آموزش

سیستم کمکی ترمز BOS چیست و چگونه کار می‌کند؟

امروزه تقریبا تمام افراد علاقه‌مند به حوزه‌ی خودرو می‌دانند که نصب انبوه سیستم‌های کمکی راننده بر روی خودروها باعث شده راننده هیچوقت نتواند لذت واقعی رانندگی را درک کند. درست است که این نصب این سیستم‌ها بر روی خودروها درنهایت به نفع راننده و سرنشینان تمام می‌شود اما باز هم بسیاری از افراد معتقدند دهه ۶۰ تا ۸۰ میلادی بهترین زمان برای ماشین بازها بوده زیرا در آن زمان اینطور نبوده که خودرو راننده را کنترل کند و راننده بود که کنترل خودرو را بر عهده داشت. هر چه جلوتر می‌رویم استفاده از این سیستم‌ها بر روی خودرو بیشتر می‌شود.

در این سری از مقالات آموزش مجله پدال به سراغ بررسی سیستم کمکی ترمز BOS و نحوه‌ی کارکرد آن رفتیم. با پدال همراه باشید.

همچنین بخوانید: بهترین خودروی سال ۱۴۰۱ به انتخاب پدال؛ از بازار جهانی تا مدل‌های چینی

همچنین بخوانید: اعلام نتایج دوئل‌های پدال، بهترین خودروهای هر سگمنت به انتخاب شما

BOS چیست؟

یکی از این سیستم‌های کمکی راننده که استفاده از آن در دو دهه‌ی اخیر بیشتر شده BOS نام دارد. BOS مخفف Brake override system است. اگر راننده تصادفا یا بخاطر دست‌پاچگی هر دو پدال گاز و ترمز را بصورت همزمان فشار دهد این سیستم وارد مدار شده و با بستن دریچه‌ی گاز، مانع شتاب‌گیری خودرو می‌شود. البته در برخی موارد هم اشکال از راننده نیست و ممکن است بر اثر نقص فنی دریچه‌ی گاز باز بماند و باعث شتا‌ب‌گیری خودرو شود.

تاریخچه‌ی استفاده از BOS در خودروها

بی ام و در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی سیستم کمکی ترمز BOS را ابداع و بر روی لوکس‌ترین محصول خود یعنی سری ۷ نصب کرد. این سیستم تا دو دهه بصورت آزمایشی بر روی خودروهای بی ام و نصب می‌شد تا سرانجام در سال ۲۰۰۱ تمامی ایرادات و اشکالات (تاخیر در فعال شدن سیستم در هنگام تصادف) آن برطرف و بر روی تمامی محصولات بی ام و نصب شد. کمی بعد یعنی در سال ۲۰۰۳ گروه خودروسازی کرایسلر هم این سیستم کمکی را بر روی محصولات خود نصب کرد. البته کرایسلر هم تا چند سال درگیر برطرف کردن مشکلات این سیستم بر روی خودروها بود. رفته رفته استفاده از این سیستم در بین خودروسازان مرسوم شد و امروزه خودروسازانی نظیر هیوندای، تویوتا، لکسوس، مرسدس بنز، فولکس واگن و آئودی از BOS بر روی محصولات خود استفاده می‌کنند.

BOS چگونه کار می‌کند؟

BOS زمانی که متوجه شود سنسور دریچه گاز و پمپ ABS همزمان با هم در حال کارکردن هستند وارد مدار شده و پس از نیم ثانیه درچه گاز را به طور کامل می‌بندد تا مانع شتاب‌گیری خودرو شود. لازمه وجود BOS در خودروها مجهز بودن خودرو به دریچه گاز برقی است؛ زیرا اگر خودرو مجهز به دریچه گاز برقی نباشد ECU نمی‌تواند دریچه گاز را ببندد.

مزایا و معایب سیستم BOS چیست؟

مهم‌ترین مزیت این سیستم در زمانی است که راننده به اشتباه هر دو پدال ترمز و گاز را نگه می‌دارد و این می‌تواند بخاطر هول شدن او هنگام رخ دادن یک تصادف باشد و فعال شدن این سیستم از تصادف و ایجاد ضررهای مالی و جانی جلوگیری می‌کند.

اما طبق تست‌ها و بررسی‌های صورت گرفته هنوز عیبی برای این سیستم مشخص نشده است. تنها در صورتی عملکرد این سیستم مختل می‌شود که در کارکرد سنسورهای گاز یا ترمز مشکلی پیش آمده باشد که در این صورت بهتر است هر چه سریع‌تر برای تعمیر آن اقدام کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. علیx76

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (359 ديدگاه)

    کف پایی های ۳ بعدی که کرمان موتور رو ۸۲۰ میذاشت، بعضی وقتا گیر میکرد به پدال گاز (وقتی تخت گاز میکردی) و پدال رو تا ته نگه میداشت.
    یه بار هم برای خودم پیش اومد ولی چون از قبل میدونستم، ماشین رو خلاص کردم و به مشکل نخوردم.
    حالا اگه اطلاع نداشتم ازین قضیه یا تو خیابون شلوغی بودم اوضاع بی ریخت میشد.

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا