولی عقل ادم میگه که گلف گزینه بهتریه…
    گلف: لایک
    لئون: دیسلایک

    موافقم 10
    مخالفم 3
  4. RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    معیار سنجش من قیمت ماشینه. قیمت ماشینو نسبت به آبشناش میسنجم و تکنولوژیش.

    اگه قیمت ارزان باشه و فول آبشن یعنی برند فکر مشتری هست و پول برند نمیگیره.
    ولی اگه ماشین گران باشه و کم آبشن میشه پول برند گیر.
    اگه گران باشه و امکاناتش زیاد . اونم پول برند نمیگره .

    ولی متاسفانه خیلی از برند ها پول زیاد میدی ولی ساده ترین آبشن ها هم در بعضی مدل ها ندارن.

    طبق این چیزی که پدال میگه و دیگر محصولات سئات که تو گوگل زدم.

    سئات هم پول برند نمیگیره.

    سئات هم وارد لیست زیبا بنده شد. ???????

    موافقم 5
    مخالفم 4
    1. 369

      ۲۴ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (351 ديدگاه)

      داداش جسارتا بنظرم یکم مشکل توی معیارت هست
      همه چیز آپشن نیست اگر آپشن باشه تو میتونی همین الان توی بازار ایران بجای پرادو بری تیگو ۷ بخری(صحبتم روی تک دفرانسیل یا دو دفرانسیل نیست) که آپشناش بیشتره و قیمت کمتری داره.
      حالا سوال من اینه آیا تیگو بهتر از پرادو هست؟
      البته معیار شما کاملا برای بنده قابل احترام هست و منظور من برند سئات نیست کلی عرض کردم.

      موافقم 8
      مخالفم 0
  5. ارشیاSVJ

    ۲۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (307 ديدگاه)

    سئات ها خیلی خوشگل تشریف دارند.

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا