پرداخت مبلغ ۱/۵ تا ۲ میلیارد تومان برای موتورسیکلت وارداتی کویر موتور عجیب به نظر میرسد اما حقیقت دارد. کاوازاکی ZX-25RR چهار سیلندر، حالا گرانترین موتورسیکلت بازار ایران است.
احتمالا میدانید که در ایران عوارض و مالیات موتورسیکلت وارداتی، مشابه خودروی خارجی محاسبه میشود و طبیعتا، هزینهی خرید را به دو برابر ارزش واقعی میرساند. به همین دلیل، موتورهای پلاک ملی با قیمت میلیارد تومانی در بازار ایران وجود دارند.
کاوازاکی ZX-25RR یکی از معدود موتورسیکلتهای دنیا است که با حجم موتور ۲۵۰ سیسی، پیشرانهی ۴ سیلندر دارد. این ترکیب باعث میشود صدای خروجی بسیار متفاوت از مدلهای تک یا دو دیسلندر باشد و از سویی دیگر، محدودیت حجم موتور برای موتورسیکلتهای وارداتی رعایت شود. حالا کاوازاکی ZX-25RR منع قانونی برای دریافت پلاک ملی ندارد و بهترین گزینه برای علاقهمندان کلاس اسپرت است.
اولین کاوازاکی ZX-25RR سال ۲۰۲۰ معرفی شد. این مدل هرگز در ژاپن به تولید نرسیده و فقط ساخت تایلند یا اندونزی است. در شرق آسیا قیمت نسخه Ninja ZX-25R حدود ۸ هزار دلار و قیمت نسخه فول ZX-25RR ABS مدل ۲۰۲۴، حدود ۱۱ هزار دلار است.
طراحی ظاهری کاوازاکی ZX-25RR
تقریبا تمام مدلهای وارداتی از ترکیب رنگ سبز و سیاه استفاده میکنند. ظاهر کاوازاکی ZX-25RR نیز به شدت تحت تاثیر مدلهای مشهور شرکت سازنده، مثل نینجا ZX4R و نینجا ZX6R است. به همین دلیل، حالت تهاجمی در چراغهای جلو وجود دارد حتی داخل چرخها نوار سبزرنگ دیده میشود.
ابعاد ZX-25R | مقدار (میلیمتر) |
---|---|
طول | ۱۹۸۰ |
عرض | ۷۵۰ |
ارتفاع | ۱۱۱۰ |
فاصله بین دو محور | ۱۳۸۰ |
فاصله از زمین | ۱۲۵ |
ارتفاع صندلی | ۷۸۵ |
در نمای جانبی ZX-25RR برخلاف موتورسیکلتهای بزرگ و سنگینوزن، اگزوز کوتاه استفاده شده است و چرخها کاملا در دید هستند. با این سبک طراحی، پای راست موتورسوار بسیار نزدیک به خروجی اگزوز قرار میگیرد.
مشخصات فنی کاوازاکی ZX-25RR
مدل واردشده به ایران، ۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳ نیوتنمتر گشتاور دارد. در نسخههای دیگر، ۴۴ اسب بخار و ۲۱ نیوتنتر تولید میشود. کاوازکی ZX-25RR وارداتی کویر موتور با یک موتورسوار که قد و وزن معمولی داشته باشد، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶ ثانیه فراهم میکند و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت دارد. وزن خالص این موتورسیکلت، ۱۸۲ کیلوگرم است و همراه باک سوخت ۱۵ لیتر ارایه میشود.
آنچه ZX-25RR چهار سیلندر را متفاوت از رقبای دو سیلندر نشان میدهد، صرفا صدای خاص پیشرانه و شباهت به موتورسیکلتهای ۴۰۰ و ۶۰۰ سیسی نیست. به بیان بهتر، فناوری خاصی در یک پیشرانهی ۲۵۰ سیسی چهار سیلندر وجود دارد که غالب برندهای جهان قادر به تولید آن نیستند. شاید بتوان ظرافت در ساخت موتوری که هر سیلندر آن تنها ۶۲/۵ سیسی حجم داشته باشد را به ساعتهای اتوماتیک سوئیسی تشبیه کرد. طبیعتا دیگر اجزا شامل ۱۶ سوپاپ به صورت ۴ سوپاپ برای هر سیلندر، میلبادامک و مدیریت عملکرد ۴ شمع نیز پیچیدهتر هستند.
دیگر موضوع جالب برای ZX-25RR به دور موتور بسیار بالای آن ارتباط دارد. موتورسوار با این مدل میتواند به ۱۷ هزار دور بردقیقه (rpm) برسد که عددی رویایی برای کلاس اسپرت محسوب میشود. غالب موتورهای ۲ سیلندر ۲۵۰ سیسی در بازار جهانی، برای رسیدن به عددی بالاتر از ۱۰ هزار دور بردقیقه، ساخته نشدهاند. البته باید توجه داشت که از یک سو، هزینه ساخت موتور ۴ سیلندر ZX-25RR نسبت به رقبای دو سیلندر، بیشتر است و از سویی دیگر، استهلاک بالاتر و هزینهی نگهداری اضافی به خریدار تحمیل میشود.
قیمت کاوازاکی ZX-25RR در بازار جهانی و ایران
پیشتر اشاره کردیم که حتی در خارج ایران هم ZX-25RR محصولی گران محسوب میشود و هزینه خرید ۱۱ هزار دلاری را برای مدل مجهز به ترمز ABS میطلبد. جالب است بدانید برای مدل ۴۰۰ سیسی ۴ سیلندر ZX-4RR با ترمز ABS قیمت ۹ هزار دلاری وجود دارد و مدل ۶۰۰ سیسی ZX-6RR نیز ۱۱ هزار دلار معادل ZX-25RR است.
به بیان سادهتر، ZX-25RR با فناوری پیچیدهی خود، صرفا برای کشورهای شرق آسیا و مناطقی مثل ایران که محدودیت حجم پیشرانه برای تردد موتورسواران دارند، تولید میشود. کویر موتور برای ثبت نام نقدی حدود ۱.۶۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان تا ۱.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان دریافت میکند. برای طرح فروش اقساطی، هزینه خرید به ۲ میلیارد تومان میرسد.
HR3
۱۴ خرداد ۱۴۰۴پول یه ماشین مثل رونیز با لوازم تکمیل آفرود رو بدی این دوچرخ یه بطری نوشابه ی کوچک در بسته بره زیر لاستیکش عمرت تمومه !!!! این صحنه رو دیدم که میگم
تازه زمستون و پاییزم کاربرد نداره
مهیار
۱۵ خرداد ۱۴۰۴دوست عزیز کسی که این موتور رو میخوره یک افرود و یک سدان هم توی پارکینگ داره . و صد در صد پول خرید لباس موتور سواری و کلاه حرفهای رو هم داره
محمدعلی کاشی
۱۵ خرداد ۱۴۰۴قدر زر، زرگر شناسد
قدر گوهر، گوهری
علیرضا ۷۷۱۴
۱۵ خرداد ۱۴۰۴بنام خدا. قیاس مع الفارق .
۱۵ خرداد ۱۴۰۴من میرم با این پول سیبی میخرم مامور خواست حمله کنه فرار میکنم نمیتونه منو بگیره
عشق فقد سیبی ۱۳۰۰
فقط صداش
سوسوسوسوسوسوسوسوسو🤤🤤
حمید
۱۶ خرداد ۱۴۰۴رفیق طرف کل سرمایه زندگیشو نمیده این موتور سیکلت رو بخره که، موتور سیکلت با خودرو اصلا قابل مقایسه نیست هر کدوم جای خود دارن با علاقه مندان خاص خود البته اگر نمونه های اقتصادی برای کار مثل هوندا ۱۲۵ متعلق به ۴۰ سال قبل رو که متاسفانه از روی ناچاری و فقر مالی خریداری میشن در نظر نگیریم، مثال بخوام بزنم همسایه بنده در کنار همین کاوازاکی سه تا خودرو وارداتی داره که حتی یکیشون هم پلاک گذر هست این موتور سیکلت پول یکی از اون خودرو ها هم نیست، طبیعتا همچین آدمی که مشغله کاری زیادی هم داره از این موتور سیکلت نهایت برای هفته ای 2 ساعت تفریح استفاده کنه با لباس و لوازم ایمنی مجهز.
HELLO.BROTHERS
۱۴ خرداد ۱۴۰۴چه خبر مگه ارث پدرشو داره میفروشه.
فردین
۱۴ خرداد ۱۴۰۴بله با ۲۵۰ سی سی ۳۰۰ کیلومتر منطقیه سید
علی
۱۵ خرداد ۱۴۰۴این ۳۰۰کیلومتر رو توی خواب دیدی میره؟مرد حسابی فقط صدا داره،هندا ۱۲۵از اون شتاب و سرعتش بهتره،خیلی باید مخت تاب داشته باشه ۲میلیارد برا صدا پول بدی
M4A1
۱۴ خرداد ۱۴۰۴دوستان مشخصات انجین رو خوندی که اینطوری میگی. ۴سیلندر ۲۵۰ سیسی با ردلاین ۱۷ هزار.ساختنش کار هرکسی نیست به علت همین ویژگیشه که قیمتش از ۴۰۰ سیسی گرون تره و با ۶۰۰ سیسی برابره
شما باید موتورو سبک بسازی که اینرسی کمتری داشته باشه ازونطرف متریالت هم گرون تر میشه حالا برو پیستون شاتون سوپاپ سبک وزن بساز مهندسی محفظه احتراق زمان بندی سوپاپ و غیره غیره حالا این هیچ روغن و خنک کاریشو میخوای چی کنه مگه شوخیه ۱۷ هزار دور جهنم رو با چشم میبینی.البته استهلاک و هزینه هاش بالاست
R
۱۴ خرداد ۱۴۰۴چرا قیمتش با ۶۰۰ سی سی یکیه😐
حداکثر سرعت ۳۰۰؟ مگه هزار سی سیه😐
یازده هزار تا با دلار ۸۲ هزارتومنی میشه ۹۰۰ میلیون مثل ماشین قیمت نهایی رو ضربدر دو میکنن تو پاچه مردم
چه گناهی کردیم تو این کشور فاسد به دنیا اومدیم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ خرداد ۱۴۰۴در متن نوشته شده
ashkanyp
۱۵ خرداد ۱۴۰۴همه میدونن چیزی که کویر بفروشه حداقل ۲ برابره و بعدش بخوای بفروشیش همیشه تو ضرری، کلا خرید از کویر برای بچه پولداراس نه کسی که برای نیاز زندگی خرید کنه، هیچ محصولیش صرفه خرید نداره حتی دوچرخه هاش
M4A1
۱۴ خرداد ۱۴۰۴گرگی بالام 🐺🏍️
jaghori
۱۴ خرداد ۱۴۰۴وقتی سوار موتور هستی، چه بزنی و چه بهت بزنند، کافه ات تعطیله. آمار مرگ موتورسواران بسیار بالا است. من که به شدت از موتور میترسم.
۱۵ خرداد ۱۴۰۴حق
دیدم که میگم واقعا موتور برای شهر های بزرگ خوب نیست مخصوصا ما که تو زندان نه چیز تو تهران زندگی میکنیم واقعا راننده های ناشی وجود دارن کوچکترین اشتباه شما آخرین اشتباهتونه بعد با موتور بیوفتی عین دوچرخه دوران بچگی نیست که یه بغض ریز بکنی بعد بلندش کنی هیچیش نشه همینجوری بری خونه
دهن آدم سرویس میشه آدم فلج میشه حالا فک کن موتورت بیوفته روت بعد روشن هم نشه
چراغش بشکنه کیلومتر خراب شه آینه خراب بشه بعد هرچی هندل بزنی روشن نشه دهن آدم سرویس میشه
بعد تازه تو همین تهران که میگم بیشتر افراد اصلا نمیان کمکت فوقش یه نفر که دلش بسوزه بیاد کمکت اونم تازه هیچی سر در نمیاره از موتور
کلا موتور به هیچ دردی نمیخوره پاشین یه ماشین شاسی خورده بخرین که کابین و شاسی و بدنه داغون باشه ولی حداقل گیربکس موتورش سالم باشه و کار کنه
من خودم از موتور خیلی میترسم رفتم یه پراید خریدم شاسی جلوش نابود شاسی عقب سالم
تازه اونم آقام کمکم کرد ولی انجین و گیربکس سالمه
شرف داره به موتور
مثلاً موتور داشته باشی که چی؟
الان یهو یه نیسانی بیاد بزنه به پراید به احتمال زیاد تو زنده میمونی تو پراید
ولی بزنه به موتور ..
یارو گوشت چرخ کرده میشه
اصلا ارزش نداره بالای ۱۰۰ خرج خرید موتور کنی
مگر اینکه موتور سنگین باشه
با ۱۰۰ تومن برو یه پیکان پراید پیکی شاسی خورده بخر
ناشناس
۱۶ خرداد ۱۴۰۴تو از موتور میترسی علاقه ملاقه هم نداری برا همین طامات میبافی… که بیفتی موتور بیفته …
موتورسواری که با موتور روندن عشق میکنه حالا تصادفی اتفاقی هرچی بخواد بشه دیگه به اونش فکر نمیکنه مثل خلبانی که هواپیما رو از رو زمین بلند میکنه میبره تو اوج…
بعدشم موتور تو شهرهای بزرگ اتفاقاً به درد میخوره ، برا ترافیکهای سنگین و پی در پی
Javadwest
۱۵ خرداد ۱۴۰۴حیف پول
Siyavash
۱۵ خرداد ۱۴۰۴نهایت سرعت این موتور ۲۰۰ کیلومتر هست… .
amir-mr
۱۵ خرداد ۱۴۰۴نهایت ۲۰۰ تا بتونه پر کنه.
Mani
۱۵ خرداد ۱۴۰۴ااا این موتور کلا ۲۰۵ تا میره
Omid
۱۵ خرداد ۱۴۰۴فقط و فقط میشه یک جمله در موردش گفت و واقعا لیاقتشو داره.
خدای هرچی وسیله دوچرخ توی این دنیاست.سواری که بهت میده غیر قابل توصیف هست.
شتاب در حد بهشت زهرا.
در کل بینظیره.
رضا
۱۵ خرداد ۱۴۰۴تا وقتی خریدار هست از قیمتش گلگی نکنید،،،تنها راه نخریدنه،،،پولی که پای این چنین وسایل داده بشه قطعا پاک نیست،،،شک ندارم
.
۱۵ خرداد ۱۴۰۴نخر تو 🤡
.
۱۵ خرداد ۱۴۰۴یدونه ویرگول هم بسه دادا
zm.1994
۱۵ خرداد ۱۴۰۴چقد قیمتش آبکیه واسه خودشون آزادن هر قیمتی که دلشون بخواد میفروشن و میندازن به مردم آخه یه وسیله ای که دو چرخ بیشتر نداره چرا باید ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومن قیمتش باشه یه جنسی رو وارد میکنن بعد دوبرابر میندازن به مردم خیلی عجیبه واقعا
علی
۱۵ خرداد ۱۴۰۴چرا وقتی انتقادی میشه سانسور میشه و پاک میکنید؟همه میدونن این کشور چه خبره،بامخفی کاری چی درست میشه؟
جواد عقیلی
۱۵ خرداد ۱۴۰۴درود بر شما. ما اینجا شاید یکی از بازترین محیطهای تبادل افکار و دیدگاهها را در چارچوب قوانین داخلی ایران داریم. با این حال انتقاد تا جایی که همراه با اتهام، دروغ، توهین و افترا نباشد منتشر خواهد شد. ممنون از درک والای همه کاربران فهیم پدال
۱۵ خرداد ۱۴۰۴درود بر شما
من کاربر پدال هستم اما فهمیم نیستم
B
۱۵ خرداد ۱۴۰۴عزیزم مجبورن وگرنه مسئولین سایتو تخته میکنن
علی
۱۵ خرداد ۱۴۰۴اگه خراب بشه باید ببریش خوده ژاپن،تو ایران که ندیدم میکانیک خوب و با انصاف، یه فیلر گیری میخواد موتورت،ا، شاتون و دنده تایمو،انگشتی بالا پایین و خرابی سیم کشی برق حرف میزنن،چون اجرت همه اینا از یه فیلر گیری بیشتره،خودت باز کن ببند یاد میگیری بالاخره،ممنون که کامنت منو خوندین
man
۱۵ خرداد ۱۴۰۴موتور Kawasaki ZX-25RR در بازار جهانی بسته به کشور، بین ۶٬۵۰۰ تا ۸٬۵۰۰ دلار قیمت دارد. برای مثال:
• اندونزی: حدود ۸٬۵۰۰ دلار
• مالزی: ۷٬۸۰۰ دلار
• کره جنوبی: ۷٬۲۵۰ دلار
• کشورهای اروپایی (با مالیات بالا): حدود ۱۰٬۷۰۰ دلار
این موتورها در ایران با ارز نیمایی (حدود ۴۲ هزار تومان) وارد میشوند چیزی حدود ۳۲۰ تا ۴۵۰ میلیون اما قیمتگذاری نهایی توسط کویر موتور ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.
علت این اختلاف شدید قیمت، انحصار کامل واردات در اختیار کویر موتور است که باعث شده بدون وجود رقابت، قیمتگذاریها بسیار بالاتر از ارزش واقعی انجام شود. در شرایطی که واردات فقط در اختیار یک شرکت است، عملاً هیچ نظارتی روی منطق قیمتگذاری مؤثر نیست
مهدی
۱۵ خرداد ۱۴۰۴خیلی ساده انگارانه اس که فک کنیم نون این اختلاف قیمت رو فقط کویر میخوره!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۵ خرداد ۱۴۰۴در ابتدای متن گفتم ۵۰ درصد قیمت مدلهای وارداتی مربوط هست به عوارض گمرکی و مالیات
yektachafi
۱۵ خرداد ۱۴۰۴موتور فوقالعادهایه سوارش شدم
ولی تو ایران هرچی بیارن یجوری قیمت میزارن که ارزش خرید آفتابه در مقابل قیمت ازش بالاتر باشه!
محی
۱۵ خرداد ۱۴۰۴ببینین دوستان این موتور گرون هست به نسبت قیمت جهانی اش،اما تنها موتور پلاک دار تو ایران هست که حس یه موتور اسپرت رو منتقل میکنه،اگه بخوایین شتاب خوب بگیرین باید دور موتور بالای ۱۲۰۰۰ بره و دنده ها رو تا رد لاین پر کنین،کوییک شیفتر داره و تعویض دنده هاش سریع هست،هندلینگ و ترمزهاشم خوبه،اکتان حتما باید ریخت داخلش و اگه میخوایین لذت ببرین بهتره یه ترک سوار بشین
Rhino
۱۵ خرداد ۱۴۰۴مشخصه شتاب گیری کاوازاکی
حداکثر سرعت 190 کیلومتر
شتاب صفر تا صد 5.5 ثانیه
Samir
۱۵ خرداد ۱۴۰۴من آرزوم فقط سواربشم خدایا شکرت😏😏🙂↕️
مهدی
۱۵ خرداد ۱۴۰۴11هزار دلار که تقریبا میشه 920. 30. میلیون اونوقت تو ایران دو میلیارد؟ چخبره
NOTHING
۱۶ خرداد ۱۴۰۴من سه روز پیش به صورت اقساطی بدون پیش پرداخت بین سه موتور سیکلت از محصولات کویر موتور دو دل بودم کدوم رو خریداری کنم انتخاب اولم کاوازاکی ۲۵۰ (کراس ) دو زمانه بدون پلاک ملی که فقط داخل پیست اجازه تردد داشت و دومی ( kTM ۲۵۰ سی سی دو زمانه 6days ۲۰۲۴ به سفارش ساخت آرژانتین محصول کشور سویس و اتریش با پلاک ملی که اجازه تردد داخل شهر و بین شهری را دارد ) بود که البته در کلاس xL و تریل و کراس (پرشی مخصوص کوه و صحرا . دریا ) برند کاوازاکی ۲۵۰ سی سی چهار زمانه و برند kTM ۲۵۰ سی سی چهار زمانه 6days با پلاک ملی و اجازه تردد در ایران موجود هست قابل ذکر میباشد برند kTM دو یا چهار زمانه 6days منظور بدون خاموش شدن موتور تا 6 روز مثل ساعت کار میکند و انتخاب بعدی من بین کلاس ایدوانجر kTM و کاوازاکی نینجا ۲۵۰سی سی پلاک میشه در ایران ولی در حقیقت با حجم موتور ۶۰۰ سی سی روش سواره که در انتها انتخاب من kTM 249 cici بود. انتخاب شما چی بود .؟
ناشناس
۱۶ خرداد ۱۴۰۴اینارو که هرکسی نمیره بخره…
که همتون کپ کردین…
کسیکه پولش از پارو میره بالا ، اینکه چیزی نیست براش
بیژن مرتضوی
۱۶ خرداد ۱۴۰۴این موتور باز کنین متوجه میشین صد در صد قطعات برقی ساخت ژاپن هست حتی پمپ بنزین ساخت میتسوبیشی الکتریک ژاپن هست و هفتاد درصد قطعات انجین ساخت ژاپن هست حتی سیستم ترمز ژاپن هست فقط قطعاتی مثل رینگ های چرخ و باتری و زین و … ساخت اندونزی هست