متفرقه

نقد و بررسی فیلم مسابقه برای افتخار: آئودی در برابر لانچیا

یکی از فیلم‌های مورد انتظار برای دوستداران سینما و خودرو فیلم مسابقه برای افتخار: آئودی در برابر لانچیا است که می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم.

توضیح: نقد و بررسی این فیلم حاوی اسپویل است و اگر آن را تاکنون تماشا نکرده‌اید امکان لو رفتن بخش‌هایی از داستان وجود خواهد داشت.

مسابقه برای افتخار: آئودی در برابر لانچیا نگاهی جذاب به فصل مشهور مسابقات قهرمانی رالی جهان ۱۹۸۳ دارد یعنی زمانی که خودروی آئودی کواترو با لانچیا O37 شاخ به شاخ شده بود. البته شاید باید این‌طور می‌بود چراکه فیلم اکثراً روی بازگو کردن داستان از زبان رئیس تیم لانچیا یعنی سزار فیوریو (ریکاردو سامارسیو) تمرکز دارد و تاکتیک‌های خلاقانه او برای شکستن دادن رولند گامپرت (دانیل برول) و سیستم چهار چرخ محرک انقلابی آئودی را بیان می‌کند.

داستان فیلم با معرفی فیوریو در اواسط مصاحبه شروع می‌شود، فردی که نه ‌تنها علاقه خود به موتور اسپرت و پیروزی از صفر را به نمایش می‌گذارد بلکه می‌داند آئودی از نظر مالی و صنعتی دست برتر را در مقایسه با لانچیا دارد. ما سپس تست آئودی کواترو در آلمان را می‌بینیم که در همین‌جا گامپرت نیز معرفی می‌شود و فیلم به‌طور معناداری به او می‌پردازد. قطعاً وقتی فردی همچون برول برای این نقش انتخاب می‌شود شما انتظارات زیادی از او خواهید داشت. بد نیست بدانید این بازیگر با استعداد نقش نیکی لائودا در فیلم راش ۲۰۱۳ را نیز بازی کرده است.

پس از سکانس‌های یاد شده فیلم به بهترین بخش آن یعنی موسیقی می‌رسیم. صدای پیشرانه ۵ سیلندر خطی کواترو با دقت و جزئیات زیادی ارائه شده و تمامی غرش‌ها و صداهای خروجی از پیشرانه و اگزوز به گوش می‌رسند. همین موضوع درباره تمامی بخش‌های مرتبط با موسیقی فیلم مسابقه برای افتخار صدق می‌کند اما جای شرمساری است که صحنه‌های اکشن نه چندان جالب فیلم این نقطه قوت را به حاشیه رانده‌اند. نکته منفی دیگر را می‌توان استفاده بیش از حد از نمای سوم شخص و زوم روی سکانس‌های مسابقه دانست.

در همین بخش‌ها ظرفیت‌های زیادی وجود دارد چراکه سکانس‌های خودرویی با موسیقی متن جذاب همراه شده‌اند اما مشکلات یاد شده مانع درخشش صحنه‌های موردبحث می‌شوند. در واقع تمرکز روی موارد اشتباه منجر به این می‌شود که شما به عنوان بیننده گیج شوید. در سکانس‌های بعدی اولین بار با والتر رول (ولکر براش) آشنا می‌شویم و سپس فیلم به قهرمانی فصل رالی و سه مسابقه از ۱۲ مسابقه کل فصل می‌پردازد که البته همین موضوع بیننده را کاملاً از تمایل به دیدن مسابقه جدا می‌کند. فیلم فقط یک‌چهارم از بهترین قهرمانی لانچیا در موتور اسپرت را به تصویر می‌کشد که جای تعجب دارد.

استفانو موردینی کارگردان فیلم کار خود در برجسته کردن فعالیت‌های فیوریو را به خوبی انجام داده و صحنه‌های سر و کله زدن با مقامات فیا برای متقاعد کردن آن‌ها درباره رعایت قوانین و کسب مجوز حضور O37 در مسابقات به زیبایی از کار درآمده‌اند. همچنین حل مشکل برف در مسیر رالی مونت‌کارلو و استفاده از نمک برای بهبود عملکرد خودروی لانچیا نیز جزو صحنه‌های خوب فیلم است؛ اما اگرچه سکانس‌های یاد شده کیفیت خوبی دارند اما بخش اعظم برهم‌کنش‌های فیوریو با دیالوگ‌هایی پر شده‌اند که بیننده را اصلاً هیجان‌زده نمی‌کنند.

فیلم مسابقه برای افتخار: آئودی در برابر لانچیا با اعلام این موضوع به پایان می‌رسد که اگرچه از رویدادهای واقعی الهام گرفته اما بخش اعظم داستان بازنگری شده تا صحنه‌های دراماتیک لازم برای تزریق هیجان به بینندگان را داشته باشد؛ اما مشکل این فیلم چیست؟ دست‌اندرکاران فیلم یک خط داستانی عالی را به موضوعی بی‌روح و مرده تبدیل کرده‌اند. هضم فیلم سخت است و ما انتظار زیادی داشتیم چراکه فصل ۱۹۸۳ رالی جهان جزو باورنکردنی‌ترین رالی‌های تاریخ بوده است. در آن فصل مسابقات هیجان‌انگیز و پرفشار زیادی را شاهد بودیم اما پس از تماشای فیلم شاید احساس ناامیدی بکنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    دقیقا نقد بجاییه. فیلم با این موضوع هیجان انگیزی تبدیل به یک مستند بریده بریده شده.
    یه علاقه مند به خودرو واقعا خروجی هیجان رانندگی و چالش مسابقه رو دریافت نمیکنه

    موافقم 12
    مخالفم 1
  2. AMANTE

    ۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    خط داستانی فیلم جوری بود که انگار رقابت بین آئودی و لانچیا فقط یک رقابت مهندسی و هوش بوده و اصلا نتونستن اون حس هیجان و رقابت جذاب در مسیر های رالی بین آئودی و لانچیا رو نشون بدن.

    موافقم 10
    مخالفم 1
  3. siawasharya

    ۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (48 ديدگاه)

    فیلم ماشینی فقط Rushوferrari و ford vs ferrari,سریع و خشن هم تا نسخه۴ بقیه تخیلیه

    موافقم 12
    مخالفم 1
  4. ممد ژانگولر

    ۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3521 ديدگاه)

    واقعا فیلم آموزنده ایی بود الخصوص اون یک صحنه که از صحنه سانسور نگذشته بود و حذف شده بود . انقدر عقب جلو کردم فیلمو ولی فایده نداشت . نبود که نبود لامصب
    بعد میگن چرا جمعیت عاشقان خودرو داره کم میشه

    موافقم 1
    مخالفم 4
  5. ۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3193 ديدگاه)

    فقط رجب ایودیک اینا چین دیگه بابا 😕

    موافقم 3
    مخالفم 7
  6. یه نفر

    ۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو استارت یا همون تاپ گیر قشنگتوضیحداد این مسابقه جنگجالی رو البته قشنگ ترازاین فیلممثلا ازمقوابرایساخت شاسی و امنیت داخل ماشین استفاده کرده بودلانچیا

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. ALI.S

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (212 ديدگاه)

    بعضی از این فیلم‌ها واقعاً خوب نیستند و تغییر هم دادند!
    مثل فیلم فورد در برابر فراری.
    توی پایان مسابقه، از قصد از مک‌لارن باخت!
    خودش ترمز کرد تا از مک‌لارن ببازه، تصاویرش هم هست.
    اما توی فیلم اصلاً این اتفاق نیافتاده!
    بجاش هر سه تاشون همزمان از خط پایان رد شدند.
    واقعاً بعضی وقت‌ها آدم ناامید میشه😔

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. امیر محمد

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (20 ديدگاه)

      از قصد نباخت . فکر کرد جام برای سه تاشون میشه . داستان واقعی اینو میگه حتی عکسشم هست که سه تا فورد همزمان عبور کردن . در اصل جام کن مایلز رو دزدیدن و مک لارن برد

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا