برای برخی از رانندگان این سؤال پیش آمده است که آیا میتوان روغن موتور را در پیشرانهای که دمای بسیار بالا دارد ریخت؟ آیا این کار آسیبی به پیشرانه وارد میکند؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات همراه ما باشید.
دلایل زیادی برای اینکه اجازه بدهید پیشرانه خودرو خنک شود و سپس کارهایی همچون اندازهگیری سطح روغن موتور را انجام دهید وجود دارد. همین موضوع درباره تعویض روغن هم صدق میکند. دمای روغن سنتتیک داخل پیشرانه میتواند به فراتر از ۹۰ درجه سانتیگراد برسد و باعث سوختگی پوست و دست شود. همچنین اگر به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دمای پیشرانه کاهش یابد، روغن موتور به داخل کارتل بازمیگردد و باعث میشود در زمان بررسی سطح روغن موتور معیار دقیقتری داشته باشید.
اما آیا ریختن روغن موتور تازه در پیشرانهای با دمای بسیار بالا کاری ایمن است؟ ما این کار را تقریباً هر باری که روانه تعویض روغنی میشویم انجام میدهیم و تنها چیز نگران کنندهای که وجود دارد سر و کار داشتن با قطعات داغ پیشرانه است. اگر میخواهید روغن را زمانی که میزان آن در پیشرانه کم است و یا چند دور را در پیست طی کردهاید به پیشرانه اضافه کنید، انجام آن با رعایت موارد ایمنی مشکلی نخواهد داشت. به همین خاطر باید پیشرانه را خاموش کرده و از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید. برخلاف باز کردن درپوش رادیاتور در زمان داغ بودن که ریسک پاشیدن مایع خنک کننده به بیرون و سوختن چشم و دست را در پی دارد، باز کردن درپوش افزودن روغن موتور در پیشرانه داغ مشکلی به وجود نمیآورد. البته در نظر داشته باشید که اگر درپوش را در زمان روشن بودن پیشرانه باز کنید شاید روغن داغ به همهجا پاشیده شود و هم کثیفی محفظه پیشرانه را در پی داشته باشد و هم باعث آسیب دیدن بدن شود. با این تفاسیر، بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو چه زمانی است؟
بهترین زمان برای باز کردن پیچ کارتل و تخلیه روغن قدیمی زمانی است که پیشرانه دمای بالایی دارد. در این حالت روغن گرانروی کمتری داشته و سریعتر تخلیه میشود که این امر به معنی بالا رفتن راندمان تعویض روغن و خروج بخش اعظم روغن قدیمی است. همچنین در دمای بالا، احتمال تخلیه آلودگیهای داخل روغن بیشتر خواهد بود. اگر خودتان میخواهید روغن موتور را در صبح زود تعویض کنید می توانید راهنمای گامبهگام تعویض روغن موتور خودرو در خانه را مطالعه کنید. در این حالت بهتر است خودرو را روشن کرده و به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه آن را برانید. سپس خودرو را در مکانی مسطح پارک کرده و پیشرانه را خاموش کنید. در مرحله بعدی ۵ دقیقه صبر کرده و نهایتاً پیچ تخلیه کارتل را باز کنید تا روغن قدیمی از خودرو تخلیه شود. قدم بعدی منتظر ماندن ۲۰ تا ۳۰ دقیقهای است تا روغن بهطور کامل از پیشرانه خارج گردد. در آخرین مرحله نیز باید فیلتر روغن را تعویض نموده، پیچ کارتل را بسته و روغن تازه را در پیشرانه بریزید.
همانطور که قبلاً نیز گفتهایم برای انتخاب بهترین روغن موتور برای پیشرانه خودرو بهتر است به دفترچه راهنمای سازنده مراجعه کنید. همچنین در زمان افزودن روغن موتور از ریختن بیش از حد آن اجتناب کنید زیرا میتواند مشکلاتی را برای قلب تپنده وسیله نقلیه به وجود آورد. همیشه سطح روغن موتور را قبل از اضافه کردن روغن جدید بسنجید و به دمای پیشرانه نیز دقت کنید. به یاد داشته باشید که قبل از سفرهای طولانیمدت حتماً سطح روغن موتور و کیفیت آن را بررسی نمایید تا قطعات داخلی پیشرانه به خاطر استفاده از روغن کثیف و یا کمبود آن دچار مشکل نشوند.
amirboss
۸ آذر ۱۴۰۳“بهترین زمان برای باز کردن پیچ کارتل و تخلیه روغن قدیمی زمانی است که پیشرانه دمای بالایی دارد. در این حالت روغن گرانروی بیشتری داشته و سریعتر تخلیه میشود”
گرانروی یا سطح برشی یک سیال عبارت است از مقاومت یک سیال در برابر اعمال تنش یا مقاومت اصطکاکی یک مایع یا گاز را در برابر شارش یا لغزیدن لایهها، هنگامی که تحت تنش برشی قرار میگیرد.
در این حالت که روغن داغ میشه در واقع سطح گرانروی روغن میاد پایین و درنتیجه باعث بهتر تخلیه شدن روغن از کارتل میشه.
در این مورد کربن ها و مواد زائد که در روغن هستن فرصت تهنشینی یا چسبیدن به بدنه اجزای داخلی موتور رو ندارن و همراه روغن بیرون میان.
Hairy wrinkled saggy balls
۸ آذر ۱۴۰۳«در این حالت روغن گرانروی بیشتری داشته و سریعتر تخلیه میشود»
لطفا این قسمت مطنو اصلاح کنید چون
گران روی موقع گرم شدن کم تر میشه نه بیشتر و روغن حالت رقیق تری پیدا میکنه
شاهین
۸ آذر ۱۴۰۳سلام بله ممنون از شما
Avan
۸ آذر ۱۴۰۳بهتره موتور مقداری گرم باشد تا تخلیه روغن بهتر انجام شود ولی زیاد هم داغ نباید باشد چون بدنه موتور داغ است و پس از تخلیه ، بلافاصله تعویض روغنی ، روغن سرد را وارد موتور می کند و در دراز مدت ممکنه باعث مشکل در موتور شود به خصوص خودروهای کم کیفیت ایرانی .
مهران
۱۱ آذر ۱۴۰۳باتشگر دوست عزیز .رای من برای شما بیشمار
Khorram
۸ آذر ۱۴۰۳باسلام، همه مطالب فوق الذکر پایه علمی نداشته و فقط نظر تجربی ویافکری افراد هست ودر تعویض روغنی ها هم متاسفانه اصلارعایت نمیشود چون وقتی واردنعویض روغنی میشویدسریع پیچ کارتل روبازکرده و وسر دودقیقه پیچ رابسته وشروع به ریتتن روغن میکنند وازهمه مهمتر اینکه خجالت را کنارگذاشته و درب وپلمپ قوطی روغن راخودتان بازکنیدتا از پلمپ بودن روغن مطعن شویدچون بعضی ازتعویض روغنیها روغنهای بشکه ای راداخل 4 لیتریهای روغنهای گرانقیمت ریخته وبه بیش از2برابرقیمت بماهامیفروشند وبرایشان آشنا وغریبه وحلال وحرام وخراب شدن خودرومامشتریان فرقی ندارد دیدم که میگم وحتی درمیکانیکیها اگرخودت بالای سرماشین نباشی یک لیست بلندوبالادستت میدهندکه دراصل هیچکدام راتعویض نکردند لطفا هیچوقت ماشین خودرا به امان میکانیک رهانکنیدکه بشدت ضرر میکنید واین بلاهاسرخود بنده اومده، سپاس ازتوجه رانندگان محترم
Sami
۹ آذر ۱۴۰۳بله، صد درصد درست می فرمائید.
حسن توربو
۹ آذر ۱۴۰۳قطعا شما از همین دسته آدمها هستید که دیگران را عین خود میپندارند وگرنه تو همه شغلی همه تقلبی انجام میشه،مثل این میمونه که من بگم شیر رو خودتون بخرید و ماست درست کنید چون ماست بندیه آب قاطیش میکنه