دوئل سیتروئن C5 ایرکراس و ام‌جی GS

امروز در قسمت دیگری از سری رقابت‌های خودرویی پدال نوبت به گروه کراس‌اوورهای کامپکت رسیده است. در دوئل قبلی این گروه نیسان قشقایی در برابر اوپل گرندلند قرار گرفت که طی این رقابت درمجموع تعداد 1330 رأی به ثبت رسیده است. در ابن دوئل نتایج نظرسنجی‌های سایت و تلگرام عکس یکدیگر هستند اما نهایتاً با احتساب مجموع آراء مشخص شد که قشقایی با دریافت 695 رأی و کسب 52 درصد از کل آراء پیروز شده درحالی‌که گرندلند در مجموع موفق به کسب 635 رأی شده است. حال امروز در دوئل دیگری از گروه کراس‌اوورهای کامپکت شاهد رقابت میان سیتروئن C5 ایرکراس و ام‌جی GS خواهیم بود.

فولکس‌واگن تیگوآن

سوبارو فورستر

هیوندای توسان

مزدا CX-5

فولکس‌واگن تیگوآن

مزدا CX-5

ام‌جی GS

سیتروئن C5 ایرکراس

نیسان قشقایی

اوپل گرندلند

؟

نیسان قشقایی

کیا اسپرتیج

هوندا CR-V

فورد اسکیپ

رنو کاجار

هوندا CR-V

رنو کاجار

اشکودا کاروک

پژو 3008

سئات آتکا

میتسوبیشی اکلیپس کراس

؟

میتسوبیشی اکلیپس کراس

جیپ کامپس

تویوتا رافور

سوزوکی SX4

سانگ‌یانگ کوراندو

جیپ کامپس

؟

جی‌ام‌سی تراین

جیپ چروکی

نیسان ایکس‌تریل

شورلت اکوئناکس

؟

نیسان ایکس‌تریل

سیتروئن C5 ایرکراس

سیتروئن برای اولین بار با مدل C-Crosser وارد بخش کراس‌اوورها شد. این خودرو که به‌طور مشترک با پژو 4007 و میتسوبیشی اوتلندر ساخته شده بود، تا سال 2012 به تولید رسید و سپس با مدل C4 ایرکراس جایگزین شد. این کراس‌اوور جدید اما کوچک‌تر از C-Crosser بود و این بار بر اساس میتسوبیشی ASX ساخته شده بود. C4 ایرکراس هم سال گذشته به پایان عمر خود رسید و با کراس‌اوور کاملاً جدید C5 ایرکراس جایگزین شد که برای اولین بار در نمایشگاه شانگهای سال گذشته رونمایی شد. این کراس‌اوور جدید بر اساس پلت‌فرم EMP2 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده که با پژو 4008، اوپل گرندلند و دی‌اس 7 مشترک است. C5 ایرکراس فعلاً توسط جوینت-ونچر پژو-سیتروئن-دانگ‌فنگ در چین به تولید رسیده و در این کشور عرضه می‌گردد اما به‌زودی از اواخر امسال تولید آن در فرانسه هم آغاز شده و راهی بازارهای اروپایی هم خواهد شد. C5 ایرکراس فعلاً تنها با دو موتور بنزینی چهار سیلندر توربو عرضه می‌شود که اولی 1.6 لیتری و دومی 1.8 لیتری است. موتور اول که برای این دوئل هم انتخاب شده است، 167 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که موتور بزرگ‌تر 204 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. نیروی هردو موتور توسط گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی و شش سرعتهٔ اتوماتیک صرفاً به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند و مانند تمامی کراس‌اوورهای گروه پژو-سیتروئن، امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن وجود ندارد. البته گفته شده که در آینده یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی از C5 ایرکراس ارائه خواهد شد که به دو موتور الکتریکی در عقب مجهز بوده و نمونه‌ای چهارچرخ محرک خواهد بود.

ام‌جی GS

پس‌ازاینکه شرکت بریتانیایی ام‌جی به تملک شرکت چینی سایک موتور درآمد، این مالک جدید، خون تازه‌ای در رگ‌های خشکیدهٔ ام‌جی ورشکسته جاری کرده و توسعه و ساخت محصولات جدیدی را برای این برند اصیل بریتانیایی در دستور کار قرار داد. یکی از این محصولات، کراس‌اوور کامپکتی بنام GS بود که در ابتدا نسخهٔ کانسپت آن با نام CS در نمایشگاه شانگهای 2013 رونمایی شد. سپس دقیقاً دو سال بعد، در نمایشگاه شانگهای 2015 ام‌جی از نسخهٔ تولیدی این ماشین پرده‌برداری کرد و بدین ترتیب نخستین کراس‌اوور تاریخ ام‌جی متولد شد. همچنین GS چند سال عنوان تنها کراس‌اوور ام‌جی را هم در اختیار داشت اما به‌تازگی کراس‌اوور ساب‌کامپکت ZS هم به سبد محصولات این شرکت اضافه شده است. GS روی پلت‌فرم Scalable سایک ساخته شده که با کراس‌اوور جدید رووی RX5 مشترک است. این کراس‌اوور چینی-بریتانیایی با دو پیشرانهٔ بنزینی مختلف به بازار عرضه می‌شود که اولی 1.5 لیتری توربو و دومی 2 لیتری توربو است. در این دوئل جهت هماهنگی با رقیب فرانسوی ما موتور کوچک‌تر GS یعنی 1.5 لیتری توربو را انتخاب کرده‌ایم که 166 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیرو در این موتور توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه انتقال پیدا می‌کند. GS برخلاف C5 ایرکراس در دو نسخهٔ دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک قابل خریداری است. ام‌جی GS چند سالی است که توسط مدیا موتورز به بازار کشورمان هم عرضه شده و هم‌اکنون با قیمت 176 میلیون تومان به فروش می‌رسد.


 مشخصات فنی

ام‌جی GS

سیتروئن C5 ایرکراس

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر 1.6 لیتری 4 سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت 166 اسب بخار 167 اسب بخار
گشتاور 250 نیوتن متر 245 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ جلو
مصرف سوخت 7.2 لیتر (ترکیبی) 6.7 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک 55 لیتر 53 لیتر
وزن 1540 کیلوگرم 1490 کیلوگرم
طول 4.50 متر 4.51 متر
فاصلهٔ محوری 2.65 متر 2.73 متر
حجم صندوق بار 483 لیتر 516 لیتر
قیمت پایه 18,650 دلار 24,580 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

31 دیدگاه

  1. فريد
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    شاسی که چهار چرخ نباشه به درد نمیخوره

    پاسخ
    1. Wrx
      سوابق: (183 دیدگاه) ,

      دقیقا درسته 👌🏻👌🏻👌🏻
      سیتروئن و پژو هنوز در کف سیستم چهار چرخ باید بمونن🤓
      من که تا به حال ندیدم ماشین چهارچرخ بتونن وارد بازار کنن😁
      الان دیگه خیلی از شرکتا حتی سدان هاشونو چهارچرخ میکنن
      ولی این دوتا شرکت هنوز شاسی هاشونو هم نتونستن چهار چرخ کنن به نظرم بهتره در کلاس شاسی اصن وارد نشن
      اون حجم موتورشم که دیگه واقعا دیوانه کنندست هرچی داره با همین ۱۶۰۰توربو وارد بازار میکنه 😒
      کامیون هم بخواد بسازه همین موتورو میبندن روش🤓

      پاسخ
      1. SAEED
        سوابق: (242 دیدگاه) ,

        دوست عزیز واقعا چقدر از ما تو نیاز های روزمره خودمون به این سیستم 4 چرخ متحرک نیازمندیم
        این ماشین باتوجه به هدف ساخت و بازار مصرفش نیازی به 4 چرخ متحرک نداره و همون سیستم کنترل کشش به نظرم خیلی بهتره =هزینه کمتر،سبک تر و …
        این ماشین که قرار نیست با جیپ رنگلر مقابله کنه
        باید بگم کشور های توسعه یافته امروزی مثل بعضی از ما ایرانی ها نیستن که یه ام وی ام ایکس 33 بخرن و با چنان اعتماد به نفسی اونو به دل بیابون ببرن که فردی که سوار بر رنگلر باشه همچین اعتماد به نفسی نداره اونا وقتی یه پژو 2008 میخرن میدونن که این ماشین یه شاسی بلند شهریه و نمیان نمیگن چرا 4 چرخ متحرک نداره یا چرا اینقدر ارتفاعش از یه لند کروزر کمتره چون میدونن این ماشین هدف ساختش چیه و شاکی هم نمیشن از این بابت و تا جایی که من میدونن 99 درصد شهر های دنیا دارای خیابون هایی با یه شیب مناسب و اسفالت هستن و نیازی هم به یه کیت افرودی و سیستم 4 چرخ متحرک ندارن
        اینم در نظر داشته باشین الان چند ساله پژو تو رقابت های داکار که افرودی ترین رقابت های بین المللیه با یه ماشینی که سیستم 4 چرخ متحرک نداره داره پیروز میشه
        مرسی

        پاسخ
        1. Wrx
          سوابق: (183 دیدگاه) ,

          خوب چه کاریه بره فقط سدان بسازه
          اصلا کلا پژو سیترون به کنار هر شرکت دیگه ای هم باشه بازم باید روی یک شاسی سیستم چهار چرخ باشه
          هر کسی ماشین چهارچرخ متحرک داره که حتما نباید باهاش بره افرود سنگین
          چهار چرخ محرک بودن شاید واسه کسی که تو تهران زندگی میکنه مهم نباشه ولی برای منی که تو گیلانم مهمه

        2. SAEED
          سوابق: (242 دیدگاه) ,

          خب پس ازتون درخواست دارم به جای خرید یه رنو کپچر یه لندکروزر بخرین چون واقعا خوبه که نیازتونو میدونین چیه
          خب چرا جیپ یه سدان نمیسازه؟
          چرا لامبورگینی یه هاچبک نمیسازه؟
          چرا داچیا یه هایپرکار نمیسازه؟
          چرا اسمارت یه سدان نمیسازه؟

          هر شرکتی با توجه به هدف،بازار مصرف،بازاریابی و…تعیین میکنه که چی باید بسازه و چه چیزایی باید درش به کار بره و اینو مطمعنم مقامات PSA از من به این موضوع واقف ترن که باید چیکار کنن
          مثل اینکه بگیم خب چرا بوگاتی یه سدان رو به مجموعش اضافه نمیکنه که سودش بیشتر شه:واقعا با این کار سودش بیشتر میشه؟!
          هیچ ماشینی از نظر ما کامل نیست چون درک صحیحی از نیازمون نداریم و به جای در اولویت قرار دادن نیازمون قیمت خودرو اولویت اصلی قرار میگیره که درصد زیادی از این کار تقصیر مصرف کننده نیست و اوضاع اقتصادی کشور حکم میکنه.
          مرسی

        3. Hamid...Audi
          سوابق: (453 دیدگاه) ,

          آقا سعید این دلیل نمیشه که از یک کراس اوور انتظار یه سیستم دو دیفرانسیل نداشته باشیم.
          هر کسی یک کراس اوور میخره حداقل یه دفعه هوس میکنه بزنه بیرون جاده و حداقل یک آفرود خیلی سبک رو تجربه کنه.حالا اگه خدای ناکرده زمین یه خورده گلی باشه یا شما نباید بری یا بری و احتمالا گیر کنی.پارسال توی یکی از پارکینگ های نمایشگاه خودرو توی شهر آفتاب که خاکی بود یه قسمتی گل شده بود و یه دونه جک اس5 گیر کرده بود نمیتونست بیاد بیرون.آخر با بکسل کردن درومد.این ماشین اگه چهارچرخ محرک بود قطعا گیر نمیکرد.
          توی استفاده شهری با شما موافقم ولی آدم وقتی یه ماشین قد بلند میخره انتظار داره یه خورده با هاچبک تفاوت داشته باشه.

        4. SAEED
          سوابق: (242 دیدگاه) ,

          یه ویدیو معروف که تو اینترنت خیلی معروف شد گیر کردن یه ماکان تو افرود کردن و نجاتش توسط یه داچیا داستر
          تا تعریفمون از یه افرود سبک چی باشه :صرفا یه جاده ی ییلاقی یا عبور از چند تا تپه ای که شاید رنگلرم هم نتونه
          میدونین چرا جیپ و لندروور اینقدر تو افرودی بودن عالی هستن؟ایا دلیلش فقط 4WD بودنشونه؟یا سیستم های دیگه ای هم برای افرود کردن دارن؟
          بازم میگم انتظار من از یه کپچر و لند کروزر یکسان نیست که نبایدم باشه چون اون لندکروزر اگه 4WD بودنشو فاکتور بگیریم کلی سیستم دیگه هم برای یه افرود مطلوب داره و صرفا به خاطر 4 چرخ متحرک بودنش نیست که یه افرود ایده ال رو تحویلمون میده
          حمید جان گفتم این از عادات بد ما ایرانی هاست که وقتی یه به اصطلاح شاسی بلند میگیریم فکر میکنیم سوار بر یه رنگلریم و یا مثلا یه ماشین 500 میلیونی که میگیریم احساس میکنیم این ماشین باید سرعتش از تمام ماشینای ارزون تر از خودش بیشتر باشه بدون توجه به اینکه هدف ساخت اون ماشین چی بوده؟
          سدان لوکس؟
          سدان اسپورت؟

          یه درک صحیحی از نیازمون داشته باشیم
          کلاس و توانایی های ماشینمونو بشناسیم
          مطمعنا نحوه ی استفاده از اون ماشینم رو هم یاد میگیریم
          مرسی

      2. علی
        سوابق: (92 دیدگاه) ,

        دادا شیشه عینکتو پاک کنی 5008 رو میبینی

        پاسخ
        1. Wrx
          سوابق: (183 دیدگاه) ,

          اقا با دستمال پاک کردم دیدم نداره
          با اسید هم عینکو شستم ذوب شد بازم دیدم نداره این ۵۰۰۸🤓
          من زیر همون پست هم از بی ارزش بودن شاسی بلندهای پژو و سیتروئن نوشته بودم 😅

    2. Sina
      سوابق: (280 دیدگاه) ,

      اینا شاسی نیستن کراس اوورن نیازی به چهار چرخ بودن ندارن

      پاسخ
    3. Roham
      سوابق: (300 دیدگاه) ,

      شاسی کدومه رفیق !!!؟
      الان شما به دو محور بودن سانتافه و بورگو و سورنتو اعتماد داری و باهاشون میرید آفرود سنگین؟!!!
      با وجود احترام شدیدی که واسه جی اس قائلم ولی چهره سی ۵ رو بیشتر دوست دارم

      پاسخ
  2. amin
    سوابق: (716 دیدگاه) ,

    ام جی جی اس یکی از خودروهای خوبی است که تو ایران با قیمت خوبش ارزش خرید بالایی داره اما متاسفانه قربانی طمع و ضعف و خدمات افتضاح مدیا موتورز شده

    پاسخ
      1. سعید
        سوابق: (31 دیدگاه) ,

        آقا سامان ببخشید که این سوال شخصی رو ازشما میپرسم خواستم بدونم که شما از ایران رفتید و اگه رفتید یکم توضیح می دید که قانونی بوده یا…. وچقدر هزینه کردین و کلا راضی هستین نسبت به اینجا……
        پیشاپیش تشکر از جوابتون و عذرخواهی میکنم از دوستان.

        پاسخ
  3. ارش
    سوابق: (62 دیدگاه) ,

    از ام جی بیشتر خوشم میاد نمی دانم مالکیت چینی روش تاثیر گذاشته یا نه از همون مهندسی انگلیسی بهره میبره؟!!!

    پاسخ
  4. Fericuda
    سوابق: (88 دیدگاه) ,

    اگه بخوام تو این سگمنت ماشین انتخاب کنم قطعا هیچکدوم این دو تا رو انتخاب نمیکنم
    مشخصات فنی که خیلی فرقی نداره
    از نظر طراحی با اینکه جلوی سیتروئن یه مقدار عجیب غریبه ولی در کل طراحی قوی تر و با ابهت تری داره و به ام جی ترجیحش میدم

    پاسخ
    1. F۲۲RAPTOR
      سوابق: (592 دیدگاه) ,

      فری جان یه چیزی که سیتروئن و پژو ندارن سیستم چهار چرخ متحرکشه، طراحی ام جی هم عامه پسند تره
      و awd

      پاسخ
    1. KING 918
      سوابق: (2165 دیدگاه) ,

      دقیقا …
      کابین سیتروئن بیشتر ادمو وسوسه به خرید میکنه ..
      ولی یه نکته هم که MG داره اینه که از گیر بکس 2 کلاچه استفاده کرده …
      ولی کلا کابین سیتروئن چیز دیگه س

      پاسخ
  5. behnam
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    بعضی وقتا از نتایج رای ها تعجب میکنم
    اوپل گرندلند ماشین بسیار خوبیه
    قشقایی یکی از پرفروش ترینها داخل این کلاسه و به نظر من بهترین خودروی این کلاسه با توجه به نیاز های این کلاس
    اینطور که به نظر میاد بعضی از افراد تنها بر اساس تصویر ماشین رای میدن
    و یک پیشنهادی هم به سردبیر دارم
    همونطور که میدونید اکثر خودرو ها موتور های مختلفی برای سفارش دارن اگه این موتور ها ( با قیمت ) به مخاطب اعلام بشه به طور حتم در رای اون شخص اثر داره
    تشکر از وقتی که گذاشتید

    پاسخ
  6. m.m
    سوابق: (40 دیدگاه) ,

    چقد قیمتش منصفانست فقط۱۷۶ میلیون
    مفت

    پاسخ
    1. Just bentley continental
      سوابق: (173 دیدگاه) ,

      تازه اون مدلیش که تو ایرانه ۲۲۰ اسب بخاره
      جدا مفته ولی نمایندگی داغونی داره

      پاسخ
  7. F۲۲RAPTOR
    سوابق: (592 دیدگاه) ,

    من به امجی رای دادم
    اولا اینکه موتورش از پژو کم نداره موتور ۲ لیتریش که جای خود داره
    دوما به خاطر سیستم چهار چرخ متحرک ش

    پاسخ
  8. الف.ی
    سوابق: (1093 دیدگاه) ,

    شخص شد که قشقایی با دریافت 692 رأی و کسب 52 درصد از کل آراء پیروز شده درحالی‌که گرندلند موفق به کسب 692 رأی شده است
    پدال لطفا تصحیح کن

    پاسخ
  9. حسین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    جالبه سیتروئن رای بیشتری داره اما همه توی کامنتها دارن بهش بد و بیراه میگن

    پاسخ
  10. ali
    سوابق: (931 دیدگاه) ,

    طراحی شاسی ام جی بین ام جی و پورشه بوده ظاهرا و برای همین تو نقدهایی که شده بود از تعادل و هندلینگ و نرمی اون خیلی تعریف کرده بودند
    موتور 2 لیتریش با گشتاور 350 وسوسه برانگیزه ولی موتور 1.5 هم باز از سیتروین یکم بهتره

    با اینکه سیتروین برند محبوب من هست ولی به نظرم از نظر فنی و طراحی مهندسی ام جی با توجه به طراحی فنی انگلیسیی برتر هست ورای من ام جی هست
    داخل سیتروین خصوصا داشتبورد به وضوح خیلی بهتره

    پاسخ
  11. power active
    سوابق: (109 دیدگاه) ,

    اونایی که به سیتروئن رای دادن فقط واسه چهرشه وگرنه ماشین کراس اور تک دف کارایی نداره. فقط ۴ تا چرخ متحرک

    پاسخ
  12. فرشید
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    بدون هیچ تعصبی من دو سال هست ام جی جی اس دارم .باهاش ترکیه و گرجستان و ارمنستان و عراق رفتم .این ماشین حرف نداره .از قدرت و سرعت که هیچ ماشینی به پاش نمیرسه اصلا قابل مقایسه با سیتروئن و نوشتن و اسپورتیج نیستدِ .اگر زمانی یکی از دوستان و آشنایان داشت حتما باهاش یه دور بزنید مطمعن هستم بعدش که پیاده شدید حتما خواهید خرید .امتحان کنید اگر چنین تصمیمی نگرفتید من اشتباه کردم کل زندگیم را

    پاسخ
  13. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    چطور موقع معرفی ام جی قیمت موتور ۲ لیتری توربو مطرح میشه ولی موقع مقایسه مشخصات موتور ۱.۵ لیتری بیان میشه؟
    فکر میکنم اگر منظور مقایسه باشه باید خودرویی که در دست مصرف کننده است را مقایسه کنیم یعنی دو لیتری توربو

    پاسخ
  14. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    درود.این مدل سیتروین بازم ممکن شبیه بقیه کانسپت هاش باشه یعنی نمیشه مطمعنا روی تولید انبوه و ورودش به ایراااان… حساب کرد . قدرت موتور و دیفرانسیل اصولا باید متناسب با سایز و برای یک suv حتی بیشتر باشه . چرا که حرف آخر vehicle یعنی وسیله نقلیه .برای حرکت در مسیر های غیر آسفالت (مثل اسب) .اما خیلی از شرکت ها اینو نمیخوان بپذیرن .مثل کره ای ها .فرانسوی ها و…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x