ولوو

اولین کامیون‌های هیدروژنی ولوو راهی تست‌های جاده‌ای شدند

کمپانی ولوو تراکس از چند سال پیش تاکنون برخی کامیون‌های الکتریکی را معرفی کرده بود و حالا نوبت به حضور در بخش قوای محرکه هیدروژنی سلول سوختی می‌رسد. این شرکت سوئدی اعلام کرد تست‌های نسل بعدی کامیون‌های خود را با نگاه به قوای محرکه پاک و بدون آلایندگی شروع کرده است. این کامیون‌ها اولین کامیون‌های سلول سوختی الکتریکی ولوو محسوب می‌شوند و چند سالی می‌شود که سوئدی‌ها روی تکنولوژی موردبحث کار می‌کنند. در سال ۲۰۱۰ بود که برنامه تولید محصولات الکتریکی با تکنولوژی سلول سوختی مطرح شد. در این حالت بنزین برای تولید گاز هیدروژن بکار می‌رفت و در عوض الکتریسیته تولید می‌شد.

ولوو از چنین تکنولوژی‌های برای تریلرها استفاده کرده بود و حالا به دنبال تولید کامیون‌های سنگین بدون آلایندگی است که از باتری‌ها و بیو گاز استفاده می‌کنند. این شرکت می‌گوید کامیون‌های موردبحث شعاع حرکتی مشابه نمونه‌های قابل‌مقایسه دیزلی خواهند داشت و برد آن‌ها به حدود ۱۰۰۰ کیلومتر خواهد رسید. نیروبخش این کامیون‌ها نیز یک جفت سلول سوختی هیدروژنی است که ۳۰۰ کیلووات الکتریسیته تولید می‌کنند و تنها خروجی آن‌ها از اگزوز بخارآب خواهد بود. زمان سوخت‌گیری دوباره محصولات جدید ولوو کمتر از ۱۵ دقیقه خواهد بود.

راجر آلم رئیس ولوو تراکس می‌گوید:

ما چندین سال است که این تکنولوژی را توسعه می‌دهیم و بسیار خوشحالیم که اولین کامیون‌های ما تست‌های خود را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند. ترکیب الکتریسیته و سلول سوخت هیدروژنی به مشتریان ما اجازه خواهد داد تا آلایندگی دی‌اکسید کربن را به‌صورت کامل از کامیون‌های خود حذف کنند

ولوو در زمینه تکنولوژی هیدروژنی به نام های مطرحی همچون تویوتا، هیوندای و نیکولا می‌پیوندد. اگرچه این شرکت‌ها برنامه‌های آزمایشی محدودی را در دنیا به راه انداخته‌اند اما باید زیرساخت‌های سوخت‌گیری در مقیاس گسترده راه‌اندازی شوند. ولوو همچنین می‌گوید هیدروژن باید به‌صورت پاک‌تر و از منابع انرژی تجدید پذیر به دست آید تا این تکنولوژی موفق شود.

آلم می‌افزاید:

ما انتظار داریم تأمین هیدروژن پاک‌تر در سال‌های آینده به‌طور قابل‌توجهی افزایش یابد زیرا بسیاری از صنایع به این گاز برای کاهش دی‌اکسید کربن تکیه خواهند کرد. البته ما نمی‌توانیم منتظر حمل‌ونقل کربن‌زدایی شده بمانیم و حتی الآن نیز دیر شده است. به همین خاطر پیام صریح من به همه شرکت‌های حمل‌ونقل این است که امروز سفر را با الکتریسیته، بیو گاز و دیگر گزینه‌های در دسترس شروع کنید. کامیون‌های سلول سوختی یک بخش مهم از صنعت برای حمل‌ونقل طولانی‌تر خواهند بود

ولوو می‌خواهد آزمایش واقعی این کامیون‌ها به دست مشتریان را از چند سال آینده شروع کند و تحویل نهایی به مصرف‌کنندگان را نیز از نیمه دوم دهه جاری میلادی کلید بزند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. F

    ۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (223 ديدگاه)

    کامیون های وولو حرف ندارن. من تو یک دونه FH500 نشستم. واقعا بی نظیره ، غیر قابل وصف خوبه. شتاب سرعت قدرت ترمز ها هندلینگ راحتی همه چیش درجه یک.

    موافقم 25
    مخالفم 0
    1. mahdi-es17

      ۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (565 ديدگاه)

      البته بازم اینایی که سایپا دیزل میزنه با اون اصلی هاش زمین تا آسمان فاصله داره

      موافقم 22
      مخالفم 1
      1. F

        ۳ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (223 ديدگاه)

        تنها فرقشون رو سیستم های کمک رانندگی هست مثل خط خوان و ترمز اضطراری. در ضمن سایپا دیزل موتور رو برای گازوئیل ایران تنظیم میکنه ولی هیچ گونه تغییری در پرفورمنس ایجاد نمیکنه، همه چیز همونه، البته اینی هم که من سوار شدم یه جورایی با سایپا دیزل های الان فرق داره، این کامیون وارداتی نبوده مثل مال سایپا دیزل هم نبوده، یه جوری وسط اینا بوده، مثلا اینجوری بگم، وولو مخصوص بازار ایران آمادش کرده و کامل فرستاده، تو ایران منتاژ نشده.

        موافقم 6
        مخالفم 3
        1. بهنام

          ۴ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (984 ديدگاه)

          موتوری که سایپا دیزل روی نسل جدید آف چی میزاره در واقعه نمونه ارتقا یافته موتور نسل قدیمه به اسم D13 و وارداتی ها از موتور نسل جدید D14 استفاده میکنن که در نسخه ی پانصد اسب بخاری در مقایسه با نسخه پانصد اسب بخاری سایپا دیزل گشتاور بیشتری تولید میکنن
          از نظر گیربکس هم تفاوت های وجود داره و وارداتی های فول از نوع ای سیو برخوردار هستن که خلاصه ش میشه این ( اطلاعات مسیر ذخیره می‌کنه و در صورت تردد مجدد گیربکس از اون اطلاعات برای آمادگی بهتر استفاده می‌کنه )
          از نظر آپشن هم سایپا دیزل پایین ترین سطح آپشن رو داره
          از نظر کیفیت هم که قابل قیاس نیستن وارداتی ها مونتاژ شوید یا آلمان هستن
          سایپا دیزلی ها مونتاژ ایران با قطعات چینی

          موافقم 0
          مخالفم 1
        2. بهنام

          ۴ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (984 ديدگاه)

          در رابطه با ماشینی که سوار شدید هم وارداتی به سفارش سایپا دیزل بود قبل از شروع مونتاژ تو ایران تعدادی وارد کردن

          موافقم 1
          مخالفم 0
    2. shirko

      ۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (125 ديدگاه)

      وارداتیا خیلی خوبن .

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. RezaRs

    ۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (278 ديدگاه)

    دستشون درد نکنه حرف ندارن برقی هاشونم خیلی خوب بود مشخصاتشون چند ماه پیش مقاله گذاشتین

    موافقم 16
    مخالفم 0
  3. MAJking2

    ۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (268 ديدگاه)

    دقیقاً هم سوخت های پاک باید برای حمل و نقل عمومی و باربری و خودرو های رفت آمد شهری و وانت ها استفاده بشه نه خودروهای اسپورت و پرفورمنس به دلیل تعداد اندک و استفاده کمتر از سایر خودرو ها

    موافقم 13
    مخالفم 1
  4. محسن

    ۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (158 ديدگاه)

    البته باید اینو هم می‌گفت که این تکنولوژی با همکاری مرسدس(دایملر ترک) توسعه یافته.😑

    موافقم 3
    مخالفم 1
  5. meysam

    ۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3526 ديدگاه)

    دید کاملا درستی داره

    موافقم 4
    مخالفم 0
  6. Aliakbarkhoei

    ۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (137 ديدگاه)

    عالیه مخصوصا سوختگیریش که یه ربع طول میکشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. محمدرسول صمدی (◕‿◕)

    ۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (153 ديدگاه)

    عالی و بینظیر
    سلامتیشون🍻🥂

    موافقم 1
    مخالفم 1
  8. kastech

    ۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (202 ديدگاه)

    بهترین کار ممکن استفاده از هیدروژن در حمل و نقل عمومیه چون ۷۰ درصد آلودگی در این صنعته!

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا