چشم اندازفراری

با محصولات ویژه و تک‌ساخت فراری آشنا شوید (قسمت سوم)

در قسمت آخر این مجموعه به جدیدترین و پیشرفته‌ترین فراری‌های تاریخ خواهیم پرداخت.

در قسمت اول این رشته مطالب به نخستین خودروهای واحد پروژه‌های ویژه فراری نگاهی انداختیم که عموماً بر پایه ۵۹۹GTB توسعه یافته بودند. در قسمت دوم به مدل‌های زیباتری مانند F12TRS، ۴۵۸MM SP38 دبورا و نخستین مدل مخصوص پیست این دپارتمان، P80/C پرداختیم؛ مدل‌هایی که برخلاف نمونه‌های یک دهه گذشته‌شان، با قیمت‌های گزاف‌تر و طراحی به‌مراتب زیباتری تولید شده بودند تا گرمای دل مالکانشان باشند. اما در ادامه به جدیدترین و آخرین خودروهای این دپارتمان خواهیم پرداخت که نگین جواهرات مارانلو قلمداد می‌شوند.

۱۷. فراری اومولوگاتا: تولید ۲۰۲۰

حال به سال ۲۰۲۰ رسیدیم؛ جایی که مجموعه پروژه‌های ویژه فراری با پرده‌برداری از اومولوگاتا، SP43، دست نوازی بر سر جدیدترین پرچمدار خود یعنی ۸۱۲ سوپرفست کشید. به گفته فراری برای ساخت این GT قدرتمند که به رنگ «روسو ماگما» مزین شده بود، تنها از پیشرانه V12، شیشه جلو و چراغ‌های ۸۱۲ استفاده شد و باقی صفحات بدنه آن تماماً از اول طراحی و ساخته شدند. جلو پنجره تخت جلو، استفاده از طرح خاص، لاستیک‌های مسابقه‌ایی پیرلی پی-زیرو، فرم بازطراحی‌شده ستون B، هواکش‌های جایگزین شیشه عقب و بخش کاملاً بازسازی‌شده عقب ازجمله تغییرات این خودرو هستند که برخی به افزایش نیروی عمودی تولیدشده توسط اومولوگاتا کمک می‌کنند.

فراری با استفاده از ورودی هوای کناره سپر جلو و خروجی پشت طاق چرخ‌های جلو و قراردادن یک هواکش موتور پشت شیشه مثلثی عقب، عملکرد آیرودینامیکی این سوپر GT را هم بهبود بخشیده است. درون کابین اومولوگاتا از رنگ آبی کلاسیک و کمربندهای مسابقه‌ای چهار نقطه‌ای استفاده شده تا یادآور فراری ۲۵۰LM و ۲۵۰GTO باشد. هر چند فراری دو بدنه از این خودرو را تولید کرد اما تنها یکی از آن‌ها قابلیت رانندگی دارد و دیگری نقش یک ماکت ۱:۱ را برای نمایندگی این شرکت بازی می‌کرد.

۱۸. فراری BR20: تولید ۲۰۲۱

BR20 برداشت مدرن طراحان پروژه‌های ویژه فراری از خودروهای گرن‌تورر دهه ۶۰ مانند مدل‌های ۴۱۰ سوپرامریکا و ۵۰۰ سوپرفست به شمار می‌رفت که در قالب یک فست‌بک رونمایی شد. این خودرو برخلاف سایر سوپراسپرت‌های این واحد بر پایه دومین خودروی چهارسرنشینه فراری، شوتینگ‌بریک GTC4 لوسو T، توسعه یافت اما برخلاف آن، گنجایش کافی برای دو سرنشین داشت؛ حذف صندلی‌های عقب به طراحان اجازه داد تا بدنه شوتینگ‌بریک GTC4 را به فرم فست‌بک درآورند.

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کوپه بزرگ می‌توان به فرم زیبای جلوپنجره، چراغ‌های بازطراحی‌شده، هواکش‌های جدید کنار سپر و خروجی هوای یکپارچه پشت طاق چرخ جلو (که با گلگیر جانبی یکپارچه و از جنس فیبرکربن تهیه شده است) اشاره کرد. بخش عقب هم مانند بسیاری از محصولات پروژه‌های ویژه فراری به‌کلی تغییر کرده و این‌بار میزبان یک بال بزرگ سرتاسری روی در صندوق، کشیدگی یکپارچه ستون B تا بال، سپر تازه و دیفیوزر بزرگ‌تر شده است.

۱۹. فراری SP48 اونیکا: تولید ۲۰۲۲

SP48 اونیکا نخستین خودروی ویژه فراری با تکیه بر شاسی کوپه F8 توریبیوتو محسوب می‌شد که از یک پیشرانه ۳.۹ لیتری V8 سود می‌برد. سازنده برای توسعه این خودرو از فناوری مدلسازی سه‌بعدی استفاده کرده بود که تا بتواند فرم تازه‌ای از بدنه را در این خودرو خلق کند.

به این ترتیب از نظر بصری به‌جز تناسبات بدنه، شباهت دیگری میان SP48 و F8 باقی نماند. چراغ‌ها، مش سپر جلو و جایگاه نشان نقره‌ای اسب خروشان فراری، پنل جانبی و درها، سقف دو رنگ، رینگ‌ها، گلگیرهای جانبی و تمام اجزای بخش عقب مانند چراغ‌ها، اسپویلر، سپر و دیفیوزر همه از نو طراحی شده‌اند. این خودرو که به طراحی گرادیان گرافیکی مزین شده است، به‌لطف توسعه با فناوری مدلسازی سه‌بعدی به‌عنوان یکی از خاص‌ترین محصولات پروژه‌های ویژه فراری شناخته می‌شود.

۲۰. فراری SP51: تولید ۲۰۲۲

مسلماً همه محصولات تولیدشده توسط پروژه‌های ویژه فراری به مذاق همه خوش نمی‌آیند؛ SP51 از این قاعده مستثنا است. این سوپر GT زیبا و جذاب ۲ سال پیش با رنگ سرخ «روسو پَسیوناله» و طرح بدنه هماهنگ با کابین دیده به جهان گشود.

SP51 بر پایه ۸۱۲ سوپرفست توسعه یافت اما به‌دلیل بهره‌وری از ویژگی‌های منحصربه‌فردی مانند چراغ‌های تازه جلو (با الهام مدل‌های تازه فراری)، سپر کاملاً جدید، هواکش پشت طاق چرخ‌های جلو، فرم ساده اما قوی نمای جانبی، هواکش پشت ستون B و بخش عقب تماماً بازسازی شده، به چهره‌ای ویژه تبدیل شد. طراحان برای خلق این اثر هنری متحرک از مدل‌های کلاسیک فراری مانند ۴۱۰S نیز الهام گرفتند.

۲۱. فراری KC23: تولید ۲۰۲۳

این سوپراسپرت دومین خودروی مخصوص پیست پروژه‌های ویژه فراری به شمار می‌رود؛ بنابراین تیم طراحی و مهندسی مارانلو برای خلق آن به‌سراغ سوپراسپرت ۴۸۸GT3 ایوو رفتند که از یک پیشرانه تویین توربوی V8 سود می‌برد. با وجود اینکه شاسی و مشخصات فنی KC23 به مدل یادشده شباهت دارد اما طراحی آن به فراری ویژن GT کانسپت نزدیک‌تر شده است. در طراحی این خودروی کاملاً بازسازی‌شده از مدل‌های تاریخی چون تستاروسا هم الهام گرفته شده تا بتوان آن را به‌عنوان یک فراری شناسایی کرد.

KC23 تک‌ساخت زیبا درکنار بهره‌مندی از پنل‌های یکپارچه و بزرگ بدنه، طراحی آینده‌نگرانه و بی‌مانند، ارتفاع کم از سطح زمین و المان‌های آیرودنامیکی مسابقه‌ای به درهای پروانه‌ای عمودی مجهز شده است تا خود را ذهن هر بیننده‌ای ماندگار کند.

۲۲. فراری SP-8: تولید ۲۰۲۳

SP-8 مدل موردعلاقه نگارنده در بین تمام مدل‌های توسعه‌یافته پروژه‌های ویژه فراری محسوب می‌شود. این کوپه زیبا بر پایه دومین خودروی این مجموعه بر پایه F8 اسپایدر به شمار می‌رود. طراحان آن را فارغ از سقف و به‌عنوان یک بارکتای واقعی طراحی کرده‌اند. بدنه خارجی SP-8 به دو رنگ «Blu Scuro Stellato» و «Argento Micalizzto Opaco» مزین شده که درهماهنگی کامل با اجزای فیبرکربنی آبی‌رنگ، روی پوسته خارجی SP-8 سوار شده‌اند.

طراحان برای تمایز کامل این خودرو از مدل پایه، آن را به شیشه، چراغ، مه‌شکن خطی، سپر و کاپوت تازه در جلو تجهیز کرده‌اند. سنت‌شکنی SP-8 در بدنه دو رنگ آن به‌خوبی نمایان می‌شود؛ جایی که فراری صفحات سیاه‌رنگ را به‌صورت فیزیکی از صفحات نقره‌ای جدا کرده تا جلوه‌ای چشمگیر ایجاد کند. هر چند المان‌های بخش عقب مدل‌هایی چون روما و SF90 را یادآوری می‌کنند اما به‌لطف فرم‌پردازی تازه، شخصیت یکتایی را به نمایش می‌گذارند. در پایان جا دارد اشاره کنیم که بخش پروژه‌های ویژه فراری در تولید مدل‌های دیگری چون کوپه J50 و سه‌گانه آیکونا شامل SP1 مونزا، SP2 مونزا و SP3 دیتونا را هم نقش داشته است اما این مدل‌ها در تعداد بالاتر از دو دستگاه تولید شدند؛ بنابراین نامی از آن‌ها آورده نشد.

مقالات مرتبط:

مدل موردعلاقه شما کدام بود؟ به نظر شما کدام خودروی مارانلو پتانسیل بیشتری برای توسعه‌یافتن در واحد پروژه‌های ویژه فراری دارد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1287 ديدگاه)

    همشون یه زیبایی خاصی دارن

    موافقم 18
    مخالفم 3
  2. نشناسی بهتره

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (480 ديدگاه)

    اینا مگه همین دو سه سال پیش ساخته نشدن؟
    پس ما چرا ندیدیمشون؟؟

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. میخوام بشناسم

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      چون ما تو ایرانیم :(

      موافقم 3
      مخالفم 0
  3. amir

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2863 ديدگاه)

    انتخاب من اولی

    موافقم 9
    مخالفم 0
  4. مهیار

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهترین ماشین دنیا اون فراری تک ساخته که فقط یدونه اونم برای تو جوری که تو میخوای باشه از موتوری که داخلشه پرفورمنسش تا طراحی و رنگی که تو میخوای و برای تو ساخته شده !

    موافقم 9
    مخالفم 0
  5. داریوش فدایتشوم

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    BR20 شاید با اختلاف جز ۵ خودرو زیبا دهه جدید برای من باشه . یک دلیل برای اینکه هنوز به این صنعت ایمان داشته باشم

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. بنده خدا

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (510 ديدگاه)

      چراغای جلوش نمیراره حرفتو قبول کنم

      بسیار زشت و ناهماهنگه

      kc20 اما عجیبببب خفنه عجیبب. واقعا لیاقتش پرفورمنس اس اف نود و تولید بوده

      موافقم 4
      مخالفم 1
  6. Yazdan

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    نمای پشت sp51 🔥

    موافقم 5
    مخالفم 0
  7. GMA

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (818 ديدگاه)

    مدل های این قسمت رو خیلی بیشتر از ۲ قسمت قبل دوست داشتم
    و بنظرم شاهکار ابدی Omologata هست، زیباترین GT فراری
    در بحث طراحی از بهترین فراری های تاریخه
    سپاس از جناب صفرپور بابت این سری مطلب

    موافقم 11
    مخالفم 0
  8. Taha Ayoobi

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2692 ديدگاه)

    چرا اینقد خوشگلن.

    موافقم 7
    مخالفم 0
  9. FY

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    دو تای آخری شاهکارن🤔

    موافقم 2
    مخالفم 0
  10. زیزیگولو

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6016 ديدگاه)

    بازار ماشینای لوکس و تک ساخت مثل فراری حتی تو دوران رکود (مثل دوران کرونا) میتونن همچنان سودآور باشن ……. و دیدیم که خیلی برندهای لوکس تو این دوران حتی افزایش قابل توجه فروش رو هم تجربه کردن در حالی که اکثر کسب و کارها دچار رکود شده بودن

    موافقم 3
    مخالفم 0
  11. Scuderia Ferrari

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3965 ديدگاه)

    لذت بردیم چون فراری برای لذت بردن متولد شده
    فراری اگه دوتا کانسپت رو به واقعیت تبدیل میکرد و به تولید می رسوند دیگه تیفوسی ها هیچ غمی نداشتن و رقبا هم ادعایی برای رسیدن به فراری ….
    ۱. کانسپت F80 آدریانو رائلی
    ۲. کانسپت VGT
    سال های سال بی رقیب در پیست و خط مستقیم 👑👑

    موافقم 7
    مخالفم 0
  12. ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4718 ديدگاه)

    چخبره
    چقدر ماشین تک ساخت فراری هست 🤯

    موافقم 5
    مخالفم 0
  13. Amir

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    در یک کلام بی نظیر

    موافقم 4
    مخالفم 0
  14. hadi-jdm

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    درود خداوند بر روح جذاب ایتالیایی

    موافقم 4
    مخالفم 0
  15. akrh78

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1359 ديدگاه)

    توی کل سه قسمت به اندازه انگشتای یک دست طراحی زیبا بینشون نبود
    بعد از لافراری دیگه طراحی محسور کننده ای از فراری ندیدیم متاسفانه

    موافقم 0
    مخالفم 6
  16. BMW

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    همه عالی ولی با طراحی این دوتای آخری زیاد جالب نبود برام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. AMIR

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    عالیه نهایت مهندسی طراحی و نهایت ظریف کاری👌
    همشون عالین ولی من خودم اولی رو انتخاب میکنم البته از لحاظ زیبایی ❤️

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. KIAN

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اگه دقت کنینkc23 توی عکس sp8 هست😬😁
    من خیلی با kc23 حال کردم خیلی خفنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. میخوام بشناسم

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    همه به کنار فقط اسکایلاین تو عکس اولین SP48 ……😳

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا