متفرقه

قرعه کشی برای فروش خودروهای داخلی، احتمالا تا سال ۱۴۰۲ ادامه دارد

معاون وزیر صمت، ضمن اشاره به کاهش قیمت خودروهای داخلی پس از واردات مدل‌های خارجی، حذف قرعه‌کشی برای فروش تولیدات سایپا و ایران خودرو را در سال جاری را بعید دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما درباره مصوبه آزادسازی واردات خودرو گفت:

از اواخر سال ۹۷ سران قوا یک مصوبه‌ای گذاردند که به علت محدودیت‌های ارزی، واردات خودرو را به مدت ۳ سال ممنوع کردند و این مدت ۳ سال تا آخر اردیبهشت ماه تمام می‌شود از طرفی هم محدودیت ارزی دیگر وجود ندارد، چون ما رشد صادرات داشتیم و تا سال قبل تا ۴۰ درصد افزایش صادرات داشتیم بنابراین محدودیت ارزی هم از بین رفته است.

بحث دوم بحث درون خواست سران قواست برای اینکه کیفیت و قیمت به یک حالت متعادل برسد زمان آن بود که بحث واردات خودرو برای تنظیم گری بازار و ارتقای کیفیت مطرح شود؛ بر اساس همین اصل، وزارت صمت با مدیریت شخص آقای وزیر با تلاش فوق العاده زیاد در این زمینه، آیین نامه را تنظیم و به دولت ارائه شد حال می‌توانیم بگوییم کلیات آن مصوب شده است.

دو دهه اول را در نظر بگیریم خودرو‌ها قیمت بالایی داشتند، اما در مصوبه جدید که تنظیم شده علاوه بر دو دهک بالا، دهک پایین هم در نظر گرفته با مشوق‌های خاص که بتواند دهک‌های پایین را هم پوشش دهد به طور مثال تعرفه پایین تری برای دهک پایین گذاشتند.

بحث دیگر نیم نگاهی به صنعت خودرو بود، صنعت خودرو ۳ وظیفه اصلی دارد: یکی خدمات پس از فروش که در این طرح به صورت ویژه به آن نگاه شده است، نکته بعدی این بود که ما واردات خودرو را صرفاً برای واردات انجام می‌دادیم، اما یکی از بحث‌هایی که خیلی از کشور‌ها هم از آن استفاده می‌کنند این است که در کنار واردات، انتقال دانش و فناوری هم اجراشود و مبحث بعدی ورود به بخش خودرو‌های جدید و به روز و به خصوص خودرو‌های برقی که در دنیا استقبال خوبی از آن شده است.

برای واردات خودرو نمی‌توانیم به طور کامل از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم بنابراین پیشنهاد شد که سرمایه گذاران می‌توانند در زنجیره ارزش خودرو چه در قطعات و چه در زیر مجموعه‌ها سهیم باشند و همچنین مشوق‌های صادراتی نیز تعریف شد برای کسانی که طیفی از محصولات را صادر می‌کنند در ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی بتوانند وارادات کنند.

به عنوان مثال نیاز بازار ۲ میلیون دستگاه خودرو است منتها خودروساز‌ها یک و نیم میلیون تولید می‌کنند و برای اینکه بازار به تعادل برسد باید جمع تولید داخلی و جمع صادرات بتوانند نیاز‌های جامعه را برطرف کنند؛ عدد کاملاً بستگی به این دارد که ما چقدر شکاف داشته باشیم و طبعاً وقتی خودروسازان داخلی هم کیفیت و هم تیراژ را بالا ببرند قطعاً می‌توانیم بگوییم واردات محدودتری را خواهیم داشت.

اگر عرضه و تقاضا متعادل شود قطعا روی قیمت اثر خواهد داشت و پیش بینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمت‌ها آرام آرام به آن حد عقلانی که مشتری انتظار دارد، نزدیک‌تر شود.

با توجه به بازار نامتعادل خودرو، نکته مهم در قرعه کشی این است که متقاضی بیشتر از تولید است و بخشی خودرو را کالای سرمایه محسوب می‌کنند؛ پیش بینی می‌کنم تا اواخر سال آینده همانطور که وزیر صمت گفتند، اغلب قرعه کشی‌ها منتفی و از بین خواهد رفت و ما به سمت کیفیت محصول و عقلایی شدن قیمت و تامین نیاز‌های مردم خواهیم رفت.

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Mad.z.Max

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1736 ديدگاه)

    روتون سیاه با این مملکت داری

    موافقم ۳۴
    مخالفم ۱
  2. کامران

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (65 ديدگاه)

    دوستان اینجا دیگه جای موندن نیست
    ایران عزیز ما مرد
    حتی اگه مملکت از دست این فرقه تبهکار و مفت خور آزاد بشه دیگه فرصتی برای جبران این همه گند و افتضاه نیست
    اگه میتونید هر چه زودتر مهاجرت کنید هر جا که شد

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۵
    1. حامد

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (736 ديدگاه)

      چرا ما مهاجرت کنیم؟
      اونا باید گورشون گم کنن برن
      اینجا خونه ی ماست
      اونا از خداشونه ما بریم که راحتتر غلطاشون کنن

      موافقم ۳۴
      مخالفم ۱
    2. zeg02

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (18 ديدگاه)

      هر جای دنیا بگی من از جایی میام که برای خرید یه فرقون علاوه باید منتظر باشم که قرعه به نامم بیفته و بعد پولش رو بدم و بعد چند سال تحویل بگیرم، درجا بهت پناهندگی میدن!

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۲
  3. FTB

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (739 ديدگاه)

    خدایی این چه قیمتاییه

    این چند روز مملکت به گونگورن(حرف بدی نیس از خودم در اوردم)رفته

    روغن شده دونه ای نود!!!!!!!!!

    قرعه کشی فدای سرتون

    روغن ۹۰ هزار تومن آخه ؟؟؟

    مرغ هم شد ۶۵ تا ۷۰

    هوووف سایتو ببندیم بریم سخت تر کار کنیم حداقل بتونیم روغن بخریم

    آخه خدا شفات بده چطوری روغن از دینار کویت گرون تره ://

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۰
  4. MNM

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    ریدن

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۰
    1. FTB

      ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (739 ديدگاه)

      حق

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
  5. پدرام

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (286 ديدگاه)

    پس یه جای کار میلنگه وقتی قرار نیست قرعه کشی حذف بشه یعنی قرار نیست ماشین وارداتی با قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسه چرا؟‌ چون اون موقع دیگه کسی تو قرعه کشی ثبت نام نمی کنه!

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۱
  6. AMIR / ARMI

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    (( محدودیت ارزی دیگر وجود ندارد ))
    پس چرا نان مرغ سهمیه بندی میشه ؟؟
    همین الان در همه کشور های منطقه گرون ترین نرخ مواد غذایی رو داریم
    مثلا روغن در ترکیه لیتری ۳۷ لیر هستش
    تو ایران لیتری ۷۰ هزار تومان هستش امروز
    اگه مشکل ارز نداریم چرا کمبود جنس در کشور داریم اینا همش دروغ
    نظام داره مراحل ایجاد یه کشور کمون.. رو اجرا میکنه ( نرخ های دولتی و کپنی و ازاد سازی واردات خودرو به دست خود دولت )
    از بین بردن رقابت در بازار با ایجاد انحصار واردات ممنوعیت واردات کالاهای به ظاهر لوکس
    ممنوعیت اینترنت وووو

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۱
  7. Behnam1012

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (730 ديدگاه)

    کل حرفاشون سر تا پا تنقاضه
    وزیر صمت میگفت امسال قرعه کشی برداشته میشه، معاون میگه تا سال دیگه قرعه کشی داریم
    میگن واردات آزاد میشه و قیمت ها متعادل میشه ولی در عمل کاری صورت نمیگیره مثل سال گذشته که فقط دو سه ماه پایانی سال رو با اینجور خبر ها و فرو بردن بازار تو رکود باعث شدن کمی قیمت بیاد پایین که باعث انفجار قیمت ها از اول امثال شد
    وارداتی که ارز بهش تخصیص داده نمیشه و به شرط صادراته مشخصه تهش هیچی نمیشه فقط تعدادی خودروی جدید وارد میشه که شاید باعث کاهش قیمت خودروهای دو سه میلیاردی به بالا باشه که اونم روی زندگیه بیشتر مردم تاثیری نداره
    مطمئنم کاری نمیکنن که ذره ای بازار خودروهای تولید داخل یا مونتاژی چینی و روسیه ای تحت تاثیر قرار بگیره
    مثل واردات خودروهای سنگین که همه این خودروها قیمت بالای ۶ میلیارد دارن و تاثیری روی فروش خودروهای سنگین داخلی مثل بنز های قدیمی یا چینی های مثل دیما و ام پاور با قیمت سه چهار میلیاردی نداره

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  8. حسین

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (128 ديدگاه)

    دوران شما هم آخراشه دیگه
    یا باید یه فکری به حال و روزتون بکنید
    یا بزودی باید بند و بساط رو جمع کنید
    مردم هم قطعا خیلی هاشون
    به فکر مهاجرت افتادن
    که ۸ میلیون افغانی آوردید
    که ازشون راحت کار بکشید
    خدایا آخرت و عاقبتمون رو بخیر کن
    معلوم نیست قراره چه گلی به سرمون ریخته بشه

    موافقم ۸
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا