سوزوکیمیتسوبیشی

درگ جالب کی‌کارهای ژاپنی با پیشرانه‌های سه سیلندر توربو

در این درگ، پنج کی کار مختلف ژاپنی به مصاف هم رفته‌اند که همگی از پیشرانه‌های سه سیلندر ۶۴ اسب بخاری استفاده می‌کنند.

احتمالاً تاکنون در مورد کی کارهای ژاپنی شنیده‌اید. این‌ها خودروهای بسیار کوچکی هستند که از لحاظ ابعاد و حجم موتور محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای دارند. تا حدودی می‌توان کی کارها را معادل خودروهای شهری سگمنت A اروپا دانست با این تفاوت که ژاپنی‌ها میکروکارهای خود را در انواع مختلفی مثل رودستر و حتی اسپرت موتور وسط تولید می‌کنند. بارها در مورد کی کارهای جذاب ژاپنی گفته و شنیده‌ایم اما هرگز رقابت این خودروها با یکدیگر را ندیده‌ایم ولی حالا به لطف کارواو بالاخره می‌توانیم از مسابقهٔ درگی بین پنج کی کار مختلف لذت ببریم.

احتمالاً تعجب خواهید کرد اگر بدانید این خودروها با وجود ظاهر کاملاً متفاوت، زیر پوست چقدر شبیه به هم هستند. دایهاتسو کوپن، اتوزم AZ-1، سوزوکی آلتو وورکز، سوزوکی کاپوچینو و میتسوبیشی مینیکا دانگان شرکت‌کنندگان این درگ جالب هستند که همگی از یک پیشرانهٔ ۶۶۰ سی‌سی سه سیلندر توربو با ۶۴ اسب بخار قدرت استفاده می‌کنند. بااین‌حال، در گشتاور تفاوت‌هایی وجود دارد. دایهاتسو با ۱۰۸ نیوتن متر و میتسوبیشی با تنها ۷۵ نیوتن متر به ترتیب بیشترین و کمترین گشتاور را دارند درحالی‌که این رقم در سه خودروی دیگر ۸۵ نیوتن متر است.

هر پنج خودرو به گیربکس پنج سرعتهٔ دستی مجهز هستند اما در انتقال قدرت هم تفاوت‌هایی به چشم می‌خورد. در کوپن نیرو به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود درحالی‌که اتوزم خودرویی موتور وسط محرک عقب است. سوزوکی آلتو و میتسوبیشی هردو از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برند و کاپوچینو هم محرک عقب است. در بخش وزن هم کوپن با ۸۰۰ کیلوگرم سنگین‌ترین و آلتو با ۷۰۰ کیلوگرم سبک‌ترین خودروهای جمع محسوب می‌شوند.

حالا که اعداد و ارقام این خودروها را میدانید، فکر می‌کنید کدام‌یک از همه سریع‌تر است؟ ما نتیجهٔ این درگ را لو نمی‌دهیم اما فقط بدانید که مسابقهٔ چندان نزدیکی را شاهد نیستیم زیرا هرچند قدرت همهٔ خودروها یکسان است اما در زمان پیمودن ۴۰۰ متر تفاوت‌های بزرگی بین آن‌ها وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Amiro

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (357 ديدگاه)

    ماشین گنگ روستاهای ژاپنن 😂😂😂🇯🇵

    موافقم 54
    مخالفم 1
    1. علی

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (803 ديدگاه)

      این ماشینهای کاربردی شهری برای افراد با جثه کوچک خیلی خوبه

      موافقم 19
      مخالفم 1
  2. MK

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (36 ديدگاه)

    چراق جلوهای میتسوبیشی من رویادپرایدانداخت

    موافقم 47
    مخالفم 0
    1. افشار

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (686 ديدگاه)

      حداقل یک بلانسبت هم بگو

      موافقم 36
      مخالفم 4
    2. کسی

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (28 ديدگاه)

      من رو یاد نیسانن جی تی آر انداخت مدل قدیمیش
      ولی شبیه پراید هم هست

      موافقم 6
      مخالفم 0
  3. زیزیگولو

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (4343 ديدگاه)

    ای ماشینا از دهه ۶۰ میلادی تا الآن دارن تو ژاپن تولید میشن و اکثراً هم واسه مسافتای کوتاه شهری کاربرد دارن

    موافقم 28
    مخالفم 3
  4. Hamilton1970

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (522 ديدگاه)

    فسقلی ترین درگ ریس تاریخ (البته هیچ وقت به پای پیل p50 نمیرسن😄)

    موافقم 13
    مخالفم 0
  5. حسین

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2791 ديدگاه)

    واقعا اون پراید نیست؟
    آخه اولش مزدا بوده

    موافقم 11
    مخالفم 2
  6. حسین

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2791 ديدگاه)

    13 هزار یورو برای ماشینی که یک چهارم مایل را در ۲۰ ثانیه می‌ره ولی ظاهر سوپر اسپرت داره!

    موافقم 10
    مخالفم 1
  7. حسن

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1241 ديدگاه)

    تعجب اور اینه که چرا انقد گرونن 4 کیلو اهن دارن و یه موتور هوندا 125(منظورم موتور کوچک) از 14 هزار دلار تا 20 هزار دلار چه خبره تو ژاپن که اینهمه پول برا اینا میدن

    موافقم 15
    مخالفم 1
  8. Afg

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (497 ديدگاه)

    ژاپن با قوانین سخت گیرانه بخش بزرگی از بازار داخلیشو عملا دور از دسترس دیگران قرار داده

    موافقم 10
    مخالفم 0
  9. boost10

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (84 ديدگاه)

    کی کار های ایران شوتی سوارا هستن

    موافقم 6
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا