دوئل پژو 3008 و اشکودا کاروک

دوئل امروز از دور نهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه کراس‌اوورهای کامپکت اختصاص دارد یعنی گروهی که در دوئل قبلی آن سیتروئن C5 ایرکراس و ام‌جی GS در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابت مجموعاً تعداد 1419 رأی به ثبت رسیده است که سیتروئن توانست با دریافت 943 عدد از آن‌ها و کسب 66 درصد از کل آرا پیروز گردد درحالی‌که ام‌جی موفق به کسب 476 رأی شده است. حال امروز در دوئل دیگری از گروه کراس‌اوورهای کامپکت، پژو 3008 و اشکودا کاروک پای به میدان رقابت گذاشته‌اند.

فولکس‌واگن تیگوآن

سوبارو فورستر

هیوندای توسان

مزدا CX-5

فولکس‌واگن تیگوآن

مزدا CX-5

ام‌جی GS

سیتروئن C5 ایرکراس

نیسان قشقایی

اوپل گرندلند

سیتروئن C5 ایرکراس

نیسان قشقایی

کیا اسپرتیج

هوندا CR-V

فورد اسکیپ

رنو کاجار

هوندا CR-V

رنو کاجار

اشکودا کاروک

پژو 3008

سئات آتکا

میتسوبیشی اکلیپس کراس

؟

میتسوبیشی اکلیپس کراس

جیپ کامپس

تویوتا رافور

فولکس‌واگن گلف آلترک

سانگ‌یانگ کوراندو

جیپ کامپس

؟

جی‌ام‌سی تراین

جیپ چروکی

نیسان ایکس‌تریل

شورلت اکوئناکس

؟

نیسان ایکس‌تریل

اشکودا کاروک

اشکودا از سال 2009 با مدل یتی در بخش کراس‌اوورها حضور داشت. سپس این شرکت با معرفی مدل میان سایز کودیاک در نمایشگاه پاریس 2016، حضور جدی‌تری در بخش کراس‌اوورها پیدا کرد؛ اما این پایان کار نبود چراکه اشکودا حدود یک سال بعد در می سال 2017 کراس‌اوور کاملاً جدید دیگری بنام کاروک را نیز به سبد محصولات خود اضافه کرد. این خودرو که کراس‌اووری کامپکت است، کوچک‌تر از کودیاک بوده و در اصل جایگزین مدل یتی محسوب می‌شود اما در ابعاد به‌طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر از آن است. کاروک روی پلت‌فرم MQB گروه فولکس‌واگن ساخته شده که با طیف گسترده‌ای از محصولات این گروه خودروسازی همچون آئودی Q2، سئات آتکا، فولکس‌واگن آرتئون و فولکس‌واگن تیگوآن مشترک است. این کراس‌اوور کامپکت با چهار پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌گردد که شامل نمونه‌های 1 لیتری بنزینی، 1.5 لیتری بنزینی، 1.6 لیتری دیزلی و 2 لیتری دیزلی می‌شود. ما برای این دوئل قوی‌ترین موتور بنزینی کاروک را انتخاب کرده‌ایم که از نوع 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو با 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور است. برای انتقال نیروی این موتور نیز دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی و هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده است. از بین چهار موتور قابل انتخاب برای کاروک، سه موتور شامل دو پیشرانهٔ بنزینی و موتور دیزلی کوچک‌تر صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو ارائه می‌شوند و سامانهٔ چهارچرخ محرک فقط برای موتور 2 لیتری دیزل قابل سفارش است. اشکودا کاروک از ماه‌های پایانی سال 2017 به بازار اروپا عرضه شده و به همین دلیل در اینجا آمار فروش آن در سه‌ماههٔ پایانی سال گذشته را مدنظر قرار داده‌ایم که حدود 5 هزار دستگاه است.

پژو 3008

پژو برای اولین بار در آوریل سال 2009 نسل نخست مدل جدید 3008 را معرفی کرد. نسل اول این خودرو چیزی بین یک کراس‌اوور و یک ام‌پی‌وی محسوب می‌شد و از لحاظ ابعاد هم بین کراس‌اوور کامپکت 4008 و ام‌پی‌وی بزرگ 5008 قرار می‌گرفت. سپس در می سال 2016 پژو برای اولین بار نسل دوم 3008 را رونمایی کرده و سپس آن‌را در نمایشگاه پاریس همان سال به نمایش عمومی درآورد. نسل دوم 3008 اما به یک کراس‌اوور تمام‌عیار تبدیل شده و همچنین در اصل جایگزین مدل قدیمی 4008 شده است. این کراس‌اوور کامپکت فرانسوی روی پلت‌فرم EMP2 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده که با سیتروئن C5 ایرکراس و اوپل گرندلند مشترک است. نسل دوم 3008 به‌سرعت به یکی از موفق‌ترین محصولات پژو تبدیل شد به‌نحوی‌که توانست عنوان خودروی سال 2017 اروپا را کسب کند و سال گذشته نیز پس از هاچ‌بک 208، دومین محصول پرفروش پژو در اروپا لقب گرفت. 3008 نیز مانند اشکودا کاروک با چهار پیشرانهٔ مختلف شامل دو نمونهٔ بنزینی و دو نمونهٔ دیزلی به بازار عرضه می‌گردد که جهت هماهنگی با کاروک قوی‌ترین موتور بنزینی آن‌را برای این رقابت انتخاب کرده‌ایم. این یک واحد 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو با 165 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور است که این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. قوی‌ترین موتور این کراس‌اوور فرانسوی اما موتور 2 لیتری توربودیزل است که 180 اسب بخار قدرت دارد ولی برخلاف کاروک، برای هیچ‌کدام از مدل‌ها و موتورهای 3008 امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک وجود ندارد. پژو 3008 در سه‌ماههٔ پایانی سال گذشته در بازار اروپا بیش از 45 هزار دستگاه فروش داشته است.


 مشخصات فنی

اشکودا کاروک

پژو 3008

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر 1.6 لیتری 4 سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت 150 اسب بخار 165 اسب بخار
گشتاور 250 نیوتن متر 240 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 8.6 ثانیه 9.0 ثانیه
حداکثر سرعت 203 کیلومتر/ساعت 206 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 5.5 لیتر (ترکیبی) 5.8 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک 50 لیتر 53 لیتر
تولید آلایندگی 125 گرم/کیلومتر 130 گرم/کیلومتر
وزن 1318 کیلوگرم 1300 کیلوگرم
طول 4.38 متر 4.44 متر
فاصلهٔ محوری 2.63 متر 2.67 متر
حجم صندوق بار 520 لیتر 520 لیتر
قیمت پایه 20,875 پوند 22,765 پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

33 دیدگاه

  1. حامد
    سوابق: (645 دیدگاه) ,

    انتخاب من اشکودا فقط بخاطر اینکه به برندش اعتماد بیشتری دارم
    و مثل برند پژو مضحک نیست

    پاسخ
    1. سامان اذری
      سوابق: (2748 دیدگاه) ,

      حالم از این موتورهای گروه پژو سیتروئن به هم میخوره
      من 3008 رو از نزدیک دیدم
      خوبه طراحییشم جسورانه هست ولی دیگه بابا ماشین به اون گنده گی رو 1.6 لیتری نمیزازن که روش
      گروه پژو سیتروئن فکر کنم اگه یه روزی بوژی کش هم بسازن همین موتور 1.6 لیتری رو بزارن روش

      پاسخ
      1. Hamid...Audi
        سوابق: (626 دیدگاه) ,

        و چیزی که در مورد ۳۰۰۸ بیشتر به چشم میاد دیفرانسیل جلو بودن یه کراس اووره.

        پاسخ
  2. King 918
    سوابق: (2445 دیدگاه) ,

    انتخاب اشکودا …
    اگر اون یکی پژو نبود ماشین بدی به نظر نمیرسید

    پاسخ
  3. MR.XENON
    سوابق: (92 دیدگاه) ,

    پژو!
    چون طراحی بهتری داره!
    اشکودا هم ماشین های خوب و ساده و با کیفیتی میسازه ولی کاش جلو پنجرشو یه تغییری بده…

    پاسخ
  4. orangotan
    سوابق: (52 دیدگاه) ,

    با این که اشکودا رو از نزدیک ندیدم اما عاشق زبان طراحی ماشیناشم
    ولی کابین پژو واقعآ اون چیزیه که من میخوام یعنی همچی در دسترس راننده هست
    به پژو رای دادم 🙂

    پاسخ
    1. ژان وال ژان
      سوابق: (166 دیدگاه) ,

      به فیات خیلی بیشتر از پژو-سیتروئن اعتقاد و اعتماد دارم

      پاسخ
      1. علی
        سوابق: (226 دیدگاه) ,

        منم به سایپا بیشتر از بنز اطمینان دارم!!!!!!

        پاسخ
        1. ژان وال ژان
          سوابق: (166 دیدگاه) ,

          کی اهمیت میده؟!

        2. ژان وال ژان
          سوابق: (166 دیدگاه) ,

          از مقایسه ی فیات و پژو ناراحت نباش که مقایسه ی فیات با پژو افتخار بزرگی برای پژو حساب میشه
          تمام خودروسازی ایتالیا که فراری و لامبورگینی و آلفا رومیو و مزراتی و لانچیا و پاگانی و دی توماسو از توش درآمدن توسط فیات پایه گذاری شد
          خودروسازی توسط بنز و فیات و رنو در اروپا توسعه داده شد و به آمریکا و آسیا رفت
          فیات الان به خاطر بحران اقتصادی ایتالیا یه ذره بی سر و صدا شده به زودی دوباره به روز های خوبش برمی‌گرده
          ماشین های کره ای و محصولات جیلی الان برای خرید خیلی مناسب تر از پژو هستند

      2. #ali.m#
        سوابق: (1847 دیدگاه) ,

        “”خودروسازی توسط بنز و فیات و رنو در اروپا توسعه داده شد و به آمریکا و آسیا رفت””
        میشه بیشتر توضیح بدی؟

        پاسخ
        1. ژان وال ژان
          سوابق: (166 دیدگاه) ,

          در مورد امریکا یک‌ اشتباه بزرگ کردم و اونم فراموش کردن Oldsmobile بود
          حیف که این شرکت بسیار بسیار بسیار دوست داشتنی دیگه نیست
          متاسفانه از دل برود هر آنکه از دیده برفت !

          ژاپن که تا 1904 اصلا چیزی به اسم خودرو نساخته بود
          ژاپن در ابتدا صرفا مونتاژ گر خودروهای اروپایی و‌ امریکایی بود
          مثلا میتسوبیشی ماشین های فیات و نیسان محصولات آستین رو‌ میفروختن

          اما قبل از سال ۱۹۰۰ میلادی و در دهه ی 1890 که صنعت خودروسازی اولین قدم ها رو‌ برمیداشت ، این گوتلیب دایملر و کارل بنز ( بنز) ، جیووانی آنیلی ( فیات) ، لوئی رنو (رنو) و‌ رنسام اولدز ( اولدزموبیل) بودن که در کشور های خودشون کارخونه ی احداث کردن و‌ اقدام به تولید ماشین و صادراتش به باقی نقاط دنیا کردن
          لویی رنو خودش یک‌ مخترع بزرگ بود‌ و نوآوری های زیادی رو‌ به ثبت رسوند

          پژو و‌ دایملر هم داستان طولانی دارن که اگر خواستین سر فرصت براتون خواهم‌ گفت . بسیاری از مهندسان اروپایی رو‌ گوتلیب دایملر آموزش داد و‌ مجاب کرد تا ماشین های دایملر رو‌ در کشور های خودشون تولید کنن

          جالبه بدونید اولین خط تولید انبوه اتومبیل رو هم همین آقای اولدز ساخته بود و‌ اینکه میگن هنری فورد پایه گذار تولید انبوه بوده کاملا درست نیست
          در واقع هنری فورد اولین خط تولید متحرک اتومبیل moving assembly line رو‌ ساخته

        2. #ali.m#
          سوابق: (1847 دیدگاه) ,

          خب پس طبق توضیحات دوباره شما قبول کردی که اروپا به همه جای دنیا خودروسازی رو معرفی نکرده .

          .

          شما امریکا رو فراموش کردی .

        3. #ali.m#
          سوابق: (1847 دیدگاه) ,

          درمورد لویی رنو هم درست میگید یه مخترع خیلی بزرگ بود .مخترع اولین گیربکس دنیا اونم در 20سالگی .
          درواقع تمام اینایی ک شما نام بردی به علاوه هنری فورد در زمان خودشون جز نوابغ بودن.
          البته من،اجازه میخوام خانواده تویودا چ خود کیشیرو تویوتاو چه پدرش که لقب بزرگترین مخترع ژاپنی رو داره .و سوییچیرو هوندا هم به لیست نوابغ و انسان های بزرگ این صنعت اضافه کنم .
          و به نظر من این اصلا مهم نیست که کی اول ساخته .کی دوم .
          گناه بقیه که اون سال ها ب دنیا نیومدن تا اولین ماشین رو بسازن چیه

        4. ژان وال ژان
          سوابق: (166 دیدگاه) ,

          به هر حال همه چیز از درشکه ی بدون اسبی که کارل بنز ساخت شروع شد

        5. #ali.m#
          سوابق: (1847 دیدگاه) ,

          البته ک همینطوره ولی
          شما فقط میخوای یه چیزی گفته باشی .
          تا خدایی نکرده کسی با خودش فکر نکنه فلانی کم اورد .
          یه کلام بگو اشتباه نوشتم و تمام .

    2. #ali.m#
      سوابق: (1847 دیدگاه) ,

      “”خودروسازی توسط بنز و فیات و رنو در اروپا توسعه داده شد و به آمریکا و آسیا رفت””
      میشه بیشتر توضیح بدی ؟

      پاسخ
      1. Amir
        سوابق: (18 دیدگاه) ,

        بخش خودروسازی پژو از ١٨٨٢ فعاله یعنی از مجموع هیوندا و تویوتا بیشتره
        پس شعور داشته باش انقدر ب پژو توهین نکن

        پاسخ
  5. Amir
    سوابق: (170 دیدگاه) ,

    رای من پژو بخاطر طراحی فوق العاده بهتر
    ولی کاش دو دیف بودن…

    پاسخ
  6. amin
    سوابق: (1069 دیدگاه) ,

    دیگه وقتی کارشناسان طراز اول این حوزه پژو ٣٠٠٨ رو به عنوا خودروی سال اروپا انتخاب کردند دیگه من چی بگم!!!!
    کابین پژو چقدر قشنگه

    پاسخ
  7. VIPER
    سوابق: (1845 دیدگاه) ,

    تو این دویل و با این مشخصات رای قطعی پژو
    ولی اگه کاروک نسخه awdداره قضیه برعکس

    پاسخ
  8. #ali.m#
    سوابق: (1847 دیدگاه) ,

    پژو قطعا طراحی بهتری داره .مخصوصا طراحی داشبورد ک بینظیره .
    اشکودا هم ماشین بدی نیست ولی طراحیاش خیلی ساده و پیر مردیه .و چندان مطابق سلیقه من نیست .
    پس به خاطر علاقه و یک سری پیشینه خوب و بد که ازشون ب یاد دارم .به پژو رای میدم.

    پاسخ
  9. علی
    سوابق: (226 دیدگاه) ,

    اونایی که به اشکودا رای دادن فازشون چیه واقعا
    نه طراحی نه کیفیت نه برند خوب همین که اشکودا یه بزند ارزان قیمت چکی هستش دلیلی بر انتخاب این فرانسوی باشکوه هستش

    پاسخ
    1. Just bentley continental
      سوابق: (440 دیدگاه) ,

      داداش بیکیفیت منظورت چی بود اشکودا یکی از با کیفیت ترین ماشینای دنیاست ضاهرشم سلیقه ایه من که خیلی دوسش دارم تازه تو پرفوروش ترین شرکت های دنیا یادمه که اشکودا رتبش بهتر از پژو بود.
      لطفا اول فکر کنید بعد یه برند رو بکوبید
      ولی اینجا به پژو رای دادم

      پاسخ
    2. Ali
      سوابق: (262 دیدگاه) ,

      همچین میگه انگار مثلا پژو خیلی کیفیت داره یا برند خوبیه. اشکودا لااقل فولکس پشتشه و قطعا کیفیت اونو داره. بعدشم نکنه پژو خیلی لوکس و گرون قیمته که اشکودا رو ارزون حساب کردی؟ اگه به این باشه، که پژو ارزون قیمت ترین برند دنیاست، چون ماشینای مثل 206 و پارس و 405 داره که هنوز دارن تولید میشن و به خواست خودش برندش روشونه. دیگه از اینا مزخرف تر داریم؟ اگه خیلی وضعش بهتر از این ماشینا بود الان، خودشو خراب نمیکرد با این ماشینای آشغال و فروششون رو جزو آمار فروش سالیانه حساب نمیکرد. 447 هزارتا کم نیستا. آمارشو دیروز پدال گذاشت.
      فرانسوی با شکوه :)) . اگه شکوه اینه که پس بی شکوهی رو بیشتر دوست دارم.

      پاسخ
  10. عشق ماشین
    سوابق: (38 دیدگاه) ,

    اونا که به پژو رای دادن فازشون چیه؟
    من تا حالا نمیدونستم پژو برند لوکس سازی هستش .علی واقعا از اون حرفا بود که زدی .بنده که از طراحی کابین و جلو پنجره اشکودا خیلی خوشم اومد.

    پاسخ
  11. مهدی
    سوابق: (583 دیدگاه) ,

    کلا پژو برند فوق العاده ای هست به نظرم . مهندسی طراحی و ساخت قطعاتش حرف نداره

    پاسخ
  12. amir
    سوابق: (419 دیدگاه) ,

    طراحی جسورانه و اسپورت 3008 به کل محصولات روی خط تولید اشکودا میرزه.
    از بقیش حرف نمیرنم اصلا!!

    پاسخ
  13. Esi
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    جوری حرف از پژو میزنن انگار با ۴۰۵ ۲۰۰۰ قدیمی طرفین
    این ماشین عالیه?

    پاسخ
  14. حمیدرضا
    سوابق: (2291 دیدگاه) ,

    کابین پژو خیلی زیباست ولی اشکودا سادست و در عوض تکنیک ساخت موتور و سیستم انتقال قدرت اشکودا خیلی بهتر از پژو هست
    به خاطر قیمت فقط اشکودا

    پاسخ
  15. Milad
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    مهندسی فولکس واگن اینجا نشون میده خودشو قدرت کمتر وزن بیشتر مصرف کمتر ولی شتاب بیشتر، احسنتم ?

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.