متفرقه

راز واقعی خودروهای پرفورمنس امروزی چیست: پیشرانه یا لاستیک؟

بسیاری از افراد معتقدند پیشرانه و اسب بخار نقش بسیار مهمی در خودروهای پرفورمنس امروزی دارد اما یکی از جنبه‌های اصلی وسایل نقلیه را می‌توان لاستیک دانست.


به جرات می‌توان گفت هیچ‌چیزی مهم‌تر از لاستیک برای عملکرد یک خودرو وجود ندارد اما معمولاً این موضوع نادیده گرفته می‌شود. کانال یوتیوب Engineering Explained به همراه شرکت مشهور کانتیننتال، لاستیک‌های جدیدی را روی فولکس‌واگن گلف GTI قدیمی و همچنین جدیدترین نسل این هاچبک اسپرت نصب کرده‌اند تا تفاوت‌های موجود در تکنولوژی لاستیک‌ها را به نمایش بگذارند. خودروی قدیمی از نوع گلف GTI نسل ششم است. این خودرو در سال ۲۰۰۹ و با پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو که ۲۰۷ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتون متر گشتاور دارد عرضه شد؛ اما نسل جدید گلف GTI که سال ۲۰۱۹ عرضه شده از پیشرانه ۲ لیتری با ۲۴۱ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتون متر گشتاور سود می‌برد. اگرچه گلف جدیدتر حدود ۷۰ کیلوگرم سنگین‌تر از مدل قدیمی است اما از نظر قدرت دست برتر را دارد و گیربکس دوکلاچه آن نیز در مقایسه با گیربکس ۶ سرعته مدل قدیمی عملکرد سریع‌تری را نشان می‌دهد.

لاستیک جدید کانتیننتال با نام اکستریم کانتکت اسپرت ۰۲ شناخته می‌شود. این لاستیک تابستانی اولترا پرفورمنس در سال ۲۰۲۲ عرضه شده است. لاستیک قدیمی شرکت موردبحث هم اکستریم کانتکت DW نام دارد که اولین بار در سال ۲۰۰۹ راهی بازار شد. البته این لاستیک از آن‌هایی نیست که به مدت ۱۵ سال در انبار باقی بماند چراکه کانتیننتال همچنان آن را تولید می‌کند و بنابراین با وجود قدیمی بودن از نظر طراحی و تکنولوژی، لاستیک اکستریم کانتکت DW همچنان خط تولید کارخانه را ترک می‌کند.

خودروهای موردبحث در پیست تست کانتیننتال حضور یافته اند تا در تست‌های ترمز و هندلینگ مسیر خیس و خشک شرکت کنند. این پیست در نزدیکی هانوفر آلمان تأسیس شده است. ابتدا تست هندلینگ در مسیر خیس انجام می‌شود. با حضور یکی از رانندگان حرفه‌ای کانتیننتال پشت فرمان هر دو خودرو، گلف قدیمی‌تر با لاستیک‌های جدید این شرکت کاملاً برتر از گلف جدید با لاستیک‌های قدیمی ظاهر می‌شود. با ثبت زمان ۷۹.۶۰ ثانیه، گلف نسل ششم ۴ ثانیه کامل سریع‌تر بوده است. جیسون فنسک، مهندس مکانیک کانال Engineering Explained می‌گوید این تفاوت در پشت فرمان کاملاً مشهود است.

لاستیک‌های جدید کانتیننتال چسبندگی بیشتری دارند و باعث می‌شوند خودرو با سرعت بیشتری وارد پیچ شود. برای هیجان بیشتر، یک دست لاستیک تابستانی ارزان‌قیمت هم روی گلف جدید نصب می‌شود اما این خودرو ۱۳ ثانیه کندتر از گلف قدیمی با لاستیک‌های جدید کانتیننتال بوده است. فنسک رانندگی با لاستیک‌های ارزان‌قیمت را ترسناک توصیف می‌کند. لاستیک‌های جدید کانتیننتال در مسیر خشک نیز سریع هستند. البته فاصله بین دو لاستیک کمتر بوده اما همچنان وجود دارد. در تست ترمز مسیر خیس، لاستیک‌های جدید از سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت در فاصله ۲۷ متری متوقف می‌شوند که ۴.۲ متر کوتاه‌تر از فاصله توقف گلف جدید با لاستیک‌های قدیمی است. اینجا به اندازه طول یک خودرو فاصله وجود دارد.

تست ترمز در مسیر خشک نیز مشابه تست هندلینگ مسیر خشک بوده و اعداد به هم نزدیک‌تر هستند. با شروع ترمز کردن از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، لاستیک‌های جدید در فاصله ۳۴.۸ متری متوقف می‌شوند اما فاصله توقف لاستیک‌های قدیمی‌تر ۳.۲ متر بیشتر است. وقتی لاستیک‌های جدید را روی گلف جدید نصب کنیم نتایج کاملاً قابل حدس خواهند بود. در این حالت گلف جدید ۱ متر سریع‌تر از گلف قدیمی با لاستیک‌های جدید متوقف می‌شود و فاصله دو خودرو در مسیر خیس هم ۱.۹ متر است. گلف جدید با لاستیک جدید در تست هندلینگ مسیر خشک نیز ۱.۴۳ ثانیه سریع‌تر است اما در مسیر خیس این فاصله فقط ۰.۴ ثانیه خواهد بود.

بنابراین اگر می‌خواهید خودروی قدیمی‌تر شما سریع‌تر باشد، ارزان‌ترین و مؤثرترین راه برای این کار استفاده از لاستیک‌های مدرن با طراحی جدید خواهد بود. البته ما این را به لطف کونیگزگ می‌دانستیم. چند سال قبل، این خودروساز از رگرا برای ثبت رکورد ۰-۴۰۲-۰ کیلومتر در ساعت استفاده کرد، رکوردی که بعداً توسط ریمک نورا شکسته شد؛ اما استفاده از لاستیک‌های جدید میشلن کاپ 2R باعث شد کونیگزگ مجدداً رکوردشکنی کند. این رکورد در ۲۹.۶ ثانیه به دست آمد و با توجه به همین پرفورمنس می‌توانیم بگوییم لاستیک‌های خودرو در دنیای واقعی تفاوت قابل‌توجهی ایجاد می‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. محمدهادی

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2445 ديدگاه)

    اگر واقعاً تاثیر تفاوت لاستیک‌ها رو می‌خواید بدونید کافیه یک ساعت بازی گرن توریسمو بازی کنید
    تفاوت فاحش بین لاستیک‌های کامفورت لاستیک‌های اسپرت و لاستیک‌های ریسینگ…

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. JaMsHiD-B

      ۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2895 ديدگاه)

      خیلی تفاوت فاحشه
      ولی توی گرن توریسمو سیستم تعلیق و فنر های ریسینگ از همه مهم تره
      مثلا سیویک فابریک رو تا خرخره تیون کردم ولی دست به سیستم تعلیق نزدم
      سر پیچ موقعی زیاد ترمز می‌گرفتی عقب ماشین بلند میشد

      موافقم 7
      مخالفم 1
  2. محمدهادی

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2445 ديدگاه)

    و مایی که در واقعیت لاستیک چینی هم برایمان آرزوست

    موافقم 20
    مخالفم 1
  3. Mosafer

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (231 ديدگاه)

    متاسفانه در کشور ما استفاده از تکنولوژی و فن آوری جدید هزینه بسیار بالایی دارد.

    موافقم 11
    مخالفم 1
  4. amirboss

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (784 ديدگاه)

    همین که چهار حلقه لاستیک دولتی گیرمون بیاد بندازیم زیر ماشین کلاهمونو پرت میکنیم بالا.

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2445 ديدگاه)

      آره خدایی
      فاجعه باره وضعیت

  5. Taha Ayoobi

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4518 ديدگاه)

    حالا تو ایران:

    جلو راست: 100%(بارز، قبلی ترکیده گارانتی تعویض کرده)
    جلو چپ: 30%(گلدستون)
    عقب راست: 7%(کومهو، کره ایه بذار کار کنه)
    عقب چپ: 40%(یزد تایر، قبلا جلو بوده)
    زاپاس: 0%(یزد تایر دارای پارگی های متعد)

    موافقم 24
    1. رهام

      ۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      این کامنت شما دور از شوخی نبود؛ اما لاستیک های پیکان بنده تقریباً همین وضعیت رو دارند!
      جفت جلو 40 درصد
      جفت عقب 30 درصد(از زمان کرونا)
      زاپاس 20 درصد(سوراخ، هر 4 روز باد میزنم)
      متاسفانه پول هم ندارم لاستیک بخرم 😂
      این آهن پاره مدل ۱۳۷۲ رو باید بفروشم به اوراقی، با پولش سوار تاکسی بشم رفت و آمد کنم.
      دانشجوی جوان این مملکت خراب شده با آرزو های رو به نابودی، حتی بعد از اینکه با کلی کار و سختی ارزان ترین ماشین دست دوم کهنه سایت دیوار رو میخره باز هم حقوقش کفاف مخارج دانشگاه و ارابه 35 سالش رو نمیده.
      در ایران خیلی وقته که، نمیشه از صفر شروع کرد.

      موافقم 7
      مخالفم 2
  6. به تو چه

    ۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عاااااااااالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا