آموزش

مقایسه سوخت بنزین و دیزل، نگاهی به حقایق

در این مطلب نگاهی به موتورهای دیزلی و بنزینی خواهیم انداخت و حقایقی را در رابطه با این خودروها با شما در میان خواهیم گذاشت.

یک دیدگاه قدیمی وجود دارد که بیان می‌دارد موتورهای دیزل پر سروصدا تر، کندتر و آلوده‌تر از همتایان بنزینی خود هستند. البته این دیدگاه دیگر چندان درست نیست.”پمپ سیاه” دیگر منفور نیست و موتورهای دیزل دیگر کند و خشن نیستند. آیا ما وارد عصر فرمانروایی خودروهای دیزلی می‌شویم؟!

مزایای موتورهای دیزل

در قدیم گفته می‌شد که موتورهای دیزلی بسیار پر سروصدا و کند بودند و همچنین بیشتر از همتایان بنزینی خود به محیط‌زیست آسیب می‌رساندند. امروزه این چنین نظراتی دیگر مورد قبول نیست. موتور دیزل Efficient Dynamics BMW این موضوع را ثابت می‌کند.
نسل جدید موتورهای توربوی ساخته شده توسط کارخانه‌های معتبر خودروسازی توانایی‌های موتورهای دیزل را در برابر موتورهای بنزینی اثبات می‌کند جایی که موتورهای دیزل در عملکرد و نرمی و کم‌صدایی چیزی از بنزینی‌ها کم ندارند.

large_filling-station-diesel-woman
موتورهای دیزل قادر به تولید گشتاور بالا در سرعت‌های پایین هستند بنابراین برای مواردی مثل سبقت گرفتن و یا بکسل کردن گزینه‌های مناسبی می‌باشند.

عموماً، موتورهای دیزل به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از موتورهای بنزینی مصرف سوخت دارند، همچنین مقدار CO2 تولیدی این موتورها نیز کمتر است.

چرا موتورهای دیزلی در ابتدا پر سروصدا بودند؟ این مشکل چگونه برطرف شد؟

توسعه‌ی سیستم‌های قبل از احتراق یکی از راه‌های حل این مشکل بود که به وسیله‌ی این سیستم‌ها مقادیر کمی از سوخت به داخل محفظه تزریق می‌شد و سوخت قبل از اینکه احتراق اولیه رخ دهد مشتعل می‌شد که این موارد باعث به حداقل رسیدن کارکرد خشن موتور و صدای ضربه مانندی می‌شد که قبل از آن همواره در موتورهای دیزل وجود داشت.

diesel

مزایای موتورهای بنزینی

متأسفانه زمان ارزان‌تر بودن موتورهای دیزل گذشته است. البته دولت‌ها و کمپانی‌های نفتی در حال معرفی هر چه بیشتر مزیت موتورهای دیزلی هستند.

در مورد موتورهای بنزینی باید گفت که این خودروها با استفاده از موتورهای هیبرید آسیب خیلی کمتری را به محیط‌زیست وارد می‌کنند. معرفی بنزین بدون سولفور در آینده‌ی نزدیک نیز به هر چه کمتر کردن این آسیب زیست‌محیطی کمک خواهد کرد.

Refuelling with Ultimate diesel
کمپانی‌های سازنده‌ی خودروهای اسپرت، خودروهای بنزینی را به موتورهای دیزلی ترجیح خواهند داد. اما چرا؟! چون موتورهای بنزینی وزن کمتری از موتورهای دیزلی دارند، موضوعی که در بحث کارایی و عملکرد خودروها بسیار مهم است.

ماهیت “دور آزاد” این خودروها همچنین آن‌ها را برای رانندگی بیشتر جذاب نشان می‌دهد.

طبق گفته‌های کاسترول، بسیاری از رانندگان خودروهای اسپرت نیز غرش پرطنین موتورهای بنزینی را به موتورهای تقریباً بی‌صدای دیزلی ترجیح می‌دهند. بنابراین انتظار نداشته باشید که به زودی غرش یک فراری دیزلی را در خیابان بشنوید!

چندین سال قبل،Amedeo Felisa یکی از مدیران اجرایی فراری خاطرنشان ساخته بود: “دیزل مسیری نیست که ما می‌خواهیم به طرف آن حرکت کنیم.”

تفاوت‌ها بین نحوه ی کارکرد موتورهای دیزل و بنزینی در چیست؟

طبق گفته‌های BMW، موتور دیزلی انرژی شیمیایی موجود را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در حالی که موتورهای بنزینی مخلوطی از هوا و سوخت را فشرده کرده و به وسیله‌ی شمع‌ها احتراق صورت می‌گیرد. موتورهای دیزل ابتدا هوای خالص را فشرده می‌کنند که منجر به بالا رفتن دمای آن می‌شود. سپس سوخت به‌طور مستقیم به داخل محفظه‌ی احتراق تزریق می‌شود و خودش را مشتعل می‌سازد. تزریق مستقیم با تکنولوژی ریل مشترک کنترل دقیق فرایند احتراق را ممکن می‌سازد(چیزی که در موتورهای دیزل قدیمی وجود نداشت) و حتی با افزایش فشار باعث سوختن ذرات باقی مانده می‌شود. تمامی این موارد باعث کاهش سر و صدا، نرمی سواری خودرو و کاهش آلودگی می‌شود.

BMW Diesel
طبق نام‌گذاری BMW، حرف کوچک “d” در مدل‌های مختلف تولیدی نشان‌دهنده‌ی “تفاوتی با نتایج بزرگ” است. همه‌ی موتورهای دیزل BMW قدرت خالص و راندمان سوخت عالی را به شما هدیه می‌دهد.

جهان واقعی چه می‌خواهد؟

BMW 530i بنزینی و BMW 530d تقریباً قیمت یکسانی دارند.۵۳۰i قدرت بیشتری دارد (۲۵۸ اسب بخار در برابر ۲۱۸ اسب بخار مدل ۵۳۰d) اما گونه‌ی دیزلی یک مزیت بزرگ دارد و آن گشتاور خوب این مدل است. (۳۶۹ lb ft در برابر ۲۲۱ lb ft مدل بنزینی)

در شرایط رانندگی واقعی، این مدل ۵۳۰d است که سریع‌تر و جذاب‌تر است. علاوه بر این، در مدل ۵۳۰d می‌توانید با هر گالن سوخت،۴۰.۹ مایل مسافت را طی کنید که حدود ۸.۸ مایل بیشتر از ۵۳۰i است. به نظر می‌رسد که در این مورد، نه تنها سری ۵ دیزلی لذت‌بخش تر است بلکه رانندگی با آن هزینه‌ی کمتری نیز دارد.

سریع‌ترین خودروی دیزلی در جهان

آلپینا، تیونر خوش‌نام محصولات BMW،نمونه‌ی تیون شده‌ی BMW سری ۳ را با نام D3 Bi-Turbo معرفی کرده است. شتاب صفر تا صد این مدل ۴.۶ ثانیه است و دارای حداکثر سرعت جالب‌توجه ۲۷۸ km/h است. آلپینا ادعا می‌کند که سریع‌ترین خودروی دیزل جهان را ساخته است.

2013 Alpina D3 Bi-Turbo
۲۰۱۳ Alpina D3 Bi-Turbo
برخی مفسران پیشنهاد کرده‌اند که ما در حال ورود به عصر خودروهای دیزلی هستیم و برخی از تکنولوژی‌هایی که در موتورهای مدرن توربودیزل استفاده می‌شوند در خودروهای بنزینی هم به کار گرفته می‌شوند. برای مثال، گروه فولکس‌واگن موتورهای بنزینی با تزریق مستقیم را توسعه داده است که مصرف سوخت و آلودگی کمتری دارند.

خودروهای دیزلی جای خود را باز کرده‌اند. حتی در ایالات‌متحده که مخالفت‌های سرسختانه‌ای با خودروهای دیزلی وجود دارد پیش‌بینی شده که ۱۰ درصد خودروهای فروخته شده تا سال ۲۰۱۸ از نوع دیزلی باشند.

bmw-diesel-engine
بحث بر سر جایگزینی خودروهای دیزلی به‌جای همتایان بنزینی نیست بلکه مسئله یک انتخاب درست و خوب است.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا ما شاهد یک رنسانس در موتورهای دیزلی هستیم؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۵۰ دیدگاه

  1. sj

    ۳۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (191 ديدگاه)

    والا ما ک هرچی از دیزل تو ایران شنیدیم بد بود موتورهای دیزلی نیسان وانت ی نمونش امیوارم تا ۱۰۰ سال آینده از این موتورهای دیزل خوب تو ایران هم بیاد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. arman

      ۳۱ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (100 ديدگاه)

      نیسان دیزلی ها بیشتر مشکلشون از گیربکسشون هست که متعلق به همون موتور قبلی هست فقط یه دنده ۵ بهش اضافه شده

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. داوود

    ۳۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتور دیزل نباید جایگزین بنزین بشه چون اونوقت باید پشت کامیونا منتظر بمونیم تا گازوییل بزنیم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. datsun

    ۳۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1887 ديدگاه)

    دیزل واسه شاسی بلندهای آفرودی و خودروهای متوسط بنزین واسه ماشین های لوکس و اسبرت

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. مک میسل

      ۳۱ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (2711 ديدگاه)

      به نظرم دیزل به درد ماشین های suv و وانت و ون و یا ماشین های اشرافی مثل مایباخ میخوره.که کاربردشون مجلله نه اسپرت .و بقیه بنزین و هیبرید

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. shahab

      ۸ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      موتور دیزل بخاطر گشتاور بالایی که داره برای SUVها و کامیون ها و ماشین های عادیه
      ولی اسپرت ها باید بنزینی باشن

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  4. فواد

    ۳۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (294 ديدگاه)

    ای ول اول به BMW که همچین ماشینی ساخته بعد به آلپینا که انقدر قشنگ ازش جواب گرفته. خدا وکیلی اینا به ما میگن جهان سوم تا دلمون خوش باشه ها ما جهان سیزدهم هم نیستیم 🙂

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. camaro

    ۳۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (811 ديدگاه)

    ممنون شاهین جان.
    مثل همیشه عالی بود.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. PEUGEOT

    ۳۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    الان ۷۵ درصد ماشینای اروپایی ها دیزلی هست
    الان دیگه موتورای دیزلی خیلی ارتقا پیدا کردن
    من سایت های خودروسازی که می خونم موتورهای دیزلی مصرفشون از موتورهای بنزینی کمتره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. carbonado aventador

    ۳۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (4090 ديدگاه)

    شاهین کارت درسته داداش!!!!!
    البته ای کاش این مطلبو که قراره شرکت آئودی در R8 موتور دیزلی استفاده کنه رو توی مطلبت قرار می دادی!!!!!
    (((۹۵mm*76.4mm VS 94mm*75.2mm)))

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. شاهین

      ۳۱ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (3942 ديدگاه)

      ممنونم دوستان عزیز
      کربونادو جان اون مطلب بعد از ترجمه ی این اومده بود.نتونستم بهش اضافه کنم.خوب شد که اینجا اطلاع رسانی کردی.ممنون

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. Ahmad..F12

        ۱ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (2544 ديدگاه)

        شاهین جان ممنون مطلب مفیدی بود

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  8. VAHID JINPACHI

    ۳۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (860 ديدگاه)

    توو ایران بنزینی بهتره..

    شما صف های گازوئیل رو نگاه کنید ببینید که چه قدر کتک کاری می کنن برای یه قطره گازوئیل…

    گازوئیل در ایران کمه….
    دلم به حال راننده ها می سوزه….البته فقط برای ماشین سنگین دارا نه برای اتوبوس ها…………..

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. حسين

    ۳۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1330 ديدگاه)

    درود. اصن قبل از اینکه متن تموم بشه حدس زدم کار آقا شاهین باشه. شاهین جان دمت گرم و سرت خوش باد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. شاهین

      ۳۱ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (3942 ديدگاه)

      مخلصم حسین جان.بزرگواری شما.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  10. datsun

    ۳۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1887 ديدگاه)

    ون های فولکس موجود تو کشورمون از نوع دیزل ‏TDI‏ هستن که بسیار کم مصرف و دارای اصطحلاک بایینی هستن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. رضا

      ۸ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (16 ديدگاه)

      دوستان خواهشاً کلمه استهلاک درست بنویسید

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  11. شاهین

    ۳۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (3942 ديدگاه)

    دوستان فقط یه مطلبی رو بگم،به جون خودم اولین بار که این مطلب رو خواستم ترجمه کنم اصلا نمیدونستم از BMW مثال زده.چون کلا بحث در رابطه با بنزین و گازوئیل بود فکر نمیکردم BMW تو کار باشه.به هر حال ببخشید که بازم حرف BMW شد.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Ferya

      ۱ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (687 ديدگاه)

      چرا داداش ؟ مگه BMW مشکلی داره ؟!

      کارت عالیــه مثل همیشه 😉

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. شاهین

        ۱ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (3942 ديدگاه)

        ممنونم ازت دوست عزیزم
        ولی شاید یه کم از BMW کمتر بنویسم بهتره.
        ارادتمندم

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. حسين

          ۱ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (3 ديدگاه)

          نه شاهین جون. داداش شما همچنان از ب ام و خبر بذار. میدونیم همه براندا رو دوست داری اما M5 قرمز برات یه چیز دیگس… قول میدیم فکر نکنیم که فقط ب ام و رو دوست داری (-;
          مخلصم

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        2. حسين

          ۱ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (1330 ديدگاه)

          شاهین جان من بودم. ایمیلو اشتباه زدم

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  12. مهدی ف

    ۳۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (175 ديدگاه)

    طرفو نگاه تو عکس انگار داره کوه میکنه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  13. صادق

    ۳۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (2130 ديدگاه)

    شاهین، خیلی ممنونم

    خیلی وقت بود موتورای دیزلی و بنزینی برام سوال شده بودن، خیلی خیلی ممنون

    به نظر من دیزلی خیلی به صرفه تر و بهتر از بنزینه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. احسان آرسنالی

    ۳۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1314 ديدگاه)

    مطلب خو و جذابی یود ولی یه انتقادی که دارم شاهین جان نوشتار رو حول بی ام دبلیو نوشته در صورتی که(حداقل تا جایی که من میدونم) سردمدار موتور های دیزل فولکس واگن هست با سری TDI که توسعه اش داده و تو کل کمپانی استفاده میشه در ضمن چون سوخت دیزل کامل میسوزه دیگه خبری از اون بوی بد صبح اول وقت موتور بنزینی نیست( که اغلب ساکس ها و ناکس ها هستند خصوصا ناکس) NO و SO باز خوشحال میشم اگه جایی اشتباه شده رو تصحیح کنید. البته یه چیزی الان کمپانی های تویوتا و نیسان دارن رو آینده این موتور ها که ترکیبی از بنزن و دیزل هست کار میکنن به این صورت که با حذف شمع ابتدا مقداری گازوئیل وارد محفظه میشه و فرآیند احتراق شروع میشه بعد بنزین اضافه میشه و با شعله گازوئیل میسوزه ولی هنوز در حد تحقیقات هست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. احسان آرسنالی

      ۳۱ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (1314 ديدگاه)

      ترکیبی از بنزین و گازوئیل

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. شاهین

      ۳۱ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (3942 ديدگاه)

      مخلص داداش احسان هستم
      داداش بالا هم نوشتم این مطلب رو که میخواستم بنویسم اصلا نمیدونستم که از BMW مثال زده بعدش فهمیدم.هدف هم فقط مقایسه ی ماشین بنزینی و دیزلی بود.ولی من خود نظرم خیلی مثبت شد درباره ی دیزلی ها.
      ارادت

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    3. خاوری

      ۳۱ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (1104 ديدگاه)

      سری مولتی جت فیات هم موتورهای دیزل خوبی هستن..ای کاش دوستانی مث شاهین یه بررسی موردی میان موتورهای دیزل زیر دولیتر شرکتهایی مث نیسان فیات تویوتا وولکس واگن و… ارائه کنن..
      سپاس از شاهین

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  15. عباس

    ۳۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (151 ديدگاه)

    شوکا رو روش موتور دیزل گذاشته بوده از بس صداش زیاد بود صدا به صدا نمیرسید باید داد میزدی!البته با گازوییل اشغال ایران هزینه های نگهداریش ١٠ برابر موتور بنزینه ایی!خدا نکنه فیلتر گازوییل دیر عوض کنی سریع پدر سوزن ها رو در میاره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. hero

    ۳۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (593 ديدگاه)

    این حاج خانم اگه از کیف پول کارت سوخت استفاده میکرد تو قرعه کشی بانک (بووووق) شرکت داده میشد ! سردرد هم نمیگرفت!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. sajad0611

    ۳۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (38 ديدگاه)

    اگه کیفیت گازوییل ایران خوب بود و ماشینیم بود که بشه انتخابش کرد☺ انتخاب اولم ماشین دیزلی بود.
    درسته که کیفیت بنزینمونم مثل گازوییل پایینه ولی به نسبت گازوییل موجود در کشور کیفیتش خوبه تو ایران ماشینای سنگین جدید هم با سوخته داخلی مشکل دارن تا جایی که رو اکثرشون تو مسیر سوخت قطعه ای به نام رطوبت گیر اضاف کردنه تا ذره ای از مشکلات سوخت داخلیرو برطرف کنه
    با این اوضاع تو ایران فقط بنزینی باید قید دیزلیرو زد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. Nissan GTR

    ۱ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (141 ديدگاه)

    کسی میدونه چرا سقف سرعت موتور های دیزلی کمه؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. احسان آرسنالی

      ۱ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1314 ديدگاه)

      به خاطر اینکه موتورهای دیزل کم دورند اینجوری بگم که چون دیزل مرحله احتراقش طولانی تر از بنزینه دسته پیستونش بزرگتر و طولانی تر از ماله بنزین هست یعنی مثلا اگه دسته پیستون دیزل ۲۵ سانت باشه ماله بنزینی ۱۵ هست پس تو یک دقیقه بنزینی میتونه بیشتر دور بزنه و اسب بخار بیشتری تولید بکنه که برای سرعت رفتن نیاز هست اگه کیفیت بنزین بالا باشه و موتور قابل اطمینان تا ۸ ۹ هزار دور حتی ۱۲ هزار دور تو مسابقه ای ها دور میگیره ولی دیزل حداکثر تو بهترین حالت ۳ هزار دور داره

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. Nissan GTR

        ۱ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (141 ديدگاه)

        اقا احسان ممنون این سوال منو خیلی درگیر خودش کرده بود

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. احسان آرسنالی

          ۲ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (1314 ديدگاه)

          خواهش میکنم این دیگه خلاصه ترین حالت ممکنی بود که میتونستم بگم وگرنه باید ۴سال مثل من مکانیک بخونی

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  19. فرزین

    ۱ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    شاهین جان ممنون!!!!!!!!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  20. Ehsan

    ۱ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1252 ديدگاه)

    مطلب خیلی جالبی بود ، ممنوهن شاهین جان ، مقایسه این دو خیلی خوب بود
    به نظرم برای محیط زیست موتورهای دیزل بهترند واگر بخواهیم بین این دو انتخاب کنیم ، شاید من ماشینهای هیبریدی رو انتخاب کنم
    کلا ماشینهای هیبریدی رو خیلی قبول دارم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Ehsan

      ۱ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1252 ديدگاه)

      حرفم ایهام داشت : انتخابهای به ترتیب : هیبریدی ، دیزل ، بنزینی
      البته به شرطی که ماشین اسپرت نباشه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  21. qiasi206

    ۱ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (58 ديدگاه)

    تو ایران با این کیفیت بنزین و گازوئیل فکر نکنم موتورهای دیزلی جدید بتونن حتی ۵۰ درصد راندمان واقعی خودشونو نشون بدهلامصب کازوئیل نیست که روغن چهله

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  22. behnam

    ۱ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (133 ديدگاه)

    خیلی خوب میشه اگه ماشین دیزلی هم وارد کنن ولی با این وضعیت سوخت فاجعه تقریبا غیر ممکنه .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  23. سردار133

    ۵ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    تا موقعی که احیانا در ایران سوخت گازوییلی جا بیفته تا اون موقه دیگه ذخایر سوخت های فسیلی تموم شده پس قصش نخورید و ما با این قیمت سوخت باید به فکر همون CNG که خرابی زود موتور،قدرت موتور و لذت رانندگی میگیره باشیم؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  24. Amir

    ۴ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ٩۵درصد پژو ٢٠۶ خودمونم تو فرانسه با موتور دیزل ساخته شده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  25. زهرا زارع

    ۱۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مطلب عالی بود!

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  26. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1499 ديدگاه)

    فقط دیزل . من که اگه تو انتخاب موتور تنوع داشته باشم حتما دیزل میگیریم .حیف که تو ایران نیست

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  27. جمشید

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عالی بود دمتون گرم. من میخوام واسه نیسانم موتور دیزلی بذارم کسی میتونه کمکم کنه…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  28. امير

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و تشکر از شما عرض شود که موتور دیزل خلی خوبه ولی برای کسانی که مسافت زیادی طی میکنن ماننده تاکسی دارا و کسانی که زیاد در مسافرت هستن من خودم ساکن آلمان هستم ترجیحاً ماشین بنزینی انتخاب میکنم
    برای صدای موتور بهتر برای اینکه نیاز نداره حسابی گرم بشه و صرفاً برای مسافت طولانی استفاده بشه درسته که سوخت دیزل در اینجا ارزون تر از بنزین هست ولی بیمه و مالیات بیشتری تری هم پرداخت میشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  29. آرش

    ۱۹ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان کسی میدونه که سوخت دیزل تو ایران بر اساس اروپا چیه؟ میخام بدونم که گازوییل یورو ۴ یا یورو ۵ توی پمپ بنزینها پیدا میشه ؟ ماشینم دیزل مصرف میکنه. میخام بیام مسافرت نمیدونم که دیزل ایران بش میخوره یا نه!
    مدل ۲۰۱۵ مرسدس بنز کلاس C220 با سوخت دیزل.
    مرسی از جوابها

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. سردبیر

      ۱۹ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (657 ديدگاه)

      درود بر شما. در حال حاضر سوخت گازوئیل با استاندارد یورو ۴ تنها در برخی جایگاهها توزیع می شود و اگر خودروی شما صرفا با سوخت با کیفیت کار می کند، ممکن است در تهیه سوخت مخصوصا در شهرستانها با مشکل مواجه شوید.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  30. آرش

    ۲۰ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مرسی از پاسخ. اینو نمیدونم که صرفا دیزل با کیفیت میخوره یا اشکالی نداره اگه حالا پایین باشه کیفیتش. این هفته وقت سرویس سالانه دارم از شرکتش، فکر کنم اونجا بپرسم میگن که چه نمونه از دیزل ها رو میشه استفاده کرد.
    مقصد من در واقع گرگان هست. اگر از مرز بازرگان(ایران-ترکیه) عبور کنم تا گرگان چند تا شهر بزرگ هست و آیا فکر میکنید شهری مثل گرگان این سوخت رو داره؟
    از یکی از دوستان شنیدم که جاهایی که اتوبوس ها در شهر ها دیزل میزنن دیزل یورو ۴ وجود داره. آیا از این موضوع خبر دارین؟
    مرسی از وقت شما ☺

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا